Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa talvi yli 6kk. Miksi et omista siis nelivetoautoa?

Vierailija
11.03.2019 |

Tiet taas liukkaammillaan. Olet tien tukko liikennevaloissa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nelivedon ja olen sellaista etsinytkin, mutta vielä ei ole tullut sopivaa vastaa. Olen niin rajoittunut, etten halua liian isoa autoa, en farmaria, enkä tietyn merkkistä. Hintakin on rajoittava tekijä. Todella vaikeaa löytää näillä vaatimuksilla. Siksi pitääkin toistaiseksi tyytyä etuvetoautoon ja koettava pärjätä sillä.

22/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nelivedon ja olen sellaista etsinytkin, mutta vielä ei ole tullut sopivaa vastaa. Olen niin rajoittunut, etten halua liian isoa autoa, en farmaria, enkä tietyn merkkistä. Hintakin on rajoittava tekijä. Todella vaikeaa löytää näillä vaatimuksilla. Siksi pitääkin toistaiseksi tyytyä etuvetoautoon ja koettava pärjätä sillä.

Pikku susuki? Niillähän on pienimmät miltei mopoauton kokoisia.

Jatkossa jos nelivedon hommaan niin katselen sellaisen missä on alennusvaihde kun omat reissuni tiedän. Normaalikäytössähän ei käytännössä alennusvaihdetta juuri koskaan tarvi.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole ajokorttia.

Vierailija
24/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole montaa kertaa talvessa sellaista tilannetta, ettei tavallisella etuvetoisella autolla pärjäisi.

Ei kiinnosta pärjääminen.

Nelivedosta on hyötyä joka ikisessä liikennevalolähdössä liukkaalla. Reippaammin kaasua annettaessa ihan märällä asfaltillakin.

Siksi molemmissa perheen autoissa on neliveto.

Oletko kuullut luistonestosta?

Vai ovatko autot 90-luvulta?

Sivusta: Joo, vkloppuna viimeksi piti kytkeä luistonesto pois kun oli pelkkää haittaa. Kelikin tosin oli poikkeuksellisen huono.

Ei sitä tajua jos ei ole kokemusta kuinka paljon neliveto auttaa talvella. Syksyllä edellisestä hajos kardaani ja kun piti kuitenkin töissä käydä niin rempan ajaksi otin kardaanin pois ja ajoin pelkällä etuvedolla. Yhtä tuskaa liikkeellelähdöt jos vähääkään jäätä.

Et vain osaa 🤭 oot tottunut liian hyvälle. Kyllä minä olen liikkeelle hyvinkin päässyt etuvetopösölläni.

Vierailija
25/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu savukoskella tai jossain muussa syrjässä olevassa percereiässä. Täällä sivistyksen parissa pärjää vaikka kesärenkailla ja takavedolla hätätilassa. En tarvitse traktoria.

Taas yksi pärjääjä. :D

Pärjää sinä, minä nautin nelivedon ja ison moottorin tuomasta ylivoimasta.

Vierailija
26/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa autoon, eikä mielenkiintoakaan sellaista hankkia, vaikka olisikin rahaa. Julkinen liikenne on nykyaikaa, omat autot junttia.

Vierailija
27/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama miten lujaa ajaa, koska erään lajin yksilö on aina takapuskurissa kiinni, jos ei pääse ohittamaan.

Vierailija
28/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä käytetään (nasta)talvirenkaita, jotka muuten yhdellä akselilla jo pitävät paremmin kuin neliveto kesäkumeilla, ja täällä hoidetaan teitä toisin kuin vaikka jenkeis.

Myöskään fysiikan lait eivät muutu eli jarrutus on yhtä huonoa kuin muillakin vetotavoilla.

Juuri näin.

Neliveto lähtee hyvin liikkeelle, mutta pysähtyy yhtä huonosti kuin muutkin.

Tänä aamuna nämä turvamarginaalin ulosmittaajat ajoivat pinoon Kempeleessä.

Tarvitsen itse ison ja halvan auton.

Tuohon yhtälöön sopii 4-veto huonosti.

Etuveto saa riittää.

Vierailija
29/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asun oman paikkakunnan oeskustassa, jossa on julkistaliikennettä joka johtaa siihen etten edes tarvitse omaa hnek.autoa jossa pyörii omat maksunsa, jne.

Vierailija
30/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole montaa kertaa talvessa sellaista tilannetta, ettei tavallisella etuvetoisella autolla pärjäisi.

Nelivedosta on hyötyä joka ikisessä liikennevalolähdössä liukkaalla. Reippaammin kaasua annettaessa ihan märällä asfaltillakin.

Luistonesto ei tuo lisää pitoa ja kiihtyvyyttä. Neliveto tuo.

Molemmissa autoissa -pari vuotta vanhoja molemmat-  luistonesto on melko sallivaksi säädetty joten ajamisen iloa ne eivät pilaa. Ja saahan ne systeemit tietty napista kokonaan poiskin ja sitten lumi lentää.

Mikäs neliveto niissä on?

Ettei vaan olis luistoneston sähkösysteemillä toteutettu?

Vierailija
31/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: Joo, vkloppuna viimeksi piti kytkeä luistonesto pois kun oli pelkkää haittaa. Kelikin tosin oli poikkeuksellisen huono.

Ei sitä tajua jos ei ole kokemusta kuinka paljon neliveto auttaa talvella. Syksyllä edellisestä hajos kardaani ja kun piti kuitenkin töissä käydä niin rempan ajaksi otin kardaanin pois ja ajoin pelkällä etuvedolla. Yhtä tuskaa liikkeellelähdöt jos vähääkään jäätä.

Höpöhöpö, eiköhän se kardaaniromu ole suunniteltu takavetoiseksi, siksi ei toiminut pelkkänä etuvetoisena.

Vierailija
32/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Suzuki Jimmy ja Lada Niva ole pieniä ja halpoja nelivetoautoja?

Vierailija
33/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu savukoskella tai jossain muussa syrjässä olevassa percereiässä. Täällä sivistyksen parissa pärjää vaikka kesärenkailla ja takavedolla hätätilassa. En tarvitse traktoria.

Taas yksi pärjääjä. :D

Pärjää sinä, minä nautin nelivedon ja ison moottorin tuomasta ylivoimasta.

Iso moottori, iso kulutus.

Enempi rikki meneviä kohtia nelivetoautossa.

Muista kävellessä (kesällä) kans käyttää aina maihareita ja nastoja?

Vierailija
34/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat ole. Mä EDELLEENKIN odotan sitä luvattua 8 kk loskakeliä...

Vierailija
35/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teho häviää voimansiirtoon

Vierailija
36/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan en ole 20 vuoden aikana jäänyt kiinni minnekään. Neliveto ei pysähdy yhtään sen nopeammin, joten se ei ole turvallisempi talvellakaan. Huonoja kelejä, jolloin nelivedosta olisi oikeasti hyötyä, on todella harvoin jne.

Vierailija
37/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alustageometria on huonosti suunniteltu sutii vaikka kuivallakin tiellä.

Tosin joku 200hv pystyy vielä kahdella renkaalla tiehen siirtämään.

Sitten kun aikoo 100km/h vauhtiin alle viiden sekunnin alkaa vaikeus.

Vierailija
38/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luistonesto ei tuo lisää pitoa ja kiihtyvyyttä. Neliveto tuo.

Molemmissa autoissa -pari vuotta vanhoja molemmat-  luistonesto on melko sallivaksi säädetty joten ajamisen iloa ne eivät pilaa. Ja saahan ne systeemit tietty napista kokonaan poiskin ja sitten lumi lentää.

Olipas taas kumma kommentti.

Jos mukamas pari vuotta vanhat autot kyseessä aivan varmasti "neliveto" käyttää luistoneston antureita, poislukien joku Land Rover tms oikea maastoauto.

Vierailija
39/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uus suzuki jimny nyt myynnissä  26k manuaalina , ja on ainaki tyylikkään näköinen.

Mun kohdalla ton ostamisen esteenä hinta.

tuo auto ei sovi pieni*unaisille ainakaan.

Vierailija
40/59 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostin autoni 11v sitten asuin Helsingissä, jossa en autoillut töihin tai muutenkaan säännöllisesti. Harvemmin ajellessa neliveto on ihan turha. Muutenkin ajamillani teillä niiden kunto ei ole yli 6 kuukautta vuodessa niin huono, että haluaisin maksaa niin paljon ekstraa nelivedosta. Neliveto myös hajoaa helpommin siis kun on enemmän liikkuvia osia, enkä halua maksaa sen korjaamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi