Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruuan maustaminen, haluaisin kasvissyöjäksi

Vierailija
12.03.2019 |

Mutta miten saada kasvisruokaan se sama hyvä maku kuin sekasyöjällä on ruuissa? Olisin jo siirtynyt kasvissyöjäksi ja kokeilin esim. Falafelejä pakastealtaasta. Maistuivat aivan karsealle että meinasin puklata ne pönttöön enkä pystynyt syömään. Joten kertokaa sellaisia kasvisruokia jotka ovat aidosti todella hyviä ja maistuvia ja millä maustaa kasvisruokaa niin että se maistuu myös varmasti hyvälle eikä aivan karsealle.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se vielä maustamisesta että tietty keveys pitää ruuassa säilyä että miten saada se maku niin ettei joudu käyttämään paljon esim. voita, kermaa jne.

Vierailija
2/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan totuutella syömään ns. mauttomampaa ruokaa = ei keinotekoisesti makeutettua/maustettua, arominvahventeita yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jos liha on se makuelämys, olet aika kaukana hyvästä kokkaustaidosta. Kokeile ja erehdy niin muutkin ovat opetelleet. Mikä ihmeen oppilaitos muiden tulisi sinulle olla kun et ole itse vaivautunut?

Vierailija
4/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma empiirinen kokemus näin sekasyöjänä: kasvikset on oikein makoisia sellaisenaan ja väkisin väännetyt pihvit ja pyörykät karvas pettymys.

Vierailija
5/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoja ehtoja ehtoja. Voi voi voi raukkaa. 

Vierailija
6/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti jos liha on se makuelämys, olet aika kaukana hyvästä kokkaustaidosta. Kokeile ja erehdy niin muutkin ovat opetelleet. Mikä ihmeen oppilaitos muiden tulisi sinulle olla kun et ole itse vaivautunut?

No varmasti moni mielellään kertoo millä saada hyvää makua ruokaan. Miksi se keltään on pois jos kertoo miten saada hyvää ja maistuvaa ruokaa  vai onko niin ettei sellaista makua taijota niihin ruokiin mistään?

Vierailija
7/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Ne falafelit maistui aivan karsealle kuin olisi pahvia yrittänyt syödä ja tuli oksennusreaktio. Että jos kasvisruoka on sellaista niin missä se maku on siitä ruuasta? Aivan karseaa kuraa.

Vierailija
8/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap jatkaa vielä. Esim. rakastan jouluna lanttu- ja perunalaatikkoa ja ne ovat todella maistuvia vaan kun niiden valmistukseen käytetään kermaa jne että millä saada se hyvä maku ettei ruoka ole liian kalorista jne.

Vierailija
9/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta. Kaupan falafeleja en syö, koska en pidä falafeleistä missään muodossa muutenkaan. Hyvin harvoin ostan kaupan pakaste-tai einestiskistä mitään, koska en saa niitä pihvejä, pyöryköitä yms. syötyä, en usko, että tykkäisin valmiista lihaeineksistäkään. Jos et ole vegaaniksi ryhtymässä, suosittelen, että aloitat vaikka quornista, se muistuttaa vähän kanaa ja on todella helppoa valmistaa. Kaikkein parasta on tietysti tehdä ruoka alusta pitäen itse ja käyttää niitä mausteita, mistä pitää. Itse esim. käytän paljon mausteista valkosipulia, paprikaa, rakuunaa, oreganoa, mustapippuria, chiliä, inkivääriä jne ruoasta riippuen. 

Vierailija
10/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplla kuuluu olevan jokin asennevamma. Suosittelen silti kokeilemaan maustesekoituksia, esim Ras el hanout tai Tagine. Muutenkin, kokeilemalla oppii tekemään itselleen maistuvaa ruokaa.

Vierailija
11/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin falafeliä enkä tykännyt - kaikki kasvisruoka on siis pahaa.

Vierailija
12/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa yllättävää, että joku pakaste-eines on pahaa.

Netti on pullollaan myös kasvisruokaohjeita. Jos makua kaipaa, kannattaa aloittaa etnisistä resepteistä. Kokeile vaikka intialaista linssimuhennosta, lisäksi riisiä, raitaa ja chutneyta.

Yleensä mausteita kannattaa laittaa enemmän kuin ohjeessa ja muistaa, että jotain rasvaa pitää olla, jotta ruoka maistuu. Käytä hyviä öljyjä, opettele marinoimaan ja pikkelöimään jne.

Vierailija
13/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella itse laittamaan ruokaa, kokeilemalla löytyy ne mieleiset maut. Reseptejä ja ideoita on netti pullollaan. Esim. itäisen Välimeren ja pohjoisen Afrikan alueen keittiöistä saa hyviä ideoita maustamiseen.

Kermaa ja voita ei ole ollut ikävä, ne usein peittävät kasvisten maut ja "perinteisesti" kypsennetyt kermaiset kasvisruoat ovat usein vielä yhtä mössöä, ainoa suutuntuma rasvainen ylikypsä *mjäh*.

Vierailija
14/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käymään kasvisruokaravintoloissa, niissä saat hyvänmakuista ja monipuolista kasvisruokaa. Turussa on useampikin, joka tarjoaa jopa fine diningia. Sieltä voit ottaa oppia millaista yleensäkin on kasvisruoka. Älä osta valmiita falafelejä, tee ne itse jos hyvää haluat. Minusta valmislihapullat ovat todella pahoja, mutta itse tehdyt hyviä. Falafelit sisältävät yleensä papuja ja kikherneitä.

Suosittelen vaikka aloittamaan itse tehdyillä mustapapupihveillä. Mausteeksi oman maun mukaan esim. suolaa, pippuria, paprikaa, juustokuminaa, persiljaa, chiliä tms.

Vierailija
15/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo taas, kun mikään ratkaisu ei kelpaa. Kyllähän sekasyöjätkin ovat mausteista kuulleet.

Vierailija
16/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aplla kuuluu olevan jokin asennevamma. Suosittelen silti kokeilemaan maustesekoituksia, esim Ras el hanout tai Tagine. Muutenkin, kokeilemalla oppii tekemään itselleen maistuvaa ruokaa.

Kummallinen suositus. Kumpikin on liharuokia varten tehtyjä sekoituksia.

Sinccis

Vierailija
17/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hakusessa mitä syödä ja miten maustaa, niin kannattaisi ottaa käteen jokin reseptikirja. Niitä varmasti kirjastostakin löytää.

Falafelikin varmaan maistuu jos ei yritä syödä pelkiltään. Kastikkeetkin on keksitty.

Vierailija
18/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Ne falafelit maistui aivan karsealle kuin olisi pahvia yrittänyt syödä ja tuli oksennusreaktio. Että jos kasvisruoka on sellaista niin missä se maku on siitä ruuasta? Aivan karseaa kuraa.

No onpa omituisia falafelejä tullut vastaan, yleensä ovat rapsakoita ja maukkaita. Niitä on myös helppo tehdä itse, voi säädellä sitä massan koostumusta - siihen saa makuja ja suutuntumaa niin paljon kuin itse kaipaa.

Lähtisitkö yleistämään jonkun huonostivalmistetun pihvin perusteella kaikki maailman lihaa sisältävät ruoat?

Vierailija
19/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee esim. sienipastaa, tattirisottoa, mozzarella-munakoisovuokaa, kasvislasagnea, täytettyjä paprikoita, uuniperunoita fetajuustotäytteellä, keitettyjä perunoita kananmunakastikkeella jne. Kasvissyöjän ei ole pakko siirtyä kikherneiden ja linssien syöjäksi ja itämaisten mausteiden käyttäjäksi. Itsellänikin tulevat hummukset ja falafelit korvista, mutta mielelläni herkuttelen hyvillä kasvisruoilla useamman kerran viikossa.

Vierailija
20/54 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, juuri eilen pohdin samaa, mutta aivan noin kädetön en ole.

Ensinnäkin voit ehkä ostaa jonkun kasvisruoka-keittokirjan, tai kyllä yleisistäkin keittokirjoista löytyy kasvisruokia.

Jos haluat ruokiin makua, niin kannattaa tutustua viiteen perusmakuun. 

Niistä nimenomaan viides on se oleellinen, teitenkin makeuden, happamuuden, karvauden ja tulisuuden lisäksi ;)

Sitä kun saa ihan purkista, tai esim. sienistä, sipulista yms.. sitä kutsutaan täyteläisyydeksi.

Sinccis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme