Kertokaa sh:t ja lh:t mikä siinä hoitotyössä niin mättää, kun teidän palkkakin on keskiarvoa parempi???
Aina hoitotyötä tekevät valittavat työstään mutta palkka on kuin keisarilla!!
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kyllä valittamista itsekään. Minusta älyllinen työ tulee aina arvottaa fyysistä korkeammalle, eikä SH:n palkkaa oikein voi korottaa enää ilman että se lähentelee niitä töitä, missä tehdään älyllistä työtä joka on verrattain raskaampaa ihan jo sen vuoksi että on paljon vastuuta ja joutuu olemaan ihan erilaisen paineen alla, kun ei koulussa ole opetettu miten juuri siitä tilanteesta selviää.
Ihan älytöntä työtähän tämä sh:n homma usein on.
Leppoisaa ja rauhallista yötyötä ollen tehnyt jo 8 v. Ei vanhustyötä. Vuosi palkka 48000 e ja "vain" lähihoitaja olen. En valita. Töitä erilaisia hoito alalla...
Tätä on näiltä kysytty, että mikä palkka se nyt olis riittävää, kun se työ ei vähene ja kiire on aina.
Ei tule vastausta.
Hyvä palkkahan noilla on.
Jättävät kertomatta lisistä ja vapaista kolmivuorossa...
Kerrotaan vaan se tieto, millä saadan asiat näyttämään huonommilta.
Mä en ole kertakaan nähnyt, että hoitsut ei istuis kahvilla tai tauolla, ja vain sen 15 min. Kyllä siellä ollaan pidempään.
Mä olen ainakin niin helvetin kiukkuinen hoitohenkilökunnalle kunnallisella puolella, ettei tosikaan.
Sen verran olen nähnyt nyt 2 vuoden aikana teidän touhuja vanhuspuolella ja ei kauheasti kyllä naurata.
Menkää itteenne.
Oikeasti.
Täällä on annettu toistuvasti hoitoalan ongelmien ratkaisuksi se, että palkataan lisää hoitajia. Voiko joku vastata että mistä niitä hoitajia tänne saadaan? Suomalaiset hoitajat eivät jaksa alalla ja vaihtavat muihin töihin, ulkomaalaisia ei tänne näillä palkoilla ole helppo myöskään houkutella koska melkein missä vaan saa hoitajan palkalla paremman elintason kuin täällä. Hoitajapula on todellinen jo nyt, ollut jo pitkään.
Ainoa ratkaisu on nostaa palkkoja reilusti JA palkata lisää henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on näiltä kysytty, että mikä palkka se nyt olis riittävää, kun se työ ei vähene ja kiire on aina.
Ei tule vastausta.
Mä en ole kertakaan nähnyt, että hoitsut ei istuis kahvilla tai tauolla, ja vain sen 15 min. Kyllä siellä ollaan pidempään.
Mä olen ainakin niin helvetin kiukkuinen hoitohenkilökunnalle kunnallisella puolella, ettei tosikaan.
Sen verran olen nähnyt nyt 2 vuoden aikana teidän touhuja vanhuspuolella ja ei kauheasti kyllä naurata.
Menkää itteenne.
Oikeasti.
Minusta taas nämä, jotka taivastelevat sairaanhoitajien "suuria" palkkoja eivät tajua sitä, että se kolmosella alkava palkka tulee 3-vuorotyön vuorolisistä siihen peruspalkan päälle. Ja mitkä vapaat? Tietysti listassa pitää olla tietty määrä vapaitakin, ettei nyt voi vedellä mitään 8 päivää putkeen esimerkiksi iltavuoroa vai mitä kuvittelet? Työtunnit tulee täyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule vastausta.
Menkää itteenne.
Oikeasti.
Sinäkö tekisit 3-vuorotyötä ilman vapaita tai lisiä? Mitä h*lvettiä selität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...itse lh päivätyössä ja palkka 2100 brutto. Miehelläni ns. samanarvoinen koulutus ja palkka 3000e. Eihän tuo reilua ole, että ihmisen hoitamisesta maksetaan tonni vähemmän kuin putkien tai vaikkapa autojen "hoidosta". Opiskelen amk:ssa sosionomiksi ja valitettavasti tiedän, että silläkään koulutuksella en tule pääsemään lähellekään mieheni palkkaa. Että kyllä se on ikuisuusongelma ja juontaa sieltä, että miesten alan palkat nyt vaan on olleet aina paremmat. Kyllä vituttaa lukea kaikenmaailman idioottien kirjoituksia, kun ei ymmärretä sitä suurta vastuuta ihmisen voinnista, mikä hoitoalalla pitäisi huomioida palkassa.
Miksi v*tussa menet ojasta allikkoon!? Miksi lähdit jotain sosionomiopintoja vielä opiskelemaan? Mikset hakeudu sellaiselle alalle, jossa saa enemmän arvostusta ja sitä palkkaa, kuten vaikka miehesi? Tämä pistää ihmetyttämään!
Ilmeisesti harva nainen on älykkyydeltään sellainen, että kykenisi työskentelemään esimerkiksi sähköasentajana. Mikä siinä hoitotyössä on sitten niin älyttömän vaikeaa ja haasteellista ja miksi sinne pitää hakeutua!? Miksei sillä samalla älykkyydellä pystytä tekemään sellaista työtä, josta tienaa ja on hyvät edut? Tätähän hoitajat jaksaa ulista...
Olin sairaanhoitajana niin aikuisten puolella kun vastasyntyneiden teholla. 1 vapaa viikonloppu oli aina kuukauden aikana. Jos olin aamuvuorossa niin vähintään kerran viikossa tultiin kysymään jatkaisinko vielä iltavuoron siihen aamuvuoron perään. Jos en suostunut niin se kyllä näkyi seuraavassa työvuorolistassa kostona. Näin miestäni suurin piirtein 2x viikossa vaikka asuttiin yhdessä koska olin aina töissä. Iltavuorosta tulin kotiin klo 23 ja siitä menin usein suoraan aamuuneli herätys oli 05.00 ja ei muuta kun takaisin sairaalalle.
Lisäksi vähintään kerran viikossa sai selvitä koko 8h työpäivän ilman ruokataukoa koska ei yksinkertaisesti ollut aikaa tauolle. Jos sen lakisääteisen tauon olisi pitänyt niin olisi tullut naputusta niin työkavereilta kuin kaiken vaativilta potilailtakin. Aina tein parhaani töissä ja halusin olla paras versio itsestäni.
Monet potilaat ja omaiset oli ilkeitä eikä nähnyt omaa nokkaansa pitemmälle. Jos on 20 muutakin potilasta hoidettavana niin ei sitä yksinkertaisesti voi käyttää koko päivää yhden potilan hoitamiseen. Ihmeteltiin ja haukuttiin kuinka laiska hoitaja olen kun en saman tien saapunut kelloa soittaessa paikalle kun todellisuudessa olin juuri silloin viereisessä huoneessa elvyttämässä. Mutta osa vaan ei tätä priorisointia ymmärrä koska minäminäminä.
Iltaisin tulin kotiin ja itkin sohvan nurkassa. Ihmettelen ettei mies jättänyt mua sillon vaikka vollotin kotona kaikki illat. Olin niin stressaantunut ja ahdistunut koko ajan.
Ei liene vaikea ymmärtää miksi lähdin opiskelemaan muuta alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan ammattikoulun käyneen palkkaa ammattikorkeakoulutuksen käyneen palkkaan.Kai ymmärrätte,että koulutusaste on eri? Itsekkin juuri valmistumassa ensihoidon koulutusohjelmasta,jonka kesto on 4-vuotta ja työaikani tulee olemaan 48h tuntia viikossa. Palkkani lisineen alle 3-tonnia.
Anteeksi, mutta missä vaiheessa ammattikoulusta tuli "korkea"? Sinunkin tuleva työsi on autolla ajamista, sen osaa kuka tahansa ammattikuski. Lisäksi teet sen mitä lääkäri puhelimessa määrää. Ei ole kovin vaikeaa. Oletko kenties pitänyt välivuoden tai ollut vaihdossa kun opinnot venyvät? Ei se ole meidän veronmaksajien vika.
Ja sulla on vissiin luetun ymmärtämisessä vikaa? Ensihoitajan amk opintojen kesto 4-vuotta,240 opintopistettä :D Mä en ymmärrä millä logiikalla tuossa jotain välivuosia vietelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan ammattikoulun käyneen palkkaa ammattikorkeakoulutuksen käyneen palkkaan.Kai ymmärrätte,että koulutusaste on eri? Itsekkin juuri valmistumassa ensihoidon koulutusohjelmasta,jonka kesto on 4-vuotta ja työaikani tulee olemaan 48h tuntia viikossa. Palkkani lisineen alle 3-tonnia.
Varmaan siksi, että se 3v putkiasentajakoulutuksen käynyt tienaa päivätyössä enemmän kuin sinä joka olet käynyt 7v koulua peruskoulun jälkeen.
Nimenomaan tuota tarkoitin kommentillani, ihmiset tuntuvat olevan aivan hukassa koulutustason suhteen.Muotoilin tuon vain huonosti. Täällä kun jatkuvasti perustellaan ettei sairaanhoitajan tulisikaan tienata enempää "mulla on putkiasentaja tuttu eikä sekään tienaa kuin 2500e kk" Putkiasentaja kun sattuu olemaan ammattikoulun tutkinto ja sairaanhoitaja ei.
Hoitajilla on surkea palkka ja raskas työ sekä epämukavat ja kurjat työajat vuorotyössä. Suomessa ei kilpailla koulutetuista hoitajista palkoilla ja työsuhde-eduilla toisin kuin Ruotsissa ja Norjassa. Suomessa on hoitoalalla naisvaltaisen alan juoruilevat työyhteisöt ja työpaikkakiusaaminen on arkipäivää! Lähihoitaja opiskelee 2-3 vuotta. Lähihoitajat työskentelevät mm. päiväkodeissa, kotihoidossa ja vanhustyössä. Sairaanhoitaja opiskelee ammattikorkeakoulussa 3,5 vuotta ja ensihoitaja, terveydenhoitaja ja kätilö 4-4,5 vuotta. AMK-koulutetun hoitotyön ammattilaisen palkka on naurettava, noin 12-13€/tunti. Saman rahan ja paljon enemmän ansaitsee monessa työssä ilman opiskelua tai vähemmällä koulutuksella. Hoitajan kannattaa hakeutua myyjäksi Giganttiin tai vastaaviin tehtäviin!
Lasten päivähoitoryhmät ovat aivan liian suuria. En veisi omia lapsiani päivähoitoon! Kotihoidossa on kotona yksin asuvia, monisairaita ja muistisairaita vanhuksia. Vanhustenhoidossa on ongelmia niin kotihoidossa, julkisella kuin yksityiselläkin puolella. Aggressiiviset, muistisairaat vanhukset lyövät toisiaan ja hoitajia. Hoitajan työ on k#si- ja p##kavaippojen vaihtoa, juottamista ja syöttämistä. Laitosvanhuksilla on nestehukka, aliravitsemus, makuuhaavoja ja heidät ylilääkitään lääketokkuraan. Suihkuun pääsee kerran viikossa, "hoito" on sängyssä makuuttamista ja ulkoilemaan ei pääse koskaan. Ambulanssissa, ensiavussa ja päivystyksessä elämänhallintaongelmaiset, juopot humalaiset ja lääkkeitä ja huumeita sekakäyttävät piripäät uhkailevat, lyövät, potkivat ja käyvät hoitajien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule vastausta.
Mä en ole kertakaan nähnyt, että hoitsut ei istuis kahvilla tai tauolla, ja vain sen 15 min. Kyllä siellä ollaan pidempään.Menkää itteenne.
Oikeasti.
Jepa. Palkkojen valehtelu alaspäin tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus..
Samoin kuin hirvittävät tuntimäärät.
Hoitsuillakin on työehtosopimus jossa on hyvin tarkkaan määritetty työaika..
Jos ja kun välillä tulee tuplavuoroja niin se tasataan vapaana tai yltsänä.
Samoin kuin hoitsujen usein mainitsema 3vuorotyö.. Joo ja 24 yövuoroa vuodessa. Hei haloo.. Miettikääs oikeita 3 vuoroja joissa on 33/33/33% y/i/p vuoroja.
Myöskin mainitsemasi taukoilu.. Aina itketään ettei taukoja saa pidettyä jne..
Voin kertoa salaisuuden.. Aika hemmetin paikkakohtaista.
Mun vaimo on hoitaja vanhainkodissa. Ne tekee iltavuorossa AINA mahdollisimman paljon yövuoroa varten valmiiksi.
Voi sitten yövukilainen ottaa rennosti netflixin ja pikku torkkujen kanssa.
Mutta hei tuohan on pakko olla valhetta.. Koska ainahan hoitajilla on kiire ja vähintään 16 henkeä omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on annettu toistuvasti hoitoalan ongelmien ratkaisuksi se, että palkataan lisää hoitajia. Voiko joku vastata että mistä niitä hoitajia tänne saadaan? Suomalaiset hoitajat eivät jaksa alalla ja vaihtavat muihin töihin, ulkomaalaisia ei tänne näillä palkoilla ole helppo myöskään houkutella koska melkein missä vaan saa hoitajan palkalla paremman elintason kuin täällä. Hoitajapula on todellinen jo nyt, ollut jo pitkään.
Ainoa ratkaisu on nostaa palkkoja reilusti JA palkata lisää henkilökuntaa.
Juuri oli lehdissä esim esperi caren palkanneen satoja uusia hoitajia..
Hoitajapula on hoitsujen oma keksintö. Tai oikeastaan firmojen jotka haluavat kikkailla.
Käytännössähän esperikin vaan vakinaisti tuntityöläisensä..
Kylläpä on ilkeitä kommentteja hoitajien työstä sekä ihme pätemistä koulutuksien keston ja työnkuvan suhteen. Suurinosa hoitoalalle hakevista ja päätyvistä ihmisistä on oikealla alalla, halusta auttaa muita ja saada siitä palkka millä elää tässä maassa.
Hoitajien työ on tänäpäivänä todellista multitaskaajan työtä, jossa ei heikompihermoiset pärjää. Joka hetki muuttuvat tilanteet potilaiden/ asiakkaiden kanssa. Toisinaan vaativat, ilkeät omaiset jotka sanelevat mielivaltaisesti hoitajan jokaikisen liikkeen ja jos yrität vedota hoitolinjauksiin ja suunnitelmaan potilaan parhaaksi tehtävää hoitoa/ kuntoutusta sekä lakiin nojaavaa kokonaisvaltaista hoitotyötä, saat p*skat niskaan ja puhuttelun ylemmältä taholta kuinka oletkin toiminut niin väärin ja olet surkea hoitaja. Omaiset saattavat olla kuin diktaattoreita ja hoitajien esimiehet pokkuroivat näitä äärimmäisen vaativia ja kovaäänisiä omaisia. Hoitajan puolta ei pidä kukaan.
Lisäksi kaikki kirjallinen työ, johon ei ole mitoitettu riittävästi aikaa. Kirjaukset ja arvioinnit tehdään vähän vasemmalla kädellä, kun ei ole resursseja tehdä niitä kunnolla, koska potilaat on myös hoidettava... Kirjauksia, testejä ja matikankokeita hoitajille jatkuvalla syötöllä.
Asiakkaat / potilaat ovat useimmiten ihania ihmisiä, joiden hyväksi haluaa tehdä kaiken mahdollisen. Sitten on ne muut, ei-ihanat jotka saattavat henkisen pahoinpitelyn vuoksi tehdä sen myös fyysisesti. Lisäksi tämä julkinen hoitajien mollaus. Joo-o, ei kiitos enää. Minä en vain jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule vastausta.
Menkää itteenne.
Oikeasti.Minusta taas nämä, jotka taivastelevat sairaanhoitajien "suuria" palkkoja eivät tajua sitä, että se kolmosella alkava palkka tulee 3-vuorotyön vuorolisistä siihen peruspalkan päälle. Ja mitkä vapaat? Tietysti listassa pitää olla tietty määrä vapaitakin, ettei nyt voi vedellä mitään 8 päivää putkeen esimerkiksi iltavuoroa vai mitä kuvittelet? Työtunnit tulee täyttyä.
Lähes kaikilla aloilla joutuu nykyisin tekemään töitä viikonloppuna, iltavuorossa tai päivystysluontoisesti, joten kyllä se sairaanhoitajan palkka on koulutuksen vaativuuden huomioon ottaen erittäin hyvä. Melko harvassa ovat nykyään 8-16 duunit ja jos sellaisen vielä löytää niin palkkakin on sitten lähes poikkeuksetta surkea.
Vierailija kirjoitti:
Se että joka viikko jonkun on jäätävä tuplavuoroon työkaverin sairastuessa, usein vedetään vajaalla henkilökunnalla äkillisten sairastapausten takia. Sijaisia ei saa, varahenkilöstö ei riitä mihinkään. Kukaan ei riitä mihinkään. Työrauha on kadonnut.
Tämä viesti kuvaa niin hyvin omia tämän talven fiiliksiä. Tykkään kovasti hoitotyöstä ja työkaverit on ihania, mutta kohta ei jaksa kun meitä vedetään koko ajan tiukemmalle.
Itse olen varahenkilöstössä ja me ei tosiaan riitetä mihinkään. Sairaslomia on paljon, uupumuksen ja kulkutautien takia ja leikkausten/tules-vaivojen.
Paikataan sitten siellä missä kunakin päivänä on pahin vaje. Melkein joka yksikössä tehty monta viikkoa putkeen vajaalla miehityksellä. Hoidettavat on yhä huonokuntoisempia ja pomot ei kykene ajattelemaan kuin rahaa.
Sijaisia ei palkata kuin pahimpiin vajeisiin ...jos niitä on saatavilla. Usein ovat kouluttamattomia tai seitsenkymppisiä eläkeläisiä.
Kovin pitkään tämä ei voi jatkua näin. Huomasin nyt etten ottanut kantaa tuohon palkka-asiaan ollenkaan. No. Palkka on melkein sivuasia tuon kriisin ohessa. Mutta onneksi palkkaus on sentään inhimillinen verrattuna yksityiseen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule vastausta.
Menkää itteenne.
Oikeasti.Minusta taas nämä, jotka taivastelevat sairaanhoitajien "suuria" palkkoja eivät tajua sitä, että se kolmosella alkava palkka tulee 3-vuorotyön vuorolisistä siihen peruspalkan päälle. Ja mitkä vapaat? Tietysti listassa pitää olla tietty määrä vapaitakin, ettei nyt voi vedellä mitään 8 päivää putkeen esimerkiksi iltavuoroa vai mitä kuvittelet? Työtunnit tulee täyttyä.
Lähes kaikilla aloilla joutuu nykyisin tekemään töitä viikonloppuna, iltavuorossa tai päivystysluontoisesti, joten kyllä se sairaanhoitajan palkka on koulutuksen vaativuuden huomioon ottaen erittäin hyvä. Melko harvassa ovat nykyään 8-16 duunit ja jos sellaisen vielä löytää niin palkkakin on sitten lähes poikkeuksetta surkea.
Vuosien kolemusko tässä puhuu? Meinaat että esim. suuret työllistäjät, kaupan ala ja myyntityö on jotenkin muuttunut viimevuosina merkittävästi? Että keskiversiakaspalvelijalla tai varastomiehellä on jokin päivystystyö? Kaupan aukioloajat ovat tällä vuosituhannella pidentyneet, mutta se ei työaikaan useamman tunnin muutoksella vaikuta kuin murto-osassa liikkeitä. Virastot tekevät edelleen pääosin virastotyöaikojen mukaisesti "aamuvuoroa". Teollisuudessakin pääosin pyöritetään tuotantoa ihan samoin kuin vaikka kasarilla.
Koulutuksen vaativuus? Mikä se on?
Hämmentävä koko tämä mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä sairaanhoitajana sain parhaimpina kuukausina (paljon iltaa, pyhiä, öitä) noin 3000€ bruttona. Nyt saan tuon saman summan 8-16 toimistolla ja viikonloput ja pyhät vapaat :) juu, ei nykyinen työni mitään aivot narikkaan -duunia ole, mutta paljon helpommalla kyllä koen saavani palkkani.
Sama homma mulla. Reilu 10 vuotta sairaanhoitajana riitti. Eniten alan vaihtoon vaikutti se, ettei työtä pystynyt enää tekemään kunnolla. Aikaa ja hoitajia ei ollut koskaan tarpeeksi, ja yhä enemmän hoitajien työaikaa kului kirjatessa koneella moneen eri järjestelmään. Aina töistä lähtiessä oli tunne, että potilaat eivät saaneet tarpeeksi hyvää hoitoa, ja stressi siitä tuliko kaikki tarpeellinen (tai edes pakollinen) varmasti tehtyä ja kirjattua.
Kolmivuorotyö ja jatkuvat tuplavuorot sairauslomien vuoksi ei nekään houkutellut jäämään alalle. Kolmas tekijä oli palkka. Saman verran saan nyt liukuvalla päivätyöajalla, henkisesti ja fyysisesti helpommalla, mutta mielenkiintoisella työllä. En ole katunut alavaihtoa hetkeäkään!
En ymmärrä kyllä valittamista itsekään. Minusta älyllinen työ tulee aina arvottaa fyysistä korkeammalle, eikä SH:n palkkaa oikein voi korottaa enää ilman että se lähentelee niitä töitä, missä tehdään älyllistä työtä joka on verrattain raskaampaa ihan jo sen vuoksi että on paljon vastuuta ja joutuu olemaan ihan erilaisen paineen alla, kun ei koulussa ole opetettu miten juuri siitä tilanteesta selviää.