Kertokaa sh:t ja lh:t mikä siinä hoitotyössä niin mättää, kun teidän palkkakin on keskiarvoa parempi???
Aina hoitotyötä tekevät valittavat työstään mutta palkka on kuin keisarilla!!
Kommentit (271)
Tauot kokonaan pois kirjoitti:
Hoitajat aina valittaa, ettei ehdi pitää kuin yhden 10 min tauon per 8 tunnin työvuoro. Mutta oletteko miettineet että miksi terve aikuinen ihminen tarvitsee työpäivän aikana taukoja? Työ on työtä ja vapaa-aika on vapaa-aikaa. Ei töihin tulla syömään ja kahvittelemaan vaan tekemään TÖITÄ.
Mikään ei ärsytä niin paljon kuin tauolla oleva hoitaja, kun potilaat odottavat apua kuolemantuskissaan samaan aikaan.
Vaan mikä haloo syntyykään, kun kirjoittaja viimein pääsee leikkauksesta toipuessaan hoitajan avustuksella suihkuun, ja nälästä näkövammainen hoitaja pyörtyy suihkun lattialle.
Minulle maksetaan 3300 /kk kun teen kivoja visuaalisia asioita ilman suurempaa stressiä. Valmistuin 4 v. sitten AMK:sta. Kyllä soisi sh-puolisolleni suuremman palkan, en missään nimessä koe tekeväni tärkeämpää työtä kuin hän tai yksikään lähihoitaja.
Vai ei työssä tarvitse taukoja mihinkään? Itse olen kotihoidossa. On päiviä jolloin en pääse vessaan syömisestä puhumattakaan. Valitettavasti kun olen vain ihminen, olen saanut toistuvia virtsatie-infektioita, olen oksentanut nälässä helteisen päivän päätteeksi (olin kuivunut ja verensokerit matalalla), kärsin muistiongelmista liiallisen asiakasmäärän aiheuttaman kuormituksen vuoksi ja jalkani alkavat olla finaalissa - kroppa ei enää kestä jatkuvaa 8h liikkeellä oloa kun istahtamaan ei pääse kuin muutamaksi mnuutiksi ja sekin menee autolla ajaessa liikennettä tarkkaillessa. Olen ajanut työvuorossa peltikolarin, sillä pimeänä talvena tarkkaavaisuus heitti, edellisestä syömisestä oli tuossa vaiheessa 8h. Työskennellään jatkuvasti epäergonomisesti sillä kunta lakkasi myöntämästä vanhuksille apuvälineitä (esim sängyn korokkeita yms) ja vanhuksilla ei ole rahaa hankkia niitä itse. Lattialta nostelen 80-100kg yksin kun ei kukaan ehdi auttamaan, viimeksi syksyllä meni selkä.
Aikataulu on niin tiukka, että puolet aamuasiakkaista käyn myöhässä ja kuuntelen huudot ja valitukset joka ikinen päivä vaikka teen 100% parhaani.
Ja te valitatte että palkkani on liian kova ja lepsuilen? Jep, 15v työkokemuksella nettopalkka lisineen on alle 2000€. Kesälomaani en pysty vaikuttamaan, tänä vuonna olen toukokuussa lomalla. Kolmeen vuoteen en ole ollut pienten koululaisteni kanssa talvilomalla, en muista koska koko perheenä oltaisiin edes lomailtu. Vuorotyön vapaapäivistäkin ollaan kateellisia? Jep, juuri tein kolme viikkoa pelkillä ykkösvapailla, työtunnit olivat 45-50h/vko. Ilta-aamu-ilta-aamu-tuplavuoro. Joo, tämän jälkeen oli yksi kolmen päivän vapaa, arkena tottakai.
En todellakaan jaksa enää kauaa, kotona en tee muuta kuin nuku.
Hoitoalan kouluissa iso osa opetuksesta on turhia ryhmätöitä, joista ei opi mitään. Opettajia ei juuri näy ja lähiopetus on huonolaatuista. Opettajat eivät ole olleet työelämässä vuosikausiin tai vuosikymmeniin. Eivät itse pärjäisi käytännön hoitotyössä. Opinnoissa on liikaa pakollista ja palkatonta harjoittelua. Monessa harjoittelupaikassa on kurja ja kireä ilmapiiri ja opiskelijoita kohdellaan huonosti. Opiskelijan työpaikkaohjaajat käyttäytyvät epäasiallisesti ja kiusaavat opiskelijoita. Ei ole yllätys, että koulujen naispuoliset opettajat asettuvat yleensä naispuolisten ohjaajien puolelle ristiriitatilanteissa!
Hoitoalalla on huono palkka koulutukseen ja työn vastuullisuuteen verrattuna. Fyysisesti ja henkisesti kuormittava ja raskas työ; etenkin ensiavussa ja päivystyksessä, vanhustenhoidossa ja kotihoidossa. P##kat työvuorot ja epäergonominen työvuorosuunnittelu: Tänään iltavuoro klo 14-21.30 ja huomenna aamuvuoroon klo 7-15. Tuplavuorot (ei työvuorolistassa): Kun ei oteta tai saada sijaista, niin teet aamuvuoron klo 7-15 ja perään iltavuoron klo 21.30 asti.
Opiskelijoita, keikkalaisia, sijaisia ja uusia työntekijöitä kohdellaan epäasiallisesti ja kiusataan. Naisvaltaisen alan inhottavat ja juoruilevat työyhteisöt: P##an puhumista ja selkään puukottamista, haukkumista, kieroilua, töitten välttelyä, epäasiallista käytöstä. Sairastelu ja "sairastelu": Kun joku on sairaana, ei oteta tai ei saada sijaista. Sijaiset eivät tule p##koihin työpaikkoihin, kun mukaviakin on tarjolla! Työssä olevat tekevät sairaana ja tekosairaana olevien työt.
Hoitajien jatkuvaa ja turhaa narinaa.
Helppoa hommaa. Sairaanhoitajien palkkoja saisi laskea.
Hoitoalalla on monenlaisia työpaikkoja ja joissakin paikoissa voi viihtyäkin. Esimerkiksi neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajalla on siisti ja kevyt päivätyö ja juhlapyhät viikonloput ovat aina vapaat. Kotihoito ja vanhustenhoitopaikat ovat karseita ja kukaan ei halua sinne töihin! Kotihoidossa ja vanhustenhoidossa esimiesten ja työntekijöitten kannattaisi katsoa peiliin. Kurjaa työilmapiiriä, työpaikkakiusaamista ja työpaikan huono maine kiirii. Huono kokemus tulee jo opiskeluaikana harjoittelussa - ei ikinä tänne!
Tauot kokonaan pois kirjoitti:
Hoitajat aina valittaa, ettei ehdi pitää kuin yhden 10 min tauon per 8 tunnin työvuoro. Mutta oletteko miettineet että miksi terve aikuinen ihminen tarvitsee työpäivän aikana taukoja? Työ on työtä ja vapaa-aika on vapaa-aikaa. Ei töihin tulla syömään ja kahvittelemaan vaan tekemään TÖITÄ.
Mikään ei ärsytä niin paljon kuin tauolla oleva hoitaja, kun potilaat odottavat apua kuolemantuskissaan samaan aikaan.
Minä pidän kolme taukoa päiväni aikana, ne ovat lakisääteisiä. Aamulla istun 15min kahvilla kaikessa rauhassa, päivällä syön 30min ja iltapäivällä olen taas 15min kahvilla ihan kaikessa rauhassa :)
Hoitsu
Terveydenhoitajilla, bioanalyytikoilla, röntgenhoitajilla, fyssareilla ja toimintaterapeuteilla pyyhkii hyvin. Näillä on pääosin hyvä työilmapiiri, kevyt työ fyysisesti (henkisesti ei välttämättä), päivätyö, pyhät ja viikonloput vapaina. Jotkut röntgenhoitajat on tietty vuorotyössä.
En ymmärrä kuka jaksaa tehdä sairaanhoitajan tai lähärin töitä. Huhhuh. Tiedän yhenki terkkarin joka teki varastotöitä siihen asti, että sai terkkarin työpaikan. Ei todellakaan halunnut tehdä sairaanhoitajan töitä, vaikka pätevyys olisi ollut. Tiedän myös 2 th- opiskelijaa ja yhden ensihoitajaopiskelijan, eikä näistä kukaan tee sairaanhoitajan tai lähärin sijaisuutta vaikka saisivat. Kaikki ovat mieluummin töissä ihan muissa hommissa esim. Siivoojina, varastossa tai kaupassa.
sairaanhoitajilla ja lähäreille on yksinkertaisesti aivan uskomattomat työolosuhteet..... Ihan älytöntä touhua, miksi suostutte sellaiseen ja miksi teillä on niin älyttömän huono ja juoruileva työilmapiiri?
Naiset ovat ilkeitä, kateellisia ja röyhkeitä selkäänpuukottajia. Naisvaltaisten alojen inhottavia työpaikkoja löytyy muualtakin kuin hoitoalalta: Toimistoista, kaupoista, siivousalalta, asiakaspalvelusta, seurakunnista, kouluista, päiväkodeista jne. Hoitoalalla on huono työilmapiiri ja työpaikkakiusaamisen suhteen hoitoala on pahimmasta päästä. Hoitotyö on mukavaa, mutta inhottava ja negatiivinen työilmapiiri ja huono palkka kannustavat töihin muualle.
En myöskään suostu ottamaan joka vuosi influenssarokotusta. Työilmapiiri on syyllistävä. Seinällä julisteissa lukee, että ottamalla influenssarokotteen suojelet potilasta. Suojelen potilasta ja unohdan oman terveyteni! Ei kiitos enää hoitotyölle! Korvaavia työtehtäviä ei saa. Influenssarokotuspakkoa ajetaan aivan hysteerisesti!
Peruspalkkani on 2100e/kk, suomalaisten keskiansioon pääsen jos olen töissä illat ja yöt, viikonloput ja juhlapyhät. Eli silloin olisin vapailla kun mieheni ja lapseni ovat töissä ja koulussa, töissä silloin kun he ovat kotona. Eikä niitä sunnuntai- ja pyhävuoroja edes aina saa vaikka olisi halukas tekemäänkin, on hyvin yleistä että listan vuorolisät on 0-10e. Miehelläni on samantasoinen koulutus (3,5 vuoden amk-tutkinto), ja hänen peruspalkkansa on yli tonnin enemmän ja lisäksi hänellä on arkityö liukuvalla työajalla, erilaisia työpaikkaetuja ja vuosittaiset bonukset. Tympii myös se, etten ehdi tehdä työtäni niin hyvin kuin haluaisin jatkuvien säästöjen vuoksi (sijaisia ei palkata, joten jatkuva henkilökuntapula). Jatkuvan väkivallan uhan potilaiden osalta vielä kestää, koska näkee että se on lähes aina perussairaudesta johtuvaa. Ei silti ole kovin mieltäylentävää, kun on tehnyt käytännössä kahden ihmisen työt, ei ole ehtinyt käymään vessassa tai syömässä, työvaatteet ovat eritteissä, potilas on yrittänyt vetää turpaan, on saanut jotenkin kaikki pakolliset asiat hoidettua ja osastonhoitaja kertoo sitten ivallisesti hymyillen miten kaikki kyllä sujuisi jos osattaisiin priorisoida työt paremmin.
Vuorotyö on äärimmäisen raskasta, ja vaikuttaa koko perheeseen. Esim äiti ei ole kotona illalla.
Koulukiusaajani oli sairaanhoitajien lapsia. Vaikeasti narsististen myöhempienkin kiusaajieni vanhemmat oli myös hoitajia. Halveksivat pehmeyttä ja hyvyyttä, kaverina sain kokea heidän piilotettua äitivihaansa. Jotain outoahan siinä on kun äipät hoitaa muita mutta omat lapset on heitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajilla, bioanalyytikoilla, röntgenhoitajilla, fyssareilla ja toimintaterapeuteilla pyyhkii hyvin. Näillä on pääosin hyvä työilmapiiri, kevyt työ fyysisesti (henkisesti ei välttämättä), päivätyö, pyhät ja viikonloput vapaina. Jotkut röntgenhoitajat on tietty vuorotyössä.
En ymmärrä kuka jaksaa tehdä sairaanhoitajan tai lähärin töitä. Huhhuh. Tiedän yhenki terkkarin joka teki varastotöitä siihen asti, että sai terkkarin työpaikan. Ei todellakaan halunnut tehdä sairaanhoitajan töitä, vaikka pätevyys olisi ollut. Tiedän myös 2 th- opiskelijaa ja yhden ensihoitajaopiskelijan, eikä näistä kukaan tee sairaanhoitajan tai lähärin sijaisuutta vaikka saisivat. Kaikki ovat mieluummin töissä ihan muissa hommissa esim. Siivoojina, varastossa tai kaupassa.
sairaanhoitajilla ja lähäreille on yksinkertaisesti aivan uskomattomat työolosuhteet..... Ihan älytöntä touhua, miksi suostutte sellaiseen ja miksi teillä on niin älyttömän huono ja juoruileva työilmapiiri?
Ihan ot, kyllä bioanalyytikotkin tekevät vuorotyötä. Itse sairaalan laboratoriossa töissä, aamuvuoro 7-15 tai 9-17, välivuorot 12-20 tai 13-21, iltavuoro 14-22 ja yövuoro 21-07. Katsos kun onnettomuuksia tapahtuu kellonajasta riippumatta, samoin lapset syntyvät mihin vaan aikaan ja leikkauksiakin tehdään myös yöllä. Meillä on labrassa lisäksi verikeskus, eli jos joku tarvitsee verta niin bioanalyytikot sen veren huolehtivat valmiiksi. Sairaala ei pyörisi tuntiakaan ilman labraa.
Ja aika usein työ on myös fyysisesti raskasta. Selkävaivat ovat todella yleisiä, koska näytteitä otetaan ympäri sairaalaa eri osastoilla eikä aina onnistu ergonomisesti (olen mm. ottanut verinäytteet polvillani päivystyksen eteisessä kahden poliisin painaessa henkilöä maahan).
Vierailija kirjoitti:
Tjaah, mun palkka on noin 2500€/kk, työkokemusta 20v, päivätyö. Minä ottaisin kyllä mieluummin lisää päteviä työkavereita kuin palkkaa. Mikään työ ei ole sen arvoista ettet vapaa-ajallasi jaksa muuta kuin välttämättömimmän ja olet koko ajan väsynyt ja kiukkuinen. Varmasti monessakin työpaikassa on kiire mutta hoitotyössä kiire näkyy monesti ihmisten laiminlyöntinä. Kun ei vaan ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi ja koko ajan pitäisi silti vain ehtiä enemmän.
Tiedät varmaan , että lisää hoitajia ei palkata ,vaikka tekisit työtäsi alennusmyynnillä. Hoitajia palkataan tasan sen verran kuin on välttämätöntä, ei yhtään enempää. Ja ammattilainen ansaitsee työn vaativuuden mukaista palkkaa. t. sh 20 ,vuotta ammatissa
En ymmärrä miten tuota kukaan jaksaa. Aivan epäinhimillisen raskasta hommaa noissa olosuhteissa. Täytyy nostaa hattua kaikille hoitajille. Mahtavaa että joku tuota kuitenkin jaksaa tehdä. Ottaen huomioon että tämä on tärkeää ja välttämätöntä työtä, toisin kun kaiken maailman konsulttihommat tms.
Olen hoitoalalla, koulutus sairaanhoitaja amk ja palkka joka kuukausi yli 3000e. Meillä on onneksi hyvä työilmapiirikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaah, mun palkka on noin 2500€/kk, työkokemusta 20v, päivätyö. Minä ottaisin kyllä mieluummin lisää päteviä työkavereita kuin palkkaa. Mikään työ ei ole sen arvoista ettet vapaa-ajallasi jaksa muuta kuin välttämättömimmän ja olet koko ajan väsynyt ja kiukkuinen. Varmasti monessakin työpaikassa on kiire mutta hoitotyössä kiire näkyy monesti ihmisten laiminlyöntinä. Kun ei vaan ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi ja koko ajan pitäisi silti vain ehtiä enemmän.
Tiedät varmaan , että lisää hoitajia ei palkata ,vaikka tekisit työtäsi alennusmyynnillä. Hoitajia palkataan tasan sen verran kuin on välttämätöntä, ei yhtään enempää. Ja ammattilainen ansaitsee työn vaativuuden mukaista palkkaa. t. sh 20 ,vuotta ammatissa
Tiedän varsin hyvin ettei lisää hoitajia palkata eikä tilanne tule tästä muuttumaan. Siksi vaihdoinkin suht helppoon poliklinikkatyöhön. Palkka on suunnilleen sama vaikka raataisin kotihoidossa, teho-osastolla tai kiireisellä vuodeosastolla. Ei huvita tappaa itseäni työllä. Teen vain välttämättömimmän ja se saa riittää.
Ensihoitajan työ on kiinnostanut ihan älyttömästi jo lapsesta saakka mutta ajauduin silti sähköalalle. Peruspalkka on amistaustalla brutto 2800e/kk plus lisät. Päivystysten ym. kanssa pääsen monesti 2800-3200 NETTOON. Kännykkä, tietokone, työkalut, työvaatteet, työkengät ja auto tulevat työnantajan puolesta. Kaikki koulutukset, korttikurssit sun muut ovat palkallisia. Työ on itsenäistä ja vapaata.
Olen lukenut eh pääsykokeisiin, mutta lueskellut sairaanhoitoalasta lisää ja viimeistään tämä ketju sai miettimään. En varmaan soveltuisi alalle nykytyöpaikkani jälkeen... Ihan oikeasti, miten ala voi olla noin pskasti palkattua, työntekijää kyykyttävää ja epäreilua? Koen ensihoidon jollain tavalla kutsumuksekseni, mutta järki voittaa silti. Hain jo jatkokoulutukseen omalla alallani.
Jaksamista teille, ja onneksi jotkut kuitenkin viihtyvät. Teette tärkeää työtä! Minustakaan ei siihen näemmä ole.
Itse työskentelen yksityisenä työterveyslääkärinä ja kyllä monesti työpäaikkaselvityskäynneillä olen katsonut hieman säälien jotain nuoria jannuja esim. sähköasentajia, postityöläisiä, metallimiehiä, hitsaajia, paperimiehiä yms. kun tiedän heidän palkkansa olevan huonoimmillaan nuorina jopa vain 15€/tunti tai parhaimmillaankin vain jotan 25€/tunti, no joskus enemmän jossain vuorotyössä ta8 pyhälisineen, mutta perus päivätyössä arkena tuollaista luokkaa. Itse yksityislääkärinä laskutan helposti 140 - 170 €/tunti riippuen tietysti työtehtävästä, onko se lausuntojen laatimista, työpaikkaselvitystä vai ihan vastaanottoa tai toimenpiteen tekemistä. Toki laskutuksesta menee päältä lääkäriaseman ottama osa ns. vuokrana muttei se suuri ole ja yrittäjän eläkevakuutusmaksu, mutta sen olen pitäny myös pienenä ja se on kokonaan verovähennyskelpoinen, siinäpä suurimmat kulut ovat, tietysti tämän jälkeen jäljelle jäävästä nettolaskutuksesta n. 14.000 €/kk 4-päiväisellä työviikolla arkipäivisin tehynä ma-to töitä menee verot vielä, mutta tilitoimisto juuri pyysi käymään siellä jotta katsottaisiin noita tuloveroja pienemmälsi verosuunnittelun avulla yhden henkilön yritykseni osalta muuttamalla yriysmuotoa, keinoja kuulemma on saad averoja pienemmiksi, nyt niitä olen joutunut maksamaan jopa yli 50.000-60.000€/ vuosi :(