Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät aisti ympäristöään mitenkään, eivät anna tietä kaupassa yms. jäävät eteen

Vierailija
11.03.2019 |

Jotkut ihmiset eivät aisti, että takaa tai sivusta tulee ihminen esim. kaupan käytävällä. Normaalistihan ihminen ottaa askeleen sivuun, kun joku lähestyy vaikka juuri kaupan käytävällä, antaakseen tietä. Miten on mahdollista, että jotkut kulkevat niin umpiossa, että jäävät niille sijoilleen seisomaan, vaikka joku on tulossa ohi?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ärsyttää kakarat, jotka on tiellä ja niiden vanhemmat, jotka ei sano kakarallensa mitään.

Et voi itse sanoa lapselle, että anteeksi, mä menisin nyt tästä?

Hah kerran olin menossa hissille vaunujen kanssa ja siihen edelle nappia painamaan ehti jonkun perheen lapsi. Painoi hissiä ylös ja sanoin tytölle että painatkos alas kanssa. Möllötti siinä vaan suu auki silmät toljottaen käsi siinä napilla. Toistin eikä mitään reaktiota. Menin sitten itse painamaan ja silloin vanhemmat sanoivat tytölle että siirtyy että mahdun painamaan nappia ja sua pyydettiin painamaan nappia alas. 🙄

Niin...?

Vierailija
62/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.... mikä sitten vaivaa sitä ihmistä, joka porhaltaa suoraan eteenpäin, mitään sanomatta ja odottaa kaikkien hyppäävän sivuun? Narsismi? Kusta päässä? Ei ole oppinut käytöstapoja kotona tai koulussa?

Liikenteessä se menee niin, että nopeammin kulkeva väistää hitaampia. Eli pyöräilijä väistää jalankulkijaa ja auto molempia edellämainittuja.

Ilman muuta väistäminen ON kohteliasta, mutta en myöskään ymmärrä niitä tuimasti kanssaihmisiään mulkoilevia ihmisiä kaupoissa ja julkisissa liikennevälineissä, jotka eivät osaa sanoa "anteeksi, pääsisinkö menemään tästä" tai osaa ottaa yhtä sivuaskelta ja KIERTÄÄ ITSE.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana tuli mieleen että ihminen voi olla mm.

- erittäin syvästi ajatuksissaan

- kipeä fyysisesti, mikä vie keskittymiskykyä

- lääkkeiden vaikutuksen alaisena

- humalassa / huumeissa

- dissosiaatiosta tai muusta mielenterveyden ongelmasta kärsivä

Lisäksi on ihmisiä joilla on hahmotusvaikeuksia jotka vaikeuttavat suuresti ruuhkaisissa tilanteissa toimimista.

Mulla on hahmotushäiriö muttei se kyllä siihen vaikuta etten aistisi ihmistä lähelläni. Navigaattorin avulla kävelen vähänkin oudommissa paikoissa ja autolla ajaessa se on turvana tutummissakin paikoissa. Karttaa on mahdoton tulkita ja jos ei ajolinjat ole selkeästi merkitty niin on vaikea hahmottaa kaistoja. Tuommoisiin asioihin se vaikuttaa muttei siihen ettenkö väistä kaupassa jne. Olen hyvinkin intuitiivinen ihminen.

Itse luulen että osaa ihmisistä ei vaan kiinnosta kuin oma napa. On niitä minä minä ihmisiä.

Kröhöm... Kukahan tässä mahtaa olla minä minä ihminen? Se joka pysähtyy hetkeksi ruokakaupassa vai se jonka pää sulaa ja suusta alkaa tursuta vaahtoa kun se ei sillä sekunnilla pääse tämän ohi...

Joo ei mulla mitään ongelmia olekaan kaupassa. Saan helposti pari tuntia kulumaan prismassa. Mulla ei ole kiire jos joku jää eteeni miettimään ja jos se joku pyytelee anteeksi jos on tukkeena niin vastaan ettei ole mikään kiire minulla että voin itse miettiä samaa siinä taaempana. Hymyllä olen saanut yrmeimmiltäkin ihmisiltä hymyn takaisin.

Minä minä ihmisiä löytyy kyllä molemmilta puolilta. Mainitsin vaan ettei tuollainen käytös liity hahmotushäiriöön mitenkään.

Vierailija
64/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKIEN on ymmärrettävä väistää MINUA kun MINÄ lähestyn heitä ostoskärryineni takaa päin.

Tarvinneeko tuohon edes sanoa mitään muuta kuin, että ap hänen aatetoverinsa tässä ketjussa ovat kokolailla suomalaisten minäminäminä-k**ipäiden kermaa ja lisäksi hermoraunioita :D

Vierailija
65/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä minä väistäisin takaa tulevaa? Silmät on naamassa eikä niskassa.

Vierailija
66/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ärsyttää kakarat, jotka on tiellä ja niiden vanhemmat, jotka ei sano kakarallensa mitään.

Et voi itse sanoa lapselle, että anteeksi, mä menisin nyt tästä?

Hah kerran olin menossa hissille vaunujen kanssa ja siihen edelle nappia painamaan ehti jonkun perheen lapsi. Painoi hissiä ylös ja sanoin tytölle että painatkos alas kanssa. Möllötti siinä vaan suu auki silmät toljottaen käsi siinä napilla. Toistin eikä mitään reaktiota. Menin sitten itse painamaan ja silloin vanhemmat sanoivat tytölle että siirtyy että mahdun painamaan nappia ja sua pyydettiin painamaan nappia alas. 🙄

Lapsi ei ymmärtänyt tilannetta, jossa vieras ihminen puhuu hänelle, eikä tiennyt miten reagoida. Ihan tavallista lapsille. Aika paljon kertoo sinusta itsestäsi se, että vielä aikojen päästä muistelet tuollaista tilannetta, ja annat sen vaikuttaa siihen, että suhtaudut ihmisiin negatiivisesti.

Lapset ovat tuollaisia, ja aikuisten on syytä tajuta se, eikä odottaa heiltä aikuismaista käyttäytymistä.

Vierailija
67/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä iästä kiinni, vaan nuorisolla usein kännykästä. Selataan luuria, eikä välitetä, että seistään oven suussa tukkeena. 

Sitä Kiinassa kasattua typerää lelua selataan nykyisin ovensuusssa, rullaportaiden ylä- sekä alapäässä, ja kadulla kuljetaan naama kiinni näytössä ympäristöä tiedostamatta ikähaarukassa 10-50. Että ei niin iästä kiinni. Sosiaalinen media on saanut ihmisistä yliotteen (face, insta, tinder...) ja se typerä kapine kasvaa kädestä. Peukalo kasvaa ja perse leviää (varsinkin nuoremmilla kun liikuntakaan ei kiinnosta). Säälittävää!

Ongelmasi on omien korviesi välissä, jos kadulla tai kaupassa ihmisten ohittaminen tuottaa sinulle tuollaisia ajatuksia.

Ok, onko sun mielestä jotenkin normaalia tai kannatettavaa käytöstä kun naama on kiinni luurissa koko valveillaoloajan. Jos elämän sisällön kulmakivenä on sosiaalinen media, niin on se ainakin mun mielestä perin kummallista. Samalla sekunnilla on nähtävä kuka tykkäsi salipeiliselfiestäni tai kuka kontaktoi tinderissä.

Vierailija
68/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä iästä kiinni, vaan nuorisolla usein kännykästä. Selataan luuria, eikä välitetä, että seistään oven suussa tukkeena. 

Sitä Kiinassa kasattua typerää lelua selataan nykyisin ovensuusssa, rullaportaiden ylä- sekä alapäässä, ja kadulla kuljetaan naama kiinni näytössä ympäristöä tiedostamatta ikähaarukassa 10-50. Että ei niin iästä kiinni. Sosiaalinen media on saanut ihmisistä yliotteen (face, insta, tinder...) ja se typerä kapine kasvaa kädestä. Peukalo kasvaa ja perse leviää (varsinkin nuoremmilla kun liikuntakaan ei kiinnosta). Säälittävää!

Ongelmasi on omien korviesi välissä, jos kadulla tai kaupassa ihmisten ohittaminen tuottaa sinulle tuollaisia ajatuksia.

Ok, onko sun mielestä jotenkin normaalia tai kannatettavaa käytöstä kun naama on kiinni luurissa koko valveillaoloajan. Jos elämän sisällön kulmakivenä on sosiaalinen media, niin on se ainakin mun mielestä perin kummallista. Samalla sekunnilla on nähtävä kuka tykkäsi salipeiliselfiestäni tai kuka kontaktoi tinderissä.

Ihmiset tekevät paljon sellaisia asioita, joita en itse tekisi, tai joita en pidä kannatettavana käytöksenä. Mutta kun on kyse heidän omista valinnoistaan ja toimintatavoistaan, en näe mitenkään hyödylliseksi ärsyyntyä niistä. Vaivaan päätäni niillä ongelmilla, joihin voin vaikuttaa, en niillä, jotka ovat muiden ihmisten asioita.

Ongelmasi näyttää olevan se, että kuvittelet tietäväsi miten muiden ihmisten pitää elää. Ja ongelmasi on siis omien korviesi välissä.

Vierailija
69/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy on ikä. Havaintokyky heikkenee ja reaktionopeus romahtaa. Samat syyt miksi liikenteessä ei enää oikein pärjätä.

Harvemmin se on 20-kymppinen joka seisahtaa heti rullaportaiden alapäähän eikä voi oikein käsittää mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, vaikka jengiä lakoo takana portaisiin.

Samat ihmiset varmaan, jotka bussista poistuessaan jäävät jalkakäytävälle oven eteen jumittamaan, vaikka bussista poistujia vielä on odottamassa. Joskus pelkään, että bussi lähtee ennen kuin pääsen takaovesta ulos.  Itse olen ikäihminen, ja oikein pelkään milloin muutun hoksaamattomaksi itsekin.

Vierailija
70/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset eivät aisti, että takaa tai sivusta tulee auto. Normaalistihan ihminen ohjaa auton tiensivuun, kun joku lähestyy vaikka juuri maantiellä, antaakseen tietä. Miten on mahdollista, että jotkut ajelevat niin umpiossa, että jäävät siihen kaistalleen nynnimään, vaikka MINÄ olen tulossa takaa ohi?

Vierailija
71/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy on ikä. Havaintokyky heikkenee ja reaktionopeus romahtaa. Samat syyt miksi liikenteessä ei enää oikein pärjätä.

Harvemmin se on 20-kymppinen joka seisahtaa heti rullaportaiden alapäähän eikä voi oikein käsittää mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, vaikka jengiä lakoo takana portaisiin.

Useimmiten se on joku äityli, joka pysähtyy kauppaan tullessaan lastenrattaineen KESKELLE KAUPAN OVIAUKKOA, ja alkaa avata rattaissa istuvan lapsen haalaria. Takaa tulevat ihmiset joutuvat kiertelemään sivuilta, että pääsevät ovesta sisälle, kun äiti-ihminen tönöttää oviaukossa rattaineen riisumassa lapselta tumppuja. Olen nähnyt tämän niin monta kertaa ja joka kerta ihmetyttää!!! 

Vierailija
72/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa usein ollaan väsyneinä työpäivän jälkeen, mietitään, mitä ostaisi, etsitään tuotteita...

Itselläni isoissa marketeissa tulee pyörryttävä olo.

Jotenkin se liittyy kai siihen äänimaisemaan.

Lapsena tuo vaikutus oli todella voimakas.

Vierailija
73/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että kyse on jonkinlaisesta oman kehon hahmotusongelmasta.

Eli ollaan "laajempia" kuin itse uskotaankaan.

Näkövamma, en hahmota omia reuna-alueita. Sori siitä, yrittäkää kestää.

Vierailija
74/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mun mies on just tollanen. Mä saan sille aina sanoa esim. kaupassa, että väistätkös sivummalle tai just oven edessä, että ei nyt jäädä tähän tientukkeeksi. Jos löhöillään sohvalla, mies saattaa vaikka kyynärpäällä nojata muhun tosi kipeästi, eikä tajua sitä itse ennen kuin älähdän.

Ei tee tuota ilkeyttään, ei vaan kai hahmota just sitä tilaa ympärillään. Toisaalta taas hänellä on tosi hyvä keskittymiskyky ja uppoutuu aina satasella siihen mitä tekee.

Vierailija
75/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää eniten ne, jotka eivät sano mitään ja jäävät paikalleen törröttämään kuin kuuset. Odottavat että muut ihmiset osaavat lukea ajatuksia. Aina ei arvaus osu oikeaan.

Vierailija
76/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introversion tietyt muodot johtavat tähän. Ihmisen käsitys ja samalla vuorovaikutus ulkoisen maailman kanssa on häiriintynyttä ja kömpelöä, koska hän on niin voimakkaasti sisäisten ajatustensa ja tuntemustensa vallassa koko ajan. 

Toki aistivaikeudet yms. varmasti johtavat samanlaiseen, sekä kognitiivisen suorituskyvyn alenema vaikkapa uupumuksen tai väsymyksen vuoksi. Mutta kun käy niin, että kömpelö introvertti ikääntyy tai sairastuu, niin sitten vasta tapahtuukin. 

Introvertit eivät ole leimallisesti kömpelöitä, mutta jotkut tosin voivat olla ruumiinrakenteeltaan hinteliä syystä että älyllisyys kehittynyttä.

Vierailija
77/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on huonompi avaruudellinen hahmotuskyky ja he havaitsevat liikkeen huonommin kuin miehet.

Miehet ovat metsästäjiä ja pitää huomata liikkeet ja liikeradat, jos mienaa saada syötävää ja saa vältettyä sapelihammastiikerin ravinnoksi joutumisen.

Naiset taas ovat keräilijöitä ja jos marjapuska jäi tänään huomaamatta, niin sen voi huomata ja kerätä huomenna.

Naiset eivät siis vain yksinkertiaasesti ymmärrä että ovat toisen liikkuvan kappaleen kanssa törmäyskurssilla.

Ootko useinkin törmänny sapelihammastiikereihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme