Kanien omistajat
Kuinka paljon kani on vapaana? Tekeekö tarpeet häkkiin vai muualle? Meillä on luppakorva joka on max. 2 h päivässä vapaana, onkohan liian vähän? papanoi matolle ... ei ole siis oppinut sisäsiistiksi? Miksi? Häkissä ei ole varsinaista vessaa, vaan tekee sinne pellettien sekaan tarpeensa.
Kommentit (38)
Itse huomasin että puru- ja heinäpöly ovat pahimpia ellergisille. Parempi ostaa laadukkaita kuivikkeita, jotka eivät pölise niin paljon.
Meillä on myös kääpiöluppa. On sisäsiisti ja taisi ainoastaan kahdet pissat ja muutamat papanat tehdä väärään paikkaan pentuna ollessaan. Nyt siis viisi vuotias poika. Leikattiin pari vuotta sitten kun paino oli niin alhainen aina.
Suosittelen tyhjentämään häkin kaikesta purusta ja heinästä ja laittamaan yhteen reunaan pissalaatikon, me tehtiin säilytykseen tarkoitettavasta muovilaatikosta. Aluksi meillä oli ihan eläinkaupasta ostettu "kulmapissalaatikko" mutta se oli liian pieni. Laatikko sitten rautalangalla kiinni kaltereihin. Heinähäkki häkin ulkopuolelle ja pissalaatikon ylle, kanit yleensä pissaavat syödessään. Muualle häkin pohajlle voi laittaa pienen maton tai pelkkä tyhjä pohjakin käy jos tykkää vaan makoilla viileällä alustalla.
Sitten pidät kania paljon vapaana ja opetat se tulemaan häkkiin esim kilisyttelemällä ruokakuppia tai heiluttelemalla häkkiä, mitä vain. Tällä tavalla voit pyytää kania häkkiin välillä tarpeilleen kesken vapaana olonkin. Ainakin meillä toimi aluksi näin. Nykyään on jo monta vuotta mennyt omatoimisesti häkkiin tarpeilleen. Meillä kanin kaverina on koira. Tulevat hyvin juttuu ja makoilevat vierekkäin. Kani kyllä tykkää olla omissa oloissaankin eikä aina tule häkistäkään vaikka luukku on auki. Joten mielestäni toinen kani ei ole kaveriksi pakollinen.
Meillä ei edes enää ole häkkiä kanille. Sillä on heinähäkki, juoma- ja ruokakipot sekä vessalaatikko. Yleensä myös meillä on oksia järsittäväksi, jottei kokeile hampaitaan huonekaluihin. Elelee kahden ison koiran kanssa "laumassa" ja näin on elelty jo melkein 10 vuotta. Edellinen kani eli samoilla eväillä lähes 13-vuotiaaksi. Joskus sattuu vahinkoja mutta mikäli alkaa tekemään enempi huteja siirrän siinä huoneessa jossa vessalaatikko on huonekalujen paikkaa. Tämä "epäjärjestys" on auttanut taas löytämään sen vessalaatikon oikean merkityksen. Kani nukkuu usein keskimmäisen lapsemme sängyssä ja ilmeisesti luulee olevansa koira. Kesällä pääsee valjaissa pihalle. Huisin kiva otus!
kanisi saa olla vapaana aivan liian vähän. suotavaa olisi, että aina kun itse olet kotona, pidä kani vapaana :) joku tuolla taisi sanoa, että on väärin pitää yksinäistä kania niin olen eri mieltä. kani ei välttämättä huoli toista, vaan seurauksena voi olla pahakin tappelu ja vähintään yksi vahingoittunut kani. siskoni kasvattaa kaneja, ja muutaman oman asukin kanssa saa olla hyvinkin tarkkana ettei pääse kosketuksiin toisen pupusen kanssa. kani itse ei vissiin pahemmin allergisoi, mutta heinä aiheuttaa enemmän oireita.
AP:n kani on aivan liian vähän vapaana ja kärsii sekä liikunnan että virikkeiden puutteesta. Kanit eivät ole häkkieläimiä, vaan älykkäitä sosiaalisia ja liikunnallisia eläimiä. Ne tarvitsevat paljon liikuntaa etenkin luonnollisina vireysaikoinaan eli aamulla ja illalla, ja runsaasti seurustelua lajitoverin tai ainakin omistajien kanssa. Miksi, AP, et ole ottanut selvää kanin lajityypillisistä tarpeista ennen kuin olet hankkinut lemmikin kotiisi kärsimään?
Kanisi ei ole sisäsiisti koska ole antanut sille mahdollisuutta oppia siistiksi. Kani tunnistaa vessan hajun perusteella. Siksi erillinen vessalaatikko on pestävä aina vain vedellä, mutta riittävän usein. Kani ei yleensä mielellään käytä lepopaikkaansa vessana. Joten kani vapauteen ja erillinen vessalaatikko johon voit aluksi vaikka siirtää vähän likaisia puruja.
Aivan kaikki kanit eivät kuitenkaan opi sisäsiisteiksi, ja se täytyy vain hyväksyä. Leikkaus saattaa auttaa, jos kyseessä on sukukypsä kani.
Kania ei voi opettaa olemaan purematta johtoja. Järsiminen on kanin lajityypillinen tarve, sillä kanien hampaat kasvavat jatkuvasti. Johdot ja muut asiat mitä kani ei saisi nakertaa, pitää piilottaa kanin ulottumattomiin ja pitää tarjolla "luvallista" ja myrkytöntä jyrsittävää kuten puhtaita lehtipuiden oksia. Jos vahinko sattuu ja kani nakertaa jotain, sille ei saa suuttua. Kanit eivät ymmärrä rankaisemista, vaan oppivat vain pelkäämään omistajaa. Ne ovat sosiaalisia eläimiä, mutta niillä ei ole samanlaista "arvojärjestystä" kuin esim. koirilla, eivätkä ne ymmärrä olevansa ihmisiä alempiarvoisempia. Kanin kanssa pärjääminen vaatii kiltteyttä ja kekseliäisyyttä.
Ottakaa hyvät ihmiset selvää lemmikin tarpeista ENNEN kuin hankitte eläimen.
21 hyvin kirjoitettu. Minun kani eli 9.5vuotiaaksi, kuolikin minun käsivarsille... Ehdoton ei häkkikaneille, jossain autotallissa. T. 9, 15 ja 17 kirjoittaja
21, ihan mielenkiinnosta kyselin noita asioita. Jos joskus päädytään kani ottamaan niin toki selvittelen asioita eukäteen. Nyt kysäisin kokemuksia kun tämä keskustelu sattui kohdalle ja tosiaan kani ollut haaveissa pitkään. :) Aiemmin eikä ällä hetkellä ei ole ajankohtaista, meillä asustaa kissaherra ja hän saa nyt eläkepäivillään edelleen nauttia silmäteränä olemisesta. ;)
t. 14
Niin, ja kiitos kaikille kokemuksistanne ja tiedoistanne! t. 14
14 jatkaa vielä selvennökseksi.. :)
Kun kysäisin tuosta pakkasen sietämisestä sekä hihna-, häkki- ja aitausasiasta, niin tarkotin nimenomaan sisäkanin ulkoiluttamista. Itsellä toiveena ehottomasti sisäkani, ei mikään ulko- tai autotallikani!
t. 14
No minä annan mielelläni neuvoja, mitä tälläinen maallikko kaninomistaja, omalla kokemuksella voi antaa :-) T. Se kissanvessa... ;-)
Mulla on 2 leijonanharjas pupua, kauan voisin pitää näitä kesällä ulkona?
Meillä kääpiöluppa vapaana kaiken aikaa! Sähkökamaa ei ole siinä huoneessa missä kani asuu.
Hommaa laatikkoon erillinen vessalaatikko, kani oppii käyttämään sitä ja sitten papanoita on vain vähän ympäriinsä. Kanit merkaavat papanoilla reviiriä, joten kokonaan niistä ei pääse eroon.
Ennemmän kani vapaaksi ehdottomasti! Ja paljon silitystä! Kankaita tai pyyhkeitä, mattoja lattialle ettei kanin tassut luista ja pääsee juoksemaan.
Meillä on kaksi ulkokania jotka asustelevat leikkimökissä ympäri vuoden. Siinä on myös sellainen ulkoaitaus johon pääsevät milloin haluavat. Vapaana myös pidetään aika ajoi. Toinen kaneista osaa käydä hienosti vessassa ja oikein nauttii olla siellä. Onko normaalia?? Toinen sen sijaan pissailee ja papanoi minne sattuu. Mitä asialle voisi tehdä??
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:33"]Kyllä kanikin minun kokemuksen mukaan oppii ymmärtämään kiellon, joko tunnistamaan äänensävyn tai sanan, en sitä tiedä. Pääasia, että oppivat!
[/quote]
Kyllä oppii, ja oppii niin hyvin, että koiruuksia tehdessään on hyvin varuillaan siitä, näkeekö kukaan, ja mikä on reaktio. Riittää, että kanin hätistää takaisin häkkiin jäähylle vartiksi ja antaa sitten taas tulla kuikuilemaan.
Meillä on lihakaniineja, 4-6 kerraallaan. Niillä on ulkona isompi häkki ja sisällä pienempi. Ulos häkeistä pääsee ehkä kerran kuussa, sillä ovat niin ärsyttäviä kun pomppivat vapaina.
Meillä koira,kissa ja kani. Kani on lauman pomo;) kun komennan yrittää purra mua kostoksi komentamisesta:) luonnetta löytyy ja ovat erilaisia niinkuin ihmisetkin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:06"]
Täällä yksi kaneista kiinnostunut. :) Olen ymmärtänyt, että lähes kaikki kanit purevat johtoja ja helposti muutakin. Onko näin? Voiko kania opettaa jotenkin olemaan purematta kiellettyjä paikkoja? Entä opppivatko useimmat kanit sisäsiisteiksi yllämainituilla keinoilla? Talutatteko kanejanne ulkona hihnassa vai onko se luonnotonta kanille? Ulkoilevatko kaninne vain kesäaikaan vai oppivatko sietämään pakkasta? Onko teillä pihassa aitaus tai häkki? Kuinka paljon sotkua ja pölyä kaneista tulee? Ovat nähtävästi aika herkästi allergisoivia, meillä lapsella lievä koira-allergia joten tuo kanipöly mietityttää. Vuosia olen kanista haaveillut, saa nähdä, josko joskus sellainen vielä meillekin saapuu. :)
[/quote] Minusta eivät ole kovin allergisoivia mutta se on lienee yksilöllistä. Meillä kani on huoneessa missä ei ole mitään sähköjohtoja. Tykkää kyllä pureskella pöydän jalkoja yms. joten siihen pitää varautua. Kani on siis vapaana ja saisi tulla muuallekin mutta pitää tätä yhtä huonetta omana reviirinään eikä tule muualle kuin satunnaisesti lähinnä hakemaan seuraa. Todella kiva ja seurallinen lemmikki. Kiintyy ja tykkää silittelystä todella paljon. Osoittaa tykkäämistään nuolemalla ja aamutervehdys on pieni päällä jalkaan puskeminen.
Emme ole ulkoiluttaneet koskaan, on meillä ihan vain sisäkani. Eivät ole mitään pakkasella aitauksessa pidettäviä eläimiä vaan enemmänkin herkkiä ja huolellista hoitoa vaativia. Veto on erittäin pahaksi. Meillä siis kääpiöluppa.