Miksi jotkut eivät aisti ympäristöään mitenkään, eivät anna tietä kaupassa yms. jäävät eteen
Jotkut ihmiset eivät aisti, että takaa tai sivusta tulee ihminen esim. kaupan käytävällä. Normaalistihan ihminen ottaa askeleen sivuun, kun joku lähestyy vaikka juuri kaupan käytävällä, antaakseen tietä. Miten on mahdollista, että jotkut kulkevat niin umpiossa, että jäävät niille sijoilleen seisomaan, vaikka joku on tulossa ohi?
Kommentit (77)
Itse olen tosi aistiherkkä (erityisesti ääni ja näkö) ja varon aina jäämästä kenenkään tielle. Mies taas sellainen professorityyppi, huomattavasti vähemmän herkkä ja seisahtelee ihan mihin sattuu. Hänellä myös todella hyvä keskittymiskyky, kun taas oma on jyrsijän tasoa, eli on tuosta kyvystä sitten tietyissä asioissa paljon hyötyäkin. Kaupassa hän muistaa ulkoa mitä ostetaan ja minä tuupin eteenpäin ettei tuki käytäviä.
Se on juurikin ihan tavallinen nuori wt mamma sen vaivansa kanssa, koska he ovat maailman keskipiste nyt .
Ja onhan se liikaa vaadittu että pitää sitä liikkumatonta lasta vahtia, valita naposteltavat jotta lihoo koska saa lihoa ja kaiken lisäksi pitäisi vielä huomioida jos joku yrittää ohitse.
Haarniskat päälle ja peitset mukaan kauppoihin. Katotaan kuka väistää. :))
Vierailija kirjoitti:
Se on juurikin ihan tavallinen nuori wt mamma sen vaivansa kanssa, koska he ovat maailman keskipiste nyt .
Ja onhan se liikaa vaadittu että pitää sitä liikkumatonta lasta vahtia, valita naposteltavat jotta lihoo koska saa lihoa ja kaiken lisäksi pitäisi vielä huomioida jos joku yrittää ohitse.
Olen aika varma, että et halua kuulla tätä, mutta kerron nyt kuitenkin: sekä raskaus että vauva-aika muokkaavat äidin aivotoimintaa. Evoluution näkökulmasta äidin huomion täytyy pysyä täysin vauvassa, ettei poikanen esim. unohdu mihinkään (ihminen kun on suurten aivojensa takia syntyessään täysin avuton eikä pysty esim. liikkumaan ilman apua). Tämä tilapäinen hormonaalinen muutos yhdistettynä väsymykseen saattaa tosiaan saada äidin keskittymään enemmän vauvaansa ja vähemmän ympäristöön.
Odotan useita alapeukkuja, sillä olen huomannut, että tieteellä perustelu on täällä hyvin epäsuosittua tunteen palolla kirjoitettuihin viesteihin nähden, etenkin jos tällaisessa tunteenpurkauksessa mainitaan taianomainen kirjainpari WT.
Vierailija kirjoitti:
Introversion tietyt muodot johtavat tähän. Ihmisen käsitys ja samalla vuorovaikutus ulkoisen maailman kanssa on häiriintynyttä ja kömpelöä, koska hän on niin voimakkaasti sisäisten ajatustensa ja tuntemustensa vallassa koko ajan.
Toki aistivaikeudet yms. varmasti johtavat samanlaiseen, sekä kognitiivisen suorituskyvyn alenema vaikkapa uupumuksen tai väsymyksen vuoksi. Mutta kun käy niin, että kömpelö introvertti ikääntyy tai sairastuu, niin sitten vasta tapahtuukin.
Olen aina ollut juuri tuollainen, en voi sille mitään. En vaan näe tiettyjä asioita vaikka miten yritän, koska olen tahattomasti aina ajatuksissani. Myös ajokorttia hankkiessani ajo-opettaja sanoi, että mulla on selvästi paljon havainnointivirheitä mihin ei harjoittelu mitään auta, on vaan luonteesta kiinni. En myöskään muista ikinä reittejä, koska en kiinnitä huomiota siihen mistä olen kulkenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma, että et halua kuulla tätä, mutta kerron nyt kuitenkin: sekä raskaus että vauva-aika muokkaavat äidin aivotoimintaa. Evoluution näkökulmasta äidin huomion täytyy pysyä täysin vauvassa, ettei poikanen esim. unohdu mihinkään (ihminen kun on suurten aivojensa takia syntyessään täysin avuton eikä pysty esim. liikkumaan ilman apua). Tämä tilapäinen hormonaalinen muutos yhdistettynä väsymykseen saattaa tosiaan saada äidin keskittymään enemmän vauvaansa ja vähemmän ympäristöön.
Odotan useita alapeukkuja, sillä olen huomannut, että tieteellä perustelu on täällä hyvin epäsuosittua tunteen palolla kirjoitettuihin viesteihin nähden, etenkin jos tällaisessa tunteenpurkauksessa mainitaan taianomainen kirjainpari WT.
Siinä on vaan se, että nuo sun epämääräiset keittiöevoluutiopsykologialöpinät ei ole minkään sortin tiedettä. Siksi alapeukut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vaan se, että nuo sun epämääräiset keittiöevoluutiopsykologialöpinät ei ole minkään sortin tiedettä. Siksi alapeukut.
Et kai sä vain luullut, että mä olen itse päätellyt nuo asiat? No, en ole. Olen lukenut aiheesta. Suosittelen sullekin lukemista. Lukemalla on mahdollisuus oppia kaikkea uutta. Se huono puoli siinä tosin on, että kun tietää asioista enemmän, on vähemmän tilaisuuksia kokea tuohtumusta erilaisista asioista, kun näköalat laajentuvat. Tai mun mielestä se ei tietenkään ole huono puoli.
Enemmän mua ärsyttää kakarat, jotka on tiellä ja niiden vanhemmat, jotka ei sano kakarallensa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua ärsyttää kakarat, jotka on tiellä ja niiden vanhemmat, jotka ei sano kakarallensa mitään.
Et voi itse sanoa lapselle, että anteeksi, mä menisin nyt tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko etten ole sanonut? Joka kerta sanon ja haiseva ruma kakara tuijottaa ällöttävin silmin eikä tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on huonompi avaruudellinen hahmotuskyky ja he havaitsevat liikkeen huonommin kuin miehet.
Miehet ovat metsästäjiä ja pitää huomata liikkeet ja liikeradat, jos mienaa saada syötävää ja saa vältettyä sapelihammastiikerin ravinnoksi joutumisen.
Naiset taas ovat keräilijöitä ja jos marjapuska jäi tänään huomaamatta, niin sen voi huomata ja kerätä huomenna.
Naiset eivät siis vain yksinkertiaasesti ymmärrä että ovat toisen liikkuvan kappaleen kanssa törmäyskurssilla.
Voi olla että naiset alitajuisesti odottavat täytäisyä, ehkä että tissit saavat tuuppauksen tai pylly. Sitten kotiin unelmoimaan.
Liukuporrasäimistelijät on pahimpia.
Siis mennään liukuportailla ylös ja jäädään siihen ylös heti askeleen päähän äimäämään, että missäs tässä nyt ollaan ja mihin suuntaan tässä pitäis lähteä. Ja takaa portaat puskee porukkaa, jotka ei pääse mihinkään näiden tukkojen takia.
Välillä syntyy todellisia vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko etten ole sanonut? Joka kerta sanon ja haiseva ruma kakara tuijottaa ällöttävin silmin eikä tee mitään.
Joo, luulen, ja luulen edelleen, kun olen tuon viestisi lukenut.
Yhtä lailla omituisia ja ärsyttäviä ovat esimerkiksi juuri kaupoissa selkä edellä peruuttavat tai sivuttain liikkuvat ihmiset. Sieltä tullaan kuin torpedot täysin välittämättä siitä onko takana mahdollisesti joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut saman ilmiön. Miehet väistää mutta naiset ei.
Keski-ikäiset naiset ovat kaikkein pahimpia. Kun he kävelevät kaupan hyllyrivien välissä käytävillä ja työntävät ostoskärryjä ja kun katse osuu tuotteeseen, jonka aikovat ostaa, niin ote kärryistä kirpoaa saman tien ja kärryt jää keskelle käytävää poikittain siksi aikaa kun rouva vertailee ja harkitsee minkä tuotevaihtoehdon ostaa.
Ja hehtaariperä seilaa käytävällä puolelta toiselle, ettei uskalla ohittaa, ettei jää pelottavan pyllyn saaliiksi:(
Jos seisoskelen käytävällä ja ohitseni mahtuu, en ala sinkoilemaan turhan takia. Jos joku on edessä niin, etten pääse ohi, sanon että anteeksi, voitko vähän väistää. Eipä ole ollut elämäni suurimpia ongelmia mahtua liikkumaan kaupassa. Tai jalkakäytävällä.
Lähtökohtaisesti olen ap:n kanssa eri mieltä siitä, kuka väistää. Se joka liikkuu, väistää, ja jos ei mahdu muuten, sitten keskustellaan. Ystävällisesti. Jos yksi möllöttää, toisen ei kannata lähteä siihen mukaan.
Mun mielestä tuollainen tukkeena seisominen on ylipäänsä lisääntynyt, en muista että nuoruudessani olisi sellaista ollut kuin nykyään. Esim. bussissa monet nimenomaan nuoret jäävät siihen ovien eteen seisomaan, niin että porukka ei pääse bussista ulos. Vaikka bussi olisi melkein tyhjä! Jäädään siihen nojailemaan ja bussin takaosa on tyhjä. Sitten kun puristaa huulet tiukkana sinne takaosaan istumaan, siellä on tyhjää vaikka kuinka. Mua v*tuttaa tuo ilmiö nykyään niin paljon, että en edes pyydä anteeksi, runnon vain eteenpäin. Ja siis nimenomaan nuoret harrastaa tätä! Onko niillä kaikilla joku paniikkihäiriö, ettei voida mennä normaalisti istumaan siellä bussissa, vaan pakko jäädä oven tuntumaan kaikkien tukkeeksi seisomaan.
Ja toinen ihan normisetti on se, että sieltä omasta kännykästä huudatetaan jotain räppiä ja koko bussin on sitten pakko kuunnella. Itse vaihdan paikkaa, jos viereeni rojahtaa nuorimies kännykkänsä kanssa ja räppi soi. Mun nuoruudessa kukaan ei olisi kehdannut tehdä noin, siis pitää jotain c-kasettisoitinta täysillä bussissa. Joskus tuollaisia oli, mutta ne oli juoppoja /narkkeja tms. I
hmettelen, miten vanhemmat eivät opeta lapsilleen tuollaisia perusasioita.
Muutenkin ihan sellainen yleinen toisten huomioon ottamattomuus ja käytöstapojen puute on lisääntynyt. Ihan selvästi ja nimenomaan nuorista sen huomaa. En väitä, että keski-ikäiset olisivat yhtään sen parempia, huonosti käyttäytyviä löytyy heistäkin.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy on ikä. Havaintokyky heikkenee ja reaktionopeus romahtaa. Samat syyt miksi liikenteessä ei enää oikein pärjätä.
Harvemmin se on 20-kymppinen joka seisahtaa heti rullaportaiden alapäähän eikä voi oikein käsittää mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, vaikka jengiä lakoo takana portaisiin.
Ei ikä ole suurin syy vaan se ettei osata kulkea kaupungissa. Junantuomat seisovat isoina joukkoina metron portaiden luona ja kauppojen oviaukoissa. Myös lastenvaunujen kanssa kulkevat ovat viiden hengen rivissä + irtokakarat ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä vain luullut, että mä olen itse päätellyt nuo asiat? No, en ole. Olen lukenut aiheesta. Suosittelen sullekin lukemista. Lukemalla on mahdollisuus oppia kaikkea uutta. Se huono puoli siinä tosin on, että kun tietää asioista enemmän, on vähemmän tilaisuuksia kokea tuohtumusta erilaisista asioista, kun näköalat laajentuvat. Tai mun mielestä se ei tietenkään ole huono puoli.
Oho, olet oikein lukenut asioista. Varmaan mammapalstan lisäksi ihan avoimessa yliopistossa asti!
Edelleen noista sun äärimmäisen yksinkertaistavista ja suorastaan epätotuuteen asti liioitelluista jutuista ei tule tiedettä, vaikka laitatkin sinne sekaan sanoja kuten 'evoluutio'. Ymmärrätkö eron noiden höpinöidesi ja niiden oikeiden tutkimusartikkeleiden välillä, joita olet kokonaiset kolme kappaletta saattanut siellä avoimessa approa suorittaessasi sisältöä ymmärtämättä tavata?
Saati puoluejohtajaksi.