Syökö lapsesi näitä?
-oliivit
-homejuusto
-simpukat
-äyriäiset
-mustekalat
-chiliä (esim. wokit, chilipähkintä yms)
-feta
-pekoni
-sipuli
-pavut
-linssit
-graavikala
-sushi
-mäti
-sillit (lasimesestarin yms. mitä monilla jouluna)
-tumma (vähintään 70 %) suklaa
Jos ei ole tullut tilaisuutta maistaa jotain tai on allerginen, jätä se ruoka huomioimatta. Kerro vielä lapsen ikä.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:10"]
Minäkään en keskustele pelkästään meidän navetastamme vaan tuotantotiloista ja tuotannosta ylipäätään. Suurin osa eläimiä työkseen kasvattavista on nykyisin hankkinut alalta vähintään korkeakoulututkinnon, joten jos he eivät ole saaneet ammattikorkeasta tietoa eläinten tarpeista, lienee kyse oppilaitoksen kyvyttömyydestä kouluttaa.
Maitotilalla tuotetaan maitoa. Jos vasikat imevät kaiken maidon, ei tuotantoon jää mitään. Vuoden ikäinen vasikka vastaisi ihmiselossa suunnilleen teini-ikäistä jälkeläistä ja toki tiedän, että siinäkin iässä imeminen vielä on monelle ilo, miksi siis ei myös nautaeläimelle. Käytännössä kuitenkin jo lehmän fysiikka (siis sen "vasikan") asettaa tiettyjä esteitä, koska ruokailuasento on kohtalaisen hankala, kuten varmaan olet nähnytkin. Onhan ihmisilläkin näitä yksilöitä, jotka imevät kouluikäisinä, mutta he eivät ole mikään mittari ko, toiminnalle.
Tiesitkö muuten, että kissa on saalistaja, jonka pitäisi saada liikkua vapaana tappamassa pikkulintuja. Jostain oudosta syystä lainsäädäntö ei (tätäkään) vietinilmausta tue.
[/quote]
Kiva ettet keskustele, varmaan joku muu kävikin sitten sun olkas yli kirjoittamassa tuon kommentin, ettei navetassa ole sikoja...
Mä en nyt tarkoittanut sitä, että sen vasikan pitäisi antaa syödä tissiä vuoden, tarkoitin sillä kommentilla sitä, että tosiaankaan monen eläimiä työkseen pitävän ihmisen tiedot esim. lehmästä eivät ole kummoiset. Mä en ymmärrä, mitä tuo teini-ikäisiä imeväisiä koskeva höpötys liittyy lehmän luontaiseen käytökseen, mä kerroin vain sen, miten lehmät toimivat, jos saavat itseään luonnollisesti toteuttaa.
Eipähän se tuotantoeläimiä koskevakaan lainsäädäntö kummoinen ole, esim. pakollinen ulkoilu on vain luomueläimillä ja vaikkapa sikaloissa ei käsittääkseni tarvitse olla luonnonvaloa juuri ollenkaan (luomusikaloissa ikkunoiden määrä on säädelty).
Toki voit nyt kertoa teidän navetasta, esim. miten ulkoilu (myös talvella), onko pihatto, ovatko lehmät päästään kiinni, onko lypsyrobottia jne.
Pekonia ja sipulia on meillä ihan normaalisti ruuissa, joskus harvoin fetaa ja papuja. Muita ei ole koskaan edes tarjolla kun me vanhemmat ei niistä tykätä.
Kaikkia noista poislukien listan eläinkunnantuotteet ja lähes päivittäin. 2v ja 4v.
5v. syö kaikkea muuta listalta paitsi silliä.
Meillä on 2v ja 4v pojat, määrällisesti syövät tosi vähän, mutta monen lainen maistuu :)
-oliivit KYLLÄ
-homejuusto KYLLÄ
-simpukat EIVÄT OLE MAISTANEET
-äyriäiset KYLLÄ (katkarapuja ja itse ravustettuja jokirapuja, muuta ei ole ollut tarjolla)
-mustekalat EIVÄT OLE MAISTANEET
-chiliä (esim. wokit, chilipähkintä yms) KYLLÄ (nuorempi varsinkin tykkää poltteesta. Syö esim. sellaista thai sweet chili -soossia pelkiltään, joskin se on mietoa ja hyvin makeaa. Sitä laitetaan usein lasten wokkiannoksiin, itse käytetään vahvaa chilikastiketta pöytämausteena. Chilipähkinät on molempien suurta herkkua myös, harvinaista sellaista tosin)
-feta KYLLÄ
-pekoni EIVÄT OLE MAISTANEET (en ole IKINÄ tehnyt mitään pekonista, joskus olen syönyt ja onhan se ihan hyvää)
-sipuli KYLLÄ (isompi tykkää myös raakana syödä, pienempi vain kypsänä)
-pavut KYLLÄ (isompi tykkää enemmän kuin pienempi, meillä syödään erilaisia papuja paljon)
-linssit KYLLÄ
-graavikala KYLLÄ (varsinkin isompi tykkää, en yleensä kyllä anna tätä herkkua paljon lapsille, ostan joskus harvoin kaupasta kun on niin kallista, ja miehen kanssa iltapalaleivillä joskus nautiskellaan kun lapset jo nukkuu)
-sushi EIVÄT OLE MAISTANEET (enkä minäkään - olisi kiva kyllä joskus maistaa)
-mäti EIVÄT OLE MAISTANEET (enkä minäkään)
-sillit KYLLÄ
-tumma (vähintään 70 %) suklaa KYLLÄ
[/quote]
13v syö katkanrapuja, fetaa ja graavikalaa, lisäksi 11v syö katkanrapuja ja 8v ei mitään noista. Tosin kaikille tumma suklaa menee leivonnaisissa ja sipuli tarpeeksi pieninä, sekä chili hyvin pienenä annoksena.
Vertailun vuoksi itse olen 40v ja en syö mustekalaa ja pekonia (ainakaan mielelläni tai niin että rakenne maistuu ruoassa) ja puolisoni 44v ei syö simpukoita, mustekalaa, papuja ja silliä (ainakaan mielellään). Homejuusto menee kummallekin lähinnä pizzassa ja itse syön simpukoita vaan osana lämmintä ruokaa, en pelkästään simpukoina.
Lempiruokiani noista ovat feta, pavut, mäti ja tumma suklaa (näitä söisin aina mielelläni). Mutta tuskin en olisi noista lapsena pahemmin pitänyt...
Meillä lapset 10, 8 ja 1v. Tuosta listasta syövät ainoastaan sipulia, missä muodossa ja mikä sipuli vain kelpaa. Allergioiden takia kalaa ja muita mereneläviä ei meidän taloon tule, mies olisi ainut joka voisi jotakin kalaa syödä, muista olioista ei perusta, homejuustot ja oliivit ovat kamalia sekä miehen, että minun mielestä. Pekonia en käytä missään, pekkää rasvaahan se vaan on yök!
60 jatkaa, pavut, linssit ja suklaa kuuluvat myös tähän allergia ryhmään omalla kohdallani joten eipä niitä paljon myöskään valmistella/ löydy kaapista = lapset ei syö.
AVATKAA OMA KETJU senkin väittelijät. Taas onnistuitte pilaan kivan ketjun! Muunnelkaa ne geeninne nyt hemmettiin tästä ketjusta, ktos!