Mistä kalpeus johtuu sairaana?
Olen ollut nyt muutaman päivän kovan flunssan kourissa. Törmäsin apteekissa käydessäni tuttavaani joka tokaisi, että olen kyllä kalpea kuin lakana. Kotona kun katselin peilistä, niin toden totta kasvot olivat hyvin kalpeat. Vaikkastelu viekin ruokahaluja, olen yrittänyt syödä paljon marjoja ja hedelmiä, joista saisi vähän C-vitamiinia. Luulisi siis että mikään vitamiinin puutos ei iskisi? Mikä siis aiheuttaa tuon ihon kalpenenisen? Onko se vain liikunnan puute vai mikä? Yritin googletella mutta löytyi vain hieman vakavampiin oireisiin liittyvää kalpeutta.
Kommentit (3)
Kalpeus sairaana johtuu yleensà verenkierron muutoksista tai veren hapen ja punasolujen vÃhyydestÃ. Yleisimpià syità ovat:
†Verenkierron heikentyminen: Sairastaessa elimistà voi ohjata verta pois ihon pinnalta tÃrkeÃmpiin elimiin, mikà saa ihon nÃyttÃmÃÃn kalpealta. TÃmà tapahtuu esimerkiksi kuumeen, sokin tai matalan verenpaineen yhteydessÃ.
†Anemia: Jos elimistÃssà on liian vÃhÃn punasoluja tai hemoglobiinia, veri ei kuljeta happea tehokkaasti, mikà voi aiheuttaa kalpeutta. TÃmà voi johtua raudanpuutteesta, verenvuodosta tai kroonisista sairauksista.
†Hapenpuute: Hengitystiesairaudet, kuten keuhkokuume tai keuhkoahtaumatauti (COPD), voivat vÃhentÃà hapen saantia ja aiheuttaa kalpeutta.
†Infektiot ja tulehdukset: Vakavat infektiot voivat vaikuttaa verenkiertoon ja aiheuttaa kalpeutta, etenkin jos elimistà on stressitilassa tai menettÃà verta.
†Matala verensokeri (hypoglykemia): TÃmà voi aiheuttaa kalpeutta, kylmÃà hikeà ja heikotusta, erityisesti diabeetikoilla.
†SydÃn- ja verisuoniongelmat: SydÃmen vajaatoiminta tai sokki voivat heikentÃà verenkiertoa ja johtaa kalpeuteen.
Jos kalpeuteen liittyy huimausta, heikotusta, hengitysvaikeuksia tai muita huolestuttavia oireita, on hyvà hakeutua lÃÃkÃrin arvioon.
Kalpeus johtuu pintaverenkierron puutteesta. Sitä en tiedä, miten sairaudet vaikuttavat tähän. Ehkä silloin elimistö priorisoi jotain muuta?
Tietääkö kukaan tähän vastausta?