Kertokaa sh:t ja lh:t mikä siinä hoitotyössä niin mättää, kun teidän palkkakin on keskiarvoa parempi???
Aina hoitotyötä tekevät valittavat työstään mutta palkka on kuin keisarilla!!
Kommentit (271)
Saan saman palkan, kuin sh lisien kanssa, vaikka istun töissä ma-pe 8-17 välillä liukuen. Todennäköisesti tämä homma ei ole henkisesti yhtä raskasta, kuin sh ja lh hommat, vaikkei helpoimmasta päästä olekaan, fyysisyydestä ei tarvi mainitakaan. Todellakin soisin heille suuremman korvauksen hommistaan.
Kolme ja puoli tonnia on ihan keskipalkka Suomessa.
Kokoomuksen äänestäjä
Jos hoitajien palkkoja nostetaan, ei varmasti palkata lisää hoitajia, koska budjetit paukkuu yli. Sitten on turha kitistä käsien puutteesta. Mutta matematiikka ei liene hoitajien vahvin puoli.
Viimeksi käteen 1950,-
T. Keisari LH 3-vuorotyö
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käteen 1950,-
T. Keisari LH 3-vuorotyö
Ei mitään valittamista. Maailman kärkikastia.
Ap, paljonko sh/lh saa palkkaa kun tekee kuukauden klo 8-16 töitä?
Olenko ymmärtänyt sh:n keskimääräisen palkan oikein? Ennen lisiä mitä tahansa 2000-2500 väliltä, lisien jälkeen 2200-3000 euroa? Työ toki on fyysistä, mutta ihan samalla tavalla fyysisesti kuormittavaa ja kuluttavaa on oma työni rakennusapulaisena. Mun lähtöpalkka peruskoulutuksella on noin 1800, ammattikirjan tehneenä yllän 2100 kuukaudessa rimaa hipoen, ylitöillä voi päästä muutaman satasen korkeammalle.
Mikä siis tekee sairaanhoitajan työstä niin paljon raskaampaa/parempaa, että hän ansaitsee saada huomattavasti parempaa palkkaa kuin muut raskaissa ja fyysisissä+myös vastuullisissa töissä ahertavat duunarit?
Valitus alkaa jo opiskeluaikana. Silti sille alalle oli vaan pakko pyrkiä.
Palkka ei ole kyllä kuin keisarilla.. ilman ikälisiä saa keski-suomessa epäsäännöllistä vuorotyötä tekevänä lähärinä käteen 1600-1900 €/kk, summa sisältää ilta-, lauantai- ja pyhälisät. 2/3 viikonlopuista ollaan töissä.
Mikä sitten mättää?
Noh. Ainainen kiire, kotihoidossa ainakin. Työpuhelimen ohjelma tikittää ja mittaa koko ajan aikaa, kauanko olet kelläkin asiakkaalla. Usein pääset aamuisin lähtemään kentälle raporttien ja välineiden kasaamisen jälkeen niin, että olet kentälle päästessäsi jo kaksi käyntiä myöhässä aikataulusta. Yritä siinä sitten kuroa umpeen.. asiakkaat ovat kipeitä, yksinäisiä, purkavat sen sinuun.
Tänäänkin olen parhaani tehnyt, yrittänyt olla avulias, tsempata, kuunnella, hoitaa, ja mitä sain palkaksi.. yksi mummeli huusi täyttä kurkkua kun olin myöhässä, haukkui pataluhaksi ja kaikki mitä tein, oli väärin. Otin kaapista väärän kahvikupin. Keittämäni kahvi oli laihaa. Puolitin leivän väärästä kohtaa. Pistin tukisidokset liian tiukalle. Ja kun tein lähtöä, syyllistävään sävyyn huusi vielä perään että kuinka ei vanhuksille ole aikaa.
Seuraavassa paikassa vastassa itkeskelevä yksinäinen papparainen, jonka yrität saada 10 min käynnillä piristymään, samalla kun mittaat verensokerit ja annat lääkkeet.
Seuraavassa yskäinen mummeli, joka haluaa minun lähtevän ostamaan hänelle apteekista yskänlääkettä. Ei ymmärrä yhtään, kun yritän selittää että en voi niin vain ottaa häneltä rahaa vastaan, enkä millään ehdi lähteä apteekkiin kesken reitin, olen jo nyt myöhässä. Mummeli loukkaantuu ja haukkuu minut ja koko kotihoidon sekä uhkaa tekevänsä valituksen lehteen vanhusten huonosta hoidosta.
Jne jne.
On toki ihaniakin hoidokkeja, yhdessä paikassa sain kiitokset, halauksen ja suklaata. Mutta kyllä nää jatkuvat haukut jää väkisinkin mieleen ja syö motivaatiota ja työhyvinvointia rotan lailla.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt sh:n keskimääräisen palkan oikein? Ennen lisiä mitä tahansa 2000-2500 väliltä, lisien jälkeen 2200-3000 euroa? Työ toki on fyysistä, mutta ihan samalla tavalla fyysisesti kuormittavaa ja kuluttavaa on oma työni rakennusapulaisena. Mun lähtöpalkka peruskoulutuksella on noin 1800, ammattikirjan tehneenä yllän 2100 kuukaudessa rimaa hipoen, ylitöillä voi päästä muutaman satasen korkeammalle.
Mikä siis tekee sairaanhoitajan työstä niin paljon raskaampaa/parempaa, että hän ansaitsee saada huomattavasti parempaa palkkaa kuin muut raskaissa ja fyysisissä+myös vastuullisissa töissä ahertavat duunarit?
Juurikin näin
Jatkuva riittämättömyyden tunne, töiden hallinnan menetys, työ tulee kotiin, uniin ja vie yhteisen ajan perheeltä. No joo 1 viikonloppu kolmesta on vapaa, mutta välillä osuu listan eka ja listan vika vkl vapaiksi ja siinä välissä on töitä 4 viikonloppua putkeen töitä.
Monikin asia. Väkivalta, seksuaalinen ahdistelu, haukkuminen( nämä päivittäistä muistisairaiden kanssa). Eritteet( likainen työ). Joudut vääntämään itsesi kymmenelle mutkalle että saat perustyöt tehtyä( edelleen muistisairaat eivät ole helpoimpia potilaita). Sh: lla lisäksi vastuu monisairaista ihmisistä. Lääkäriä ei näy kuin kerran kuussa, eikä ole suositeltavaa soitella turhaan. Teet aina joko pomon tai omaisten mielestä väärin( konsultoit/ et konsultoi vaan pärjäät itse).
Vuorotyö on sitten taas asia erikseen. Lapset itkee kun äiti lähtee taas sunnuntaina iltavuoroon.
Onneksi on ihanat työkaverit.
Tjaah, mun palkka on noin 2500€/kk, työkokemusta 20v, päivätyö. Minä ottaisin kyllä mieluummin lisää päteviä työkavereita kuin palkkaa. Mikään työ ei ole sen arvoista ettet vapaa-ajallasi jaksa muuta kuin välttämättömimmän ja olet koko ajan väsynyt ja kiukkuinen. Varmasti monessakin työpaikassa on kiire mutta hoitotyössä kiire näkyy monesti ihmisten laiminlyöntinä. Kun ei vaan ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi ja koko ajan pitäisi silti vain ehtiä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Valitus alkaa jo opiskeluaikana. Silti sille alalle oli vaan pakko pyrkiä.
Miksi hakeutuvat alalle?
Minäkin haluaisin työskennellä unelma-ammatissani kukkakaupassa, mutta haluaisin, että siitä maksetaan lääkärin palkkaa.
Se että kyynistyy, alkaa inhoamaan ihmisiä, menettää ajan mittaan kaikki ystävänsä, kyllästyy olemaan myös työn ulkopuolella ainaisen kritiikin kohteena, ja katkeroituu siihen että palkka on työn kuormittavuuteen nähden ihan surkea.
Minä haluan kirjoitti:
Minäkin haluaisin työskennellä unelma-ammatissani kukkakaupassa, mutta haluaisin, että siitä maksetaan lääkärin palkkaa.
näinpä juur.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on ammattikorkeakoulun käynyt ja työ on kyllä todella vastuullista ja fyysisesti ja henkisesti kuormittavaa. Siinä on vastuussa mm. ihmishengestä. Pitäisikö sinun raksa-apulaisena tienata paremmin, kuin sairaanhoitaja?
Nojoo, olen sairaanhoitaja ja putkiasentajana työskentelevä mieheni tienaa paremmin :D plus paremmat työajat ja edut. Ala menossa vaihtoon