Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muut ihmiset ärsyyntyy ja hermostuu, jos sinulla on joku vaikea ongelma, ja pikkuniksit ei siihen auta?

Vierailija
11.03.2019 |

Miksi muut ihmiset (kaverit, siskot, puolitutut, terveydenhoitajat jne) ärsyyntyy ja hermostuu sellaisessa tilanteessa, jossa sinulla on jokin ongelma, johon he sitten antavat neuvoja ja vinkkejä sen ratkomiseen, mutta sinä vastaat, että olet jo kokeillut nuo neuvot, mutta ne eivät ole auttaneet? Eli siis vaikea tai ainakin hankalasti ratkaistavissa oleva ongelma, johon pikkuniksit ei auta. Ja ennen kuin edes puhut koko ongelmasta muille tai pyydät siihen apua olet jo itse kokeillut kaikenlaista, mutta ongelma ei vain ole ratkennut. Miksi ne muut ihmiset hermostuu, jopa suuttuu (selvästi siis ärtyy ja näyttää sen) tällaisessa tilanteessa? Ihan kuin olisit hankala ja ikävä ihminen, jolle "hyvät neuvot" ei kelpaa. Eikä he suostu millään ymmärtämään, että ei ne pikkuniksit ole hyviä neuvoja, jos ne on jo moneen kertaan kokeiltu ilman että auttoivat.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti (99/100) tämä ongelmainen pyytää apua vaikkei halua ratkaisua ongelmiinsa, ainakaan jos sen ongelman ratkaiseminen vaatii jotain vaivan näköä tms. Eli ongelmainen haluaa puhua ja vatvoa ongelmaansa kunnes jotenkin itsestään katoaa. Ja tottakai tämä kuunteli (jolta pyydetään "apua") turhautuu kun hänen aikaansa tuhlataan johonkin ei-hyödyttävään valitusterapiaan eivätkä "pikkuniksit" kelpaa.

Koska aloittaja osasi avata ilmiötä vain yleisluonteisesti, oletan, että olet kyseisen kaltainen valittaja. Koska mieleesi ei tullut ainoatakaan esimerkkiä, jossa olisit kaikkesi tehnyt jonkin mystisen ongelman ratkaisemiseksija edelleen vain samaa neuvoa tarjottaisiin. Usein kun ne pikkunikst tehoaisivat (ja siksi niitä toistellaan) jos ne viitsisi oikeasti ottaa käyttöön. Mutta kun se on niin työlästä ratkaista omia ongelmiaan niin mieluummin valitellaan ja odotetaan ihmettä.

No jos joku vain valittaa ylipainoaan vaikka syö karkkia joka päivä, niin ehkä hänelle toimii pikkuniksi lopeta karkinsyönti. Mutta en ymmärrä miksi moni halusi neuvoa minua siinä perintöjutussa, vaikka tiesi että minulla on jo siinä juristi ja nämä ihmiset ei itse tunteneet lakia. Ja teit minusta väärän oletuksen, en tykkää valittamisesta enkä jankkaa ongelmistani. Ap

Nytkin jankkaat tällä palstalla eli kyllä valittaminen on sinulla tapana vaikket siitä erityisemmin tykkäisi.

Ensinnäkään ap ei ole valittanut tuossa viestissään mistään, vaan hän vain vastasi kommenttiisi, korjasi väärän käsityksesi ja jatkoi keskustelua eteenpäin. 

Ensinnäkin koko keskustelu perustuu valitukseen, luitko aloitusta? Ei hätää, jätän teidän rauhaan itkemään, heippa hei!

Todistat ap:n ilmiön todeksi. Tulin tänne neuvomaan ja kertomaan miten asiat ovat ja sitten kun asiaa ei huomioitu oikealla tavalla sinusta, ärsyynnyit ja häippäiset.

Vierailija
42/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti (99/100) tämä ongelmainen pyytää apua vaikkei halua ratkaisua ongelmiinsa, ainakaan jos sen ongelman ratkaiseminen vaatii jotain vaivan näköä tms. Eli ongelmainen haluaa puhua ja vatvoa ongelmaansa kunnes jotenkin itsestään katoaa. Ja tottakai tämä kuunteli (jolta pyydetään "apua") turhautuu kun hänen aikaansa tuhlataan johonkin ei-hyödyttävään valitusterapiaan eivätkä "pikkuniksit" kelpaa.

Koska aloittaja osasi avata ilmiötä vain yleisluonteisesti, oletan, että olet kyseisen kaltainen valittaja. Koska mieleesi ei tullut ainoatakaan esimerkkiä, jossa olisit kaikkesi tehnyt jonkin mystisen ongelman ratkaisemiseksija edelleen vain samaa neuvoa tarjottaisiin. Usein kun ne pikkunikst tehoaisivat (ja siksi niitä toistellaan) jos ne viitsisi oikeasti ottaa käyttöön. Mutta kun se on niin työlästä ratkaista omia ongelmiaan niin mieluummin valitellaan ja odotetaan ihmettä.

No jos joku vain valittaa ylipainoaan vaikka syö karkkia joka päivä, niin ehkä hänelle toimii pikkuniksi lopeta karkinsyönti. Mutta en ymmärrä miksi moni halusi neuvoa minua siinä perintöjutussa, vaikka tiesi että minulla on jo siinä juristi ja nämä ihmiset ei itse tunteneet lakia. Ja teit minusta väärän oletuksen, en tykkää valittamisesta enkä jankkaa ongelmistani. Ap

Nytkin jankkaat tällä palstalla eli kyllä valittaminen on sinulla tapana vaikket siitä erityisemmin tykkäisi.

Ensinnäkään ap ei ole valittanut tuossa viestissään mistään, vaan hän vain vastasi kommenttiisi, korjasi väärän käsityksesi ja jatkoi keskustelua eteenpäin. 

Ensinnäkin koko keskustelu perustuu valitukseen, luitko aloitusta? Ei hätää, jätän teidän rauhaan itkemään, heippa hei!

Ei perustu vaan ap kysyy syitä ihmisten käytökselle. Se ei ole valittamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että ärsyynnyn välillä. Tästä vaikka esimerkki, jossa joku aloitti keskustelun siitä, kuinka rahat eivät riitä ja miten tilanteen saisi muuttumaan.

Keskustelu meni jotenkin niin, että ap kertoi asuvansa suht arvokkaalla alueella rivitalossa, harrastavansa asioita X ja Y, omistavansa koiria määrän N ja auton. Keskustelijat ehdottivat muutoksia asumiseen, harrastuksiin, omistuksiin ja lemmikkeihin. AP ilmoitti, ettei muutto tule kyseeseen, harrastukset ovat henkireikä, auto on välttämätön ja koiristahan ei luovuta.

Niinpä niin. Jos minkään ei annan muuttua, niin mikään ei muutu. 

Vierailija
44/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit viel sellainen seikka, että aina ne toiset ei kuitenkaan tiedä ihan kaikkea ja jo senkin takia ohjeet ja ajatukset menee vähän väärille raiteille. Joskus voi olla niin, että esim. kun joku asia näyttäytyy niin, että siinä olisi toimittu huonosti tai typerästi, kun olisi pitänyt toimia ”näin”, niin oikeasti siinä on joku syy miksi on toimittu juuri niin eikä näin eli se toinen vaihtoehto on ollut kyllä tiedossa, mutta ihan tietoisesti toimittu toisella tavalla. Ei tietenkään päde aina, mutta joskus voi tulla noloja tilanteita kun se besserwisser ei itse ole ehkä osannut ajatella asioita monelta eri kannalta, vaan ainoastaan yhdeltä kantilta.

Saman olen huomannut. Moni neuvoja alkaa neuvomaan ennen kuin  toinen on ehtinyt kertoa edes puolta siitä mikä ongelmana on.

Vierailija
45/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää käsitäkö negatiivisesti, mutta itse lähes rakastan kun jollain on joku  ongelma ja pyytää apua,  alkaa heti sormet syyhyään ja aivot miettimään kaikkia ratkaisuja, ja jos en tiedä, alan hakemaan kunnes löydän edes jotain neuvoa. Ja en todellakaan tiedä kaikkia maapallon vastauksia, mutta olen tässä aikojen saatossa oppinut aika hyvin etsimään kaikkea.

Vierailija
46/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ihmiset pahaa tarkoita. Ellei halua neuvoja, ei avaudu ongelmistakaan. Elleivät ne muut osaa lukea ajatuksia, ei tule neuvoja.

Kaikki ei ymmärrä puhumista puhumisen vuoksi, vaan olettavat että kysyt neuvoa, kun kerran otat ongelman puheeksi.

Vierailija
47/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älkää käsitäkö negatiivisesti, mutta itse lähes rakastan kun jollain on joku  ongelma ja pyytää apua,  alkaa heti sormet syyhyään ja aivot miettimään kaikkia ratkaisuja, ja jos en tiedä, alan hakemaan kunnes löydän edes jotain neuvoa. Ja en todellakaan tiedä kaikkia maapallon vastauksia, mutta olen tässä aikojen saatossa oppinut aika hyvin etsimään kaikkea.

No suututko, jos neuvosi ei toimi tai niitä on kokeiltu jo? Se mitä ihmettelin aloituksessani oli se suuttuminen. Ap

Vierailija
48/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ihmiset pahaa tarkoita. Ellei halua neuvoja, ei avaudu ongelmistakaan. Elleivät ne muut osaa lukea ajatuksia, ei tule neuvoja.

Kaikki ei ymmärrä puhumista puhumisen vuoksi, vaan olettavat että kysyt neuvoa, kun kerran otat ongelman puheeksi.

Ei minua haittaa ne neuvot vaan se, että suututaan, jos olen niitä neuvoja jo kokeillut ja totean, että ne neuvot ei ole auttaneet. Siis se hermostuminen on se mitä ihmettelen. Ap

Vierailija
49/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suututko, jos neuvosi ei toimi tai niitä on kokeiltu jo? Se mitä ihmettelin aloituksessani oli se suuttuminen. Ap

Ei, en todellakaan suutu, sehän on melkeen  toivottavaa ettei ihan helpoll asais autettua. Koska mitä enempi haastetta, sitä enemmän energiaa on etsiä sitten joku toinen vaihtoehto. Tai toki viimekädessä sitten etsiä oikea ammattilainen joka tietää, se tosin liian helppoa, siksi ensin pitää itse miettiä ja pohtia + etsiä.

En siis toivo kellekkään ongelmia kuitenkaan .

Vierailija
50/53 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ärtyvät, koska kuvittelevat tietävänsä miten asiat menevät ja kun ne eivät menekään niin, se tarkoittaa etteivät he tiedäkään kaikkea. Väärässä oleminen ottaa pahasti ihmisten ylpeydelle ja he sen takia ärtyvät ja sysäävät syyn sinun niskaasi. Ajattelevat omassa päässään varmaankin, että olet tehnyt jotain väärin kun neuvot eivät ole toimineet.

Tuo on aika yleistä toimittajapiireissä. Ruvetaan kiukuttelemaan omia mokia ja käännetään ne muiden vioiksi.

Vierailija
51/53 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota haltuun nämä fraasit, joilla pystyt ohjaamaan keskustelun suuntaa takaisin asiaan tai siihen, että sinua kuunnellaan.

1. Tiesin tuon jo.

2. Se on sinun mielipiteesi, mutta en ole samaa mieltä / se ei ole totta.

3. Tuo ei ole hauskaa.

4. Kiitos, mutta se ei ole tarpeellista.

5. Teet minulle epämukavan olon. / Tämä aihe tekee minulle epämukavan olon. Älä jatka enää.

6. Juttuni on kesken, ole ystävällinen ja älä keskeytä minua.

7. Kiinnostaako sinua kuunnella mitä minulla on sanottavana, vai lopetammeko keskustelun tähän?

Vierailija
52/53 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut ihan samaa. Jotkut ihmiset kuvittelevat, että heidän pitää pystyä ratkaisemaan toisen ihmisen ongelmat, jopa silloinkin kun toinen ei ole kysynyt neuvoa. Heidän itsetuntonsa ei kestä sitä, että he eivät ole kaikkitietäviä. On se tietysti älytöntä kuvitella, että pystyisi viiden minuutin keskustelun jälkeen ratkaisemaan toisen vaikeat ongelmat, joita toinen on yrittänyt jo vuosia ratkaista.

Vierailija
53/53 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä osalla on se syy, että ovat niin hölmöjä, että luulevat kaikkia vaivoja keksityiksi ja draamailuksi, joita ei heidän hyvillä vinkeillään saa hoidettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi