Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD-lääkkeitä käyttävät (esim.consertta, elvanse )! Oletteko keksineet ratkaisua sivuoireisiin (esim. Unettomuus, ahdistus, huonovointisuus, "virtsaumpi")?

Vierailija
09.03.2019 |

Itselläni elvanse, joka auttaa paljon- niin kauan kuin vaikutus kestää.

Suurin ongelma on se, että joudun ottamaan lääkkeen aikaisin aamulla- tai mikäli meinaan saada edes heikkoa unta öisin. Silloin tosin vaikutus lakkaa jo iltapäivällä, mikä ilmenee kaiken keskittymisen puutteena, rankkana huonovointisuutena ja ahditustuksena vaikutuksen lopussa. Tähän on kokeiltu pienemmän lisäannoksen ottamista ennen vaikutuksen loppua, mutta silloin siitä ei ole enää ollut tehoa.

Luennot ovat tällä periodilla iltapäivisin, joten vieroitus/sivuoireet tai mitkä ikinä iskevät siis pahimpaan mahdolliseen aikaan. Tämän vuoksi esim. Osa tenteistä on mennyt penkin alle.

Muita siedettävämpiä haittoja ovat mm. rakon huono tyhjentyminen ja valtava nälkä iltapäivästä.

Varmaankin lähes kaikki lääkevaihtoehdot on kokeiltu lävitse ja elvansesta on selkeästi ollut eniten hyötyä ja yllämainitusta huolimatta silto siedettävämmät haittavaikutukset kuin concertasta. Ilman elvansea opiskelu ei onnistu sitäkään vertaa kuin nyt

Uneen on kokeiltu myös lähes kaikki lääkkeelliset (ja lääkkettömätkin) vaihtoehdot, mutta eivät kohdallani ole olleet toimivia.

Kysyisinkin, että onko kukaan löytänyt näihin haittoihin mitään ratkaisua? Mitään kikkoja? Tai voivatko haitat hävitä ajan myötä/sietokyky kasvaa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Conncerta on ja melatoniini auttaa nukahtamiseen illalla.

Vierailija
22/47 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö tarpeeksi ison aamupalan lääkkeenoton yhteydessä? Tyhjään mahaan tuollainen voi olla katastrofi.

Totta puhuen olen vähän huono syömään aamuisin. Tänään sain alas kuitenkin puuron ennen lääkettä, mutta tulos ei ollut silti kovin hyvä.

Pitääpä vielä yrittää kunnon aamupalan syömistä, jos se vaikka helpottaisi.

Syö mieluummin 1-2 keitettyä kananmunaa (jos et pidä mausta niin totut kyllä, mun mielestä parhaita kun keittää ne niin että keltuainen on juuri ja juuri hyytynyt.) Pienessä määrässä paljon ravintoa=ei tarvitse saada suurta ruokamäärää alas ja proteiini ja rasva pitää verensokerin tasaisena ja olon parempana kuin kaurapuuro. Toki ihan ok syödä vaikka pieni määrä puuroa ja 1 kananmuna. Itellä myös ADHD ja ainakin aamulla/päivällä olen tarkka että verensokeri pysyy mahdollisimman tasaisena. Sokerin jätin pois kokonaan, sekin oli tosi hyvä ratkaisu. Voin siis kylässä ottaa vähän jotain makeaa mutta kotiin ei enää herkkuja tule. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään saanut elvansesta hengenahdistusta? Mulla alkoi oireet pikkuhiljaa tuntumaan kun annostus nostettii 50mg ja siitä 60mg.. meneekö ohi vai pitäskö pyytää lääkevaihto? Lääkäri sitä mieltä että mua vaan ahdistaa töihin paluu, vaikka oireet voimistuu lääkkeen oton jälkeen 🤔

Minä olen lääkkeen ottaneena aina helpommin hengästynyt liikkuessa. Siksi en ota lääkettä urheilupäivinä ollenkaan.

Vierailija
24/47 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concerta 54mg (ei muita lääkkeitä) käytössä, ei mitään sivuoireita ja kahviakin voin juoda. Otan tuhdin aamupalan kanssa, puuroa, munat & pekoni. Pidän huolen, että juon hyvin vettä päivän aikana. Terveellinen ravintorikas ruokavalio tärkeä. Silti otan lisäksi monivitamiinin, omega-3, sinkki ja iltaisin magnesium. Ylimääräisen sokerin suosittelen jättämään pois. Alkoholia myös kannattaa välttää.

Raskasta liikuntaa 3x viikossa ja kevyempää liikuntaa 2x viikossa. Todennäköisesti auttavat itseäni nukkumaan paremmin. Unirytmi olisi hyvä pitää kunnossa ja tähdätä siihen 8h sekä ottaa lääke aamuisin samaan aikaan. 

Verenpaineita mittailen vieläkin välillä enkä tiedä miksi, ovat ihannearvoissa ja syke elää 60-70 välillä, vaikka paheena satunnainen tupakointi.

Stimulanttilääkkeet ikävä kyllä sellasia, että harvoille tuntuu "kunnolla" sopivan. Eli sellaista sivuoireiden hyväksymistä monelle, koska haluttu vaikutus toimintakyvylle niin tärkeä. Postauksesta ei käynyt ilmi kauanko olet ollut lääkityksellä, saattaahan ne ajan myötä lieventyä ja kadota kokonaan. Toivottavasti näin käy.

M32

Vierailija
25/47 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho tää olikin joku vanha, heh. No toivottavasti ap on saanut lääkeasiat kuntoon.

M32

Vierailija
26/47 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kuuluuko niihin käynteihin jotka diagnoosin saamiseksi pitää käydä jotain keskittymisharjoituksia ja elämänhallinnan neuvontaa?

Tämä on nyt varmaan verrattavissa siihen että sanoisi masentuneelle että yritä nyt piristyä, mutta sanonpa silti. Kai teillä ADHD diagnoosin saaneilla on tiedossa että ei keskittyminen ole kenellekään helppoa? Keskittyminen on taito ja sitä pitää todellakin aktiivisesti harjotella. Lisäksi pitää tiedostaa millä tavalla itse parhaiten omaksuu tietoa, lukemalla, kuulemalla vai tekemällä. Sitten järjestää itselleen mahdollisuuksia oppia sillä itselleen sopivalla tavalla. Esim. itse tuskin koskaan olen kuulemalla oppinut yhtään mitään, mutta olen silti onnistunut väittelemään tohtoriksi.

Olen huomannut että älypuhelimien tulon jälkeen varsinkin keskittyminen on vaikeaa vaikka kuinka yrittäisi pitää sen puhelimen poissa silmistä. Ollaan vaan totuttu siihen että skrollaillaan ja hypitään asiasta toiseen. Olen kokeillut amfetamiinia, kokaiinia yms. stimulantteja, ja tiedän kyllä miltä se tuntuu kun yhtäkkiä pää on täysin selvä ja ajattelu suoraviivaista. Ei siihen tunteeseen mitään ADHDtä tarvitse, kyllä se tulee ihan normaaleillekin ihmisille.

Jos en olisi käynyt koulujani ennen älypuhelimia niin kuvittelisin varmaan itsekin että aivoissani on jotain vikaa. Meille kaikille olisi paras jos palattaisi takaisin yksinkertaisiin puhelimiin.

Suosittelen liikuntaa, puhelimen mahdollisimman kauaksi viemistä, ajastinta (tyyliin nyt kirjoitan 45 min keskeytyksettä) ja HARJOITTELUA. Keskittyminen on todella vaikeaa jos siihen ei ole tottunut, ja vaikka olisikin niin ei kukaan pysty kovin montaa tuntia päivässä tekemään syvää keskittymistä vaativia asioita.

Vierailija
27/47 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on luettu iltapäivälehtien asiantuntijoiden ja psykologien lausuntoja. Niissä AD/HD-testeissä käydään läpi koko elämä vauvasta lähtien. Kaivetaan kaikki tiedot ala-asteen todistuksista lähtien. Olen 80-luvulla syntynyt, eikä silloin kyllä ollut älyluureja, pelkkiä käpylehmiä ja kaarnalaivoja. 

Postauksesi voisi tosiaan osua hyvin ehkä nykyajan nuoriin, mutta ei vanhempiin..

Vierailija
28/47 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kun ei ole mitään tietoa adhd:sta.. Lääke aktivoi aivojen alitoimivaa osaa, jotta nepsy ihminen pystyy toimimaan edes auttavasti neurotyypillisen ihmisen tapaan, ja omaa edes jonkintasoista toimintakykyä ihan arkisissa asioissa kuten suihkussa käyminen, siivous, työ yms. 

Vierailija
29/47 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä sano muuta kuin että nuo lääkkeet on s****sta. En koske enää pitkällä tikullakaan.

Elän ja käyn töissä ihan tyytyväisenä adhd:na nykyisin. Vaihdoin työn sellaiseen jossa voin sählätä ja häröillä, eikä se ainakaan pahasti menoa haittaa.

Mun elämästä meni 3v hukkaan laillisesti piripäissäni ja en anna sitä ikinä anteeksi. Joo oli tasaista ja tylsää kun vaikutus oli päällä, mutta ne laskut ja ahdistus, unettomuus.. hyi h*****ti! Ei enää ikinä.

Vierailija
30/47 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin paljon tältä Elvanselta, mutta nyt olen vain väsyneempi. Löytyykö tämän jälkeen enää mitään vaihtoehtoa? Concertaan en enää koske. Ad hdni oireet ovat vaikeat.

Vierailija
31/47 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytvaikutteinen metyylifenidaatti oli minulle ratkaisu. Mitään pitkävaikutteista en pysty käyttämään.

Vierailija
32/47 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykedeelit ehkä joskus  tähänkin lääkkeenä, mutta ei vielä virallisesti ainakaan.

Ja suomessa tuskin koskaan .

Vierailija
33/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on luettu iltapäivälehtien asiantuntijoiden ja psykologien lausuntoja. Niissä AD/HD-testeissä käydään läpi koko elämä vauvasta lähtien. Kaivetaan kaikki tiedot ala-asteen todistuksista lähtien. Olen 80-luvulla syntynyt, eikä silloin kyllä ollut älyluureja, pelkkiä käpylehmiä ja kaarnalaivoja. 

Postauksesi voisi tosiaan osua hyvin ehkä nykyajan nuoriin, mutta ei vanhempiin..

Kannattaa tosiaan opetella lukemaan muita lähteitä kuin iltapäivälehtiä. Ihan lähteä sieltä duodecimista kirjoja on kirjastot täynnä ja lähde ei ole huhu vaan duodecim kirjat on lääkärikoulutuksessa käytössä. Miten jotku pitääki iltalehteä luotettavana lähteenä. Päinvastoin kirjottavat propagandaa todella todella paljon

Vierailija
34/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku metyylifenidaatti iltapäivällä? Medikinet CR? Tai vaihtoehtoisesti medikinet cr aamupäivällä ja iltapäivään elvanse? 

Mulla on ollut käytössä myös concertta, eikö tuo medikinet ole käytännössä sama?

Lääkäri myös muistaakseni sanoi, ettei sovi mikäli concertakaan ei käy. Concertasta oli periaatteessa sama hyöty kuin elvansessa, mutta sivuoireet kasvoivat vieläkin tukalammiksi, muistaakseni lisäksi myös hengästytti liikkuessa, jolloin lääkkeen pystyi ottamaan vasta koulussa (pyöräilen matkat).

Mutta voisikohan tuohon rinnalle ottaa iltapäiviksi jonkun lyhyt vaikutteisen? Olen miettinyt, että onkohan siinä jokin tiedossa oleva ongelma, koska lääkäri ei ole tätä ehdottanut? :/

Kokeilematta ei voi tietää sopiiko. Medikinet on metyylifenidaatti, kuten concertakin, mutta medikinet cr kapselissa on vaikuttavaa ainetta sekä nopeasti että hitaasti vapautuvassa muodossa. Olen hoitanut potilaita, joille concerta ei sovi, mutta medikinet cr sopii, ja päinvastoin. Medikinet cr on keskipitkävaikutteinen, ja lisänä voi tarvittaessa käyttää lyhytvaikutteista medikinetiä iltapäivisin. Jos nukahtamishaitta on hankala, auttaa monia melatoniini. Kuvaamasi haitat ovat kyllä siinämäärin hankalat, että ottaisin asian puheeksi lääkärin kanssa. Jos mikään metyylifenidaatti ei sovi, eikä ilmeisesti myöskään tuo lisdeksamfetamiini, niin on vielä muutamia muitakin vaihtoehtoja. Onko atomoksetiinia jo kokeiltu? Se on sillä tavalla vähän pulmallinen, että vastetta joutuu odottelemaan joitain viikkoja, eikä välipäiviä voi pitää. Joillekin kuitenkin sopii lopulta hyvin. Guanfasiinia määrätään aika vähän, ja yleensä viimeisenä vaihtoehtona, mutta jos se sopii, saattaa olla hyvinkin tehokas lääke. Siinäkään ei kyllä taukoja voi pitää, ja on melko hintava lääke. Jos on taipumusta matalaan verenpaineeseen, voi olla ettei se sovi, koska laskee painetta entisestää päinvastoin kuin muut adhd lääkkeet, jotka tuppaavat helposti nostamaan verenpainetta ja sykettä. 

Vierailija
35/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku metyylifenidaatti iltapäivällä? Medikinet CR? Tai vaihtoehtoisesti medikinet cr aamupäivällä ja iltapäivään elvanse? 

Mulla on ollut käytössä myös concertta, eikö tuo medikinet ole käytännössä sama?

Lääkäri myös muistaakseni sanoi, ettei sovi mikäli concertakaan ei käy. Concertasta oli periaatteessa sama hyöty kuin elvansessa, mutta sivuoireet kasvoivat vieläkin tukalammiksi, muistaakseni lisäksi myös hengästytti liikkuessa, jolloin lääkkeen pystyi ottamaan vasta koulussa (pyöräilen matkat).

Mutta voisikohan tuohon rinnalle ottaa iltapäiviksi jonkun lyhyt vaikutteisen? Olen miettinyt, että onkohan siinä jokin tiedossa oleva ongelma, koska lääkäri ei ole tätä ehdottanut? :/

Kokeilematta ei voi tietää sopiiko. Medikinet on metyylifenidaatti, kut

Lisään vielä, että eri valmisteita on tosiaan mahdollista myös kombinoida keskenään lääkärin harkinnan mukaan. 

Vierailija
36/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän concertaa eikä ole ollut sivuoireita siitä. Ainoa iltapäivästä, kun lääkkeen vaikutus lakkaa, niin pitää käydä vetämässä pikaiset päiväunet.

Vierailija
37/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annostuksen tarkistus, melatoniini, säännöllinen päivärytmi, hyvä nesteytys, lääkkeen vaihto.

Liian pieni annostus voi ahdistaa.

Vierailija
38/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystynyt käyttämään Concertaa ollenkaan, mutta lyhytvaikutteinen Medikinet on ollut ratkaisu ongelmiin. Elvansea en pysty myöskään käyttämään, kun vaikutusaika niin pitkä. En tiedä miten lyhytvaikutteinen Medikinet on niin paljon parempi kuin Concerta, mutta näin se mulla on.

Vierailija
39/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tullut elvansesta muita oireita kuin suun kuivumista. Ensin tuli väsymystä iltapäivällä mutta määrättiin toinen annos iltapäivästä (aamulla 50mg, iltapäivällä 30mg) ja se estää väsymyksen jos muistaa ottaa sen suunnilleen tuntia ennenn kuin aamulääkkeen vaikutus alkaa lakata. 

Concertasta ja medikinetistä tuli ihan järkyttävät paniikkiahdistukset, ei vaan sovi metyylifenidaatti itselleni. Joillain taas se sopii paremmin kuin Amfe-pohjaiset.

Otan urheilujuomaa tai elektrolyyttijauhetta veteen sekoitettuna päivän mittaan, estää kehon kuivumista (stimulantit saattaa poistaa nesteitä.) Jos tulee uniongelmia niin kannattaa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ottaa pari c-vitamiiniporetablettia ja juoda runsaasti vettä, c-vitamiini nopeuttaa huomattavasti lääkkeen poistumista kehosta (tämän takia ei myöskään kannata juoda aamulla ja päivällä esim. appelsiinimehua, heikentää tehoa). 

Lääkkeen vaikutus voi olla tasaisempi jos syö ennen lääkkeen ottoa jotain proteiinipitoista, itse aina otan aamupalaksi jonkun proteiinivanukkaan.

Vierailija
40/47 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja vaikka stimulantteja ei tarvitsisi käyttää joka päivä, itse olen huomannut että ne toimivat parhaiten ja ilman sivuoireita kun otan ne joka päivä. En ole huomannut että tulisi mitään toleranssia. Iltapäivälääkettä en tosin välttämättä ota jos on sellainen päivä että pienestä väsymyksestä ei ole haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi