Eutanasia on huono asia, siinä ihminen kuolee
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän pahaa kuolemisessa on?
Ihmettelee hän, joka tällä hetkellä on erittäin elämänhaluinen ja onnellinen.
Taivaaseenko olet menossa,jossa se oikea elämä alkaa. Viini virtaa, joku tuo sulle viinirypäleitä.
On niin, että päädyt sinne mihin kasvit, eläimet päätyvät. Eli maahan.
Eletään nyt, kuollaan sitten kun sen aika on.
Minä en usko taivaaseen, ja silti kannatan eutanasiaa. Ei elämää pitäisi olla mikään pakko elää jos se on pelkkää tuskaa ja kärsimystä vailla toivoa paranemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän pahaa kuolemisessa on?
Ihmettelee hän, joka tällä hetkellä on erittäin elämänhaluinen ja onnellinen.
Taivaaseenko olet menossa,jossa se oikea elämä alkaa. Viini virtaa, joku tuo sulle viinirypäleitä.
On niin, että päädyt sinne mihin kasvit, eläimet päätyvät. Eli maahan.
Eletään nyt, kuollaan sitten kun sen aika on.
Kiitos kysymästä, en ole menossa taivaaseen enkä paratiisiin kuoleman jälkeen. Toivottavasti olen menossa tuhkattavaksi ja tuhkat haudatuksi metsään. En silti pelkää kuolemaa.
Kuulkaa tässä suomen maassa voi kaikki päästä irti ja valloilleen jos niille annetaan valta.
Joten tiukka lainsäädäntö. Kaikkia suojeleva ja kunnioittava.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä mor.fii.nia. mikä kipuihin auttaa
Se ei sovi kaikille. Voi tulla helvetillisen huono trippi kauhunäkyineen. Sitäpaitsi sen antamista pihdataan. Tulette näkemään.
Ette taida olla olleet kuolevan vierellä koskaan? Useimmat kuolevat tuskissaan.
Olisin itse päästänyt äitini tuskistaan, jos se olisi ollut mahdollista. Hän pyysi sitä minulta. Suomessa eutanasia tehdään näännyttämällä potilas nälkään ja janoon.
Uskonto on aivosyöpä pahinta lajia. Kiduttakaa itseänne, hullut, ja jättäkää meidät muut rauhaan. Kitumisessa ei ole mitään pyhää eikä kaunista. Eläimiäkin armahdetaan, miksei ihmistä?
Ei kuoleman pelko tai pelkäämättömyys ole sama asia kuin eutanasia!
Jokainen pelkää kuolemaa. Jos ei pelkää on ymmärtämätön.
Elämä ja eläminen on arvokas asia.
Aina näitä riittää : "minun isä kuoli. Nyt en enää pelkää kuolemaa. Olen tajunnut elämän rajallisuuden.'
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on aivosyöpä pahinta lajia. Kiduttakaa itseänne, hullut, ja jättäkää meidät muut rauhaan. Kitumisessa ei ole mitään pyhää eikä kaunista. Eläimiäkin armahdetaan, miksei ihmistä?
En ole uskovainen. Asia, johon kuitenkin uskon on, että te masentuneet saatte t.appaa itsenne itse. On väärin edellyttää toisen ihmisen tekevän sen puolestanne koska pelkäätte kuolemaa. Kuolemassa ei ole mitään arvokkuutta. Ihminen, joka ei uskalla t.appaa itseään, ei edes halua oikeasti kuolla. Ja on väärin edellyttää toisen ihmisen tappavan ihmisen, joka ei halua oikeasti kuolla.
Ihminen kuolee levollisesti ja luonnollisesti, kun kehon toiminnot loppuu.
Propagandaa nuo kipukuolemat.
Noniin se oli siinä.
Saattohoidossa mikä tahansa kipupiikki voi olla viimeinen, eikä piikin antanut hoitaja saa siitä traumoja. Miksei sitä viimeistä piikkiä voisi siis antaa tietoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen. Asia, johon kuitenkin uskon on, että te masentuneet saatte t.appaa itsenne itse. On väärin edellyttää toisen ihmisen tekevän sen puolestanne koska pelkäätte kuolemaa. Kuolemassa ei ole mitään arvokkuutta. Ihminen, joka ei uskalla t.appaa itseään, ei edes halua oikeasti kuolla. Ja on väärin edellyttää toisen ihmisen tappavan ihmisen, joka ei halua oikeasti kuolla.
Niin, jos eutanasiaa oltaisiin edes tarjoamassa masentuneille...
Niin kamalalta kuin se ehkä kuulostaakin ja vaikuttaa, niin parempi päästä pois kärsimästä kuin mahdollisesti maata kamalissa tuskissa kuukausi, ehkä vuositolkulla vailla parantumisen toivoa ja kuolla sitten siihen. Se ei ole elämisen arvoista elämää.
Onko siinä tuskissaan kitumisessa jotain arvokasta? Onko ihminen jotenkin parempi kun kokee ennen kuolemaansa helvetilliset tuskat? Minun mielestäni ei. Jos toivoa ei enää ole ja odotettavissa on enää helvetillisiä kuukausia tai jopa vuosia, niin kyllä hitossa sellaisen ihmisen voi päästää pois täältä jos sitä henkilö itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos eutanasiaa oltaisiin edes tarjoamassa masentuneille...
Ainahan kuolemaa toivova on masentunut. Ja kun neliraajahalvaantuneet, itsemurhaan kykenemättömät ovat äärimmäisen harvinaisia tapauksia, heidän varjollaan eutanasialle kuitenkin haetaan hyväksyntää. Todellisuudessa nämä kipupotilaat voivat lähes poikkeuksetta päättää elämänsä itse. Jos he siihen ryhtyvät, tiedämme, että he halusivat kuolla. Jos eivät, niin eivät halua.
Kuten sanoin, kuolema ei ole arvokasta koskaan. Eutanasia ei ole merkittävästi siistimpi kuin mikä tahansa itsemurha. Mutta vastuukysymykset ovat arveluttavia eikä kukaan niitä halua tehdä toisen itsemurhaan kykenevän puolesta.
Peukkugallup: Alapeukuttakaa, jotka mielellänne avustaisitte itsemurhissa työnne puolesta. Yläpeukuttakaa, jos kuka tahansa muu avustakoon kuin sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä mor.fii.nia. mikä kipuihin auttaa
Se ei sovi kaikille. Voi tulla helvetillisen huono trippi kauhunäkyineen. Sitäpaitsi sen antamista pihdataan. Tulette näkemään.
Ette taida olla olleet kuolevan vierellä koskaan? Useimmat kuolevat tuskissaan.
Olisin itse päästänyt äitini tuskistaan, jos se olisi ollut mahdollista. Hän pyysi sitä minulta. Suomessa eutanasia tehdään näännyttämällä potilas nälkään ja janoon.
Hoitajana on pakko todeta että kun sairaus on tullut saattohoitovaiheeseen eli kuolema on lähellä, ihminen yleensä itse lopettaa syömisen ja juomisen. Nälän ja janon tunne häviää kuoleman lähestyessä. Siinä tilanteessa nesteen ja ravinnon antaminen potilaalle aiheuttaa vain pahempaa kärsimystä. Neste kertyy keuhkoihin koska munuaiset eivät jaksa erittää sitä ulos. Suolisto ei vedä kunnolla, jolloin ruoka jää vellomaan mahalaukkuun, aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua. Suun kautta syöminen ja juominen on vaikeaa koska nieleminen on heikentynyt tai tajunta on niin matala että suuhun ei voi enää mitään laittaa koska muuten ruoka ja juoma valuu keuhkoihin. Jos potilaalla on toipumisedellytyksiä, häntä voidaan ruokkia nenämahaletkun kautta. Jos taas tiedetään että potilas tulee menehtymään lähiaikoina, letkua ei enää laiteta koska se on potilaalle hyvin epämiellyttävä.
Ainoa oikea hoito tässä tilanteessa on morfiini. Sitä pitää antaa riittävästi, mieluummin tipassa yhdessä pahoinvointi-ja rauhoittavan lääkkeen kanssa. Valitettavasti sen rajan tunnistaminen jossa saattohoito alkaa, on Suomessa sangen huonoa. Lääkäreille hoidosta luopuminen on vaikeaa ja moni alitajuisesti määrää liian pieniä lääkeannoksia jotta ei vain aiheuttaisi potilaan kuolemaa.
Siinä valossa ymmärrän että lakia eutanasiasta ei ole Suomessa saatu aikaiseksi. Ei lääkäri halua tappaa potilasta, hänen tehtävänsähän on parantaa. Itse työskentelen erikoissairaanhoidon yksikössä jossa saamme saattohoitoon erikoistuneen lääkärin konsultaation aina virka-aikana ja meillä hoitajat hyvin ärhäkästi vaativat potilaalle riittäviä kipulääkkeitä ja myös antavat niitä. Suurimmalla osalla potilaista joille on tehty saattohoitopäätös, menee morfiini tippana. Uskallan käsi sydämellä väittää että meidän osastolla potilaat eivät kuole tuskissaan.
Ja taas tästä huolimatta tiedän myös että on olemassa tilanteita joissa eutanasia olisi ehdottomasti tarpeellinen. Kun nyt ensin päästäisiin tilanteeseen jossa uskallettaisiin luopua elämää pitkittävistä hoidoista (hengityskonehoito, antibiootit, dialyysit jne).
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa tässä suomen maassa voi kaikki päästä irti ja valloilleen jos niille annetaan valta.
Joten tiukka lainsäädäntö. Kaikkia suojeleva ja kunnioittava.
Ketä suojelee kun aivotoiminnan lakattua lopetataan myös kipulääkkeet ja ruokinta ja ainoastaa jos joku omainen jaksaa istua vieressä kuuntelemassa vaikerusta saa sentään huuliin kostuketta samalla kun keho kuivuu ja nääntyy kivuista puhumattakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun elämä huono.
Ei eutanasialle.Lopettaisitko lapsesi elämän eutanasialla, vaikka toivoa olisi.
Jos toivoa ei ole, säästäisin lapseni helvetillisiltä kärsimyksiltä. T. Leski, joka vierestä seurasi miehensä järkyttäviä kipuja syövän kourissa
Juuri tätä en ymmärrä. Mikä syöpä on niin raju, että itsemurha edellyttää avustusta/eutanasiaa. Ymmärrän jos ei halua kuolla kipuihin. Mutta jos ei halua kuolla oman käden kautta kyetessään niin ei halua kuolla. Ehkä hän kivuistaan huolimatta halusi elää loppuun saakka. Ehkä hän halusi elää vierelläsi kivuissaankin niin pitkään kuin mahdollista. Miten eutanasia olisi poistanut kivut mieheltä, joka ei halunnut kuolla?
Moni varmaankin haluaa olla läheistensä kanssa niin pitkään kuin se on mahdollista, ja sitten kun vointi on niin huono että toivoo kuolemaa, ei enää pysty tekemään itsemurhaa.
eri
Hyvin huomaa, että tässäkin ketjussa eutanasian vastustajat elää jossain ihan ihme kuplassaan. "Nokun sitten kuolee ja niinku on kipulääkkeitä." No jes, kaikki eivät pelkää kuolemaa, kaikki eivät halua kuolla kituen ja ei, ne lääkkeet ei aina auta. On se kumma kun ihmisellä ei saisi olla mitään sanottavaa omaan elämäänsä tai kuolemaansa.
Esim. oma perheenjäsen kitui kuoliaaksi saattohoidossa. Kaikki, mikä saattoi mennä pieleen enemmän tai vähemmän meni.
Iso kyllä eutanasialle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huomaa, että tässäkin ketjussa eutanasian vastustajat elää jossain ihan ihme kuplassaan. "Nokun sitten kuolee ja niinku on kipulääkkeitä." No jes, kaikki eivät pelkää kuolemaa, kaikki eivät halua kuolla kituen ja ei, ne lääkkeet ei aina auta. On se kumma kun ihmisellä ei saisi olla mitään sanottavaa omaan elämäänsä tai kuolemaansa.
Esim. oma perheenjäsen kitui kuoliaaksi saattohoidossa. Kaikki, mikä saattoi mennä pieleen enemmän tai vähemmän meni.
Iso kyllä eutanasialle.
Minun perheenjäsenelläni saattohoito sujui hyvin. Silti edelleen mietin, olivatko ne kaikki päivät välttämättömiä, vai olisiko meille kaikille ollut helpompaa, jos loppu olisi tullut nopeammin. Se välitila oli jotain ihan hirveää, kun käytännössä perheenjäsen oli jo kuollut, vaikka vielä hengittikin. Iso kyllä eutanasialle minultakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun elämä huono.
Ei eutanasialle.Lopettaisitko lapsesi elämän eutanasialla, vaikka toivoa olisi.
Jos toivoa ei ole, säästäisin lapseni helvetillisiltä kärsimyksiltä. T. Leski, joka vierestä seurasi miehensä järkyttäviä kipuja syövän kourissa
Juuri tätä en ymmärrä. Mikä syöpä on niin raju, että itsemurha edellyttää avustusta/eutanasiaa. Ymmärrän jos ei halua kuolla kipuihin. Mutta jos ei halua kuolla oman käden kautta kyetessään niin ei halua kuolla. Ehkä hän kivuistaan huolimatta halusi elää loppuun saakka. Ehkä hän halusi elää vierelläsi kivuissaankin niin pitkään kuin mahdollista. Miten eutanasia olisi poistanut kivut mieheltä, joka ei halunnut kuolla?
Niin siis että sinä haluat täysin toiminyakykyisestä työssäkäyvästä perheellisesti ihmisestä laittaa perheesi ja itsesi seuraamaan kuinka ensin joudut vaippoihin ja rollaattoriin, et pääse enään itse istumaan ja lopulta joudut vuodepotilaaksi jonka huuletkaan eivät enää liiku. Sitäkö tahdot?
Olipas id io*tti kysymys. Joko kysyjä on trolli, tai sitten iso ratas heittää ja pahasti.
Eutanasiaa ei ole kukaan ainakaan julkisesti kannattanut sellaisessa muodossa, että joku toinen voisi päättää eutanasiasta toisen puolesta, ei lapsen eikä aikuisen. Enkä ole myöskään kenenkään kuullut kannattavan sellaista autanasiaa, jossa alettaisiin listi mään ihmisiä, joilla on vielä toivoa, mitä sillä toivolla sitten tarkoitetaankaan. Kyseessähän on nimenomaan armokuolema sellaisille ihmisille, joilla ei enää toivoa ole ja jotka itse kykenevät päättämään omasta kuolemastaan.