Haluisin lentoemännäksi, mutta yksi asia siinä mietityttää..
Nimittäin se, että elämäsi on joka ikisenä päivänä jonkun toisen vastuulla. Siellä ohjaamossa on joka päivä jotkut 2 eri ihmistä, joiden armoilla olet. Eli jokainen työpäivä on sellainen, että oma henki jonkun toisen armoilla. Missään muussa työssä ei laiteta omaa henkeä samalla tavalla toisen armoille jokaisena työpäivänä.
Siis tietyllä tavalla oikeasti mietityttää tää asia. Olenko ihan typerä? 😄
Kommentit (23)
Ainahan voit hakea lentäjäksi ja lentää itse konetta. Lentäjän ammatti sopii naiselle täysin yhtä hyvin kuin miehellekin, kaikki naispilotit sanoo tätä samaa ja kehottaa naisia hakemaan alalle jos lentokoneet kiinnostaa.
Sanot vaan lentäjälle, että anna mä ajan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voit hakea lentäjäksi ja lentää itse konetta. Lentäjän ammatti sopii naiselle täysin yhtä hyvin kuin miehellekin, kaikki naispilotit sanoo tätä samaa ja kehottaa naisia hakemaan alalle jos lentokoneet kiinnostaa.
Nimenomaan. Tai voi olla vaikka sukupuoletonkin, eli ns. Henkilö. Ei ole mitään väliä lentäjän sukupuolella tai sukupuolettomuudella, kunhan osaa hommansa.
Samoin ei ole matkustamohenkilökunnan sukupuolella mitään väliä. Sielläkin voi ihan yhtä hyvin olla miehiä eli stuertteja. Onneksi nykyään tuntuu olevan yleistyvissä määrin naisia lentäjinä ja miehiä matkustamon puolella. Tervetuloa vuoteen 2019.
Vierailija kirjoitti:
Lentoemäntä ja lentäjä niin erilaisia ammatteja erilaisilla vaatimuksilla, ettei tässä ehdotuksessa nyt ole varsinaisesti ole järkeä. Nainen voi aivan hyvin olla lentäjä kyllä, mutta aika paljon tiukempi seula on kuka sellaiseksi kelpaa sukupuolesta riippumatta.
No jos haluat ilmailualalle, mutta et halua henkeäsi toisen vastuulle niin silloin haet tietysti lentäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoemäntä ja lentäjä niin erilaisia ammatteja erilaisilla vaatimuksilla, ettei tässä ehdotuksessa nyt ole varsinaisesti ole järkeä. Nainen voi aivan hyvin olla lentäjä kyllä, mutta aika paljon tiukempi seula on kuka sellaiseksi kelpaa sukupuolesta riippumatta.
Totta. Ja myös koulutus on todella erilainen vaatimustasoltaan, tietenkin. Hyvä ystäväni on lentäjä ja hänen sanojensa mukaan kukaan ei voi hakea hommaan palkan takia. Tai jos hakee, niin ei pysty viemään koulua loppuun saakka. Siinä koulutuksessa vaaditaan aivan äärimmäistä motivaatiota, sen koulun täytyy olla itselle kaikki kaikessa. Täytyy löytyä aivan valtava mielenkiinto siihen hommaan ja opiskelua on järkyttävän paljon ja kokeet todella tiukkoja. Sitten tietenkin yksin lentämistä todella paljon, joten kannattaa olla homma hanskassa tai tippuu alas 😂 ihan suoraan sanottuna. Moottorihäiriötilanteitakin harjoitellaan ihan käytännössä oikealla koneella, tai ainakin hän harjoitteli.
Lentoemäntään/stuerttiin onkin sitten tietty ihan erilainen koulutus.
Mietityttää myös onko lentäjille pakko antaa säännöllisesti vai voiko kieltäytyä jos ei ole miellyttävä tai haisee pahalta. AP
No sillä alalla nyt täytyy muutenkin laittaa oma henki toissijaiseksi, sillä matkustajien takia siellä ollaan. Ei siellä olla tarjoilun takia vaan siksi, että hätätilanteessa ollaan turvaamassa matkustajien turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää myös onko lentäjille pakko antaa säännöllisesti vai voiko kieltäytyä jos ei ole miellyttävä tai haisee pahalta. AP
Tämä ei ole ap. Todella surkea 0/5
Mua hirvittäis ne lentoemäntien huonot palkat. En tajuu miten aloittava lentoemäntä tulee Suomessa toimeen sillä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Mua hirvittäis ne lentoemäntien huonot palkat. En tajuu miten aloittava lentoemäntä tulee Suomessa toimeen sillä palkalla.
Eiks se oo vaan joku peruspalkka? Eli ei vastaa todellisuutta ollenkaan.
Onhan sen lentäjänkin henki osaltaan riippuvainen esimerkiksi lennonjohtajien ja mekaanikkojen tekemisistä. Ja jokaisen toimistotyötä tekevän henki voi lähteä aamulla työmatkalla lukemattomien muiden teillä liikkuvien autoilijoiden, bussikuskien yms. tekemisten seurauksena.
Lento-onnettomuudet ovat niin harvinaisia, että paljon todennäköisemmin kuolet siellä lentokoneessa vaikka sairaskohtaukseen kuin mihinkään pilotin virheeseen.
Vierailija kirjoitti:
On annettava. Se lukee työsopimuksessa.
Mä tykkäisin olla lähiliikenteessä mut ihmettelen niitä jotka on vuosikausia kaukoliikenteessä.. tulee kyllä melkoiset määrät säteilyä koko uran aikana :o
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäisin olla lähiliikenteessä mut ihmettelen niitä jotka on vuosikausia kaukoliikenteessä.. tulee kyllä melkoiset määrät säteilyä koko uran aikana :o
Toisaalta onhan niillä puolensa; paljon enemmän vapaata, parempi palkka ja se on vaan se yksi lento sinne. Lähiliikenteessä taas sahataan sinne, tänne ja tonne monta kertaa päivän aikana. Edestakas kokoajan.
Paljon todennäköisempää, että sulle tapahtuu jotain kun olet matkalla sinne lentokentälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On annettava. Se lukee työsopimuksessa.
Tai pikemminkin maan tapa
Kyllä perustyrkky emo kapteenille pesää antaa. Pääsee hierarkiassakin korkeammalle ja jetset piireihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perustyrkky emo kapteenille pesää antaa. Pääsee hierarkiassakin korkeammalle ja jetset piireihin mukaan.
Ketään ei kiinnosta nää surkeat provot. Pysy aiheessa tai älä kommentoi ollenkaan kiitos.
Muista myös se että jos jotain tapahtuu niin et suinkaan ala itseäsi pelastamaan vaan matkustajat pelastetaan/yritetään pelastaa ensimmäisenä. Joka ikinen matkustaja. Itsesi pelastat viimeisenä, jos ehdit. Miehistö jää viimeisenä koneeseen.
Mut toisaalta..harvoin mitään tapahtuu. Senkus haet vaan! Mutta tottakai lentoemännän/stuertin täytyy ymmärtää, että mikä tahansa työpäivä voi olla se kun täytyy yhtäkkiä ryhtyä esim. Savusukeltamaan, evakuoimaan yms.