"Voisinko olla avuksi", kysyy myyjä
Kun menen asioimaan kaupoissa, myyjä tulee ystävällisesti kysymään voiko hän olla avuksi. En oikein tiedä miten tuohon pitäisi suhtautua. Tarkoittaako hän, että ei ole suotavaa, että tulen heidän kauppaansa (ja hän pukee ystävällisen kysymyksen muotoon vihjauksensa?) Vai onko hän oikeasti niin palveluhenkinen, että haluaa olla avuksi? Vai näytänkö jotenkin avuttomalta tai eksyneeltä?
Toivoisin tähän asiallisia vastauksia, ja mielellään sellaisilta henkilöiltä, jotka ovat työssä asiakaspalvelussa.
Kommentit (30)
En tiedä mutta voisko olla syy jos olet vanhempi henkilö? Nuoremmilta ei kai kysellä niin herkästi.
Ehkä luulee sinua ulkomaalaiseksi ja siksi kysyy. Minulta ei kysytä. Saan tehdä ostokseni ihan rauhassa.
Olen ollut pienessä kaupassa töissä. Meitä ohjeistettiin kysymään kaikilta asiakkailta, voisimmeko auttaa. Siihen voi hyvin vastata vaikka "kiitos, katselen vain" , jos apua ei halua.
Se voi tarkoittaa monta asiaa:
1) Karkoitat olemuksellasi muut asiakkaat. Kerro nyt nopeasti, mitä etsit, niin saadaan sut täältä pihalle.
2) Kas siinä kävelevä lompakko teinin kanssa. Tätä kannattaa palvella.
3) Pomo käski panostaa asiakaspalveluun.
Jostain syystä minulta kysytään aina "voinko olla avuksi ja opastaa teidät ulos?"
kysyy sen takia, että hänen "kuuluu" kysyä sitä asiakkaalta. Asiakas yleensä vastaa, että kiitos, mutta katselen vain. Tämän jälkeen myyjä jättää sinut rauhaan. Ei siihen sen kummenpia merkityksiä sisälly.
En ole myyjä, vaan asiakas. Nuorempana en jotenkin osannut pyytää apua tai olla palveltavana, mutta nyt keski-ikäisenä käytän mielelläni myyjän apua. Jossain tilanteissa menen suoraan myyjän luokse ja kerron, että nyt tarvitaan apua. Enhän minä siellä kaupassa vaella ilman päämäärää, vaan olen etsimässä jotain tiettyä. Rintaliiviostoksilla käännyn suoraan myyjän puoleen, koska valikoima on valtava ja minultahan menisi puoli päivää sitä kahlatessa. Kerron myyjälle minkä tyyppisiä liivejä olen etsimässä ja mitä kokoa about, myyjä tietää hetkessä missä mallistoissa on sen tyyppistä liiviä minun koossani ja käy keräilemässä minulle niitä sovitusta varten. Samaten jos etsin jotain tietyn tyyppistä mekkoa, myyjä tietää millä merkeillä on sellaisia minun koossani.
Siinä säästää itseltään aikaa ja vaivaa kun käyttää myyjää hyväkseen. Ei tarvitse haahuilla loputtomasti siellä vaateviidakossa. Myyjää tarvitaan myös silloin, kun löydät jonkun kivan vaatteen mutta sinun kokoasi ei ole tarjolla. Myyjä katsoo helposti tietokoneelta, onko jossain toisessa myymälässä ja voi tilata sen sinulle noudettavaksi.
Jos on sitten sellainen tilanne että syystä tai toisesta on päätynyt kauppaan tappamaan aikaa ja katselee siellä vähän sillä mielellä, että jos sattuisi silmään jotain mille olisi käyttöä, niin voi hyvin sanoa myyjälle ettei ole etsimässä mitään tiettyä ja pyytää apua sitten jos tarvitsee.
Etkö ehkä ymmärrä suomen kieltä? Myyjä haluaa auttaa sinua löytämään oikean tuotteen. Se on sitä palvelua.
Se on sen myyjän työ. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä häntä on ohjeistettu tekemään niin, jotta kukaan asiakas ei pääse sanomaan, että täällä ei saa palvelua. Harjoittele sanomaan, että ei tarvitse, kiitos. Ei se myyjä siitä mene rikki.
Voi pyhä yksinkertaisuus! No, mitähän hän mahtaa tarkoittaa, koitapa nyt ihan itse ajatella...
Tai jos epäillään myymälävarkaaksi.
Esim. Hemtexissä tämä ärsyttää mua aina ihan h e l v e t i s t i. Sisustaminen on aina se juttu että mielelläni keskityn ihan oikeasti vain katselemaan ja jos/kun näen jotain kivaa niin yleensä joudun vielä miettimään että sopiiko se ja tämä esim. verhojen värin kanssa, pitäiskö katsella samalla vaikka makkariin uusi.. ja sit tulee joku reipas kyselemään ”voinko mä auttaa jotenkin?”
Se keskittyminen katkeaa, se katseleminen katkeaa.
Kyl mä yleensä sit otan mitä otan ja lähden pois.
Alkon myymälässä:
-Voinko olla avuksi?
-No jo vain. Autoni seisoo tuossa parkkiksella ja kesärenkaat ovat takaluukussa. Voisitko sillä aikaa ne renkaat, kun minä ihailen laatuviskivalikoimaanne!
Vierailija kirjoitti:
Esim. Hemtexissä tämä ärsyttää mua aina ihan h e l v e t i s t i. Sisustaminen on aina se juttu että mielelläni keskityn ihan oikeasti vain katselemaan ja jos/kun näen jotain kivaa niin yleensä joudun vielä miettimään että sopiiko se ja tämä esim. verhojen värin kanssa, pitäiskö katsella samalla vaikka makkariin uusi.. ja sit tulee joku reipas kyselemään ”voinko mä auttaa jotenkin?”
Se keskittyminen katkeaa, se katseleminen katkeaa.
Kyl mä yleensä sit otan mitä otan ja lähden pois.
Se on sen myyjän työ. Kyseessä on kuitenkin kaupallinen yritys eikä sinä-teemainen-järjestö.
Kiitos vastauksista ja neuvoista.
Ap
Öööö...se on sitä myyjän työtä 😂
Jotkut tarvitsee sitä apua, toiset ei. Hyvin yksinkertaista. Mikä tässä nyt oli outoa?
T. Myyjä
Vierailija kirjoitti:
kysyy sen takia, että hänen "kuuluu" kysyä sitä asiakkaalta. Asiakas yleensä vastaa, että kiitos, mutta katselen vain. Tämän jälkeen myyjä jättää sinut rauhaan. Ei siihen sen kummenpia merkityksiä sisälly.
Sit on niitä, jotka vttuuntuu myyjälle siitä kysymyksestä ja ensimmäisenä itkemässä, kun ei saanu palvelua. Olen ollut aikoinani rautakaupassa myyjänä ja siellä noita tapauksia oli lähes päivittäin. Joo kiiitos kerron kyllä jos tarvitsen apua.. Ok,, Menee 10min. Missä vtussa se myyjä, miks tääl eio ikinä myyjiä missään miks tääl ei saaa palvelua... On monet kerrat vilissy silmissä se, kun otan hyllystä rautakangen ja päätän niiden päivän, mutta aina vaan siitä kuvitelmasta herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit on niitä, jotka vttuuntuu myyjälle siitä kysymyksestä ja ensimmäisenä itkemässä, kun ei saanu palvelua. Olen ollut aikoinani rautakaupassa myyjänä ja siellä noita tapauksia oli lähes päivittäin. Joo kiiitos kerron kyllä jos tarvitsen apua.. Ok,, Menee 10min. Missä vtussa se myyjä, miks tääl eio ikinä myyjiä missään miks tääl ei saaa palvelua... On monet kerrat vilissy silmissä se, kun otan hyllystä rautakangen ja päätän niiden päivän, mutta aina vaan siitä kuvitelmasta herää.
No onpa ikävää. Oon sosiaalinen stressaaja mutta kuitenkin opetellut tajuamaan, että ihmisten kanssa asioidessa nyt täytyy itekin jotain suustaan sanoa, että homma menee eteenpäin.
Tuo kysymys on sentään parempi kuin "Hei olisko sua voinut autella?" Kun siihen vastaa ei kiitos, niin seuraavaksi ollaan tuputtamassa tarjoustuotteita.
Nuo litaniat ovat super ärsyttäviä, varsinkin kun tietyissä myymälöissä myyjien vuorosanat osaa ulkoa jo ennen kuin ne taas kerran ladellaan...
Hän tarkoittaa kysymyksellä sitä, että tiedustelee voisiko hän jotenkin olla avuksesi.