Maalaiselle raitiovaunuapua!
Pitäs täältä maalta tulla Helsinkiin ja päästä Kampista Olympiaterminaalille, siis sinne mistä lähtee Siljan laivat.
Siitä Stockmannin (onko se nyt sit Ylioppilastalon pysäkki) läheltähän menee raitiovaunu sinne satamaan, mutta mä oon ihan nyt sekasi että pitääkö meillä mennä 3B vai 3T- linjaa? Ja mitä eroa niillä edes on? Se jotenkin vaihtuu siinä jossain vaiheessa linjaa vai mitä ihmettä?
Ja kauanko tuosta Stockmannin nurkilta kestää raitiovaunulla mennä satamaan?
Kiitos!
Kommentit (19)
No tota reittiopasta oon tavannu tässä, mutta siinä sekottaa toi 3B joka on yhtäkkiä 3T. Olis kiva jos joku tietäväinen vois auttaa.
Meillä on mukana 3v ja 6v ja ollaan tehty matkaa jo useampi tunti ennen kun ollaan Helsingissä joten mielummin mennään raitiovaunulla kun kävellään.
Katopa Reittioppaan Linjaopas-kohdasta - sekä 3B että 3T päätyvät molemmat Eteläsatamaan, joten ei ole väliä, kummalla kuljette.
3T menee paljon nopeammin (3B:lläkin pääsee, mutta kiertää kauempaa).
Kummankin kolmosen reitti on muuttunut, ja ne kulkevat nykyään Kaivokadulla. Rautatieaseman edessä on pysäkki. Ratikkaan noustessanne teidän täytyy tajuta valita oikeaan suuntaan menevä ratikka, mutta myös juuri tuo 3T (3B vie samalta pysäkiltä Kallioon). Stockan edestä kolmonen ei enää kulje. Matka 3T:llä satamaan vie ehkä 5-10 minuuttia.
Ostetaanko lippu kuljettajalta ja pitääkö se leimata sitten itse? Pitääkö sanoa minne on menossa vai esim. Yksi aikuinen ja kaksi lasta?
Terv.toinen maalainen
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 14:14"]
Ostetaanko lippu kuljettajalta ja pitääkö se leimata sitten itse? Pitääkö sanoa minne on menossa vai esim. Yksi aikuinen ja kaksi lasta?
Terv.toinen maalainen
[/quote]
lipun voi ostaa kuljettajalta (tosin automaatista saa halvemmalla). Ei tarvii sanoa minne on menossa, eikä leimata. Lipun nimi on kertalippu (jos menet kauemmas Espoon tai Vantaan puolelle, seutulippu) ja lapsille lastenlippu (alle 7-vuotiaat pääsee maksutta).
musta helpointa (ja halvempaa) on ostaa lippu kännykällä. Lähettää vain viestin a1 numeroon 16355 ja paluuviestinä saa kertalipun. kännykällä ei tosin voi ostaa lastenlippuja.
t. 7
Ratikkalippu riittää, mutta se taitaa olla voimassa vain tiettyyn aikaa. Jos ei sitä niin sitten Helsingin sisäinen. Lastenlippu on tosiaan 7-17 vuotiaille. Rautatieaseman edessä on pysäkillä on sataman merkki siinä linjan perässä eli siitä näet pitääkö mennä 3T vai 3B ratikalla.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 14:30"]Ratikkalippu riittää, mutta se taitaa olla voimassa vain tiettyyn aikaa. Jos ei sitä niin sitten Helsingin sisäinen. Lastenlippu on tosiaan 7-17 vuotiaille. Rautatieaseman edessä on pysäkillä on sataman merkki siinä linjan perässä eli siitä näet pitääkö mennä 3T vai 3B ratikalla.[/quote]
niin, ratikkalippua ei vain saa ostettua kuljettajalta, pitää ostaa etukäteen automaatista.
7
Alle 15-vuotiaalle ei voi lain mukaan määrätä tarkastusmaksua, joten muksut voi opettaa Stadin tavoille ja olla ostamatta lippua.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 13:23"]
Pitäs täältä maalta tulla Helsinkiin ja päästä Kampista Olympiaterminaalille, siis sinne mistä lähtee Siljan laivat.
Siitä Stockmannin (onko se nyt sit Ylioppilastalon pysäkki) läheltähän menee raitiovaunu sinne satamaan, mutta mä oon ihan nyt sekasi että pitääkö meillä mennä 3B vai 3T- linjaa? Ja mitä eroa niillä edes on? Se jotenkin vaihtuu siinä jossain vaiheessa linjaa vai mitä ihmettä?
Kiitos!
[/quote]
Jos Kamppiin tulet niin älä mene Narinkkatorille (ts rautatieasemalle päin), vaan nouse vastakkaiselta suunnalta Fredrikinkadulle, rullaportaat ylös.
Tulet kadulle kolmosen ratikkapysäkin kohdalla. Ota se etelään päin menevä kolmonen (vaikka päivittäin kävelen ohi niin en muista onko se 3T vai 3B), ts kadun vastakkaisella puolella oleva. Sillä pääset suoraan sinne Olympiaterminaaliin.
Lipun voit ostaa kuljettajalta, ratikkalippu (ei oikeuta vaihtoon), alle 7-vuotiaat ilmaiseksi.
Hyvää matkaa!
Kampista 3T suuntana Kaivopuisto. Menee länsiterminaalin ovelle.
Ihme hinku ihmisillä neuvoa, vaikkei ole hajuakaan asioista. Kuten jo edellä kerrottiin, ns. ratikkalippua ei voi ostaa kuskilta. Aiempiin arvailuihin lisäisin myös sen, että se on tunnin voimassa, ihan niin kuin se ns. kertalippukin, mutta voimassa nimensä mukaisesti vain ratikoissa, ei busseissa, junissa, metrossa eikä Suomenlinnan lautalla.
Mitä reittioppaaseen ja 3B:n ja 3T:n sekoittumiseen tulee, niin taidat seikkailla väärässä kohtaa reittiopasta. Kun siihen hakusivulle kirjoitat lähtöpaikan ja määränpään sekä sen moneltako lähdet tai moneltako haluat olla perillä, se antaa sinulle reittiehdotuksen, jossa kyllä kerrotaan, onko se B vai T, jolla pitää mennä. Alla oleva linkkihirviö on vain esimerkki (koska aikatauluasi en tiedä, enkä edes sitä, tarkoitatko Kampilla bussiasemaa vai jotain muuta kulmaa kyseisestä kaupunginosasta).
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 15:04"]
Kampista 3T suuntana Kaivopuisto. Menee länsiterminaalin ovelle.
[/quote]
Tämän täytyy olla vitsi, onhan?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 13:23"]
Kiitos!
[/quote]
Jos Kamppiin tulet niin älä mene Narinkkatorille (ts rautatieasemalle päin), vaan nouse vastakkaiselta suunnalta Fredrikinkadulle, rullaportaat ylös.
Tulet kadulle kolmosen ratikkapysäkin kohdalla. Ota se etelään päin menevä kolmonen (vaikka päivittäin kävelen ohi niin en muista onko se 3T vai 3B), ts kadun vastakkaisella puolella oleva. Sillä pääset suoraan sinne Olympiaterminaaliin.
Lipun voit ostaa kuljettajalta, ratikkalippu (ei oikeuta vaihtoon), alle 7-vuotiaat ilmaiseksi.
Hyvää matkaa!
[/quote]
Kiitos vastauksista, tämä voiskin olla helpoin vaihtoehto!
PK-seudulla tulee muutaman kerran vuodessa käytyä sekä työn puolesta että vapaa-ajalla ja seuraavan ohjelman olen huomannut ihan korvaamattomaksi.
Jos sinulla on Android-puhelin, lataa siihen sellainen ohjelma kuin Andropas. Sillä on todella hyvä katsoa kaikkien julkisten kulkuvälineiden reitit ja voit reaaliaikaiselta kartalta seurata matkan edistymistä, jos olet epävarma millä pysäkillä pitää jäädä pois.
Vastaavia oppaita varmaan on myös iPhonelle ja Windows Phonelle.
T: ns. "maalainen" (jos tässä yhteydessä kaikkia niitä suomalaisia, jotka ei asu kehä 3 sisäpuolella, pidetään maalaisena)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 12:00"]
PK-seudulla tulee muutaman kerran vuodessa käytyä sekä työn puolesta että vapaa-ajalla ja seuraavan ohjelman olen huomannut ihan korvaamattomaksi.
Jos sinulla on Android-puhelin, lataa siihen sellainen ohjelma kuin Andropas. Sillä on todella hyvä katsoa kaikkien julkisten kulkuvälineiden reitit ja voit reaaliaikaiselta kartalta seurata matkan edistymistä, jos olet epävarma millä pysäkillä pitää jäädä pois.
Vastaavia oppaita varmaan on myös iPhonelle ja Windows Phonelle.
T: ns. "maalainen" (jos tässä yhteydessä kaikkia niitä suomalaisia, jotka ei asu kehä 3 sisäpuolella, pidetään maalaisena)
[/quote]
Kuulostaa kätevältä! Itsellä ei älypuhelinta ole, mutta tuollainen olisikin hyvä apu vieraassa kaupungissa.
ne kolmosen ratikat muuten pysähtyvät myös kampissa, joten turhaan meet rautatieasemalle saakka.
www.reittiopas.fi <3