Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät aisti ympäristöään mitenkään, eivät anna tietä kaupassa yms. jäävät eteen

Vierailija
11.03.2019 |

Jotkut ihmiset eivät aisti, että takaa tai sivusta tulee ihminen esim. kaupan käytävällä. Normaalistihan ihminen ottaa askeleen sivuun, kun joku lähestyy vaikka juuri kaupan käytävällä, antaakseen tietä. Miten on mahdollista, että jotkut kulkevat niin umpiossa, että jäävät niille sijoilleen seisomaan, vaikka joku on tulossa ohi?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi ärsyttävää kun 2 kepulaispariskuntaa jää käytävän tukkeeksi. Pitää vaan koittaa hymyillä ja kiertää toisen käytävän kautta ja pitää hymyillä, että ei tässä mitään aaargh aaarkh..

Kun tekisi mieli vaan lyödä lättyyn:(

Vierailija
42/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos seisoskelen käytävällä ja ohitseni mahtuu, en ala sinkoilemaan turhan takia. Jos joku on edessä niin, etten pääse ohi, sanon että anteeksi, voitko vähän väistää. Eipä ole ollut elämäni suurimpia ongelmia mahtua liikkumaan kaupassa. Tai jalkakäytävällä. 

Lähtökohtaisesti olen ap:n kanssa eri mieltä siitä, kuka väistää. Se joka liikkuu, väistää, ja jos ei mahdu muuten, sitten keskustellaan. Ystävällisesti. Jos yksi möllöttää, toisen ei kannata lähteä siihen mukaan.

Juuri näin. Asioita ei tarvitse tehdä niin vaikeaksi. Mä painotan aina lapsillenikin, kun kaupassa liikutaan, että  kaupoissa on kaikenlaisia ihmisiä, on esim. niitä, jotka liikkuvat huonosti tai vaikkapa kuulevat tai näkevät heikommin, ja siksi pitää aina varoa, ettei törmää. 

Oon itse sellainen havainnoija, että kurkin ja ennakoin joka paikassa liikkuessani todella paljon. Luulen, että tämä jää päälle hevosharrastuksesta, hevosten kanssa kun pitää aina olla askeleen edellä. Kun itse ennakoi ja havainnoi ympäristöään, huomaa helpommin myös ne, jotka liikkuvat hitaammin tai todennäköisemmin jää tien tukoksi. Yleensä aina ystävällisellä käytöksellä saa tilanteet hoitumaan sukkelasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ärsyttää kakarat, jotka on tiellä ja niiden vanhemmat, jotka ei sano kakarallensa mitään.

Et voi itse sanoa lapselle, että anteeksi, mä menisin nyt tästä?

Luuletko etten ole sanonut? Joka kerta sanon ja haiseva ruma kakara tuijottaa ällöttävin silmin eikä tee mitään.

Sinulla taitaa nyt olla vähän muitakin ongelmia kuin ihmisten ohi pääseminen.

Vierailija
44/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juurikin ihan tavallinen nuori wt mamma sen vaivansa kanssa, koska he ovat maailman  keskipiste nyt .

Ja onhan se liikaa vaadittu että pitää sitä liikkumatonta lasta vahtia,  valita naposteltavat jotta lihoo koska saa lihoa  ja kaiken lisäksi pitäisi vielä huomioida jos joku yrittää ohitse.

Olen aika varma, että et halua kuulla tätä, mutta kerron nyt kuitenkin: sekä raskaus että vauva-aika muokkaavat äidin aivotoimintaa. Evoluution näkökulmasta äidin huomion täytyy pysyä täysin vauvassa, ettei poikanen esim. unohdu mihinkään (ihminen kun on suurten aivojensa takia syntyessään täysin avuton eikä pysty esim. liikkumaan ilman apua). Tämä tilapäinen hormonaalinen muutos yhdistettynä väsymykseen saattaa tosiaan saada äidin keskittymään enemmän vauvaansa ja vähemmän ympäristöön.

Odotan useita alapeukkuja, sillä olen huomannut, että tieteellä perustelu on täällä hyvin epäsuosittua tunteen palolla kirjoitettuihin viesteihin nähden, etenkin jos tällaisessa tunteenpurkauksessa mainitaan taianomainen kirjainpari WT.

Siinä on vaan se, että nuo sun epämääräiset keittiöevoluutiopsykologialöpinät ei ole minkään sortin tiedettä. Siksi alapeukut.

Et kai sä vain luullut, että mä olen itse päätellyt nuo asiat? No, en ole. Olen lukenut aiheesta. Suosittelen sullekin lukemista. Lukemalla on mahdollisuus oppia kaikkea uutta. Se huono puoli siinä tosin on, että kun tietää asioista enemmän, on vähemmän tilaisuuksia kokea tuohtumusta erilaisista asioista, kun näköalat laajentuvat. Tai mun mielestä se ei tietenkään ole huono puoli.

Oho, olet oikein lukenut asioista. Varmaan mammapalstan lisäksi ihan avoimessa yliopistossa asti!

Edelleen noista sun äärimmäisen yksinkertaistavista ja suorastaan epätotuuteen asti liioitelluista jutuista ei tule tiedettä, vaikka laitatkin sinne sekaan sanoja kuten 'evoluutio'. Ymmärrätkö eron noiden höpinöidesi ja niiden oikeiden tutkimusartikkeleiden välillä, joita olet kokonaiset kolme kappaletta saattanut siellä avoimessa approa suorittaessasi sisältöä ymmärtämättä tavata?

Sen sijaan, että keskityt tuohon tunnepitoiseen vaahtoamiseen (jota en oikeastaan jaksa lukea, anteeksi nyt vain), olisit voinut ottaa ja googlata, tai vaikka yrittää perustella kantaasi jotenkin. 

Lue nyt vaikka tämä Vauva-lehden artikkeli, jossa viitataan Nature Neuroscience -julkaisuun sekä Yalen yliopistossa tehtyyn tutkimukseen: https://www.kaksplus.fi/raskaus/synnytys/aitiaivot-ovat-totta-nain-synn…

Jos sinulta ei tule mitään itse asiaan liittyvää, en ota enää tämän enempää kantaa riehumiseesi.

Vierailija
45/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana tuli mieleen että ihminen voi olla mm.

- erittäin syvästi ajatuksissaan

- kipeä fyysisesti, mikä vie keskittymiskykyä

- lääkkeiden vaikutuksen alaisena

- humalassa / huumeissa

- dissosiaatiosta tai muusta mielenterveyden ongelmasta kärsivä

Lisäksi on ihmisiä joilla on hahmotusvaikeuksia jotka vaikeuttavat suuresti ruuhkaisissa tilanteissa toimimista.

Mulla on hahmotushäiriö muttei se kyllä siihen vaikuta etten aistisi ihmistä lähelläni. Navigaattorin avulla kävelen vähänkin oudommissa paikoissa ja autolla ajaessa se on turvana tutummissakin paikoissa. Karttaa on mahdoton tulkita ja jos ei ajolinjat ole selkeästi merkitty niin on vaikea hahmottaa kaistoja. Tuommoisiin asioihin se vaikuttaa muttei siihen ettenkö väistä kaupassa jne. Olen hyvinkin intuitiivinen ihminen.

Itse luulen että osaa ihmisistä ei vaan kiinnosta kuin oma napa. On niitä minä minä ihmisiä.

Vierailija
46/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... pannut kanssa merkille miten uskomattoman kireitä pipoja on nykyään monilla päissään.

Marketin läpi ryysätään metrinen molo otsassa ja jos joku onneton sattuu siinä edessä miettimään hetken, että tummaa vai vaaleeta leipää, niin hulluimmat ajaa kärryllä päälle tai punkee siitä vierestä 10 sentin raosta silmiään pyöritellen ja äänekkäästi huokaillen.

Olisiko terapia tai rauhoittava lääkitys mitään?

Vierailija
47/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi ärsyttävää kun 2 kepulaispariskuntaa jää käytävän tukkeeksi. Pitää vaan koittaa hymyillä ja kiertää toisen käytävän kautta ja pitää hymyillä, että ei tässä mitään aaargh aaarkh..

Kun tekisi mieli vaan lyödä lättyyn:(

Ongelmasi on siis oma ärsyyntymisesi mitättömistä asioista. Ihmisten ilmoilla nyt vain tulee niitä kohtaamisia ihmisten kanssa, ja kun se on sinulle ongelma, parempi sinun on miettiä miksi se on sinulle ongelma, kuin kihistä raivosta.

Vierailija
48/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juurikin ihan tavallinen nuori wt mamma sen vaivansa kanssa, koska he ovat maailman  keskipiste nyt .

Ja onhan se liikaa vaadittu että pitää sitä liikkumatonta lasta vahtia,  valita naposteltavat jotta lihoo koska saa lihoa  ja kaiken lisäksi pitäisi vielä huomioida jos joku yrittää ohitse.

Olen aika varma, että et halua kuulla tätä, mutta kerron nyt kuitenkin: sekä raskaus että vauva-aika muokkaavat äidin aivotoimintaa. Evoluution näkökulmasta äidin huomion täytyy pysyä täysin vauvassa, ettei poikanen esim. unohdu mihinkään (ihminen kun on suurten aivojensa takia syntyessään täysin avuton eikä pysty esim. liikkumaan ilman apua). Tämä tilapäinen hormonaalinen muutos yhdistettynä väsymykseen saattaa tosiaan saada äidin keskittymään enemmän vauvaansa ja vähemmän ympäristöön.

Odotan useita alapeukkuja, sillä olen huomannut, että tieteellä perustelu on täällä hyvin epäsuosittua tunteen palolla kirjoitettuihin viesteihin nähden, etenkin jos tällaisessa tunteenpurkauksessa mainitaan taianomainen kirjainpari WT.

Siinä on vaan se, että nuo sun epämääräiset keittiöevoluutiopsykologialöpinät ei ole minkään sortin tiedettä. Siksi alapeukut.

Et kai sä vain luullut, että mä olen itse päätellyt nuo asiat? No, en ole. Olen lukenut aiheesta. Suosittelen sullekin lukemista. Lukemalla on mahdollisuus oppia kaikkea uutta. Se huono puoli siinä tosin on, että kun tietää asioista enemmän, on vähemmän tilaisuuksia kokea tuohtumusta erilaisista asioista, kun näköalat laajentuvat. Tai mun mielestä se ei tietenkään ole huono puoli.

Oho, olet oikein lukenut asioista. Varmaan mammapalstan lisäksi ihan avoimessa yliopistossa asti!

Edelleen noista sun äärimmäisen yksinkertaistavista ja suorastaan epätotuuteen asti liioitelluista jutuista ei tule tiedettä, vaikka laitatkin sinne sekaan sanoja kuten 'evoluutio'. Ymmärrätkö eron noiden höpinöidesi ja niiden oikeiden tutkimusartikkeleiden välillä, joita olet kokonaiset kolme kappaletta saattanut siellä avoimessa approa suorittaessasi sisältöä ymmärtämättä tavata?

Sen sijaan, että keskityt tuohon tunnepitoiseen vaahtoamiseen (jota en oikeastaan jaksa lukea, anteeksi nyt vain), olisit voinut ottaa ja googlata, tai vaikka yrittää perustella kantaasi jotenkin. 

Lue nyt vaikka tämä Vauva-lehden artikkeli, jossa viitataan Nature Neuroscience -julkaisuun sekä Yalen yliopistossa tehtyyn tutkimukseen: https://www.kaksplus.fi/raskaus/synnytys/aitiaivot-ovat-totta-nain-synn…

Jos sinulta ei tule mitään itse asiaan liittyvää, en ota enää tämän enempää kantaa riehumiseesi.

Ei kun sori, tuohon tuli linkitettyä se Kaksplussan juttu, ei Vauva-lehden, mutta sisältö on suunnilleen sama ja nuo linkitetyn artikkelin lähdeviitteet ovat nuo mainitsemani.

Vierailija
49/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harrastaa tanssia. Se auttaa havainnoimaan muita ihmisiä suhteessa itseen. Jos ei ole ikinä harjoituttanut tätä taitoa, ei sitä ehkä osaa ottaa huomioon. Kaupassa myös i hmiset keskittyvät omiin ostoksiin/ perheenjäseniin, ajatuksiin jne. Sen takia. Mutta sinä voit huomioida toiset.

Vierailija
50/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri, joka ei huomaa toisia ihmisiä yhtään. Aina hänelle saa olla (ystävällismielisesti) huomauttamassa, että hänen pitäisi siirtyä vähän sivummalle, jos en itse pysty tekemään enempää tilaa.

Vierailija
51/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on nää jotka näkee, että ihmisiä tulee, mutta jäävät seistä törröttämään hölmönä paikoilleen. Eivät jostain syystä kykene liikkumaan sivuun.

Vierailija
52/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana tuli mieleen että ihminen voi olla mm.

- erittäin syvästi ajatuksissaan

- kipeä fyysisesti, mikä vie keskittymiskykyä

- lääkkeiden vaikutuksen alaisena

- humalassa / huumeissa

- dissosiaatiosta tai muusta mielenterveyden ongelmasta kärsivä

Lisäksi on ihmisiä joilla on hahmotusvaikeuksia jotka vaikeuttavat suuresti ruuhkaisissa tilanteissa toimimista.

Mulla on hahmotushäiriö muttei se kyllä siihen vaikuta etten aistisi ihmistä lähelläni. Navigaattorin avulla kävelen vähänkin oudommissa paikoissa ja autolla ajaessa se on turvana tutummissakin paikoissa. Karttaa on mahdoton tulkita ja jos ei ajolinjat ole selkeästi merkitty niin on vaikea hahmottaa kaistoja. Tuommoisiin asioihin se vaikuttaa muttei siihen ettenkö väistä kaupassa jne. Olen hyvinkin intuitiivinen ihminen.

Itse luulen että osaa ihmisistä ei vaan kiinnosta kuin oma napa. On niitä minä minä ihmisiä.

Kröhöm... Kukahan tässä mahtaa olla minä minä ihminen? Se joka pysähtyy hetkeksi ruokakaupassa vai se jonka pää sulaa ja suusta alkaa tursuta vaahtoa kun se ei sillä sekunnilla pääse tämän ohi...

Vierailija
53/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mähän en ole ilmaissut mitään sisällöllistä kantaa, joten en tietenkään ole perustellutkaan sellaista.

Totesin vaan, että et ole "perustellut tieteellä" mitään.

Vierailija
54/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa harrastaa tanssia. Se auttaa havainnoimaan muita ihmisiä suhteessa itseen. Jos ei ole ikinä harjoituttanut tätä taitoa, ei sitä ehkä osaa ottaa huomioon. Kaupassa myös i hmiset keskittyvät omiin ostoksiin/ perheenjäseniin, ajatuksiin jne. Sen takia. Mutta sinä voit huomioida toiset.

Haa, totta kai tanssin harrastaminen muuten korostaa tuota kykyä, mutta enpä olisi itse tullut tuota hoksanneeksi! Hauskaa! Mun mielestä se on kerrassaan kiehtovaa, miten ihmisten harrastukset, työ ja kiinnostuksenkohteet muokkaavat heidän tapaansa nähdä asiat. Mulle yksi kaveri kerran sanoi, että mitä sä oikein kyttäilet, kun liikuttiin jossain, kun tietenkin skannailin ympäristöä yllättävien tilanteiden varalta :D

- se hevosmuija edelliseltä sivulta.

Vierailija
55/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mähän en ole ilmaissut mitään sisällöllistä kantaa, joten en tietenkään ole perustellutkaan sellaista.

Totesin vaan, että et ole "perustellut tieteellä" mitään.

Olenhan. Etkä sinä osaa perustella mitään vastaan, vaan keskityt henkilökohtaisuuksiin. Niitä vastaperusteluja tässä odottelen, anna toki tulla!

Vierailija
56/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla sanoi että miksi ei voi snaoa jos jonkun lapsi on edessä.

No miettikää sitä p****-myrskyä mikä tulee sekunnissa heti jos edes vähän pyytää wt-mamman lasta siirtymään edestä.

Eihän kenenkään toisen lasta saa ojentaa vaikka ois juoksemassa junan alle.

Vierailija
57/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla sanoi että miksi ei voi snaoa jos jonkun lapsi on edessä.

No miettikää sitä p****-myrskyä mikä tulee sekunnissa heti jos edes vähän pyytää wt-mamman lasta siirtymään edestä.

Eihän kenenkään toisen lasta saa ojentaa vaikka ois juoksemassa junan alle.

No ei ole tullut kyllä ainoatakaan paskamyrskyä, kun olen pyytänyt lasta siirtymään sivuun. En tietenkään ole kokeillut siinä tilanteessa haukkua ketään WT:ksi, silloinhan voisi vaikka tullakin.

Vierailija
58/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä iästä kiinni, vaan nuorisolla usein kännykästä. Selataan luuria, eikä välitetä, että seistään oven suussa tukkeena. 

Sitä Kiinassa kasattua typerää lelua selataan nykyisin ovensuusssa, rullaportaiden ylä- sekä alapäässä, ja kadulla kuljetaan naama kiinni näytössä ympäristöä tiedostamatta ikähaarukassa 10-50. Että ei niin iästä kiinni. Sosiaalinen media on saanut ihmisistä yliotteen (face, insta, tinder...) ja se typerä kapine kasvaa kädestä. Peukalo kasvaa ja perse leviää (varsinkin nuoremmilla kun liikuntakaan ei kiinnosta). Säälittävää!

Vierailija
59/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä iästä kiinni, vaan nuorisolla usein kännykästä. Selataan luuria, eikä välitetä, että seistään oven suussa tukkeena. 

Sitä Kiinassa kasattua typerää lelua selataan nykyisin ovensuusssa, rullaportaiden ylä- sekä alapäässä, ja kadulla kuljetaan naama kiinni näytössä ympäristöä tiedostamatta ikähaarukassa 10-50. Että ei niin iästä kiinni. Sosiaalinen media on saanut ihmisistä yliotteen (face, insta, tinder...) ja se typerä kapine kasvaa kädestä. Peukalo kasvaa ja perse leviää (varsinkin nuoremmilla kun liikuntakaan ei kiinnosta). Säälittävää!

Ongelmasi on omien korviesi välissä, jos kadulla tai kaupassa ihmisten ohittaminen tuottaa sinulle tuollaisia ajatuksia.

Vierailija
60/77 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ärsyttää kakarat, jotka on tiellä ja niiden vanhemmat, jotka ei sano kakarallensa mitään.

Et voi itse sanoa lapselle, että anteeksi, mä menisin nyt tästä?

Hah kerran olin menossa hissille vaunujen kanssa ja siihen edelle nappia painamaan ehti jonkun perheen lapsi. Painoi hissiä ylös ja sanoin tytölle että painatkos alas kanssa. Möllötti siinä vaan suu auki silmät toljottaen käsi siinä napilla. Toistin eikä mitään reaktiota. Menin sitten itse painamaan ja silloin vanhemmat sanoivat tytölle että siirtyy että mahdun painamaan nappia ja sua pyydettiin painamaan nappia alas. 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan