Voiko vehnä aiheuttaa väsymystä päivisin?
Olin muutaman kk:n ajan vähähiiliydraattisella ruokavaliolla, erityisesti välttelin vehnää. Tuntui, että virkeys lisääntyi ja ennen niin usein tarvitsemani päiväunet jäivät pois.
Nyt olen n. kuukauden ajan lisännyt hiilihydraatteja ja huh tätä väsymystä.. juuri heräsin parin tunnin päiväunilta, nukahdin syömäni sekaleivän jälkeen.
Olen ajatellut, että ruoalla on vain plasebovaikutus, mutta tämä viime viikkojen vetämättömyys tuntuu kyllä niin voimakkaalta. Voiko se johtua hiilareista ja vehnästä? En vain jaksaisi kytätä syömisiä..
Kommentit (26)
No, minulla väsyttää. Varsinkin vehnän ja sokerin yhteisvaikutus on tyrmäävä, melkein meinaa taju lähteä. Olen käynyt asian vuoksi lääkärissä eikä sokeriarvoissa ollut moitittavaa. Olen ollut syksystä asti ilman viljatuotteita allergiaoireiden vuoksi (paitsi syön kauraa ja maissia) ja olen vähentänyt sokeriakin siinä samalla. Iltapäivän hirvittävä väsymys, joka aina iski lamaannuttavana kahden-kolmen maissa, on loppunut kokonaan. Pieni vireystason lasku siinä tulee, mutta se näyttää tulevan kaikille muillekin. Sen kanssa kyllä pärjää.
Kiitos vastauksista. Ap katsoo nyt taaksepäin erääseen työpaikkaan, missä oli AINA leivonnaisia tarjolla (sitä ennen olin opiskelija ja söin harvoin herkkuja, aina ruista), ja olin ihan naatti.. ja aloin epäillä masennusta sun muuta syyksi. Voiko se niin vahvasti vaikuttaa?
Ap lisää, että leivonnaisten tarjoilu ei väsyttänyt, vaan kyllä niitä söinkin enemmän kuin ennen :D
Ruoalla on valtavA merkitys. Erään kaverini add on kurissa, kun ei saa tippakaan maitoa tai laktoosia. Kun sitä saa, niin hän ei enää psyty keskirtymään. Hänellä ei ole allergiaa eikä intoleranssia.
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa, joka mainitsi, että ei vehnässä viljana mitään vikaa ole. Ei ole ei. Vehnä ja vehnästä valmistetut ruuat ovat syötävää siinä missä mikä tahansa muukin syötäväksi kelpaava ruoka. Ja vehnästä valmistetut ruuat ovat hyviä, vaikkakin tänä päivänä esim. vähemmän kuitupitoisempia kuin esim. ruis tai kaura.
Mutta jokaisen pitää niin viljatuotteiden kuin muidenkin ruokien kanssa kuulostella omaa kroppaansa ja mielihalujansa. Mikä sopii toiselle ei välttämättä käy toiselle. Esim. kaikille taas ei sovi ruis. Vatsa menee sekaisin ja on kuralla ja vehnänen onkin parempi vaihtoehto.
Joten ei vehnää pidä tuomita.
Täällä on kirjoittajia, joille viljattomuus on tuonut energiaa...voi olla, mutta minulla on taas useita kavereita ja tuttuja, jotka hurahtivat viljattomuusbuumiin ja kokeilivat gluteenitonta, karppaamista ym. ja kävi kyllä päinvastoin. Energiat ja voimat katosivat, lihasmassa kutistui, tuli väsymystä, unettomuutta, eikä esim. liikunnasta saanut sitä iloa ja nautintoa jota ennen sai. Lisäksi joillekin tuli rytmihäiriöitä, joku laihtui liikaa (vaikka oli jo muutenkin laiha) ja siitä koitui omat ongelmansa.
Pikku hiljaa ryöstääntyneen ja äärimmilleen menneiden diettien jälkeen useimmat kaverit ovat saaneet elämänilonsa ja energiansa takaisin. Liiallinen, kontrolloiva ja tiukkapipoinen, erittäin ahdasmielinen ruokien tuijottele ei enää kahlitse heitä. He nauttivat nyt enemmän kaikesta ja mikään ei ole kiellettyä. Herkuttelu ja nautinnot kuuluvat myös elämään.
Eli jokaisen pitää kuunnella itseään eikä seurata esim. median luomia mielikuvia jostain tuotteesta, mikä on hyvää ja mikä pahaa.
:) Ei syömisestä pidä tehdä liian vaikeaa.
mua väsyttää muutenkin keväisin