Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain juuri viisi lasta päiväunille. Kolme on koulussa.

Vierailija
12.03.2013 |

Enpä olisi uskonut, että elän tällaisessa elämäntilanteessa joskus. 

Koululaiset 11v, 9v ja 7v. Kotona (nyt nukkumassa) 4v, 2v kaksoset ja 1v kaksoset. Ihan ei tuota jälkipäätä suunniteltu, ensimmäiset kaksoset oli "yllätysvauva" ja sen jälkeen tieto kaksosraskaudesta sitäkin suurempi. Seuraavat kaksoset sitten ihan totaaliyllätys. Viimeiset neljä siis ehkäisystä huolimatta.

Nyt on hetki hiljaista. 7v on päässyt jo koulusta ja tulee minä hetkenä hyvänsä. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytät nää pienet vapaahetket? Luullaanko teitä usein uskovaisiksi?

Vierailija
2/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Melkein sama tilanne, paitsi mulla ei ole kaksosia. Kolme nukkumassa (4v, 2v ja 4kk), ja viisi koulussa. Tokaluokkalainen tulee ihan just kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, olette kiinnostava perhe!

Miten itse jaksat?

Itsellänikin 6 lasta, mutta ei kaksosia.

Vierailija
4/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten konkreettisesti PÄRJÄÄT noin monen pienen kanssa? Onko sulla kotiapua? Miten ulkoilette?

Mietin vaan sitä, kun kyllähän esim. ryhmäperhepäiväkodissakin vaaditaan tietty määrä aikuisia tiettyä lapsilukua kohti ihan jo perusturvallisuuden takaamiseksi, niin miten vanhempi sitten kotona pärjää kuitenkin YKSIN usean pienen kanssa? Miten kykenet esim. valvomaan kaikkien toimintaa samaan aikaan, jos ajatellaan, ettei ammattikasvattajakaan kykene. Ja siis tätä olen usein miettinyt monilapsisten perheiden kohdalla, joissa lapset ovat pienellä ikäerolla, en nyt vain tässä sun aloituksessa.

Vierailija
5/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun tai makaan sohvalla läppäri sylissä, kun saan lapset päiväunille. En missään nimessä tee yhtään mitään muuta, enkä varsinkaan mitään hyödyllistä tai järkevää. Muuten en jaksaisi. Minulla on 1-2 tuntia päivittäin tätä aikaa, muu päivä on niin juoksemista ja menemistä, etten valehtelematta ehdi istua. Joka yö joku vielä herää, vaikkei kukaan enää syö tai kenenkään vaippoja tarvitse vaihtaa yöllä.

Ei luulla uskovaisiksi, vaan tiedetään, että ollaan. Ei tosin olla lestadiolaisia, eikä seurakunnassamme kenelläkään muulla perheellä ole yli kolmea lasta. Vakaumuksen takia lapset ovat otettu ilolla vastaan, vaikka moni olisi varmasti päätynyt toisenlaisiin ratkaisuihin.

ap

Vierailija
6/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh...mä sain vauvan rattaisiin nukkumaan,itselläkin väsyttää ja 3 vuotias leikkii että sängyssä on myrsky.Turhaan toivoin,että ois tänäänkin ottanut päikkärit,2 edellistä päivää ottanut kotona päikkärit kuumeen takia.Nyt sitten ei,kun voisi itsekkin nukahtaa.

Lakannut isompi nukkumasta kotona päiväunia,en edes koita nukuttaa kun on terve,autoon kyllä nukahtaa jos jossain käydään.Päiväkodissa kyllä nukkuu. 

Vierailija
7/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:22"]

Miten konkreettisesti PÄRJÄÄT noin monen pienen kanssa? Onko sulla kotiapua? Miten ulkoilette?

Mietin vaan sitä, kun kyllähän esim. ryhmäperhepäiväkodissakin vaaditaan tietty määrä aikuisia tiettyä lapsilukua kohti ihan jo perusturvallisuuden takaamiseksi, niin miten vanhempi sitten kotona pärjää kuitenkin YKSIN usean pienen kanssa? Miten kykenet esim. valvomaan kaikkien toimintaa samaan aikaan, jos ajatellaan, ettei ammattikasvattajakaan kykene. Ja siis tätä olen usein miettinyt monilapsisten perheiden kohdalla, joissa lapset ovat pienellä ikäerolla, en nyt vain tässä sun aloituksessa.

[/quote]

Kyllä sitä pärjää, kun on pakko. Yksin olen päivisin. Puen neljä nuorinta liukuhihnameiningillä ulos lähtiessä. Istun kuraeteisen ja eteisen välissä, neljä haalaria lattialla. Puen yhden, siirrän sen seisomaan kuraeteiseen, sitten seuraavan ja seuraavan jne. Kun kaikki neljä seisovat kuraeteisessä ja 4v on samalla pukenut päällensä, mennään ulos. Kukaan ei siis pääse juoksemaan kuraisilla kengillään sisällä, kun olen tukkeena.

Syöminen sujuu niin, että kaksivuotiaat syövät itse ja syötän yksivuotiaita vuorotellen. Molemmilla 1-vuotiailla on omat haarukat ja lusikat, joilla saavat välissä jotain itsekin suuhunsa. Kun yksi on valmis, pesen sen kädet ja naaman ja nostan pois keittiöstä, sitten toisen, sitten kolmannen jne. Viimeisen jälkeen imuroin ja tarvittaessa pesen lattian, tiskit koneeseen (kone pyörii kolme kertaa päivässä..). Tahmasormilla ei siis pääse pois keittiöstä.

Arki on täynnä pieniä pakkoja ja rutiineja. Kun ne sujuvat, arki sujuu ihan hyvin. Monessa tilanteessa pienimmät seisovat jonossa, esimerkiksi ennen päiväunia vessan ovella vaipan vaihtoa odottamassa. Kyllä lapsetkin tällaiseen pian tottuu.

4v käy srk:n kerhossa kolmesti viikossa ja isommilla lapsilla on koulukavereita usein kylässä tai menevät niille.

Kaikki isovanhemmat ovat vielä työelämässä, mutta tarvittaessa saadaan kyllä apua. 

ap

Vierailija
8/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pystyisi tuohon päivääkään, ihmisten voimat taitaa oikeesti olla erilaiset...

tsemppiä sinne, uskonto taitaa oikeasti tuoda voimaa ja rauhaa

Vierailija
9/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:36"]

en pystyisi tuohon päivääkään, ihmisten voimat taitaa oikeesti olla erilaiset...

tsemppiä sinne, uskonto taitaa oikeasti tuoda voimaa ja rauhaa

[/quote]

Uskon, että joka ikinen teistä pystyisi tähän. Kun on pakko, niin on pakko. Syntyy arkea helpottavia rutiineja, ei ota enää paineita turhista asioista ja tietää, että huomenna kaikki ovat taas päivän vanhempia ja päivän verran omatoimisempia ja isompia.

Ja tämä on väliaikaista! Parin vuoden päästä ei tarvitse enää vaihtaa vaippoja, vanhimmatkin ovat jo isoja murrosikäisiä.

Kaikki on myös suhteellista. Tämän lapsimäärän kanssa oleminen on joiltain osilta helppoa, kun jokaisella on leikkikaveri. Isän ja äidin ei tarvitse olla sellaisia sirkuspellejä viihdyttämässä, mitä oltiin vielä yhden tai kahden lapsen vanhempina. 

ap

Vierailija
10/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:28"]

Äh...mä sain vauvan rattaisiin nukkumaan,itselläkin väsyttää ja 3 vuotias leikkii että sängyssä on myrsky.Turhaan toivoin,että ois tänäänkin ottanut päikkärit,2 edellistä päivää ottanut kotona päikkärit kuumeen takia.Nyt sitten ei,kun voisi itsekkin nukahtaa.

Lakannut isompi nukkumasta kotona päiväunia,en edes koita nukuttaa kun on terve,autoon kyllä nukahtaa jos jossain käydään.Päiväkodissa kyllä nukkuu. 

[/quote]

Tää on jotenkin nolo. Sulla kaksi lasta, joista toinen on yleensä päiväkodissa. Sua väsyttää kun et tänään nyt poikkeukselleisesti saa nukkua päiväunia.

Nostan sulle hattua ap, ota hetkestä kaikki irti!

Vierailija
11/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva sulle. Niille lapsille ei ehkä niinkään, jotka jäävät väkisinkin normaalia vähemmälle huomiolle tuollaisessa joukkueessa.

Vierailija
12/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:45"]

Kiva sulle. Niille lapsille ei ehkä niinkään, jotka jäävät väkisinkin normaalia vähemmälle huomiolle tuollaisessa joukkueessa.

[/quote]

Vähemmälle huomiolle kuin 1- tai 2-lapsisessa perheessä kyllä, mutta eikö se nyt ole ihan oletettavaakin? Pitääkö kaikkien lasten saada jakamaton jatkuva huomio vanhemmiltaan? Minusta ei. Näitä omaan napaan tuijottavia 1-/2-lapsisten perheiden lapsia on muutenkin ihan liikaa. Eivät osaa odottaa vuoroaan, ovat kärsimättömiä, tarvitsevat jatkuvasti jonkun keksimää tekemistä, eivätkä osaa jakaa mitään.

Olen itse 11-lapsisesta perheestä, enkä todellakaan koe, etten olisi saanut vanhemmiltani tarpeeksi huomiota. Sain mennä syliin, kun siltä tuntui. Pystyin aina kertomaan kaikista asioistani vanhemmilleni, ihan kahden kesken rauhassa. Pidän suurta perhettä valtavana rikkautena, vaikkei meille tullut kuin kolme lasta meidän omaan perheeseemme. 

Ei ole olemassa mitään huomiopottia, joka automaattisesti jaetaan aina vain pienempiin osiin, mitä enemmän sitä on "jakamassa". Huomiota on niin monenlasta!

Vierailija
13/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuskin tuo virikehoidossa oleva 3v saa yhtään enempää vanhempiensa huomiota.

Vierailija
14/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:53"]

[/quote]

Vähemmälle huomiolle kuin 1- tai 2-lapsisessa perheessä kyllä, mutta eikö se nyt ole ihan oletettavaakin? Pitääkö kaikkien lasten saada jakamaton jatkuva huomio vanhemmiltaan? Minusta ei. Näitä omaan napaan tuijottavia 1-/2-lapsisten perheiden lapsia on muutenkin ihan liikaa. Eivät osaa odottaa vuoroaan, ovat kärsimättömiä, tarvitsevat jatkuvasti jonkun keksimää tekemistä, eivätkä osaa jakaa mitään.

Olen itse 11-lapsisesta perheestä, enkä todellakaan koe, etten olisi saanut vanhemmiltani tarpeeksi huomiota. Sain mennä syliin, kun siltä tuntui. Pystyin aina kertomaan kaikista asioistani vanhemmilleni, ihan kahden kesken rauhassa. Pidän suurta perhettä valtavana rikkautena, vaikkei meille tullut kuin kolme lasta meidän omaan perheeseemme. 

Ei ole olemassa mitään huomiopottia, joka automaattisesti jaetaan aina vain pienempiin osiin, mitä enemmän sitä on "jakamassa". Huomiota on niin monenlasta!

[/quote]

Mielenkiinnosta: mistä kohtaa sisarusparvea olet itse? Siis monestko lapsi?

Vierailija
15/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

missäs on loput lapset

Vierailija
16/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:53"]

[/quote]

[/quote]

Mielenkiinnosta: mistä kohtaa sisarusparvea olet itse? Siis monestko lapsi?

[/quote]

Aika lailla keskimmäinen olen, kun olen 6. lapsi.

Vierailija
17/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:12"]

missäs on loput lapset

[/quote]

Viisi edelleen päiväunilla. Ekaluokkalainen meni kaverille, eli kotona edelleen hiljaista. Viides- ja kolmasluokkalainen pääsevät koulusta kahdelta.

ap

Vierailija
18/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, en jaksaisi,olen liian laiska tuohon hommaan. Kerro muuta teidän perheen arjesta? Kiinnostaa tietää miten organisoitte teidän ruokaostokset, pyykin pesun, huoneiden siistinä pysymisen? Entä ruuan tekeminen, kun teitä on 10? Onko teillä suurkeittiön laitteet ja kattilat?

Vierailija
19/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran mikään ehkäisy ei tehoa, on teille varmaan tulossa vielä monet kaksoset. todella outoa.

Vierailija
20/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja: voisitko lopettaa tämän maailman saastuttamisen kuvottavalla holtittomalla poikimisellasi. Kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän