Minkäikäinen lapsi osaa laskea yli kymmeneen?
Pitäisikö kohta 6 vuotta täyttävän osata laskea jo kymmenestä eteenpäin? Oma ei osaa kuin kymmeneen ja joskus tuntuu että se on vähän.
Kommentit (30)
Poika osasi siinä puolentoista vuoden paikkeilla. Mutta hän onkin poikkeuksellisen lahjakas lapsi ;) Siis tosiaan myös laskea eikä vaan luetella. Tytär varmaan n. 2 1/2 -vuotiaana.
Ap kiittää. Lapsi osaa laskea kymmeneen, esim. parkkipaikan autot, mutta kun tullaan yhteentoista, sanoo että ei muista mikä tulee seuraavaksi, jos sanon yksitoista, ei osaa päätellä että seuraava on kaksitoista jne.
Tästä ketjusta tajusin, että lapsen kanssa noita harjoitellaan, mutta tulosta ei synny. Syksyllä menee eskariin. Pitäisikö ottaa hoidossa puheeksi?
ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:26"]
Viesti kahdelletoista:
Oma lapsenikin on lahjakas ja älykäs, mutten äitinä intoile lapsen taidoista kuten jotkut äidit. Tiedättehän, että lapsen alituinen kehuminen voi kääntyä lastan vastaan? Lapsi kokee olevansa rakkauden arvoinen vain pärjätessään. Minulla ei ole aavistustakaan missä iässä lapsi oppi laskemaan yli 15. Tai monta vuotta ja monta kuukautta oli ikää kun hän oppi lukemaan (neljän ja viiden välillä kuitenkin). 12, vaikutat vanhemmalta, joka paikkaa omaa huonoa itsetuntoaan lapsen kehitystä tarkasti seuraamalla ja paperille merkitsemällä. Toivon sinulle viisautta itsesi ja lastesi kanssa ja omien motivaatioiden tutkiskelua jokainen kerta kun kerrot ääneen lapsesi lahjakkuudesta. Meissä äideissä on nimittäin monta, jotka valitsevat toisin. Minä en lapsen lahjakkuuksista kerro joka välissä, tai en oikeastaan ollenkaan, koska haluan, että hän saa helposti ystäviä sekä oppii arvostamaan itsessään ja muissa muita ominaisuuksia kuin poikkeuksellista älykkyyttään ja lahjakkuuttaan. Haluan, että hänet nähdään ensisijaisesti hyvänä ja ystävällisenä ihmisenä. Eikä minun tarvitse päteä lapseni kautta. Itsetuntoni pohjautuu muuhun kuin lapseni pärjäämiseen.
[/quote]
12 vastaa sinulle: Kirjoitin lapseni taidoista anonyyminä nettipalstalle. Miksi ihmeessä luulet, että kehuisin lapseni älyä taukoamatta? Miksi ihmeessä luulet, että yrittäisin päteä lapseni älykkyydellä? Ei minun tarvitse. Olen lääketieteen tohtori ja erikoislääkäri ja samoin mieheni. Olemme hyvät vanhemmat. Tyttäreni poikkeuksellisia taitoja on tuotu päiväkodissa esille siitä lähtien kun hän sen aloitti. Ei ole tavallista, että 4-vuotias lukee jne. vaikka mitä väittäisit. Olen ehkä äitinä huolissani siitä, miten osaan kasvattaa tyttäreni oikein, että hän ei leveile kaveripiirissä taidoillaan jne. Mutta kehun molempia lapsiani ihan joka päivä ja erittäin paljon! Milloin siitä, että ovat siivonneet huoneensa, milloin siitä, että tekee jotain ystävällistä ja ottaa muut huomioon, kehun oma-aloitteisuudesta ja luovuudesta. Jasiitäkin, kuinka hienosti on oppinut jälleen uuden asian, Lasta ei voi kehua liikaa! Minäkin haluan, että lapseni kasvaa ystävälliseksi ja muita ihmisiä kunnioittavaksi. Toivon, että hän myös kehittää älyään niin, että voi vanhempana suunnata opiskelemaan haluamaansa alaa ja edetä siinä pitkälle.
On se kumma, mun neutraalisti kertoo, että toinen lapsista on poikkeuksellisen älykäs, niin saman tien kateelliset mammat tekee kaikenlaisia johtopäätöksiä, niin kuin tämä edellinen kirjoittaja! Minun molemmat lapseni elävät huoletonta ja onnellista pikkulapsiaikaa. Ehkä sellaiset olosuhteet ovat hyvä pohja lapsen aivoille kehittyä. Mutta sen sanon, että olen äärimmäisen ylpeä molemmista lapsistani. Eikö jokainen äiti ole omistaan? Se lienee luonnollista?
P.S. Olen suomenruotsalainen lääkäri, en suomen kielen opettaja.
Parivuotias osaa luetella luvut 1-10. Vasta myöhemmin oppii, mitä se tarkoittaa.
(numeromerkki vastaa lukumäärää,
Numeron nimi vastaa numeromerkkiä,
Jokaiselle numerolla oma paikka lukujonossa jne.)
Osaako kuusivuotiaasi laskea numerot alaspäin, suurimmasta pienimpään?
Tai laskea k
Tai laskea esim. Kolmesta kymmeneen? Nämä ovat taitoja, joita kuusivuotiaan kanssa pitäisi harjoitella, jos ei vielä luontaisesti suju.
Parivuotias osaa luetella luvut 1-10. Vasta myöhemmin oppii, mitä se tarkoittaa.
(numeromerkki vastaa lukumäärää,
Numeron nimi vastaa numeromerkkiä,
Jokaiselle numerolla oma paikka lukujonossa jne.)
Osaako kuusivuotiaasi laskea numerot alaspäin, suurimmasta pienimpään?
Tai laskea k
Tai laskea esim. Kolmesta kymmeneen? Nämä ovat taitoja, joita kuusivuotiaan kanssa pitäisi harjoitella, jos ei vielä luontaisesti suju.
Voi tulla vaikeuksia koulussa, jos ei osaa edes luetella lukuja välillä 11-20. Ekaluokalla noita käydään läpi, mutta nopeast siirrytään lukujonoista yhteen- ja vähennyslaskuihin. Tokalla luokalla opetellaan jo kertotauluja, kolmannella pitää osata hahmottaa yli miljoonan meneviä lukuja, murtolukuja, jakolaskuja jne.
Jos olisin AP, niin ottaisin antaisin lapselleni kotona tehokuurin lukuja ja matemaattisen ajattelun kehittämistä. Se käy ihan leikin ja kotitöiden varjolla. Pelatkaa vaikka Afrikan tähteä ja lasten monopolia.
Meillä 3-vuotias oppi laskemaan kuin vahingossa yli kymmeneen, kun lasketaan aina portaat rapussa,että ne ovat tallella :)
> aina portaat rapussa,että ne ovat tallella :)
hauska.
meilläkin kolmevuotias osaa laskea kahteenkymmeneen. Mutta isoveljensä osasi laskea kahteenkymmeneen vasta kuusivuotiaana. Osittain varmasti kyse harjoittelusta. Mutta uskon, että jokin ero pojissamme on.
Isoveli pärjää koulussa ihan hyvin, vaikka osasi laskee kahteenkymmeneen vasta kuusivuotiaana. On teknisesti lahjakas. Kuitenkin rimpsujen ulkoa oppiminen ei ole hänen vahvuutensa. Koulussa kertolaskuja sai harjoitella aika paljon, ennen kuin oppi muistamaan ne. Niissäkin pyrki mieluummin laskemaan niitä sen sijaan, että olisi opetellut niitä ulkoa.
Pikkuveli saattaa oppia kertolaskut helposti. En kuitenkaan usko, että hänestä tulee tekniseltä lahjakkuudeltaan ikinä samaa tasoa kuin isoveljensä. Kumpaakin taitoa voi harjoitella, mutta lahjakkuus on on eri asia kuin harjoittelemalla saatu osaaminen.
Minusta olisi oleellista että vastaajat erottaisivat kaksi asiaa toisitaan. Sen osaako lapsi luetella numerot vaikka kahteenkymmeneen asti vai laskea kahteenkymmeneen. Ne on kaksi AIVAN ERI asiaa.
Kyllä meidänkin kuopus osasi luetella numerot kahteenkymmeneen jossain kolmen vuoden iässä mutta ei osannut laskea tavaroita kuin kolmeen tai neljään asti. Jos tavaroita oli enemmän ja pyydettiin laskemaan niin luetteli vain ulkoa oppimaansa lukujonoa ja lopetti johonkin kohtaan (yleensä väärään).
ei kait kukaan jätä tekemättä noita asioita lapsensa kanssa sen takia, että lapsi itsenäisesti vaan osaa laskea? :D ei niitä laskuja yhdessä tehdä, ainakaan meillä.