Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuet? Jos 17v muuttaa omilleen ja opiskelee

Vierailija
14.03.2013 |

Eli vanhempien tulot vaikuttaa kai opintotuen ja asumislisän määrään kun lapsi on alle 20v. Mutta miten on toimeentulotuen laita?

Saako sitä vai vaikuttaako niihinkin vanhempien tulot?

Ongelma on, että poika olisi menossa opiskelemaan toiselle puolelle Suomea. Itse olen melko hyvätuloinen soskun silmissä, mutta olen kuitenkin asuntovelallinen yh. Joten todelliset tulot ja menot ovat aivan erit kuin sokun laskelmissa. Eli en pystyisi lasta rahallisesti paljonkaan tukemaan.. Siksi kysyn, että pitääkö tuota lasta nyt kieltää lähtemästä.. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumislisää on mahdollista saada sekä opintotukea mikäli vanhemmilla on riittävän pienet tulot. Opintolainaa saa kaikki. Siihen ei vanhempien tulot vaikuta. Toimeentulotukea ei saa jos ei ole nostanut kaikkea opintolainaansa. Lapsi kuitenkin alaikäinen joten olet elatusvelvollinen vielä. Usein katsotaan vanhemman olevan elatusvelvollinen siihen asti kun lapsella on ensimmäinen ammatti tai lukio käyty

Vierailija
2/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjauksena viestiin nro 2: molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Isän osuus tai se, mitä sen sijaan tulee sossusta/kelalta, senhän luonnollisesti annat kokonaan lapselle. Ja vähintään saman verran itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuon elatustuen verran tietysti tietysti antaisin, mutta en mitenkään pystyis paljonka enenpää, nyt jo rahat nii tiukilla.. :( Eikä täällä kulut paljonka laskis, vaikka lapsi pois muuttaiskin.

Ei tässä kai auta muu kuin luopuu tästä talosta tai kieltää lasta lähtemästä

ap

Vierailija
4/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuella ja asumislisällä maksaa kyllä vuokran jossain soluasunnossa. Soluihin kuuluu myös ilmainen nettiyhteys, joten yhteydenpitoa on helppo pitää yllä tietokoneen kautta. Sen jälkeen tarkan markan eläjä selviää hyvinkin parillasadalla eurolla kuussa. Poika varmaan syö halvalla koulussaan päivällä, eikä kännykkä paljon kustanna, jos on sellainen tavallinen eikä mikään huikeita summia nielevä älypuhelin. Autoa tai mopoa ei välttämättä tarvita, fillarilla tai jalkaisin voi hyvin kulkea. Äiti ja isä kai voivat irrottaa omista varoistaan vaikka satasen kuussa kumpikin menoja varten, esim. lääkäriin tai bussilippuun tai vaatteisiin. Lapsi on myös jo senikäinen, että voi hyvin tehdä ilta- ja viikonlopputöitä vaikka siivoojaana. Ei aina tarvitse roikkua yhteiskunnan rahoituksen varassa. Varmaan on pojalle jopa itsekunnioitusta kehittävääkin tienata itse rahaa elämiseen.

Vierailija
5/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempien tulot on "isot" eli yhteensä 61000 tai enemmän, ei lapsi saa mitään tukea, ei edes opintolainan valtiontakausta.

Vierailija
6/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo..isä ei osallistu elämään mitenkään, että ihan mun tuloilla tarttis kaikki hoitaa.

Tuo paikkakunta, johon olis menossa opiskelemaan on tosi pieni, että työpaikka voi olla hankalaa saada. Voihan sitä tietty yrittää :)

Kyllä on hankala tilanne :(

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan