Kuka on vastuussa mätkyistä-
veroviraston osoite, joka oli miheni yrityksen saamassa laskussa, ei ottanut vastuuta- sillalailla
Kommentit (4)
Jokainen verovelvollinen (henkilö tai yhteisö) ihan itse.
Mitään mätkyjä ei ole edes olemassa. Kyllä sen pitäisi jokaisen yrittäjän muuten tietää. Kyse on jälkiverosta. Koska verottaja ei ole ennustaja, se antaa ennakkoon veroprosentin perustuen edellisvuoteen, jota sitten jokainen seuraa vuoden kuluessa.
Ja yrittäjä-mieheni maksaa veroja kuukausittain ja laskee aika tarkkaan mitä pitää maksaa, joten jälkiveroja ei juurikaan ole. Eli ihan on miehesi vastuussa mätkyistään.
Yrittäjä itse. Kun laskee tulot ja menot ja huomaa, että on maksanut liian vähän ennakkoa, sen voi maksaa ilman mätkyjäkin.
Tavallisen palkansaajan kohdalla sama periaate, mutta verottajan antama virheellinen veroprosentti ei kai ole täysin mahdoton vaikka harvinainen.
No, itse arvioi minkäverran tineaa, verovirasto laskee sen perusteella veroprosentin.
Kyllä ihan itse on vastuussa, jos on arvioinut tulot ihan väärin, tai ei vain huomaa että hetkinen, eihän tässä ole mitään järkeä että tienaan 3000e/kk ja maksan 16% veroja.