Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADHD-lääkkeitä käyttävät (esim.consertta, elvanse )! Oletteko keksineet ratkaisua sivuoireisiin (esim. Unettomuus, ahdistus, huonovointisuus, "virtsaumpi")?

Vierailija
09.03.2019 |

Itselläni elvanse, joka auttaa paljon- niin kauan kuin vaikutus kestää.

Suurin ongelma on se, että joudun ottamaan lääkkeen aikaisin aamulla- tai mikäli meinaan saada edes heikkoa unta öisin. Silloin tosin vaikutus lakkaa jo iltapäivällä, mikä ilmenee kaiken keskittymisen puutteena, rankkana huonovointisuutena ja ahditustuksena vaikutuksen lopussa. Tähän on kokeiltu pienemmän lisäannoksen ottamista ennen vaikutuksen loppua, mutta silloin siitä ei ole enää ollut tehoa.

Luennot ovat tällä periodilla iltapäivisin, joten vieroitus/sivuoireet tai mitkä ikinä iskevät siis pahimpaan mahdolliseen aikaan. Tämän vuoksi esim. Osa tenteistä on mennyt penkin alle.

Muita siedettävämpiä haittoja ovat mm. rakon huono tyhjentyminen ja valtava nälkä iltapäivästä.

Varmaankin lähes kaikki lääkevaihtoehdot on kokeiltu lävitse ja elvansesta on selkeästi ollut eniten hyötyä ja yllämainitusta huolimatta silto siedettävämmät haittavaikutukset kuin concertasta. Ilman elvansea opiskelu ei onnistu sitäkään vertaa kuin nyt

Uneen on kokeiltu myös lähes kaikki lääkkeelliset (ja lääkkettömätkin) vaihtoehdot, mutta eivät kohdallani ole olleet toimivia.

Kysyisinkin, että onko kukaan löytänyt näihin haittoihin mitään ratkaisua? Mitään kikkoja? Tai voivatko haitat hävitä ajan myötä/sietokyky kasvaa?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täyytyy joka vtun viikko isstua josssain 2 h n haastatteluissa ja testeissä että saaan nämä läääkkeet.

Vierailija
2/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pillerin ottamistahan voi aamulla myöhäistää, jolloin vaikutus kestää vielä iltapäivälläkin. Tosin sit epåilemättä unensaantiongelmmat kasvavat. Mulla ei ole ollut sellaisia, kun lääkkeen vaikutuskuitenkin loppuu selvästi loppuiltapäivästä, eli nukkumaanmenoaikaan lääke ei enää vaikuta.

Mulla pahin sivuvaikutus on jatkuva kuvotus lääkkeen vaikutusaikana. Mounasta ei pysty syömään, mutta jos syö kunnon aamiaisen ennen lääkkeen ottoa, selviää pääivästä. Kun vaikutus sitten loppuu, tulee nälkä. Sitä varten mulla on mukana hedelmiä tai smoothieita pikaevääksi.

Kannabis ei auta adhd:hen koska se ei ole stimulantti, vaan rauhottava. Sen vaikutus pikemminkin pahentaa adhd:n sekavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun täyytyy joka vtun viikko isstua josssain 2 h n haastatteluissa ja testeissä että saaan nämä läääkkeet.

Elllen saa lääkettä tarkkaavaiiisuushäiriöihin ja pelkotiloooihin niiin alat itse kasvattaaa kannnabista.

Otan osaa. Tiedän, että jostakin syystä kaikille wi edes kirjoiteta varsinaisia adhd-lääkkeitä vaikka saisi dg:kin.

Ja vaikka kirjoitettaisiin lääkkeet (erityisesti elvanse) ovat kalliita, eikä niille myönnetä KELA-korvausta mitenkään helposti, ainakaan jos dg:n saanut aikuisena. KELA on myös tietojeni mukaan keltäytynyt ainakin osassa tapauksia korvaamasta ainakin elvansea TT-tuki asiakkaille.

Olen onnekas, että sain mahdollisuuden adhd-lääkkeisiin ja vielä kelakorvauksella. Sivuoireet vain häiritsevät.

Tsemiä, toivottavasti saat tarvitsemasi avun.

Vierailija
4/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku metyylifenidaatti iltapäivällä? Medikinet CR? Tai vaihtoehtoisesti medikinet cr aamupäivällä ja iltapäivään elvanse? 

Vierailija
5/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen pillerin ottamistahan voi aamulla myöhäistää, jolloin vaikutus kestää vielä iltapäivälläkin. Tosin sit epåilemättä unensaantiongelmmat kasvavat. Mulla ei ole ollut sellaisia, kun lääkkeen vaikutuskuitenkin loppuu selvästi loppuiltapäivästä, eli nukkumaanmenoaikaan lääke ei enää vaikuta.

Mulla pahin sivuvaikutus on jatkuva kuvotus lääkkeen vaikutusaikana. Mounasta ei pysty syömään, mutta jos syö kunnon aamiaisen ennen lääkkeen ottoa, selviää pääivästä. Kun vaikutus sitten loppuu, tulee nälkä. Sitä varten mulla on mukana hedelmiä tai smoothieita pikaevääksi.

Kannabis ei auta adhd:hen koska se ei ole stimulantti, vaan rauhottava. Sen vaikutus pikemminkin pahentaa adhd:n sekavuutta.

Kannabis huomautus ei ap:n :D

Joo, myöhemmin ottaminen tosiaan vie unen kokonaan, mikä taas lisää huonovointisuutta ja heikentää lääkkeen keskittymiskykyyn vaikuttavaa ominaisuutta.

Olen yrittänyt muistaa syödä aamuisin, tätä voisi kyllä vielä kehittää. Samoin jos muistaisi ottaa vielä eväät mukaan. Syöminen auttaa kuitenkin edes hieman iltapäivän huonovointisuuteen, vaikka ei sekään ihan helppoa ole.

Sikäli sääli, että päivieni elämänlaatu on selvästi parantunut, mutta iltapäivät/illat taas muuttuneet helvetiksi.

Vierailija
6/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku metyylifenidaatti iltapäivällä? Medikinet CR? Tai vaihtoehtoisesti medikinet cr aamupäivällä ja iltapäivään elvanse? 

Mulla on ollut käytössä myös concertta, eikö tuo medikinet ole käytännössä sama?

Lääkäri myös muistaakseni sanoi, ettei sovi mikäli concertakaan ei käy. Concertasta oli periaatteessa sama hyöty kuin elvansessa, mutta sivuoireet kasvoivat vieläkin tukalammiksi, muistaakseni lisäksi myös hengästytti liikkuessa, jolloin lääkkeen pystyi ottamaan vasta koulussa (pyöräilen matkat).

Mutta voisikohan tuohon rinnalle ottaa iltapäiviksi jonkun lyhyt vaikutteisen? Olen miettinyt, että onkohan siinä jokin tiedossa oleva ongelma, koska lääkäri ei ole tätä ehdottanut? :/

Vierailija
7/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
8/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla optimisti ja toivon, että jokin toimiva tai edes hieman helpottava keino vielä löytyisi jota en ole tullut ajatelleeksi. Joten vielä kerran uusi yritys!

Vierailija
9/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole ollut koskaan mitään tuollaista. Concertaa ja Medikinetiä olen syönyt. Tällä hetkellä menee aamulla 30mg Medikinet CR ja 10mg iltapäivällä, jos tarvis. Nukun paremmin kuin nukuin koskaan ennen lääkkeitä, korkeintaan ruokahalu on vähän huonompi, mutta se nyt ei ole ongelma. Ja janottaa paljon ja pissattaa vielä enemmän, mutta se nyt on pikku juttu kun muuten saa tuntea itsensä normaaliksi.

Vierailija
10/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö tarpeeksi ison aamupalan lääkkeenoton yhteydessä? Tyhjään mahaan tuollainen voi olla katastrofi.

Vierailija
11/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö tarpeeksi ison aamupalan lääkkeenoton yhteydessä? Tyhjään mahaan tuollainen voi olla katastrofi.

Totta puhuen olen vähän huono syömään aamuisin. Tänään sain alas kuitenkin puuron ennen lääkettä, mutta tulos ei ollut silti kovin hyvä.

Pitääpä vielä yrittää kunnon aamupalan syömistä, jos se vaikka helpottaisi.

Vierailija
12/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos joisit illalla tuntia ennen kamomillateetä? Haudutat 15 min. että siitä tulee vahvaa. Kamomilla rauhoittaa ja lisää unensaantia.

Vierailija
13/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levozin lääke tuo miellyttävän ja rauhallisen yöunen. Sillä oikeasti katuu petiin. Ei ole huumaava, eikä aiheuta riippuvuutta.

Vierailija
14/47 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Concerta käytössä, mutta mulla se on auttanut nukkumiseen, ahdistukseen ja levottomuuteen. Syömisen suhteen suosittelen myös, että syöt oikeasti kunnon tuhdin aamupalan, jos et päivällä saa muuta alas. Itse huomaan, että tulee paha olo, jos en ole syönyt kunnolla (vaikkei olisikaan nälkä). Voisitko illalla kokeilla jotain rauhoittavaa aktiviteettia ennen nukkumaanmenoa esim jooga?

Kuinka kauan sulla on ollut Elva/Concerta käytössä? Mulla ekan viikon tuli illalla huonovointisuutta, mutta kesti tosiaan vaan sen muutaman ekan päivän. Nykyään ei ollenkaan.

Mä otan lääkkeitä 2 päivässä, 1 aamulla ja toisen suurinpiirtein lounasaikaan, kuitenkin ennen klo 14. Jos tulee otettua liian myöhään, voi vaikuttaa mun nukkumiseen. Ootko kokeillut vaihtaa annoskokoa?

Vierailija
15/47 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 15 v lääkitys Medikinet cr 60 mg ei enää riitä eikä tehoa. Onko annostusta kellään 70 mg tai 80 mg?

Vierailija
16/47 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, joten olen ilman lääkkeitä. Minulle tuli kaikki mahdolliset sivuoireet. Oksetusta, ihottumaa, hiustenlähtöä, vatsa täysin sekaisin, joka paikka kuivui ja lihakset tuntui jäykiltä ja nykivät. Unta en saanut millään ja kaikki ruoka oksetti, joten pidin painoa yllä mättämällä suklaata. Laihduin silti yli kymmenen kiloa ja näytin näin jälkikäteen ajateltuna kaikkine nykimiseni ja luurankovartaloineni varmasti ihan narkkarille.

Vierailija
17/47 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kuin ja moni vanhempi antaa lapsensa viettää koko lapsuus piripäissä (Adhd lääkkeet) 

Vierailija
18/47 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viersaumpi???? 🤢🤮

Vierailija
19/47 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa amfetamiinia kadulta. Pärisee paremmin kuin nää lailliset huumeet. 

Vierailija
20/47 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään saanut elvansesta hengenahdistusta? Mulla alkoi oireet pikkuhiljaa tuntumaan kun annostus nostettii 50mg ja siitä 60mg.. meneekö ohi vai pitäskö pyytää lääkevaihto? Lääkäri sitä mieltä että mua vaan ahdistaa töihin paluu, vaikka oireet voimistuu lääkkeen oton jälkeen 🤔