Ravintola Paksun julkinen avunhuuto. Mitä mieltä?
Mulla kävi sääliksi perheenisää, ja lunastin kantiskortin.
Kommentit (30)
Mä olin menossa kerran ko.ravintolaan ison kaveriporukan kanssa. Toinen pokeista oli ihan täysin k*rpänaama, ravintola täysin tyhjä ja menussa ei ollut mitään houkuttelevaa.
Avunpyyntöidea on mielestäni hyvä.
Firma on toiminut vain muutaman kuukauden ja on jo vaikeuksissa. Yrittäjällä pitäisi olla riittävästi rahaa erilaisten ongelmien korjaamiseen.
En uskaltaisi tukea yrittäjää. Pelkäisin, että yritykseltä loppuvat rahat uudelleen ja toiminta päättyy lähiaikoina.
Tää on kyllä mielenkiintoinen keissi. En todellakaan laittaisi omia rahojani tähän, mutta mielenkiinnolla seuraan mitä tapahtuu. Jotenkin en pysty uskomaan, että paikka pysyisi nytkään pystyssä kovin kauan. Mitä sitten, kun kaikki "pelastajat" on sijoittanut jonkun satasen eivätkä saakaan vastineeksi mitään? Jos paikka siis on auki vaikka pari viikonloppua tai kuukauden tms.? Lisäksi jos lupaa kaikenlaisia etuja noille pelastajille, esim. ruuat -20 prossaa, niin tuottaako se sitten tarpeeksi rahaa ravintolan pyörittämiseen kovin pitkäksi aikaa?
22, kai nuo olivat niin vähän aikaa auki (pari kuukautta, luki jossain), että ei mikään ihme jos ei jengi ole kuullut paikasta. Ja varmaan samasta syystä ravintoloitsijalle ei tullut mieleen tällaista kamppista suunnitella - ei varmaankaan aluksi uskonut että kiinnostuneita asiakkaita olisi riittävästi auttamaan. Hommahan lähti siitä, kun joku toinen yrittäjä ehdotti fb:n kommenteissa jotain brunssi-eventtiä. Silloin yrittäjälle taisi ekan kerran tulla mieleen että näinkin voisi asiaa lähestyä, ja kun kovasti kannatusta tuli joka puolelta niin rohkaistui yrittämään.
"Kunnon" sijoittajilla on mitä erilaisimpia syitä olla lähtemättä rahoittamaan projekteja, joissa ollaan jo syvällä veloissa valmiiksi. Tärkeimpänä syynä varmaankin se, että he odottavat rahoilleen vähäriskistä ja riskiin suhteutettuna mahdollisimman hyvää tuottoa. Tavallinen kadunmies puolestaan voi hyvinkin haluta laittaa likoon pienehkön summan rahaa, jos sillä voi lisätä sitä todennäköisyyttä että lempiravintola pysyy auki ja siellä voi jatkossakin käydä niitä ribsejä syömässä (jotka kuulemma ovat oikeasti hyviä). Moni on ilmoittanut ymmärtävänsä, etteivät välttämättä enää rahojaan näe jos homma kaatuu sittenkin. Mutta ainakin on yritetty pelastaa hyvä paikka alkuvaikeuksista. Tosin varmaan voi olla niitäkin, joille jää huonot fiilikset elleivät sulkemistapauksessa saakaan rahojaan takaisin. Homman olisi voinut hoitaa selkeämmillä pelisäännöillä, mutta ymmärrän kyllä sähläyksen kun haastemies oli jo soitellut tyypille ja rahojen hoitamisella oli/on(?) tulipalokiire.
Oli miten oli, sydäntä lämmittää että noin moni on näköjään halunnut osallistua tällaiseen. Toivottavasti rafla saa riittävästi rahoitusta, pääsee jaloilleen, ja yrittäjä ottaa tästä opikseen ja hoitaa jatkossa myös liiketoimintaan liittyvät asiat huolellisesti!
t. 20
Minusta ihan ok että yrittäjä yrittää tälläkin lailla. Mutta on se myös noloa, että ei ole tehnyt kunnon riskiarviointia ja lähtenyt ylioptimistisin suunnitelmin ravintolaa pykäämään ja nyt on veloissa.
Parempi näin, kuin että jättäytyisi konkurssiin.
Sosiaalinen media on kokonaisuudessaan naurettavaa ininää. Sopii ihmisille, joilla on liikaa aikaa.
Ihan kuten almujen antaminen yksityisille, liikevoittoa varten perustetuille yrityksillekin.
... hei nythän tajusin homman jujun.
Joo, eihän se ole minulta pois jos joku haluaa lähteä tähän mukaan. Jotenkin tuo omistajan eka yritys on mennyt vain niin pieleen (osittain omasta syystä, osittain ulkopuolisista syistä) että en pysty uskomaan että tästä ravintolasta enää menestyvää saavat. Vaikka omistaja olisi nytkin ihan vilpittömästi liikkeellä, niin silti tässä voi käydä niin että ihmiset antavat rahojaan ravintolan pelastamiseksi, ja todellisuudessa pelastavat vain tämän tyypin velkavankeudelta. Mutta toivottavasti olen väärässä :)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 19:40"]
Joo, eihän se ole minulta pois jos joku haluaa lähteä tähän mukaan. Jotenkin tuo omistajan eka yritys on mennyt vain niin pieleen (osittain omasta syystä, osittain ulkopuolisista syistä) että en pysty uskomaan että tästä ravintolasta enää menestyvää saavat. Vaikka omistaja olisi nytkin ihan vilpittömästi liikkeellä, niin silti tässä voi käydä niin että ihmiset antavat rahojaan ravintolan pelastamiseksi, ja todellisuudessa pelastavat vain tämän tyypin velkavankeudelta. Mutta toivottavasti olen väärässä :)
[/quote]
Voihan se niinkin olla. Itse olen alalla, jossa tuollainen asenne on itse asiassa ihan tyypillistäkin, koska alalla on niin vaikeaa onnistua mutta kyse on kuitenkin toiminnasta, joka ilahduttaa ja piristää monen päivää. Ei ole ennenkuulumatonta, että ihmiset tukevat pienillä summilla alani pienyrittäjiä ihan vain auttaakseen näitä jatkamaan toimintaansa. Monilla voi olla löysää rahaa se muutama kymppi tai satanen ja haluavat itseäänkin ilahduttaa laittamalla sen mielestään kannatettavaan kohteeseen. Me yrittäjät myös autamme toisiamme. Vaikeaa on, mutta toisaalta on kivaa olla tekemisissä lämminhenkisten ja hyväsydämisten ihmisten kanssa. Itsekin voisin tuon ravintoloitsijan tapauksessa (jos hän olisi oman alani toimija) ajatella, että laitan muutaman roposen kiinni häneen ihan vain kiittääkseni häntä hyvästä yrityksestä alalla! Meni syteen tai saveen.
Taidan vielä kohta mieheltä kysyä, kun tulee kotiin, tykkäisikö hän wingseistä. :) Voitaisiin vaikka osallistua tuon viikonlopun aukiolon aikana käymällä syömässä.
Ehkei sentään ammattitaidottomuutta, mutta huolimattomuutta. Ja rutkasti huonoa onnea. Mitä tulee tähän itse Face-tilitykseen, niin hatunnosto kekseliäisyydelle. Sen sijaan, että epätoivossaan olisi vain lyönyt hanskat tiskiin ja taipunut kohtaloonsa velkavankeuteen, niin katsoi ja käytti sen viimeisenkin kortin= pelastautui. Vetosi asiakkaisiin ja yleisöön, ja homma toimi. Eihän se tyhmä ole joka pyytää, vaan se joka maksaa. Ja tässä tapauksessa en usko myöskään maksajalla tyhmyydestä olleen kyse, vaan auttamisenhalu. Jokainen maksaja tehnyt itse vapaaehtoisen päätöksen auttamisesta :)
Kyllä Suomesta löytyy paljon hyväsydämisiä ihmisiä jos meittii sitä, että täysin ventovierasta ihmistä halutaan auttaa. Sosiaalisen median mahti on jo nähty ja todistettu monet kerrat. Suomesta löytyy myös paljon kateellisia ja katkeria ihmisiä, jotka taatusti ovat tätäkin asiaa mustamaalaamassa ja polkemassa suohon, oikein toivoen toisen uutta epäonnistumista päästäkseen sanomaan: "Hah, mähän sanoin!". Ja luultavimmin vittuuntuneena juurikin siksi, että mikseivät itse keksineet tehdä samaa. Rehellisesti ja lakki nöyränä kourissa pyytämällä apua juurikin heiltä, jotka ylipäätään pitävät firmasi pystyssä.
Omasta mielestäni tämä(kin) tapaus osoittaa vain sen, että kehtaa vielä uskoa ihmisten hyvyyteen ja hyväsydämisyyteen sekä pyyteettömään auttamishaluun. Vaikkakin sekin usko on välillä todella pahasti koetuksella.
Ja lisäyksenä edelliseen; jos kukaan "kunnon" sijoittaja ei lähde mukaan, sen pitäisi kertoa jotain.