Kantapaan kautta opittua: vältä näitä virheitä synttäreillä
Olen juhlinut lyhyen ajan sisällä omia 40-vuotissynttäreitä ja neljiä kaverien tai sukulaisten 30-50-vuotissynttäreitä.
Omista ja muiden järjestelyistä olen oppinut seuraavaa - saa olla eri mieltäkin:
1) älä järjestä isoja juhlia yhdessä kaverin kanssa, koska silloin kutsutut (paitsi jos kaveripiirinne on täysin yks-yhteen) todennäköisesti eivät juuri tunne toisiaan ja juhlafiilis jää herkästi latteaksi. Juu, järjestäjän kannalta tietysti on kiva, että työtä ja kulunkeja on jakamassa kaksi, mutta vieraiden kannalta on tympeää, jos he tuntevat juhlissa lähinnä vain sinut (ja juhlakaluna sinulla tuskin on aikaa seurustella pitkään jokaisen vieraasi kanssa) ja ehkä pari muuta...
2) samasta syystä harkitse, onko jokaista mummoa, pappaa ja tätiä pakko kutsua mukaan vai olisiko fiksua järjestää sukulaisille oma tilaisuus ja mahdolliset remubileet erikseen.
3) pidä tarjolla riittävästi juomaa ja ruokaa - myös autoilijoille ja alaikäisille, mikäli heitäkin juhliin kutsutaan
4) pari ohjelmanumeroa on hyvä olla, mutta älä suosi pitkiä puheita tai serkkutytön vaivaannuttavan haparoivia viuluesityksiä. Booooring!
5) musiikki on kiva juttu, mutta jos mahdollista, järjestä tanssi hiukan eri tilassa kuin missä sakki istuu syömässä ja juttelemassa - tunnelma latistuu aika pian, jos vierustoverillekin pitää kaikki sanoa huutamalla.
6) mieti etukäteen erihintaisia lahjatoiveita, joita kerrot kysyttäessä. On vähän haljua joutua ostamaan kypsään ikään ehtineelle (ja kaiken mahdollisen jo omistavalle) ihmiselle täysin summamutikassa lahjaa, moni mielellään saisi siihen vinkkejä. Mutta tietenkin kalliita toiveita ei ole kovin tyylikästä TUPUTTAA...
Kuten sanottua, nämä on opittu kantapään kautta, osa virheistä on omiani, osa muiden. Ei siis kannata loukkaantua, tämä tuli vaan mieleen yhdestä toisesta aloituksesta...
Kommentit (30)
Ihan hyviä pointteja, paitsi tuota ekaa en kyllä ymmärrä. Siis mitä eroa sillä on, kutsuuko kaksi ihmistä omat kaverinsa vai vain yksi? Yhtä paljonhan vieraat muita tuntisivat siinä tilanteessa. Eli siis jos minulla on yksi kaveri joka ei tunne muita kavereitani niin ei hän heitä tunne myöskään niissä pienemmissä bileissä.
Suuremmissa bileissä on päinvastoin se etu että tulee enemmän sellaisia "kaverinkavereita" jotka eivät ehkä ole itselle niin läheisiä että tulisi kutsuttua mutta kuitenkin hyviä tyyppejä ja ylipäänsä kun ihmisiä on paljon niin se yksi kaveritonkin sulautuu joukkoon helpommin kuin jos olisi tiivis porukka kaveruksia joista hän olisi selkeästi ulkopuolinen.
Nuo lahjatoiveet on myös sellainen juttu että niitä voi miettiä, mutta ei pidä tuoda ilmi ellei joku nimenomaisesti kysy. Mielestäni tosi mautonta pyytää jotain lahjaa, etenkään syntymäpäivänä. Häälahjatoivelistahan on jossain mielessä jo vakiintunut käytäntö, vaikkei kovin tyylikäs sekään, mutta syntymäpäiville en missään nimessä ala ostamaan mistään listasta. Olkoonkin että kustannuksia voi molempiin juhliin mennä yhtä paljon.
Jos ihminen on kovin introvertti ja ahdistuu vieraasa seurassa niin ei kai ongelma ole juhlien järjestäjän vaan asia, joka on tuon henkilön itse ratkaistava.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:50"]
Hahah, ap taisit iskeä hermoon jollekkin, joka just on järkännyt juhlat juuri kuten sinä varoittelit tekemästä!!!
Täysin järkeenkäypäähän toi on. Nykyään on tullut vaan itsekäs tyyli kutsua mahdollisimman monta ihmistä, että vo kehittää itselleen vaikutelman siitä, että on suosittu ja tärkeä ihminen isolle joukolle porukkaa (vrt. facebookin järjettömät "kaverimäärät") ja tietty motivaationa voi olla myös halu kerätä maksimaalinen määrä lahjoja. Viis siitä onko vierailla kivaa siellä. Musta kandee aina miettiä, millä kokoonpanolla saa juhlista kaikille mahdollisimman kivat (on ne sitten sukulaisia tai kavereita. Tuskin ne eläkeläistäditkään ihan kauheesti viihtyy remujuhlissa, joissa soi rock niin että pitää karjua keskustelunsa).
[/quote]
Nykyään ?? on tapana juhlia isosti? Isäni 50v synttäreillä oli aikanaan 200 vierasta, joista vain osa eli kaukaisimmat oli kutsuttu. Muut tulivat ihan vanhanaikaisesti lehdessä olleen kutsun perusteella. Siskoni 50v synttäreillä oli enää 70 vierasta.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:36"]
Isomissa bileissähän on hauskaa juuri se, että tutustuu myös uusiin ihmisiin. En todella ymmärrä argumenttia sen suhteen, että on tylsää jos vieraat eivät tunne toisiaan. Ongelma on tietenkin se, että jos porukassa on joku outsideri eli muut tuntevat jonkun, mutta yksi ei tunne ketään, niin tämä jää helposti ulkopuolelle.
Lahjatoiveetkin nyt on vähän niin ja näin. Häihin nuo listat vielä ymmärrän, mutta jonnekin viisikymppisille listojen laatiminen on vähän noloa. Tuokoot kaikki vaikka sen konjakkipullon, ei se nyt kuitenkaan ole se pointti.
[/quote]
Ok, olet eri mieltä, ja saa olla. Mutta sen kummemmin kinaamatta:
Väistämättä juhlissa ON myös oudompia ihmisiä, jos haluaa tutustua. Sinä ehkä olet sosiaalisempi ihminen kuin minä, mutta minä en kyllä viihdy, jos en tunne ketään entuudestaan. Ja nyt on tullut nähtyä tosiaan useammat juhlat, joissa tunnelma ON jäänyt laimeaksi juuri, koska iso osa sakkia pönöttää orpoina pöydissään ja lipeää kotiinsa heti, kun kehtaa.
Missä minä puhuin muuten lahjalistasta? En missään, luehan kunnolla.
ap
[/quote]
Eiköhän tuossa ole enemmänkin kyse siitä, että vieraat eivät ole ymmärtäneet sitä, että he juhlivat päivänsankaria eivätkä suinkaan ole perinteisissä viikonloppubileissä. Vika ei ole kutsujassa vaan kutsutuissa.
[/quote]
Ihan sama keissä - fakta kuitenkin on, että riski pilata juhlat liian laajalla ja kirjavalla vierasjoukolla on olemassa, eikä tässä kannata etsiä SYYLLISIÄ. Eikös ole hedelmällisempää miettiä silti vähän sitä, mitä itse kutsujana voi asialle tehdä... Eikä että pitäisikö muuttaa kaverit, sukulaiset ja koko muu väki siitä YMPÄRILTÄ.
ap
Itsekäs? kuka on itsekäs, juhlien järjestäjä vai vieras joka ei ole tyytyväinen vieraslistaan? Ei kaikilla ole varaa järjestää useita juhlia, yhdet sukulaisille, toiset kavereille, kolmannet naapureille jne.
Hahah, ap taisit iskeä hermoon jollekkin, joka just on järkännyt juhlat juuri kuten sinä varoittelit tekemästä!!!
Täysin järkeenkäypäähän toi on. Nykyään on tullut vaan itsekäs tyyli kutsua mahdollisimman monta ihmistä, että vo kehittää itselleen vaikutelman siitä, että on suosittu ja tärkeä ihminen isolle joukolle porukkaa (vrt. facebookin järjettömät "kaverimäärät") ja tietty motivaationa voi olla myös halu kerätä maksimaalinen määrä lahjoja. Viis siitä onko vierailla kivaa siellä. Musta kandee aina miettiä, millä kokoonpanolla saa juhlista kaikille mahdollisimman kivat (on ne sitten sukulaisia tai kavereita. Tuskin ne eläkeläistäditkään ihan kauheesti viihtyy remujuhlissa, joissa soi rock niin että pitää karjua keskustelunsa).
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:36"]
Isomissa bileissähän on hauskaa juuri se, että tutustuu myös uusiin ihmisiin. En todella ymmärrä argumenttia sen suhteen, että on tylsää jos vieraat eivät tunne toisiaan. Ongelma on tietenkin se, että jos porukassa on joku outsideri eli muut tuntevat jonkun, mutta yksi ei tunne ketään, niin tämä jää helposti ulkopuolelle.
Lahjatoiveetkin nyt on vähän niin ja näin. Häihin nuo listat vielä ymmärrän, mutta jonnekin viisikymppisille listojen laatiminen on vähän noloa. Tuokoot kaikki vaikka sen konjakkipullon, ei se nyt kuitenkaan ole se pointti.
[/quote]
Ok, olet eri mieltä, ja saa olla. Mutta sen kummemmin kinaamatta:
Väistämättä juhlissa ON myös oudompia ihmisiä, jos haluaa tutustua. Sinä ehkä olet sosiaalisempi ihminen kuin minä, mutta minä en kyllä viihdy, jos en tunne ketään entuudestaan. Ja nyt on tullut nähtyä tosiaan useammat juhlat, joissa tunnelma ON jäänyt laimeaksi juuri, koska iso osa sakkia pönöttää orpoina pöydissään ja lipeää kotiinsa heti, kun kehtaa.
[/quote]
No eihän tuossa välttämättä ole kyse siitä, että ihmiset eivät tunne toisiaan, vaan siitä että isäntäväki ei huolehdi vieraiden viihtyvyydestä. Jos noin argumentoi, niin kukaan ei viihdy ravintolassa tai baarissakaan ellei ole mukana koko lähipiiriä vieressä.
[/quote]
Joo, kyllä se mahdollista on huolehtia 150 ihmisen viihtymisestä, mutta aika vähän siinä kykenee kutsuja tekemään yksittäisten orpojen saamiseksi juhlatunnelmaan.
Ravintolassa ollaan jonkun kanssa, sinne mennessä tiedetään jo, että paikalla on ventovieraita. Jos menet juhliin, voi tulla vähän ikävänä yllärinä se, että et yhtäkkiä tunnekaan siellä muita kuin kutsujan (jolla on kiire emännöidä ja isännöidä niin, että hädintuskin ehtii sinua tervehtiä).
Ja nyt toistan, että en puhu siitä, että jokaisen pitäisi tuntea toisensa, mahdotontahan se on, mutta kyllä kokemukseni mukaan juhlista tulee paremmat, jos sakki on edes hiukan homogeeninen jollain tavalla.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:58"]
Itsekäs? kuka on itsekäs, juhlien järjestäjä vai vieras joka ei ole tyytyväinen vieraslistaan? Ei kaikilla ole varaa järjestää useita juhlia, yhdet sukulaisille, toiset kavereille, kolmannet naapureille jne.
[/quote]
[/quote]
Joo, olen kyllä hiukan sitä mieltä, että osalla tämän ketjun vastaajista saattaa olla ns. oma lehmä ojassa, sen verran aggressiivisia kommentteja on tullut. Kerrottakoon nyt, että nimenomaan minä itse olen tehnyt tuon ykkösvirheen, mutta osaan ottaa opiksi omista virheistänikin.
Mitä tulee kustannuksiin, niin joo: erillisen tilan ja ohjelman järkkääminen maksaa per kerta, mutta esim. ruuan ja juoman suhteen lisäkustannuksia ei kamalasti tule siitä, että kestitsee osan vieraista erikseen vaikkapa kotonaan tms. tilassa.
ap
Eikö bileet olet sitä varten että ollaan jollain tietyllä rajatulla porukalla? Tasavuosisynttärit ja häät on sitten enemmän juhlakaluja varten, ei niinkään biletystä biletyksen vuoksi,
29, niin no... minä ihan emäntänä viihdyin parhaiten, kun vieraat viihtyvät hyvin. Luulisin, että se on aika yleistä, että juhlissa halutaan kaikkien viihtyvän ja tunnelman olevan mahdollisimman hyvä... mutta kai sitten olen väärässä ja tasavuotissynttärien tarkoitus on kerätä lahjoja ja palvontaa?
ap, hiukan jo huvittuneena saamastaan ryöpytyksestä