Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa asperger-epäilystä hoitolapsen vanhemmalle?

Vierailija
14.03.2013 |

Hoidan erään perheen kotona heidän lapsiaan. Yksi näistä lapsista on muista erilainen ja omaa paljon luonteenpiirteitä, jotka viittaavaat aspergerin syndroomaan. Miten ottaa asia puheeksi vanhemman kanssa? Vai onko parempi olla ottamatta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen ominaisuudet eivät vaikuta hoitoon, en ottaisi puheeksi ainakaan suoraan.

Vierailija
2/7 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin itse noita piirteitä lapsessani ja päiväkodissa huoleni lakaistiin ihan maton alle. Vaikka onhan meillä toki oikeus perheneuvolaankin mennä, jos haluamme. 

No, mentiin ja oikeassa olin. Minua olisi auttanut suoraan sanominen mutta jos oikeasti ei huomaa niin sitten ei. 

Vaikea sanoa sinun tilanteesta, riippuu minusta piirteiden voimakkuudesta (onko niistä ollut jo puhetta, kuten esim. kavereiden puute) ja onko niistä erityistä huolta sinulle, eli voitko luontevasti ottaa asian esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan päiväkodin hoitohenkilökunnan tehtävä ei ole tehdä diagnooseja eikä arvauksiakaan. Jos epäilyksiä normaalista poikkeavasta kehityksestä herää, puhuisin vain niistä asioista, jotka voimakkaasti eroavat tyypillisestä ikätoverista.

Vierailija
4/7 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kehityskeskusteluja lapsesta? Se olisi luonteva aika puhua asiasta varoen. Muista, että et ole kuitenkaan mikään diagnoosiautomaatti.

Vierailija
5/7 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi puhua, mutta ei mainita asperger-sanaa, koska sellainen diagnosointi herkästi ärsyttää ja loukkaa. Minusta pitäisi puhua ongelmista ja huolestuttavista asioista ja piirteistä, jos niitä lapsen kanssa on, ja ehdottaa, jos vanhemmat kävisivät perheneuvolassa tai jotain.

Vierailija
6/7 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan koskaan kerro mitään vanhemmille, jos huomaan että lapsi on jotenkin poikkeava. Omia ovat lapsensa ja en sitäpaitsi halua pahoittaa kenenkään mieltä. Kyllä ne ongelmat sitten huomataan neuvolassa tai koulussa. Ei ole minun tehtäväni alkaa kertoa toisille lastensa vikoja.

Vierailija
7/7 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai vanhemmat ovat huomanneet samat piirteet kuin sinäkin, mutta miksi he olisivat kertoneet asiasta sinulle? Asia ei kuulu sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan