Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsenlapset taakka

Vierailija
12.03.2019 |

Meillä 2 lasta joilla isovanhemmat asuvat ihan lähellämme mutta he eivät heitä oikeastaan ikinä hoida. Kun olemme vanhemmillani kylässä niin lasten pitää olla mahdollisimman hajuttomia ja mauttomia "että aikuiset voivat puhua". Sitten kun lapset yrittävät leikkiä niin kaikki on kiellettyä. Olen itse myös tarkka siitä että lapset eivät huuda turhaan, odottavat omaa puheenvuoroaan ja eivät esim.hajota mitään. Mutta rajansa kaikella. Kyllä lapsista sitä ääntä lähtee ja se on täysin luonnollista. Mutta vanhempani eivät kestä tätä yhtään. Silti he itse meitä aina pyytävät kylään ja ovat innoissaan lapsista kun tulemme mutta tätä kestää vain ne ekat 2minuuttia. Äitini on jopa kerran molempia lapsiani (eri kerroilla) tarttunut liian kovaa käsivarresta kiinni ja raivonnut jostain asiasta niin että lapsia on sattunut ja he ovat pelästyneet todella paljon. Olen itse jähmettynyt näissä tilanteissa, luultavasti siksi että olen itse lapsena äidiltäni selkäsaunoja saanut.

He noin 1-2 kertaa vuodessa ottavat lapset pariksi tunniksi hoitoon, ja ihan innoissaan ottavat mutta kun haemme lapset takaisin niin saamme kuulla vain kuinka he vain juoksivat joka paikkaan eivätkä totelleet yms. Ja varmasti ovatkin juosseet mutta lapseni ovat kyllä (muidenkin sanomana) sieltä rauhallisimmasta päästä ja kyllä he tottelevat jos henkilö osaa lapsia käsitellä. Vanhempieni mielestä lasten tulisi vain istua hiljaa tuolilla ja lukea kirjaa.

En tiedä oikein mitä tekisin. Lapsille isovanhemmat ovat super tärkeitä ja tiedän että lapseni ovat myös vanhemmilleni tärkeitä. Normaalisti tässä tilanteessa olisi riittävästi minulle että päättäisin että emme enää heillä käy. Mutta enhän sitä tietenkään voi tehdä. Lisäksi meillä ei ole ketään muuta joka lapsia voisi hoitaa edes sen kerran vuodessa.

Olen myös ottanut tämän asian puheeksi parikin kertaa äitini kanssa mutta molemmilla kerroilla hän on loukkaantunut ja sitten olen saanut kuulla kommentteja että "kun sinun lapsiasi ei saa komentaa".

Onko muilla tällaista?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti saatte lastenvahdin 1-2 kertaa vuodessa muualtakin. Ei se nyt niin kallista ole.

Vierailija
2/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksista tulee myöhemmin myös taakka, jolloin heidät voi kevyesti sivuuttaa ja unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko hankkia lapsia tuollaiseen tilanteeseen?

Vierailija
4/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on tuollaista, vierailkaa perheenä. Hyvän suhteen muodostaminen ei edellytä hoitamista vaan yhdessäoloa.

Vierailija
5/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin appiksilla käymisen, kun meidän kasvatusmaailmat eivät kohdanneet, emme myöskään enää pyydä heiltä apua, kun ei se tunnu olevan heille mieluista. Käyvät sitten kylässä meillä, jossa lapsemme saavat olla meidän säännöillä ja he voivat häipyä, kun alkaa meno ärsyttämään. Eikä heidän ole pakko lapsiamme hoitaa, jokainen päättäkööt tästä ihan itse. Isovanhemmat kuitenkin ovat tärkeitä lapsille, joten jossain heitä halutaan tavata kuitenkin.

Vierailija
6/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita vanhemmillesi, että kylässä voitte käydä mutta jatkossa otatte lapsenvahdin silloin kun sellaista tarvitsette. Kun kerran on niin rasittavaa edes pari tuntia olla lasten kanssa.

Saako kysyä, mitä nämä 1-2 tunnin jutut edes on?

Vierailija
7/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se on tuollaista, vierailkaa perheenä. Hyvän suhteen muodostaminen ei edellytä hoitamista vaan yhdessäoloa.

Näinhän teemmekin. Sanoinhan että he ottavat lapset 1-2 kertaa vuodessa hoitoon. Perheenä me siellä olemmekin lähes 100% kerroista eikä tässä hoitamisesta ole nyt kyse, jos siltä teksti vaikutti. Ap

Vierailija
8/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti saatte lastenvahdin 1-2 kertaa vuodessa muualtakin. Ei se nyt niin kallista ole.

Näin on. Painottaisin nyt että kyse on kuitenkin enemmän meidän yhdessä kyläilystä siellä. Minulle on täysin ok jos he hoitavat heitä 0 kertaa vuodessa. ap

Vierailija
9/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jättää lapsia heille hoitoon, jos olet itse saanut selkäsaunoja. Jotta sellaisen ihminen voisi lopettaa, niin hänen tulisi käydä ihan juttelemassa ammattihenkilöiden kanssa

Kannattaa muistaa, että yleensä isovanhemmat hoitavat ja kasvattavat lapsenlapsia samalla tavalla kuin omiaan aikanaan. Ei se ikä tee lempeäksi ja viisaaksi, jos ihminen ei tee työtä itsensä kanssa.

Jos et ole tyytyväinen omaan lapsuuteen, niin sitten et jätä isovanhemmille lasta. Osta apua tai pyydä neuvolasta apua.

Vierailija
10/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita vanhemmillesi, että kylässä voitte käydä mutta jatkossa otatte lapsenvahdin silloin kun sellaista tarvitsette. Kun kerran on niin rasittavaa edes pari tuntia olla lasten kanssa.

Saako kysyä, mitä nämä 1-2 tunnin jutut edes on?

Mitkä 1-2 tunnin jutut? Ap

Vierailija
11/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän teemmekin. Sanoinhan että he ottavat lapset 1-2 kertaa vuodessa hoitoon. Perheenä me siellä olemmekin lähes 100% kerroista eikä tässä hoitamisesta ole nyt kyse, jos siltä teksti vaikutti. Ap

OK, tulkitsin sen niin, kolmessa peräkkäisessä kappaleessa kirjoitat hoitamisesta. Olisiko helpompaa pyytää isovanhemmat teille, jolloin lapset olisivat kotonaan?

Vierailija
12/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, tulkitsin sen niin, kolmessa peräkkäisessä kappaleessa kirjoitat hoitamisesta. Olisiko helpompaa pyytää isovanhemmat teille, jolloin lapset olisivat kotonaan?

Olisi. Ja joskus harvoin he kyläilevät meillä. Pyydän tätä itseasiassa useinkin kun puhumme että pitäisi nähdä mutta he haluavat olla kotonaan. En tiedä miksi. Ap

Vierailija
13/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi. Ja joskus harvoin he kyläilevät meillä. Pyydän tätä itseasiassa useinkin kun puhumme että pitäisi nähdä mutta he haluavat olla kotonaan. En tiedä miksi. Ap

Harmin paikka. Toki jos ovat ikäihmisiä, sairaita tai väsyneitä, heille on ehkä helpompaa olla kotonaan, mutta toisaalta sitten lapset siinä ympäristössä taitavat stressata?

Ei tuohon varmaan auta kuin perustella pyynnön yhteydessä, että teillä kyläillessä heidän ei tarvitse stressata lasten touhuista, ja he pääsevät lähtemäänkin, jos vilske menee yli jaksamisen. Toivottavasti helpottaa lasten kasvaessa.

Vierailija
14/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin ajattelit aikanaan periä vanhempasi, olisiko mahdollista, ettet olisi niin herkkänahkainen vaan ymmärtäisit vanhempiesi osaamattomuutta?

Minkä ikäisiä lapset ovat? Jotain kivaakin siellä täytyy tapahtua / olla, jos isovanhemmat ovat lapsillesi "supertärkeitä". Kuten edellä on jo ehdotettu, vierailkaa perheenä, jotta suhde kuitenkin säilyy ja lasten kasvaessa (viimeistään kouluiässä) varmaan osaavat jo ollakin isovanhempien mieliksi ja lukevat nätisti :D.

Ne perhevierailutkin pitäkää niin lyhyinä, ettei ehdi syntyä isompia konflikteja.

Vierailija
15/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä uskallat viedä lapsesi hoitoon ihmiselle, joka on antanut sinulle selkäsaunoja? Etkö pelkää heidän turvallisuutensa puolesta?

Vierailija
16/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heitä ei kiinnosta ollenkaan. Älkää käykö, antakaa heidän tulla teille, jos haluavat. Tietenkin silloin, kun teille sopii. Pääsevät sitten tarvittaessa karkuun, kun eivät enää jaksa kuunnella.

Eri

Vierailija
17/17 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isoäidin ikäinen mutta lapseton. Veljenlapsia on. Ymmärrän ap:n vanhempia, koska olen nähnyt saman ilmiön sekä itsessäni että veljessäni: hermostuimme lasten meuhkaamiseen emmekä osanneet ohjata lapsia muuten kuin komentamalla. Niin kuin meitäkin oli kasvatettu. Piiskaakin saatiin pari kertaa. Sen sijaan veljen vaimo, vaikka on samaa sukupolvea, osasi ohjata lapsia kärsivällisesti keskustellen. Arvostan häntä siitä. Lapsista in tullut hyvin käyttäytyviä, itsenäisiä ihmisiä. Mutta vaikea on varsinkin vanhemmalla iällä muuttaa omaa reagointitapaa ja myös käsityksiä. "Lasten tulee näkyä mutta ei kuulua" on yhä voimissaan.

Ehkä jaksaisit keskustella lastenkasvatuksesta äitisi (ja isäsi?) kanssa vähän perusteellisemmin? Vaan silloin tulisi vastaan se miten sinua on kasvatettu, selkäsaunat ja muut. Vanhempasi kokisivat sen arvosteluna ja sinulta voisi ryöpsähtää esiin vanhoja kaunoja. Oletko nuorempana rähjännyt vanhemmillesi heidän kasvatustavoistaan? Voi olla aika iso möykky selvitettäväksi nyt ilman ulkopuolista tukea. Ehkä on parempi keskittyä nykyhetkeen ja välttää noita hermostuttavia tilanteita lasten kanssa. Kun lapset kasvavat, isovanhemmatkin jaksavat heitä paremmin. Isovanhemmat ovat lapsille arvokkaita, vaikka eivät aina osaisikaan olla niin kivoja. Vanhempasikin varmaan ovat pettyneitä, kun isovanhempana olo ei ollutkaan niin mukavaa kuin he kuvittelivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän