Montako työssäkäyvää alkoholistia tunnet? Mikä ammatti?
Kommentit (35)
Osa alkoholisteista on aivan äärettömän tehokkaita työntekijöitä. He tekevät töitä täysillä ja pitkää päivää, koska vain sillä tapaa saavat pidettyä ajatukset poissa ryyppäämisestä.
Koko sana "alkoholisti" on aika leimaava.
Kukaan ei nayta oikein tietavan eroa alkoholistin ja suurkuluttajan valilla. Alkoholisti nayttaa olevan raitis juomisensa lopettanut tai sitten pakonomaisesti viinaa hamuava.
Entas sitten me, jotka nautitaan viinista/viinasta valilla tai vaikka paivittain, leimataanko meidatkin alkoholisteiksi?
Emme me "tarvi" alkoholia, me nautimme siita.
Hyvin monta ja erilaisissa ammateissa.
Yksi, nykyisin jo vainaa oli proffana kun olin opiskelija.
Yksi on tehnyt kaikenlaisia "akateemisia hanttihommia" eri tutkimuslaitoksissa.
Yksi on tutkijana.
Yksi entinen alkoholisti on varastomies, ollut kuivilla jo parikymmentä vuotta.
Minä itse ja olen ollut hyvinkin erilaisilla aloilla töissä. Viime työpaikassa (vuoden määräaikainen pätkä) en ollut ikinä myöhässä tai krapulassa töissä. Ja vedän viinaa kuin sieni, viikollakin.
Muutaman. Ison yrityksen toimitusjohtajan, urologin ja gynekologin. Yhteistä kaikille noille on miessukupuoli, ylipaino ja noin 40-55 vuoden ikä.
Tunnen naisen joka on alkoholisti ja erityisluokan opettaja. Samoin tiedän naisen joka on koulunkäyntiavustaja ja täysin alkoholisoitunut. Tunnen myöskin erityisope miehen jolla vaikea alkoholiongelma, töissä käy, vaikka onkin paljon poissaoloja.
Yliopiston proffia ja muita opetus-/tutkimuspuolen tyyppejä, talousjohtajia, eri sortin insinöörejä, verovirkailijoita, asentajia, tarjoilijoita, myyntiedustajia, yläasteen ja lukion opettajia, ohjelmoijia, sairaanhoitajia, myyntipäälliköitä ja yksityisyrittäjiä, näitä kaikkia useita. Muutaman lääkärin tunnen ja erikoisimpana yhden alkoholitarkastajan!
Raksamies
keskisuuren vientiyrityksen toimitusjohtaja
poliitikko
matematiikanopettaja, biologianopettaja
taidegalleristi
maanviljelijä
tämä taitaa heijastella enemmän sitä, minkä aloje. Imisiä tunnen, kuin sitä, minkä alojen ihmiset ovat alkiksia.
Kaksi. Molemmat toimittajia isossa lehtitalossa.
ainakin yhden asianajajan, 2 käräjätuomaria (molemmat tosin jo kuolleet viinaan), yhden syyttäjän, yhden keittiöpäällikön ja pari tarjoilijaa.
Itseni lisäksi en varmasti tiedä muita. Sitä on oikeasti paljon vaikeampi ihmisestä tietää kuin monet luulevat.
Todella usein kuulee sanottavan että alkoholisti itse luulee juomisensa olevan salaisuus, mutta oikeasti kaikki muut tietävät - se on tietämättömien puhetta. Tuurijuopot ovat niin valtavan paljon silmiinpistävämpiä kuin systemaattisesti juovat työssäkäyvät alkoholistit, että se on ihan eri peli, ja bongaus ihan toisenlaista.
Tai omalla kohdallani voin sanoa vain että jos olen väärässä, todella suuri määrä ihmisiä on valmiita viittaamaan kintaalla alkoholismilleni ja antamaan minulle satojen miljoonien eurojen vastuita hoidettavaksi vaikka oikeasti tietääkin minun olevan alkoholisti.
Titteliä en kerro, ala kaupallinen.
2.
Toinen jo vanhuuseläkkeellä, oli siivooja.
Toinen hänen tyttärensä, laitoskeittäjä.
En nyt yhtään varmasti alkoholistiksi tiedä. Yhden rekkakuskin tiedän ottavan aivan liikaa minun mittapuuni mukaan.
Jos nyt ihan oikeasti alkoholisteista puhutaan, niin en ole työurallani tainnut tavata kuin 2. Suurkuluttajia kyllä tiedän enemmänkin, ja olen itsekin jossain vaiheessa olltu sellainen, mutta se ei ole vielä alkoholismia. Mutta siis ne alkoholistit:
- yliopiston professori. Tämä jopa poisti implantti-antabuksen itse käsivarrestaan koska himo juoda tuli niin kovaksi että häiritsevä antabus oli saatava pois. Ja joi sitten heti perään, vaikka tasan tiesi että se antabus vaikuttaa vielä elimistössä.
- ohjelmoija. Oli työkaverini jossain vaiheessa. Haisi aamuisin vanhalle viinalle. Sillä oli usein repussaankin jotain pulloja ja joskus kuun jouduttiin jäämään ylitöihin hän tarjosi sieltä repusta shamppanjaa mullekin. Otinkin yhden lasin, mutta kun huomasin miten hän sitten imuroi silmät kiiluen loppupullon hetkessä, tajusin että tämä jtäkä ei taidakaan olal vain vähän ahkerampi bilettäjä vaan ihan oikea alkoholisti, jonka on PAKKO saada viinaa myös tilanteissa joihin se ei kuulu tai sovi.