Eutanasia on huono asia, siinä ihminen kuolee
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko mitä kuolema tarkoittaa. Ihmistä ei enää ole .ei missään. Paitsi jossain typerässä facebookissa.
Ihminen on kuollut häntä ei ole hänet on tapettu.
Kipulääkkeitä on maailma täynnä.
Lopulta ihmisen elimistö antaa itsestään periksi ja hän kuolee luonnollisesti.Jos ihminen haluaa kuolla, hän on masentunut.
Masennus on normaalin ihmisen reaktio omaan lähestyvään kuolemaan. Jopa uskovainen äitini pyysi eutanasiaa loppuvaiheessa, eikä valitettavasti saanut sitä. Sen sijaan nääntyi nälkään ja janoon, kun ei enää kyennyt nielemään mitään. Siinä meni noin viikko, josta hän oli puolet tajuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on aivosyöpä pahinta lajia. Kiduttakaa itseänne, hullut, ja jättäkää meidät muut rauhaan. Kitumisessa ei ole mitään pyhää eikä kaunista. Eläimiäkin armahdetaan, miksei ihmistä?
En ole uskovainen. Asia, johon kuitenkin uskon on, että te masentuneet saatte t.appaa itsenne itse. On väärin edellyttää toisen ihmisen tekevän sen puolestanne koska pelkäätte kuolemaa. Kuolemassa ei ole mitään arvokkuutta. Ihminen, joka ei uskalla t.appaa itseään, ei edes halua oikeasti kuolla. Ja on väärin edellyttää toisen ihmisen tappavan ihmisen, joka ei halua oikeasti kuolla.
Kuule, ensinnäkään en ole masentunut, vaan minä olen katsonut vierestä läheisteni hiipumista, kärsimystä ja kuolemaa. Sinä varmasti et ole.
Toiseksi: itsehän eutanasiaa toivova itsensä tappaa. Morfiinin yliannostuksella tai muulla itsemurhakoneella. Ja jos ei itse pysty, minä voin ryhtyä tekemään sitä, kunhan homma laillistetaan. Ei tarvitse yhdenkään hihhulishoitajan sotkea käsiään inhimilliseen palvelukseen, jota ihminen itse itselleen pyytää.
Vai aattelitko, että olisi kivempi, jos mummot ja vaarit ripustaisivat itsensä kaulasta johonkin? Pääsetkö silloin helpommalla työsi puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä jotka vastustaa eutanasiaa. Jos jollakin on kuolemaanjohtava sairaus joka aiheuttaa kovia kipuja, semmoista elämää joka ei ole enää elämisen arvoista niin pitäiskö vaan antaa kitua ja elää sen yhden päivän pidempään kuollen tuskallisesti kun voisi vielä etukäteen hyvissä ajoin saada eutanasian ja siihen liittyvät jutut kuntoon. Minä kannatan eutanasiaa!
Niin minäkin. Ja ihmettelen samaa kuin sinä, että millaiset siivilät silmillä nuo "elämä on ihanaa"-hullut oikein elävät. Ei se ole ihanaa, jos makaat luihin asti makuuhaavoilla, lihakset surkastumiskipuja potien, aineenvaihdunta sekaisin toisten käänneltävänä, voimatta millään tavoin itseäsi auttaa tai mieltäsi piristää, katsellen homevaurioisen terveyskeskusosaston valkoista seinää.
Mitä se kituminen hyödyttää, etenkin jos olet realisti ja ajattelet, että kuolema on elämän luonnollinen loppu, kuten syntymä on alku. Sikiökin voidaan auttaa ulos ennenaikaisesti, jos se muuten kuolisi kohtuun, miksei elämän toisessa päässä voida vähän helpottaa asioita myös?
Mutta eihän noilla kunnon perusteluja edes ole. Hihhulointia vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vakavasti sairaskin toivoo paranevansa.
Olisiko mukava, että lääkäri sanoisi tässä ois tää eutanasia -vaihtoehto, niin ei tarvitse tätä sairaalassa käymistä.
Ei, ei lääkärin pitää aina luoda toivoa potilaaseen. Sillä toivolla on iso vaikutus.
Tänään elät, huomenna et ehkä.Lääkärin pitää ensisijaisesti olla suora ja rehellinen. Kun mitään ei ole tehtävissä ja arvioitu elinaika lasketaan päivissä, ei lääkäri voi alkaa väittää potilaalle muuta.
Joo, turhan toivon virittely on jokseenkin yhtä pahaa kidutusta kuin jos tumppaisi hehkuvaa savuketta toisen jalkaan. Ihminen huomaa, kun hänelle valehdellaan. Saatanallista aliarviointia.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkärin tarvitse sanoa mitään ihmisen elinajasta.
Lääkäri on valansa mukaisesti aina velvollinen parantamaan. Tehdä kaikki mitä voi. Kaikille tasapuolisesti.
Eli kyseenalaistat palliatiivisen hoidon? Lääkärit eivät vanno nykyään mitään "valaa". Hippokrateskin sitä paitsi hallitsi kivuttoman kuoleman antamisen lahjan. Se poistettiin valatekstistä kristinuskon vaikutuksesta.
Kun potilas ei parane, kun hänen elämänlaatunsa on surkea, kivut kovat ja kuolema lähellä joka tapauksessa, lääkärillä ei ole "velvollisuutta" parantaa, vaan helpottaa potilaan oloa. Monesti se ei kuoleman ollessa lähellä ole mahdollista kuin nukuttamalla potilas. Mitä järkeä on sitoa resursseja ja käyttää voimia ja rahaa ihmisen pitämiseen narkoosissa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa tässä suomen maassa voi kaikki päästä irti ja valloilleen jos niille annetaan valta.
Joten tiukka lainsäädäntö. Kaikkia suojeleva ja kunnioittava.
Sulla on jotain irti ja pahasti alkaen äidinkielen kirjoitustaidosta.
Appiukkoni menehtyi syöpään oikeasti hyvän saattohoidon jälkeen. Hän sai asianmukaiset kipulääkitykset, oiretta lievittävää hoitoa (vatsaontelosta laskettiin pois nestettä), puhtaana ja hyvin hoidettuna lepäsi ilmapatjallaan ja asentoa vaihdettiin säännöllisesti. Ei ollut makuuhaavoja, maisteli vielä vähän syötävää, otti kulauksen juotavaa silloin tällöin. Silti hän pari päivää ennen kuolemaansa sanoi selkeästi että ”nyt mä olen niin loppu etten jaksa enää mitään”. Jos siinä hetkessä hänelle olisi annettu käteen nappi jota painamalla pääsee hengestään heti, luulen vahvasti että hän olisi sitä painanut. Koska tämä ei ole laillista, hän sai kunnollisen kiputipan jossa oli morfiinin lisäksi rauhoittavaa lääkettä ja pahoinvointilääkettä, saattoi olla jotain muutakin. Tällä lääkkeellä hän vaipui unen kaltaiseen tilaan ja kuoli sitten 1,5 vuorokautta myöhemmin.
Tämä siis esimerkkinä että hyvästäkin hoidosta huolimatta potilas voi olla valmis päättämään päivänsä huomattavasti aikaisemmin kuin se luonnollisesti tapahtuisi. Ja veikkaan kyllä että jos tuota kipuinfuusiota ei olisi ollut, kuoleminen olisi kyllä kestänyt kauemmin ja ollut paljon tuskaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kuolee levollisesti ja luonnollisesti, kun kehon toiminnot loppuu.
Propagandaa nuo kipukuolemat.Noniin se oli siinä.
"Kehon toiminnot" eivät lopu yhtä aikaa. Kun esim. maksa tilttaa ensin, seuraa myrkytystila, joka johtaa kipuihin ja sekavuuteen. Tätä voi kestää päiväkausia. Kun aineenvaihdunta hiipuu hiljalleen, kivut, sekavuus, sisäiset verenvuodot, hermoston toimintahäiriöt ym. voivat "hyvällä hoidolla" kestää kuukausia tai vuosia.
Ihan vilpittömästi toivon kaikille eutanasian vastustajille mahdollisimman hidasta ja kurjaa kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on aivosyöpä pahinta lajia. Kiduttakaa itseänne, hullut, ja jättäkää meidät muut rauhaan. Kitumisessa ei ole mitään pyhää eikä kaunista. Eläimiäkin armahdetaan, miksei ihmistä?
En ole uskovainen. Asia, johon kuitenkin uskon on, että te masentuneet saatte t.appaa itsenne itse. On väärin edellyttää toisen ihmisen tekevän sen puolestanne koska pelkäätte kuolemaa. Kuolemassa ei ole mitään arvokkuutta. Ihminen, joka ei uskalla t.appaa itseään, ei edes halua oikeasti kuolla. Ja on väärin edellyttää toisen ihmisen tappavan ihmisen, joka ei halua oikeasti kuolla.
Niin, jos eutanasiaa oltaisiin edes tarjoamassa masentuneille...
Ainahan kuolemaa toivova on masentunut. Ja kun neliraajahalvaantuneet, itsemurhaan kykenemättömät ovat äärimmäisen harvinaisia tapauksia, heidän varjollaan eutanasialle kuitenkin haetaan hyväksyntää. Todellisuudessa nämä kipupotilaat voivat lähes poikkeuksetta päättää elämänsä itse. Jos he siihen ryhtyvät, tiedämme, että he halusivat kuolla. Jos eivät, niin eivät halua.
Kuten sanoin, kuolema ei ole arvokasta koskaan. Eutanasia ei ole merkittävästi siistimpi kuin mikä tahansa itsemurha. Mutta vastuukysymykset ovat arveluttavia eikä kukaan niitä halua tehdä toisen itsemurhaan kykenevän puolesta.
Peukkugallup: Alapeukuttakaa, jotka mielellänne avustaisitte itsemurhissa työnne puolesta. Yläpeukuttakaa, jos kuka tahansa muu avustakoon kuin sinä itse.
Lahkosisar voi aivan hyvin vaihtaa duunia, ellei ihmisen kärsimyksen lievittäminen sovi maailmankuvaan. Taidat olla pikemminkin näitä kärsimyksen lisääjiä tyyliin Attendo.
Hoitoalalle on valitettavasti päässyt sinne täysin soveltumatonta väkeä, ilmeisesti ap:kin. Ei riitä järki, ei riitä sydän, ei riitä osaaminen eikä edes lukutaito, jotta voisi vähän itseään sivistää sen suhteen, mikä elämässä ihmisten mielestä tärkeintä on. Se ei ole (hoito)päivien lukumäärä, vaikka työnantaja mielellään niitä päiviä venyttääkin mahdollisimman pitkälle saadakseen pääomatuottoa osakkeenomistajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kuolee levollisesti ja luonnollisesti, kun kehon toiminnot loppuu.
Propagandaa nuo kipukuolemat.Noniin se oli siinä.
"Kehon toiminnot" eivät lopu yhtä aikaa. Kun esim. maksa tilttaa ensin, seuraa myrkytystila, joka johtaa kipuihin ja sekavuuteen. Tätä voi kestää päiväkausia. Kun aineenvaihdunta hiipuu hiljalleen, kivut, sekavuus, sisäiset verenvuodot, hermoston toimintahäiriöt ym. voivat "hyvällä hoidolla" kestää kuukausia tai vuosia.
Ihan vilpittömästi toivon kaikille eutanasian vastustajille mahdollisimman hidasta ja kurjaa kuolemaa.
Varsinkin maksan tilttaamista voisi suositella. Tai jos ei joutuisi toivomaan sivulliselle pahaa, eutanasian vastustajat saisivat joutua katsomaan sivusta hidasta ja tuskallista kuolemaa.
Toistaiseksi kukaan ei ole selvinnyt elämästä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä muka on niin kovin väärin pyytää apua muilta? MIKÄ?
Minäkin mielelläni auttaisin muita kuolemaan, jos se vain laillista olisi. Ei helvetissä ole mitenkään väärin se, jos tällaista multa pyydettäisiin.
Up