Kuinka paljon teidän perheessä kuluu alkoholia normiviikossa?
Oletetaan siis ettei ole mitään juhlia tai kapakkailtoja. Meillä kulutus on melko tasaista viikosta toiseen ja siis:
* perjantai on meillä pizzapäivä ja aikuiset ottaa pizzan kanssa 1-2 olutta. Kun lapset on mennyt nukkumaan, avataan usein punkkupullo ja katsotaan telkkua.
* lauantaina päivällistä kokattaessa tuo edellispäivän pullo yleensä hörpätään loppuun ja avataan uusi. Saunaan on varattu 1-2 olutta/siideriä. Illalla nautiskellaan tuo päivälliselle avattu viini loppuun ja lasten nukahdettua saatetaan vielä ottaa olut tai siideri tai pari.
Ja siinäpä ne. Muina päivinä ei juoda oikeestaan koskaan. Onko tämä nyt sitten paljon vai vähän?
Kommentit (65)
Keskimäärin 1 annos viikossa.
Menee viikkoja ilman mitään, sitten joskus otamme molemmat lasilliset mietoja.
Normiviikkoina meillä menee max. 4 olutta. On viikkoja jolloin ei mene yhtään. Voi olla jopa 2 kk väliä, ettei menet mitään alkoholia tippaakaan. Mies ottaa yleensä saunan yhteydessä 2-3 olutta. Itse otan n. 4 kertaa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 19:02"]
huhhuh näitä vastauksia. määrällisesti ap ei mun mielestä juo paljoakaan tai muutkaan vastaajat jotka ilmoitti about samat määrät, ainoa asia mikä ehkä itellä ei onnistu on toi lauantaina lounaalla viinin juominen, kun on kuitenkin kaikennäköistä menoa ja puuhaa vielä lauantai-iltapäivänä.
mut siis ei ole mun mielestä todellakaan paljon. ei millään asteikolla.
[/quote]
ai niin uhohtu sanoa kippis. punkkua lasissa.
t. nro 42
Käsittämättömiä määriä tuntuu monella kuluvan. Meillä alkoholia kuluu todella vähän. Juhlia ja vastaavia lukuunottamatta alkoholia ei oikeastaan lainkaan.
Töissä joku silloin tällöin haluaa juhlistaa jotakin ja tarjoaa koko porukalle (= lasi kuohuviiniä) ja joskus on jotain virkistysiltoja, jolloin tarjolla on yleensä myös alkoholijuomia (yleensä silloin menee lasi tai kaksi viiniä ja ehkä yksi siideri riippuen tilaisuuden kestosta). Vaimo ei taida käyttää alkoholia työhön liittyvissä tilaisuuksissa lainkaan. Noita virkistyspäiviä ja vastaavia on ehkä kolmesti vuodessa ja muita tilanteita ehkä parin kuukauden välein. Yhteensä siis näistä kertyy vuodessa 12 annosta.
Lisäksi tulevat konferenssit ja muut työmatkat. Yleensä ohjelmassa on welcome drinkkejä ja kokouspäivällisiä. Yhdessä konferenssissa on yleensä kolme iltaa, jona järjestäjä tarjoaa juomia ja muina iltoina saattaa mennä olut ruokajuomana muiden seurassa. Näistä kertynee korkeintaan 15 annosta vuodessa.
Alkoholillisia vapaa-ajan juhlia on ehkä neljästi vuodessa = 8 annosta. Kotona kuluu ehkä yksi portviinipullo vuodessa, mutta siitäkin suurin osa ruokaan eli juodaan ehkä 10 annosta. Viiniä kotona kuluu korkeintaan pullo vuodessa = 8 annosta. Taloyhtiön talkoissa tässä talossa tarjota juomia, mutta edellisessä meni kahdesti vuodessa kaksi pulloa olutta tai siideriä. Näistä siis yhteensä 10 annosta.
Lasketaan yhteen ja pyöristetään ylöspäin, saadaan 40 annosta vuodessa eli vajaa annos viikossa. Vaimon kulutus lienee noin kymmenesosa minun kulutuksestani. Jos teillä muilla kuluu viikossa pari olutta ja vaikka kerran kuussa puolikas viinipullo, kulutus on ainakin nelinkertainen. En taida olla huolissani meidän perheemme alkoholin kulutuksesta. Yhden ainoan kerran on tainnut mennä saman päivän aikana viisi annosta alkoholia ja sekin pitkällä päivällisellä ruuan kanssa.
0 litraa viikossa kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen.
Laskempa huvikseni. Mulla menee lonkero joka toinen ilta ja miehellä olut. Noin neljä annosta viikossa keskimäärin per naama. Joskus menee pitkiä aikoja, etten juo ollenkaan alkoholia. Pari-kolme kertaa vuodessa tulee käytyä ravintolassa niin, että juon itseni (kevyeen) humalaan.
Niin ja lapsuudenperheessäni oli joskus ollut alkoholiongelmaa. Kotona ei juotu pisaraakaan alkoholia koskaan, ja pienestäkin maistelusta huudettiin ja syyllistettiin järjettömästi.
Meni aikaa, että oma alkoholinkäyttöni "normalisoitui". Nuorena aikuisena, 16-20v, join harvemmin, mutta joka kerta hirveään humalaan. Nyt käytän alkoholia ehkä useammin, mutta määrät ovat olemattoman pieniä. Minusta nykyinen juomatyylini on parempi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 19:11"]
Laskempa huvikseni. Mulla menee lonkero joka toinen ilta ja miehellä olut. Noin neljä annosta viikossa keskimäärin per naama. Joskus menee pitkiä aikoja, etten juo ollenkaan alkoholia. Pari-kolme kertaa vuodessa tulee käytyä ravintolassa niin, että juon itseni (kevyeen) humalaan.
[/quote]
Mies juo 1-2 saunaolutta ja/tai pari lasia viiniä perjantaina ja lauantaina. Muuten alkoholia ei kulu meillä juuri ollenkaan, itse juon ehkä kerran vuodessa lasin viiniä jossain juhlissa.
41 sen sanoi mitä minä en viitsinyt sanoa. Sivusta seurattuna on tosi vastenmielistä tuollainen jatkuva tissuttelu ja jatkuva pieni hönö. Itsehän sitä luulee olevansa tosi skarppi mutta muut sen kyllä huomaa.
Mä juon alkoholia vain ja ainoastaan silloin, kun lähden viihteelle. Silloin ryypätään sanan varsinaisessa merkityksessä. Lapset hoitoon ja kotona joku 10 pikkutölkkiä siideriä tai lonkeroa, baarissa kolme-neljä tuoppia. Tämä tapahtuu n kerran puolessatoista kuukaudessa.
Muulloin en juo pisaraakaan, Ikinä. Alkoholi on vitun pahaa!
Mies juo sitten enemmän, melkeinjoka ilta muutaman oluen, silloin tällöin tekee viinapaukkuja.
Viikonloppuna ruuan kanssa lasi viiniä aterialla ja mies saattaa ottaa 1 pienen lasin konjakkia, grappaa tai viskiä "jälkiruuaksi" lauantaina. Arkena mies juo ruuan kanssa max 2 olutta viikossa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 18:42"]
meillä juodaan olutta. perjantaina minä juon 4-6 tölkkiä mies ehkäpä muutaman enemmän. lauantaina sama tai sitten pullo viiniä. sunnuntaina saatetaan ottaa jos jotain on jäänyt. viikolla satunnaisesti juodaan sauna oluet, mikäli siis kotona olutta on . pääsääntöisesti alkoholi kuuluu meillä viikonloppuihin. et meneehän tota alkoholia.. mut vastapainoksi, me liikutaan paljon ja syödään terveellisesti. ja ulkona/ baarissa käydään ehkä kerran vuodessa jos niinkään usein.
[/quote]
Eli käytännössä juotte reilusti lähes päivittäin. Hirveää lipitystä....
Mä en juo alkoholia koskaan ja puoliso ehkä pari kertaa vuodessa jossain sosiaalisessa tilanteessa (mutta ei koskaan kotona).
mä olen itse absolutisti,Mies juo lauantaisin pari saunakaljaa ja poika juo siiderin tai 2.Kesäsin mies saattaa työpäivän jälkeen juoda yhden kaljan janoon kun istuskellaan omalla pihalla,mutta ei siis päivittäin,mutta joskus tuon la kaljan lisäksi
Meillä menee 1-2 pulloa viiniä viikonloppuisin aterioilla ja siinäpä se oikeestaan. Joskus lauantaina jos syödään pitkän kaavan mukaan niin jälkkärin jälkkärin on lasi konjakkia tai portviiniä. Olutta, siideriä tai lonkeroa ei käytetä ollenkaan.
Musta on oikeestaan hyvä että meidän lapset oppii näkemään alkoholin käyttöä turvallisesti. Ei humalaa, ei örvellystä, ei mitään mitä pitäisi pelätä. Pari lasia hyvän ruoan kyljessä ja siinä se.
Juhalt on sitten erikseen jolloin viiniä tai muuta alkoholia saattaa kulua enemmänkin. Silloin ei kylläkään lapset ole katsomassa :-)
Hm jos ottaisi mun ja miehen koko vuoden kulutuksen huomioon ja laskisi viikon keskiarvon, niin sanoisin vajaa 2 alko-annosta/viikko molemmille. Miehelle ehkä 2,5 ja mulle ehkä 1,5.
Juodaan ehkä kerran kuukaudessa 1 viinipullo kotona kahteen pekkaan + kerran kuussa saunakaljat.
Kumpikin käy ulkona ehkä 4-5 kertaa vuodessa, joista yhtenä kertana mies saattaa juoda 10 annosta, mä ehkä kerran 8 annosta. Loput kerrat hillitympiä (3-5 annosta) molemmilla.
mun kulutus on lähellä nollaa, lähinnä juhlapyhinä tulee nautittua 1-2 lasia viiniä. väkeviä en juo ollenkaan. Mutta mies juo reilummin, ei kuitenkaan koskaan kotona, vaan lähinnä työhön liittyvissä illanistujaisissa. en tiedä paljonko juo, ei kuitenkaan tule kännissä kotiin.
Normisti 1-2 saunaolutta viikossa. Molemmat juo mies. Joskus tosi harvoin otetaan lasilliset viiniä lauantaina ruoan kanssa.
huhhuh näitä vastauksia. määrällisesti ap ei mun mielestä juo paljoakaan tai muutkaan vastaajat jotka ilmoitti about samat määrät, ainoa asia mikä ehkä itellä ei onnistu on toi lauantaina lounaalla viinin juominen, kun on kuitenkin kaikennäköistä menoa ja puuhaa vielä lauantai-iltapäivänä.
mut siis ei ole mun mielestä todellakaan paljon. ei millään asteikolla.