Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäinen lapsi osaa laskea yli kymmeneen?

Vierailija
11.03.2013 |

Pitäisikö kohta 6 vuotta täyttävän osata laskea jo kymmenestä eteenpäin? Oma ei osaa kuin kymmeneen ja joskus tuntuu että se on vähän.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 4v tyttö laskee lähes kahteenkymmeneen

Vierailija
2/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole kiinnostuskysymys. Jos lapsesi on ihan normaali, kyllä hän oppii aikanaan kaiken mitä pitääkin. Mun 5-vuotias osaa laskea yli kymmeneen kyllä, mutta toisaalta ei osaa lukea, osa 5-vuotiaistahan osaa. Lapset kehittyy eri tahdissa. Jos lapsesi osaa esim. jotain laulunsanoja, en usko että hänellä on muistissa mitään vikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme vee laskee hyvin kymmeneen. Viisi vuotias kolmeenkymmeneen. En tiiä mitkä on "suositukset" mutta itestä tuntuu, että kuusi vuotiaana olisi syytä osata laskee jo pitemmälle. Ei ku vaan harjoitteleen lapsen kanssa. :)

Vierailija
4/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvut yhdestä kymmeneen opiskellaan ensimmäisellä luokalla syyslukukaudella ja kevätlukukaudella tulevat sitten isommat luvut, luvut nollasta sataan. 

Vierailija
5/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan leiki sen kanssa esim. piilosta jossa lasketaan 20:een tai 30:een? Mun 3v oppi siinä laskemaan (tai luettelemista se kai lähinnä on).

Vierailija
6/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaamme.

Vierailija
7/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niillä lasketaan ekalla erilaisia laskuja, mutta kyllä ne hyvä olisi jo tunnistaa viimeistään eskarissa.

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 21:50"]

Luvut yhdestä kymmeneen opiskellaan ensimmäisellä luokalla syyslukukaudella ja kevätlukukaudella tulevat sitten isommat luvut, luvut nollasta sataan. 

[/quote]

Vierailija
8/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 21:51"]

Eikö kukaan leiki sen kanssa esim. piilosta jossa lasketaan 20:een tai 30:een? Mun 3v oppi siinä laskemaan (tai luettelemista se kai lähinnä on).

[/quote] 21kk.

Vierailija
9/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4v oppi juuri laskemaan yhdeksääntoista, kaksikymmentä ei vielä onnistu :)

Vierailija
10/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-ikäisen pitäisi osata laskea kymmeneen. Suurin osa osaa jo aiemmin.

Vierailija
11/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö täytti 4vuotta viime viikolla ja on osannut laskea kymmenen jo puolisen vuotta. Viisivuotias osaa laskea kahteekymmeneen vaivatta ja jos oikein miettii, niin kaikki kymmenet siitä eteenpäin.

Vierailija
12/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotias tyttäreni laskee 190 asti ja osaa lukea. 

Lukemisen tiesin taidoksi, jonka jotkut oppii vasta koulussa ja jotkut aiemmin, mutta se hämmästyttää jos samanikäiset eivät osaa laskea kymmeneen tai sen yli. Oikeastiko? En ole koskaan opettanut tytärtäni laskemaan vaan hän on aina tykännyt itse lluetella numeroita. Kai hän on sitten matemaattisesti lahjakas, koska taitaa vähennyslaskun, summaamisen ja vähän kertotauluakin jo.

Vierailija
13/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v8kk osasi laskea viiteentoista, oppi lukemaan 4v10kk ikäisenä ja nyt eskarilaisena osaa yhteen- ja vähennyslaskuja sujuvasti. Osaa myös soittaa nuoteista pianoa ja on juuri aloittanut viulunsoiton. Päiväkodissa ihmetellään kehitystasoa ja itseäkin hirvittää tylsistyykö tyttö koulussa täysin. Lapsen muisti on kanssa aivan käsittämätön. Pelkään, että älykkyys vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin negatiivisesti. Tytön 5-vuotias veli on sen sijaan täysin "normaali". Ei lue eikä kirjoita eikä häntä kiinnosta mikään muu kuin ulkoleikit kavereitten kanssa, robotit ja leegot.

Vierailija
14/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär osasi laskea kymmeneen kaksivuotiaana ja tuntee myös lähes kaikki kirjaimet.

Vierailija
15/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 21:57"]

Meillä 1v8kk osasi laskea viiteentoista, oppi lukemaan 4v10kk ikäisenä ja nyt eskarilaisena osaa yhteen- ja vähennyslaskuja sujuvasti. Osaa myös soittaa nuoteista pianoa ja on juuri aloittanut viulunsoiton. Päiväkodissa ihmetellään kehitystasoa ja itseäkin hirvittää tylsistyykö tyttö koulussa täysin. Lapsen muisti on kanssa aivan käsittämätön. Pelkään, että älykkyys vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin negatiivisesti. Tytön 5-vuotias veli on sen sijaan täysin "normaali". Ei lue eikä kirjoita eikä häntä kiinnosta mikään muu kuin ulkoleikit kavereitten kanssa, robotit ja leegot.

[/quote]

Ihan normaali tuo tyttösikin on. Lapseni serkku oppi lukemaan 4v7kk ja 6-vuotiaana luki sujuvasti sanomalehtitekstejä. Osasi yhteenlaskut 4-vuotiaana ja vähennyslaskut 5-vuotiaana. Eka luokka oli helppo, toisella jo vähän haastavampaa, nyt on reipas 11-vuotias, luokkansa paras mutta ei mikään superälykkö siltikään. Ihan tavallinen, älykäs tyttö.

Oma lapseni on aina ollut kehityksen toisessa päässä. Kun sinun lapsesi osasi laskea 15:een, oma lapseni ei osannut vielä puhuakaan. Ensimmäiset monisanaiset lauseet sanoi 2-vuotispäivänään mutta puhe kehittyi vielä hitaasti ja oli kaikille ymmärrettävää vasta puoli vuotta myöhemmin. Toisaalta lapsi oppi 3-vuotiaana laskemaan 10:een, 4-vuotiaana 20:een ja 5-vuotiaana sataan. 6-vuotiaana (nyt) sujuu helpot yhteen- ja vähennyslaskut, sanallisissa vähän isommillakin numeroilla. Lukea ei osaa, vaikka kaikki kirjaimet tunteekin. Helpot huudahdukset (Au, hei, oi) selvittää toki. En voisi olla ylpeämpi lapsestani. Emme ole mitään varsinaisesti opettaneet, mutta olemme tukeneet lasta kehityksessä aina, kun olemme havainneet, että jokin asia kiinnostaa. On rampattu puhe- ja toimintaterapiassa ja tuntuu hienolta, kun lapsi osaa asioita, joissa joskus on ollut vaikeuksia.

Lukeminen ja laskeminen ei kerro älykkyydestä vaan oppimisesta. Lapsesi on selvästi itseohjautuvampi kuin esim.minun. Olen itse oppinut lukemaan ja laskemaan vasta koulussa, ja olen ihan testatusti keskivertotallaajaa älykkäämpi. 

Vierailija
16/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti kahdelletoista:

Oma lapsenikin on lahjakas ja älykäs, mutten äitinä intoile lapsen taidoista kuten jotkut äidit. Tiedättehän, että lapsen alituinen kehuminen voi kääntyä lastan vastaan? Lapsi kokee olevansa rakkauden arvoinen vain pärjätessään. Minulla ei ole aavistustakaan missä iässä lapsi oppi laskemaan yli 15. Tai monta vuotta ja monta kuukautta oli ikää kun hän oppi lukemaan (neljän ja viiden välillä kuitenkin). 12, vaikutat vanhemmalta, joka paikkaa omaa huonoa itsetuntoaan lapsen kehitystä tarkasti seuraamalla ja paperille merkitsemällä. Toivon sinulle viisautta itsesi  ja lastesi kanssa ja omien motivaatioiden tutkiskelua jokainen kerta kun kerrot ääneen lapsesi lahjakkuudesta. Meissä äideissä on nimittäin monta, jotka valitsevat toisin. Minä en lapsen lahjakkuuksista kerro joka välissä, tai en oikeastaan ollenkaan, koska haluan, että hän saa helposti ystäviä sekä oppii arvostamaan itsessään ja muissa muita ominaisuuksia kuin poikkeuksellista älykkyyttään ja lahjakkuuttaan. Haluan, että hänet nähdään ensisijaisesti hyvänä ja ystävällisenä ihmisenä. Eikä minun tarvitse päteä lapseni kautta. Itsetuntoni pohjautuu muuhun kuin lapseni pärjäämiseen.

Vierailija
17/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani psykologi tiedusteli osaako poikani laskea kahteenkymmeneen. Se olisi kuulemma vaatimustaso 6 vuotiaalle. Olin aika yllättynyt tuosta vaatimustasosta kun meillä 2 vuotias poika laskee kahteenkymmeneen. Tuo kuusi vuotias sitten taas laskee plus, miinus ja kertolaskuja jo. 

Mutta jotta ei mene tyypilliseksi av-mamma kehuskeluksi, niin ei noi muissa asioissa noin kehittyneitä ole. Jotenkin toi matemaattinen puoli tulee jostain kummasta. Ei ainakaan minulta.

Vierailija
18/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma älykköni taistelee nyt yläasteella hormoneja vastaan:psykologi väitti hänen järkeistävän asioita liikaa.Katsotaan miin haluaa älynsä käyttää,kun tähän mennessä ei juurikaan ole sillä hyvää saanut aikaiseksi.

Vierailija
19/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5-vuotias osannee laskea tuhanteen periaatteessa. 200 on laskenut pari kertaa, enkä ole sitä niin ajatellut. Tietää sadat ja miten laskenta rullaa ja että 999 jälkeen tulee 1000 sit 1001. Osaa vähennys- ja pluslaskuja sekä helpoimpia kertolaskuja. On pienestä lähtien koko ajan kysellyt luvuista, koko ajan. Mitä tulee miljoonan jälkeen,miljardin jne. Olen joutunut sanomaan en tiedä sit jossain kohdissa. Ei osaa lukea, eikä tiedä kuin puolet kirjaimista, ei ole ollut koskaan kiinnostunut. Kyllä mä sanoisin, että se on siitä kiinnostuksesta kiinni.

Vierailija
20/30 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa mammat ja papat iisisti ja viekää muksut luistelemaan ja kaakaolle! Unohtakaa vaikka viikoksi se minkä ikäisenä lapsoset oppivat minkäkin taidon. Relatkaa aikuisseurassa ja nauttikaa hetkestä, unohtakaa todistelu ja suorittaminen lapsennekin kautta (hyi hyi tästä teille). Teidät hyväksytään kyllä, vaikka lapsosenne ei osaisikaan vielä pottailla tai lukea 8-vuotiaana tai laskea miljardiin 3-vuotiaana. Viettäkää päivä sen iki-ihanan naperonne kanssa ja tutustukaa häneen. Halitkaa ja pussatkaa, heittäkää leipäkiviä ja viulut jorpakkoon ja hullutelkaa lapsenne kanssa. Nämä jos mitkä kasvattavat aivoja ja ennen kaikkea lapsen rakkautta ja kunnioitusta teitä ja muita elollisia kohtaan. Ettehän halua olla elämäänsä suorittavia robotteja. Olkaa niin kilttejä, lastenne vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän