Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskellakko; sairaanhoitajaksi vai sosionomiksi?

Vierailija
10.03.2019 |

Kysymys otsikossa

Opiskellakko; sairaanhoitajaksi vai sosionomiksi?

Vaihtoehdot

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Monen sosionomin olen nähnyt tekevän samaa työtä kuin lähihoitajat.

Vierailija
62/68 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi ei ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosionomi..

Vierailija
64/68 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiennytkään sairaanhoitajien olevan näin kranttuja, ettei lähihoitajan työt kelpaa. Saisivat olla kiitollisia, että töitä ylipäänsä on. Monikin tekee töitään nykyään pienemmällä palkalla.

No en ikinä lähtisi tekemään lähihoitajan työtä, en lukenut 3,5vuotta ammattikorkeassa sen takia, että pääsen pyyhkimään p...ä.

Vierailija
65/68 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosionomi, enkä vaihtaisi sairaanhoitajaksi. Hoitajilla on toki parempi työllisyystilanne ja monipuoliset työllistymismahdollisuudet, mutta siinä missä minä en voi mennä sairaalaan huseeraamaan, niin ei sh voi tulla minunkaan työpaikallani tekemään töitä, joihin tarvitaan sosiaalialan laillistus, esimerkiksi aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaksi tai lastensuojelun sos.ohjaajaksi. Monissa tehtävissä voi toimia molemmilla koulutuksilla, esimerkiksi laitoksissa lastensuojelussa, päihdepuolella tai vammaistyössä. Itse arvostan sitä, ettei minun tarvitse olla tekemisissä eritteiden yms kanssa. Päivätyön löytäminen taitaa olla yhtä hankalaa molemmilla aloilla; sosionomitkin tekee usein vuorotyötä.

Sosiaalityöntekijäksi en haluaisi, hankin mieluummin lisäosaamista omassa tehtävässäni. Sosionomi on monissa paikoissa ainakin lähiesimiespätevä ja yrittäjiäkin löytyy.

Molemmat tehtävät ovat raskaita, siitä ei pääse mihinkään.

Vierailija
66/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Jos ihmisten koskettelu ja somaattiset sairaudet kiinnostaa, niin sitten sairaanhoitajaksi.

Jos taas kiinnostaa enemmän psykologia ja yhteiskunnalliset asiat, niin sitten sosionomiksi. Sosionomikin on sekatutkinto, josta kunnianhimoinen ihminen jatkaa eteenpäin ja ehkä erikoistuu johonkin, mutta jos ihmisten kohtaaminen kiinnostaa enemmän kuin haavanhoito, olisi mielestäni järjetöntä opiskella sairaanhoitajaksi, vaikka "sairaanhoitaja voi tehdä samat hommat". 

Toki SH voi työskennellä vaikka psykiatrisena sairaanhoitajana (ja onkin vääryys, että moni muu ei voi näin parilla lisäkurssilla tehdä), mutta itse tutkinnosta kärpäsenpapana on psykiatrisia asioita. 

Sosionomin tutkinto voi tuntua sekatutkinnolta, mutta ainakin itse nyt työelämässä olen huomannut, miten paljon koulutus valmistaa kohtaamaan erilaisissa tilanteissa olevia ihmisiä.

Toki koulutuksessa tulee valita oman suuntautumisen mukaiset kurssit, jolloin tutkinnosta ja oppimisesta tulee johdonmukaisempi.

Sosiaalihuoltolain tuntemus on perusasia, samoin oman kenttänsä lainsäädäntö, kuten lastensuojelun sosionomeilla lastensuojelulait jne.

Vierailija
67/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi mitään sosiaalialaa edes vihamiehelleni. Ota osaa, jos olette moiseen haksahtaneet.

Vierailija
68/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi mitään sosiaalialaa edes vihamiehelleni. Ota osaa, jos olette moiseen haksahtaneet.

Mikä kenellekin sopii. Itselleni sopii sosiaalialan työ.

Se tosin on totta, että työhön hakeutuvalla täytyy olla realistinen käsitys siitä, minkälaista tämä työ on.