Tartutin taudin kumppaniin, mitä tehdä?
Ollaan siis erottu nyt. Kun aloimme tapailemaan ja seksi alkoi tulla aiheelliseksi, kerroin hänelle taudistani ja hän oli toki järkyttynyt. Puhuimme asiasta paljon ja hän halusi silti jatkaa kanssani. Itse vielä varmistelin, että käytetään kondomia vaikka mulla toinenkin ehkäisy käytössä, jotta tartuntariski olisi pienempi. Kysyin häneltä myös, että jos me eroaisimme joskus niin kaduttaisiko häntä päätöksensä olla kanssani ja pyysin häntä oikeasti harkitsemaan asiaa. Otin tämän puheeksi, koska itsellä olisi hyvin korkea kynnys hypätä sänkyyn jonkun kanssa kenellä on tauti. Hän vakuutti että ei hätää, hän haluaa olla kanssani ja piste. Seksiä koitettiin aluksi kondomin kanssa, mutta mies ei halunnut sitä käyttää, lopulta oltiin sitten ilman hänen tahdostaan.
Nyt sitten on erottu parin vuoden suhteen jälkeen ja mies raivoaa kuinka pilasin hänen elämänsä ikuisiksi ajoiksi ja hän aikoo kertoa kaikille millainen tautinen l utka olen. Hän syyllistää minua siitä kuinka olen hänet huijannut suhteeseen kanssaan ja pilasin hänen elämänsä. Suhteen aikana hänellä ei näkynyt minkäänlaisia oireita taudista, mutta nyt erottuamme kuulemma on "jonkunlaisia" oireita, en tiedä mitä.
Olen aivan loppu tähän. Koen huonoa omaatuntoa asiasta enkä tiedä miten jatkaa eteenpäin. Sinällään järjellä ymmärrän, että en ole miestä pakottanut kanssani sänkyyn tai pimittänyt häneltä asiaa, mutta olisiko minun täytynyt tajuta perääntyä ja pakottaa käyttämään kondomia? En uskalla enää harrastaa seksiä kenenkään kanssa, koska en halua kokea tätä huonoa omaatuntoa ja pilata muiden elämää.
Voiko joku jakaa mielipiteitään asiaan? Minä olen tehnyt väärin tartuttaessani taudin häneen, mutta tarkoittaako taudin saaminen sitä, että seksiä ei voi enää harrastaa ikinä? Tunnen oloni niin huonoksi asian takia ja huomaan eristäytyneeni muista. En uskalla puhua tästä kenellekään, sillä häpeän itseäni.
Kommentit (35)
Ei tuossa tilanteessa mitään voi tehdä. Et sä sille mitään voi, jos mies levittää sun asioita. Voihan siitä vastuun joutua kantamaan, mutta siinä vaiheessa, kun oma maine on mennyt, niin eipä siinä paljon vastuun kantamiset enää ketään kiinnosta.
Ihmettelen suuresti myös sitä, että miten sua ei yhtään ihmetyttänyt, että mies suostui yhdyntään ilman kondomia? Luulisi, että sen verran jokainen ymmärtäisi tuossa tilanteessa.
Oikeusavun hankkiminen on turhaa tässä vaiheessa eikä asialle voi kukaan yhtään mitään, koska sulla ei ole mitään millä todistat asian. Turha tässä on ketään syyttää. Olit itsekin täysin ajattelematon! Mitäs suostut seksiin ilman kumia ja sitten tulet itkemään tänne, kun mies sai tartunnan ja aikoo levitellä asioita. Ihan itseäsi saat myös syyttää.
Miten kuvittelet , että joku voi auttaa sinua? Millä aiot puolustaa itseäsi, kun et pysty asiaa todistamaan millään asiaa. Kannattaa varmaan seuraavalla kerralla miettiä, mitä tekee.
Ikävä tilanne. Miehet on just tollasia, että ei yllätä yhtään. Itse ajattelisin näin, että ehkä olisi melkein kannattanaut olla kertomatta alunperinkään ja vasta kun suhde vakava niin kertoa ja sitä ennen käyttää kumia. Veikkaan kuitenkin, että monella on joku tauti mistä ei edes itse tiedä ja esim. Kondyloomiakin on montaa eri lajia. Ex Miehelläsi voi olla ihan joku muukin laji jonka sai siltä jonka kanssa petti.
Miehet ei tunnetusti käy sukupuolitautitesteissä ellei heille tule oireita tai tyttöystävä pakota. Sitten levittävät onnellisesti kaiken maailman tauteja naisiin. Miehille ei aina mm. Edes klamydia aiheuta oireita. Siinä sitä sitten levitetään ympäri maata. Eivätkä varmasti edes kerro edellisille partnereille, että tällainen sairaus oli jne.
Tosi ikävä tilanne sinulla ja harmittaa puolestasi. Säästä kaikki tekstiviestit, mitä olet käynyt exmiehesi kanssa asiasta. Niistä kuitenkin näkee, että ollut tietoinen asiasta ja ottanut itse riskin. Ens keralla et suostu ilman kumia, vaikka toinen miten anelisi. Sitten vasta kun tiedät haluavasi lapsia tms. Ja varma, että tämä on se elämän kumppani. Varmaan kannattaa ottaa silloinkin joku kirjallinen suostumus.
Minusta tumioita ei ole edes tullut kuin vain Hiv n levittämisestä, että ota iisisti. Ja nykyään kai sekään ei edes leviä, jos lääkitystasapaino kunnossa, mutta näitähän ei voi toisesta ikinä tietää. Ikinä ei voi kehenkään luottaa. Näin se menee. Ja mitä väliä, vaikka kaikki saisi tietää? Toisaalta helpottaa, että ns. Kukasta kukkaan hyppivät ei ainakaan enää tule häiritsemään vaan ihmiset jotka on tosi tarkoituksella liikenteesssä. Mutta ei kenenkään sairaskertomuksia ole lupa levitellä, että siitä voi kyllä tehdä valituksen, jos haluaa tai jaksaa. Minä jättäisin tuollaisen kspään ihan omaan arvoonsa enkä miettisi sen kummemmin sen yrityksiä kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo nyt jo vähän naurattaa tämä koko tilanne. Ja kyllä siis haluaa takaisin, ensin uhkailee ja haukkuu, sitten itkee ja haluaa että jatkaisimme yhdessä. Luulen, että käyttää tätä tautia uhkailuun kun ei hänellä ei ole mitään muuta pahaa sanottavaa minusta.
Mies itse siis petti minua ja lopetin suhteen kun tämän sain selville. Sen jälkeen on ollut tätä sekavaa käytöstä hänen suunnaltaan. Nyt vasta tajuan, kuinka hölmö olen ollut kun olen kokenut huonoa omaatuntoa ja syyllistänyt itseäni tästä kaikesta.
Olisikin pitänyt kysyä, käyttikö hän ehkäisyä toisen naisen kanssa ja kertoiko taudista.
Oli nyt niin tai näin niin sun täytyy hankkia itsellesi oikeusapua. Nämä tilanteet ovat ovat vähän hankalia siinä mielessä, jos sulla ei ole mitään millä todistat asiaa. Oikeasti. Toimi nopeasti!
Okei, katselen huomenna minne voisin soittaa ja kysyä asiasta. Jotenkin ajattelin, että tuo miehen halu palata yhteen kertoisi jo sen, että en ole häntä asian suhteen huijannut. Voisin ottaa myös yhteyttä naiseen jonka kanssa petti jotta hän voisi kertoa miten mies käyttäytyi hänen kanssaan. Jos ei ole kertonut riskistä niin aiheuttaisi vain itselleen hallaa syyttämällä minua?
🤦🏼♀️🤦🏼♀️
Olisin myös tullut sanomaan, ettei muista kuin hivin tartuttamisesta ole tuomioita. Ja hivin suhteen han nykyään kaikilla aloitetaan lääkitys nopeasti, eikö tartuntaa silloin voi tapahtua. Ja mies olisi todennäköisesti käynyt kanssain vastaanotolla kuulemassa faktoja. Toisaalta, jos kerrot hivistä ja se siltikin tarttuu (esim.ilman lääkitystä) , olet vastuussa. Se että kerrot, ei poista vastuuta. Sitä voin verrata , jos joku haluaa tappaa itsensä ja annat hänelle aseen sitä varten, olet osa syyllinen.
Ja miehet väittää että naiset ovat tunteidensa mukaan toimivia lapsia :D tämmönen toiminta on loogista ja hallittua?
Ikävä homma. Et voi oikein tehdä mitään juoruille, mutta tuskin tuo aikoo hommaa viedä oikeuteen, kunhan kiukuttelee eropärinöissään. Aina ne alottaa tuon lapsellisen uhkailun ja maukumisen eron jälkeen.
Eli haluaa sut takas silti vaikka olet muka tahallasi tartuttanut hänet... joo, tuota noin.
1. Älä missään nimessä ota takaisin.
2. Estä miehen numero.
3. Jos kuulet että levittää jotain tee rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne. Miehet on just tollasia, että ei yllätä yhtään. Itse ajattelisin näin, että ehkä olisi melkein kannattanaut olla kertomatta alunperinkään ja vasta kun suhde vakava niin kertoa ja sitä ennen käyttää kumia. Veikkaan kuitenkin, että monella on joku tauti mistä ei edes itse tiedä ja esim. Kondyloomiakin on montaa eri lajia. Ex Miehelläsi voi olla ihan joku muukin laji jonka sai siltä jonka kanssa petti.
Miehet ei tunnetusti käy sukupuolitautitesteissä ellei heille tule oireita tai tyttöystävä pakota. Sitten levittävät onnellisesti kaiken maailman tauteja naisiin. Miehille ei aina mm. Edes klamydia aiheuta oireita. Siinä sitä sitten levitetään ympäri maata. Eivätkä varmasti edes kerro edellisille partnereille, että tällainen sairaus oli jne.
Tosi ikävä tilanne sinulla ja harmittaa puolestasi. Säästä kaikki tekstiviestit, mitä olet käynyt exmiehesi kanssa asiasta. Niistä kuitenkin näkee, että ollut tietoinen asiasta ja ottanut itse riskin. Ens keralla et suostu ilman kumia, vaikka toinen miten anelisi. Sitten vasta kun tiedät haluavasi lapsia tms. Ja varma, että tämä on se elämän kumppani. Varmaan kannattaa ottaa silloinkin joku kirjallinen suostumus.
Minusta tumioita ei ole edes tullut kuin vain Hiv n levittämisestä, että ota iisisti. Ja nykyään kai sekään ei edes leviä, jos lääkitystasapaino kunnossa, mutta näitähän ei voi toisesta ikinä tietää. Ikinä ei voi kehenkään luottaa. Näin se menee. Ja mitä väliä, vaikka kaikki saisi tietää? Toisaalta helpottaa, että ns. Kukasta kukkaan hyppivät ei ainakaan enää tule häiritsemään vaan ihmiset jotka on tosi tarkoituksella liikenteesssä. Mutta ei kenenkään sairaskertomuksia ole lupa levitellä, että siitä voi kyllä tehdä valituksen, jos haluaa tai jaksaa. Minä jättäisin tuollaisen kspään ihan omaan arvoonsa enkä miettisi sen kummemmin sen yrityksiä kiusata.
Kondomi ei täysin suojaa sukupuolitaudeilta. Kyllä pitää kertoa sukupuolitaudista ennen ensimmäistä seksikertaa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tauti kyseessä?
Minuakin kiinnostaa.
Voithan olla seksisuhteessa esim henkilön kanssa, jolla sama tartunta?
Anteeksi, nyt alkoi huolestuttamaan sekin, että exä löytää keskustelun joten en aio päivitellä sen suuremmin enää. Tauti on täällä arvattu oikein ja siihen ei ole minkäänlaisia lääkkeitä.
Olen samaa mieltä usean kanssa siitä, että ei olisi pitänyt suostua suojaamattomaan seksiin. Silloin järkeilin asiaa niin, että tauti tarttuisi myös suojan kanssa suuseksistä tms. ja miehellä oli ongelmia suojan kanssa. En kyllä ikinä enää suostuisi ilman olemaan, muiden ja itseni takia.
Ja ihan vaan tiedoksi jollekin kommentoijalle, taudista täytyy kertoa ennen kuin altistaa toisen sille. Jos olisin pimittänyt asiaa ja käyttänyt kortsua ja sitten muutaman kuukauden päästä kertonut, että yllätyys mulla onkin tällainen niin minähän olisin juuri niin hirveä ihminen mitä mies nyt puhuukin. Itse sain tautini pimityksen seurauksena enkä voisi tehdä niin kellekään.
Kiitos kommenteista, yritän nyt selvittää asiani niin hyvin kuin tässä tilanteessa voi
Ymmärrän, että haet tukea täältä ja se ei ole väärin, mutta me emme voi valitettavasti auttaa sinua. Ainut kuka voi auttaa sinua on ainoastaan laki-ihminen. Sinuna hakisin häneltä apua, enkä vatvoisi asiaa täällä enempää. Siis jos koet, että tilanne on noin paha. En myöskään kirjoittaisi asiaa nettiin , koska se voi saada miehen olon entistä vihaisemmaksi. Mies tunnistaa itsensä tästä tekstistä, joten älä nyt enempää kerro mitään täällä!
Oliko hänellä kenties jokin mystinen kuvitelma, että muutkin ehkäisyvälineet, kuin kondomi, suojaisivat sukupuolitaudeilta? No oppi nyt ainakin kantapään kautta, että kondomi on siihen ainoa.