Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö lapsesi näitä?

Vierailija
12.03.2013 |

-oliivit

-homejuusto

-simpukat

-äyriäiset

-mustekalat

-chiliä (esim. wokit, chilipähkintä yms)

-feta

-pekoni

-sipuli

-pavut

-linssit

-graavikala

-sushi

-mäti

-sillit (lasimesestarin yms. mitä monilla jouluna)

-tumma (vähintään 70 %) suklaa

Jos ei ole tullut tilaisuutta maistaa jotain tai on allerginen, jätä se ruoka huomioimatta. Kerro vielä lapsen ikä.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi syö noista vain sipulia ja tummaa suklaata, eikä niitäkään mitenkään syömällä syö vaan suostuu maistamaan. Ruuan joukossa syö sipulinsa jos ei ole järkky isoina paloina.

9 v muita listalta ei suostu edes maistaa.

Vierailija
62/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:55"]

Huvikseni tarkastin mitä oliivipurkin kyljessä lukee: kalamata-oliiveja, vettä, suolaa, etikkaa, extra-virgine-oliiviöljyä.

En kyllä tiedä mitä kohteliasta on siinä etät kysyy "etkö halunnut tietää kuka ruuan on tuottanut"? Kai teiltä saavat vegaanilapset kohteliaasti kysyä miksi tapatte eläimiä ruuaksi? Ja onhan teidän kahvinne, teenne, suklaanne ja pippurinne tuotettu vastuullisesti? Ja ei kultakoruja ja timantteja?

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:41"]

Lapset 9 v- 18v, eivät todennäköisesti syö listalta suurinta osaa, mikä minusta on vain hyvä asia. Meillä on panostettu aidosti kotimaiseen lähiruokaan, joten lapsilleni sellaiset erikoisuudet kuin lanttu, nauris ja speltti ovat tuttuja, samoin hirven ja jäniksen liha, tyrni, karpalo ja erilaiset yrtit.

Mutta jos ko. ruokaa on tarjolla, eivät sano, että se on pahaa tms. vaan keskustelevat siitä, kuka sen on tuottanut ja esim. oliivien kohdalla kysyvät emännältä kohteliaasti, eikö hän ole halunnut ostaessaan tietää asiaa.

PS. ethän tarkoita, että esim. oliivit ovat tölkistä?

[/quote]

[/quote]

Toki vegaanilapset saavat kysyä ruuan alkuperästä, ja monesti ovat olleet mukana teurastamassa. Samalla on voitu puhua vaikka siitä, miten geenimuunneltu soija vahingoittaa lapsia. Samoin ovat olleet peruna- tai porkkanamaalla ihmettelemässä, että porkkana kasvaa maan sisällä (ja sen jälkeen siitä onkin tullu kamala hyi, koska sellaista ei voi syödä, mitä ei ole tuotu kotiin muovipussissa).

Kahvia tai teetä meillä ei juoda, joten eipä tarvitse miettiä vastuullisuutta niiden yhteydessä.

Ymmärrän, että monen mielestä parasta ruokaa on sellainen, minkä saa tuoda muovipussissa kotiin, Silloin ei tarvitse miettiä, miten se on tuotettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:41"]

Mutta jos ko. ruokaa on tarjolla, eivät sano, että se on pahaa tms. vaan keskustelevat siitä, kuka sen on tuottanut ja esim. oliivien kohdalla kysyvät emännältä kohteliaasti, eikö hän ole halunnut ostaessaan tietää asiaa.

PS. ethän tarkoita, että esim. oliivit ovat tölkistä?

[/quote]

Heh, ja mä kun oon ajatellut, että olisi ehkä parempi opettaa lapset siihen, että eivät "kohteliaasti" kysyisi, eikö ruoan laittaja ole halunnut ostaessaan tietää tuotantoeläinten kärsimyksestä jne. Tosin taas eivät tietenkään söisi, jos eläintuotteita tarjotaan.

[/quote]

Meillä lapset on viety navettaan hoitamaan vasikoita ja päivän päätteeksi kysytty, miksi he kiusasivat eläimiä. Kun lapset ovat ihmetelleet kysymystä, olemme kertoneet heille, että kaikki tekemänsä oli sitä tuotantoeläimille aiheutettua kärsimystä, josta niin paljon puhutaan. Siis kaikki se rapsutus, ruokkiminen jne. on pahasta, koska juuri sellaisia asioita tuotantoeläimet joutuvat kohtaamaan.

Lapset eivät oikein ymmärrä, että tekonsa olivat pahasta, mutta onneksi meillä on aina eläintensuojelijat, jotka tietävät paremmin.

Vierailija
64/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan perään minkä ikäinen lapsi syö mitäkin ja jätän tyhjäksi jos kukaan ei syö.

-oliivit

-homejuusto

-simpukat

-äyriäiset

-mustekalat

-chiliä (esim. wokit, chilipähkintä yms)

-feta 5v

-pekoni

-sipuli

-pavut 5v

-linssit

-graavikala

-sushi

-mäti

-sillit (lasimesestarin yms. mitä monilla jouluna)

-tumma (vähintään 70 %) suklaa

Ja meillä siis talossa 2v, 5v ja 7v lapset. Tosi nirsoja ruuan suhteen, niin kun näkyy :)

Vierailija
65/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5v syö kaikkia noista (paitsi simpukoita ja mustekalaa ei ole maistanut), tosin muita kuin kasvikunnan tuotteita ei ole tarjolla kuin kylässä/ravintolassa, koska olen itse kasvissyöjä ja laitan lapsen ruoat.

Vierailija
66/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v ei ole maistanut simpukoita eikä sushia, luulen, että menisi. Silli mielestäni liian suolaista noin pienelle ja linssejä ei meillä syödä. Muita syö kyllä.

Vierailija
67/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotias tyttö.
Kaikkea muuta paitsi homejuustoa kylmänä. Sekin menee esim. pitsan päällä tai pasta kastikkeessa. Chiliä toki ei saa olla hirveetä määrää.

1v 8kk poika
Syö kaikkea mitä tuolta listalta maistanut, sushia saanut ilman wasabia ja raakaa kalaa. Ei ole syönyt vielä graavia kalaa, silliä, tummaa suklaata, homejuustoa ja oliiveja.

Molemmat syö sipulia myös raakana. Välillä isommalla oli eskariaikaa narinaa että ei syö sipulia, kun muut lapset eskarissa eivät syöneet. Nyt taas kouluun menon jälkeen "uskaltaa" olla makuasioissa itsensä ja syö sipulia hyvällä ruokahalulla.

Vierailija
68/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:10"]

Meillä lapset on viety navettaan hoitamaan vasikoita ja päivän päätteeksi kysytty, miksi he kiusasivat eläimiä. Kun lapset ovat ihmetelleet kysymystä, olemme kertoneet heille, että kaikki tekemänsä oli sitä tuotantoeläimille aiheutettua kärsimystä, josta niin paljon puhutaan. Siis kaikki se rapsutus, ruokkiminen jne. on pahasta, koska juuri sellaisia asioita tuotantoeläimet joutuvat kohtaamaan.

Lapset eivät oikein ymmärrä, että tekonsa olivat pahasta, mutta onneksi meillä on aina eläintensuojelijat, jotka tietävät paremmin.

[/quote]

Olet ääliö. Tuotantoeläinten kohtelussa mättävät seuraavat asiat:

- eläimet eivät pääse toteuttamaan luonnollista käyttäytymistään (esim. ulkoilemaan, liikkumaan, imettämään jälkeläisiään tai olemaan niiden kanssa)

- eläimet joutuvat olemaan pienissä ja/tai niille muuten epäsopivissa tiloissa (liian vähän valoa, liian paljon lajitovereita, liian paljon melua)

- teuraskuljetukset ovat eläimille raskaita ja ahdistavia

- eläimet ovat kuitenkin omistajansa armeliaisuuden armoilla, tuon tuostakin on uutisia siitä, miten monta sataa sikaa on kuollut navettaan

Mä en vastusta eläinten kasvattamista ruuaksi tai niiden kasvattamista niistä saatavien hyödykkeiden takia, mutta olen ääliö, todella tietämätön tai naiivi, jos luulet, että se rapsuttelu ja ruokinta on nyt just se, mitä vastustetaan.

Vierailija
69/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 3v:

-oliivit SYÖ

-homejuusto SYÖ

-simpukat EN TIEDÄ

-äyriäiset KATKARAPUJA KYLLÄ, MUISTA EN TIEDÄ

-mustekalat EN TIEDÄ

-chiliä (esim. wokit, chilipähkintä yms) EI, VAAN INHOAA POLTETTA

-feta SYÖ

-pekoni SYÖ, HERKKUA LIIANKIN KANSSA

-sipuli SYÖ RUUASSA

-pavut EI

-linssit EI

-graavikala SYÖ

-sushi EI

-mäti EN TIEDÄ, EI OO KOKEILTU TÄTÄKÄÄN

-sillit (lasimesestarin yms. mitä monilla jouluna) EI KOKEILTU

-tumma (vähintään 70 %) suklaa SYÖ

Vierailija
70/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-oliivit SYÖ

-homejuusto SYÖ

-simpukat SYÖ

-äyriäiset SYÖ

-mustekalat SYÖ

-chiliä (esim. wokit, chilipähkintä yms) SYÖ

-feta SYÖ

-pekoni SYÖ

-sipuli SYÖ

-pavut SYÖ

-linssit SYÖ

-graavikala EI OLE MAISTANUT

-sushi EI OLE MAISTANUT

-mäti EI OLE MAISTANUT

-sillit (lasimesestarin yms. mitä monilla jouluna) SYÖ

-tumma (vähintään 70 %) suklaa SYÖ

Lapsi on 5V!!!

Vierailija
71/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v. syö sipulia, papuja ja  tummaa suklaata. Ei muuta. Mutta itsekään en syönyt vielä 20-vuotiaanakaan tuosta listasta kuin muutamaa ruoka-ainetta, nykyään lähes kaikkia, joten ehtii sitä myöhemminkin. Olen siis ollut hyvin nirso eikä minua koskaan pakotettu maistamaan enkä aio lastanikaan pakottaa.

Vierailija
72/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska lukea näitä. Tuo omani aiheuttaa kyllä itsellenikin ihmetystä, kun syö kaikkea mitä annetaan =) -2-

Vierailija
73/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:42"]

[/quote]

- eläimet eivät pääse toteuttamaan luonnollista käyttäytymistään (esim. ulkoilemaan, liikkumaan, imettämään jälkeläisiään tai olemaan niiden kanssa)

- eläimet joutuvat olemaan pienissä ja/tai niille muuten epäsopivissa tiloissa (liian vähän valoa, liian paljon lajitovereita, liian paljon melua)

- eläimet ovat kuitenkin omistajansa armeliaisuuden armoilla, tuon tuostakin on uutisia siitä, miten monta sataa sikaa on kuollut navettaan

Mä en vastusta eläinten kasvattamista ruuaksi tai niiden kasvattamista niistä saatavien hyödykkeiden takia, mutta olen ääliö, todella tietämätön tai naiivi, jos luulet, että se rapsuttelu ja ruokinta on nyt just se, mitä vastustetaan.

[/quote]

Meillä on ihan normaali suomalainen tuotantotila. Meillä ei ole listaamiasi asioita, mutta koska oletuksena on, että jokainen suomalainen eläin voi huonosti, niin pitäähän niille lapsille näyttää, mikä on todellisuus eikä viherpipertäjien mielikuvituksen tuote. Ehkä sinäkin voisit joskus käydä oikealla maatilalla katsomassa, miten nykyeläimiä hoidetaan.

Olen toki huolissani siitä, että monta sataa sikaa kuolee navettaa, koska navetassa ei saa olla sikoja, niiden paikka on sikalassa. Kertomassasi tapauksessa ei eläinvalvonta ole todellakaan toiminut, koska eläinlääkäri ei ole valvonut sikojen olosuhteita.

Vierailija
74/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

Meillä on ihan normaali suomalainen tuotantotila. Meillä ei ole listaamiasi asioita, mutta koska oletuksena on, että jokainen suomalainen eläin voi huonosti, niin pitäähän niille lapsille näyttää, mikä on todellisuus eikä viherpipertäjien mielikuvituksen tuote. Ehkä sinäkin voisit joskus käydä oikealla maatilalla katsomassa, miten nykyeläimiä hoidetaan.

Olen toki huolissani siitä, että monta sataa sikaa kuolee navettaa, koska navetassa ei saa olla sikoja, niiden paikka on sikalassa. Kertomassasi tapauksessa ei eläinvalvonta ole todellakaan toiminut, koska eläinlääkäri ei ole valvonut sikojen olosuhteita.

[/quote]

Niin, sen sijaan, että keskustelisit asiallisesti, saivartelet ("navetassa ei ole sikoja"). Mä en puhunut pelkästään TEIDÄN navetasta ja PELKÄSTÄÄN navetoista, vaan tuotantoeläimistä yleensä, ymmärrätkö?

En voi ottaa kantaa siihen, millaista teidän navetassanne on, koska et ole kertonut siitä mitään. Se, että sinä sanot, että siellä on lehmän hyvä olla, ei kerro vielä mitään. Olen huomannut, että tosi monet eläimiä työkseen kasvattavat eivät kuitenkaan tiedä paljoakaan siitä, millaisia tarpeita eläimillä oikeasti on. Esim. joku kertoi mulle kirkassilmin, että vasikka ei oikeasti imisikään paria viikkoa enempää. No, tuossa naapurissa on lemmikkilehmiä, ja niitä seuratessa olen huomannut, että vasikka voi imeä emäänsä vuodenkin.

Vierailija
75/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai monesti on ollut vegaanilapsia teillä mukana teurastamassa. Eikös Suomessa teurastus ole aika lailla kielletty muualla kuni teurastamoissa?

Rajoita nyt vähän tuota provoiluasi, jos tuo teurasjuttu ei jo ollut ylilyönti niin viimeistään nuo muovipussitetut porkkanat...

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:06"]

Toki vegaanilapset saavat kysyä ruuan alkuperästä, ja monesti ovat olleet mukana teurastamassa. Samalla on voitu puhua vaikka siitä, miten geenimuunneltu soija vahingoittaa lapsia. Samoin ovat olleet peruna- tai porkkanamaalla ihmettelemässä, että porkkana kasvaa maan sisällä (ja sen jälkeen siitä onkin tullu kamala hyi, koska sellaista ei voi syödä, mitä ei ole tuotu kotiin muovipussissa).

Kahvia tai teetä meillä ei juoda, joten eipä tarvitse miettiä vastuullisuutta niiden yhteydessä.

Ymmärrän, että monen mielestä parasta ruokaa on sellainen, minkä saa tuoda muovipussissa kotiin, Silloin ei tarvitse miettiä, miten se on tuotettu.

[/quote]

Vierailija
76/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:56"]

No, tuossa naapurissa on lemmikkilehmiä, ja niitä seuratessa olen huomannut, että vasikka voi imeä emäänsä vuodenkin.

[/quote]

Ohis, mutta kuinkahan kauan ihmislapsi imisi emoaan, ellei imetystä sydämettömästi lopetettaisi jo suurimman osan kohdalla alle puolivuotiaina? Tulipa vaan mieleen.. (ja en ole tuo tähän ketjuun kirjoittanut maatilan emäntä/isäntä)

Vierailija
77/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme ovat 8 (poika), 13 (tyttö) ja 16 v (poika).

- oliivit; kaikki syövät

-homejuusto; 13 ja 16 v. syövät, 8 v. ei

-simpukat; kaikki syövät

-äyriäiset; kaikki syövät

-mustekalat; kaikki syövät

-chiliä (esim. wokit, chilipähkintä yms); kaikki syövät

-feta; kaikki syövät

-pekoni; 8 ja 13 v. syövät, 16 v. ei, meillä tosi harvoin pekonia

-sipuli; kaikki syövät, kuuluu meillä melkein joka ateriaan

-pavut; kaikki syövät, eri värisiä ja variaatioita

-linssit; kaikki syövät, harvemmin tehdään. Pittäpäs huitaista chilinen linssisoppa

-graavikala; kaikki syövät, ei kuitenkaan suurinta herkkua, paitsi 16 v.

-sushi; kts. edellinen

-mäti; kts. edellinen

-sillit (lasimesestarin yms. mitä monilla jouluna); kts. edellinen

-tumma (vähintään 70 %) suklaa; kaikki syövät

Olemme asuneet töiden puolesta maailmalla (Singapore, Shanghai, Rooma, Lontoo, New York) aika pitkiäkin aikoja, joten en tiedä vaikuttaako asiaan. Tykkäävät kyllä myös ihan makaronilaatikko/hernesoppa/lihapulla-kötsästä. Allergioita ei ole koko perheessä, mikä on ihana asia. Kaikkea (lähes) ovat saaneet kokeilla ja ihmeen hyvin uponnut. Minä ja mieheni molemmat tykätään kokkailla ja lapsemme mukana ihan pienestä asti. Leivomme myös itse leipämme:). Pulla ja makea puoli esim jälkkärit on vähän heikkoa meidän perheessä.

Vierailija
78/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:56"]

No, tuossa naapurissa on lemmikkilehmiä, ja niitä seuratessa olen huomannut, että vasikka voi imeä emäänsä vuodenkin.

[/quote]

Ohis, mutta kuinkahan kauan ihmislapsi imisi emoaan, ellei imetystä sydämettömästi lopetettaisi jo suurimman osan kohdalla alle puolivuotiaina? Tulipa vaan mieleen.. (ja en ole tuo tähän ketjuun kirjoittanut maatilan emäntä/isäntä)

[/quote]

No jostain olen lukenut, että ihmisen jälkeläisen luontainen vierottautumisikä on 1-5-vuotiaana. Saa korjata, jos muistin väärin!

Kyllä muuten monet lapset vierottautuvat ihan itse, omanikin. Lapsi voi vierottautua ihan muuten vain tai sitten siksi, että äiti odottaa sisarusta, koska silloin maiton tulee paha maku (toki joillekin kelpaa sekin maito). 

Vierailija
79/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, sen sijaan, että keskustelisit asiallisesti, saivartelet ("navetassa ei ole sikoja"). Mä en puhunut pelkästään TEIDÄN navetasta ja PELKÄSTÄÄN navetoista, vaan tuotantoeläimistä yleensä, ymmärrätkö?

En voi ottaa kantaa siihen, millaista teidän navetassanne on, koska et ole kertonut siitä mitään. Se, että sinä sanot, että siellä on lehmän hyvä olla, ei kerro vielä mitään. Olen huomannut, että tosi monet eläimiä työkseen kasvattavat eivät kuitenkaan tiedä paljoakaan siitä, millaisia tarpeita eläimillä oikeasti on. Esim. joku kertoi mulle kirkassilmin, että vasikka ei oikeasti imisikään paria viikkoa enempää. No, tuossa naapurissa on lemmikkilehmiä, ja niitä seuratessa olen huomannut, että vasikka voi imeä emäänsä vuodenkin.

[/quote]

Minäkään en keskustele pelkästään meidän navetastamme vaan tuotantotiloista ja tuotannosta ylipäätään. Suurin osa eläimiä työkseen kasvattavista on nykyisin hankkinut alalta vähintään korkeakoulututkinnon, joten jos he eivät ole saaneet ammattikorkeasta tietoa eläinten tarpeista, lienee kyse oppilaitoksen kyvyttömyydestä kouluttaa.

Maitotilalla tuotetaan maitoa. Jos vasikat imevät kaiken maidon, ei tuotantoon jää mitään. Vuoden ikäinen vasikka vastaisi ihmiselossa suunnilleen teini-ikäistä jälkeläistä ja toki tiedän, että siinäkin iässä imeminen vielä on monelle ilo, miksi siis ei myös nautaeläimelle. Käytännössä kuitenkin jo lehmän fysiikka (siis sen "vasikan") asettaa tiettyjä esteitä, koska ruokailuasento on kohtalaisen hankala, kuten varmaan olet nähnytkin. Onhan ihmisilläkin näitä yksilöitä, jotka imevät kouluikäisinä, mutta he eivät ole mikään mittari ko, toiminnalle.

Tiesitkö muuten, että kissa on saalistaja, jonka pitäisi saada liikkua vapaana tappamassa pikkulintuja. Jostain oudosta syystä lainsäädäntö ei (tätäkään) vietinilmausta tue.

Vierailija
80/89 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että Suomeen tuodusta soijasta (GMO tai ei) 90 % menee eläinten rehuksi, ja siitä suurin osa nimenomaan lihantuotantoeläimille?

Itse en tunne kuin 5 vegaania joten ei voi yleistää, mutta näistä viidestä 2 ei käytä soijaa ja loput pyrkivät ostamaan soijatuotteensa luomuna.

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:06"] Samalla on voitu puhua vaikka siitä, miten geenimuunneltu soija vahingoittaa lapsia. 

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan