Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saa potkut yt-neuvottelujen myötä ja hakee uutta työpaikkaa,

Vierailija
12.03.2013 |

niin saako siinä hakemuksessa sanoa entisen työpaikan yt-neuvotteluista eli huonosti menee puljulla? Hakee vieläpä ns. kilpailijalle töihin eli saman alan hommiin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yt on julkista tietoa. Itse olen kirjoittanut mm." viimeaikaisten muutosten siivittämänä.."

Ainakin haastatteluihi ole npäässyt. Ei ole mitään pahaa yt:n mainitsemisessa, se ei ole mustamaalaamista, koska asia on jo yleisessä tiedossa.

Vierailija
2/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yt:t ovat tosiaan julkista tietoa. Pörssiyrityksissä pörssiin tiedotettavaa, muissa ei toki sitten taas tiedotusvastuuta. Mutta ei sinun tarvitse työnantajasi yt:eitä pitää salassa.

Sivuhuomautuksena nyt sen verran, että yt:eistä kertominen ei ole = negatiivisen asian kertomista entisestä työnantajasta. Yt:eitä tulee ja niitä menee, sen ääneen lausuminen ei ole mitenkään edellisen firman mollaamista. Toki en hakemukseen tai CV:hen sen kummemmin laittaisi syytä, se on tosiaan usein arvattavissakin :)

Itse valitsin edellisen firman yt:eissä paketin, eli en ole edes tuotannollis-taloudellisista syistä irtisanottu vaan teoriassa itse lähtenyt. Mikä ei poista sitä tosiasiaa, että lähtö oli ns. pakon edessä ja paketti pienempi kahdesta pahasta.

Kannattaa muistaa ihan jo sekin, että firman pörssikurssi nousee liki aina kun yt:eistä ilmoitetaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole koskaa mitään syitä kirjoittanut. Ts. laitan vaan päivämäärät, jolloin olen ko. työpaikassa ollut. 

Esim.

Firma A: 1.1.1990 - 31.10.2000 (perään selitykset työtehtävistä yms.)

Firma B: 1.11.2000 - jatkuu  

Tuo "jatkuu" siis kuvastaa, että olen sillä hetkellä kyseisessä työpaikassa, kuten tilanne on silloinkin, kun on yt:t meneillään. 

Hakemuksessa selvitän, miksi haluan uuteen työpaikkaan, en sitä miksi haluan vanhasta pois. Haluan antaa kuvan, että oikeasti haluan siihen työpaikkaan. Firmat etsivät motivoituneita työntekijöitä, eivät niitä, jotka olisivat tulossa töihin vain siksi, että ovat epätoivoisessa tilanteessa (vaikka näin olisi, ei sitä kannata mainostaa).

Työhaastattelussa voin hyvin kertoa yt:stäkin, mutta mielestäni sitä ei tarvitse kertoa ennakkoon. Sitäpaitsi, jos haet samalle alalle, niin hyvinkin ne uuden paikan haastattelijat saattavat tietää asiasta jo.

Vierailija
4/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nr. 10 korjaa... Anteeksi, luin aloituksesi huolimattomasti, joten siksi väärät neuvot.

Vierailija
5/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä oikein erikseen mainitsisit? Ei liity mahdolliseen tulevaan työtehtävään millään tavalla.

Vierailija
6/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 20:06"]

Miksi siitä oikein erikseen mainitsisit? Ei liity mahdolliseen tulevaan työtehtävään millään tavalla.

[/quote]Kai mun täytyy joku syy laittaa että edellinen työsuhde on päättynyt yhtäkkiä 10 vuoden jälkeen? Jos en laita, se vasta epäilyttävää on. ap

Vierailija
7/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset laittaisi sitä mitä irtisanomisilmoituksessasi lukee? Todennäköisesti siinä lukee "irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä". Ei sitä sen kummemmin tarvitse selvittää.

Vierailija
8/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti annat negtiivisen ihmisen kuvan, ja jäät ilman paikkaa.

Vierailija
9/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laittaisi mitään syytä. Kyllä työnantaja osaa itsekin päätellä, että jos olet nyt työttömänä, olet varmaankin irtisanottu yt-neuvotteluissa. Entisestä työnantajasta ei pidä sanoa töitä hakiessa mitään negatiivista, vaikka kuinka mieli tekisi. Ei ainakaan tule valituksi.

Vierailija
10/12 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan kuule kilpailevat yritykset tietään toistensa yt:istä ja kieli pitkälle ovat valmiina valitsemaan vapautuneista työntekijöistä parhaat päältä. AInakin IT-alalla näin.

Vierailija
11/12 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita hakemukseen asiasta mitään, mutta kerro jos haastattelussa kysytään miksi haet uutta paikkaa. Voit sanoa myös että se on syy aktivoitumiseen työhaussa. Pääsyy kuitenkin on että haluat kehittyä tms.

Vierailija
12/12 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin saako siinä hakemuksessa sanoa entisen työpaikan yt-neuvotteluista eli huonosti menee puljulla? Hakee vieläpä ns. kilpailijalle töihin eli saman alan hommiin.

Jos työhaastattelussa kysytään työsuhteen päättymisen syytä, niin toki sinun täytyy ilmoittaa että edellinen yritys joutui vähentämään henkilökuntaa taloudellisista syistä. Sillä syyn tietäminen on yksi niitä asioita joita rekrytoija varmasti kysyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi