Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pomo vaatii sairaslomatodistuksen mutta ei kerro...

Vierailija
09.03.2019 |

...mistä se pitää hakea. Sairastuin eilen ja ilmoitin pomolle etten voi tehdä viikonlopun työvuoroja. Pomo ilmoitti että haluaa samantien saikkulapun ja vaati että kerron mikä on sairausloman tarkka syy. Koska en ole ennen sairastellut tai tarvinnut työterveyshuollon palveluita, kysyin mikä on työpaikkamme lakisääteinen lääkärikeskus . Pomo vastasi epämääräisesti että " kaupungin x kunnallinen terveydenhuolto" ja väitti että tietty toimipiste päivystäisi (eri kaupungeissa missä asun) 24h. No ei ollut auki tänään tuo pomon ilmoittama terveyskeskus. Voisin mennä tokioman kaupungin päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi, mutta oloni ja tartuntariskin huomioon ottaen se ei todellakaan tule kysymykseenkään (täällä todella ruuhkassa viikonloppuna päivystyksessä). Otin ajan sitten yksityiseltä lääkärikeskukselta jonka tietty joudun itse maksamaan, jonne pääsin samantien ja sain sairaslomatodistuksen ja lääkkeet. Pomo on lähettänyt koko päivän viestejä, että minun pitää tänään tuoda (sairaana!!) Sairauslomatodistus hänelle tai vähintään lähettää heti kuva siitä.
Nyt hän väittää ettei tuo yksityisen lääkärikeskuksen todistus kelpaa koska olisi pitänyt mennä kunnalliselle. Kerroin että hänen ilmoittama paikkansa ei ole tänään avoinna, en voi mennä sinne. Pomo inttää että sitten olisi pitänyt mennä oman kaupungin päivystykseen jonottamaan -jonne työpaikallani ei ole minkäänlaista sopimusta edes.
Pomoni käytös on todella sikamaista ottaen huomioon että olen oikeasti sairaana enkä ole saikuttanut huvikseni koskaan.
Mitä tässä kannattaa tehdä? Pomo väläyttelee varoituksen antamiselle luvattomasta poissaolosta. Onko siihen perusteet? Olen ollut työelämässä vasta vähän aikaa koska olen nuori, joten siksi tämä on minulle täysin uutta.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuta sanoa, kuin että lähde helvettiin tommosesta puljusta.

Vierailija
2/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä, en todellakaan aio jäädä tällaiseen firmaan. Onneksi oman alan töitä riittää ja valinnan varaa on.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole aiemmin kuullu,ettei yksityinen kelpaisi, mikäli se oma mesta on kiinni.

Vierailija
4/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ilmoittauduitko alunperin sairaaksi kertomatta edes syytä, eli mikä sairaus on kyseessä? 

Vierailija
5/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä, en todellakaan aio jäädä tällaiseen firmaan. Onneksi oman alan töitä riittää ja valinnan varaa on.

Ap

Juu, haku vetämään vaan muualle.

Vierailija
6/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pakene kauas noin hirveästä paikasta. Pomosi ei kuulosta normaalilta. Hän ei taida itsekään olla perillä teidän sairaslomakäytännöistä.

Vierailija
7/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon yhteyttä. Jos et kuulu niin liity, auttavat kyllä juurikin tämmöisissä pomojen mielivaltaisissa pompotusyrityksissä. Olisit hyvin voinut mennä toisena päivänä lekuriin. Omalla rahalla ei yksityisellä tarvitse käydä, itse laittaisin firman maksamaan sen käynnin kerta oli vaatinut. Vaikka olet nuori niin älä anna kenenkään pompotella sinua noin.

Vierailija
8/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työpaikkaan, jossa noudatetaan lakeja.

Vierailija
9/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista ettei pomolle tarvitse kertoa mikä sairaus on kyseessä.

Vierailija
10/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole aiemmin kuullu,ettei yksityinen kelpaisi, mikäli se oma mesta on kiinni.

Ei välttämättä kelpaa kuin Työterveyslaitoksen lappu. Kaikki muut voi ohittaa laillisesti.

Vierailija
11/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ilmoittauduitko alunperin sairaaksi kertomatta edes syytä, eli mikä sairaus on kyseessä? 

Kerroin ympäripyöreästi mistä on kyse,en lähtenyt yksityiskohtaisesti selittämään vaan sanoin että tarkempi diagnoosi selviää kun olen käynyt lääkärissä. Kun pomolle ei riittänyt ilmoitus että olen äkillisesti sairastunut luultavasti jonkun sortin tautiin x vaan hän vaati tarkempaa tietoa sairaudesta. Olen ajatellut että pomolle riittää tieto minkä tyyppinen sairastuminen on kyseessä ja sitten tosiaan se sairauslomalappu kertoo hänelle sen tarkan diagnoosin. Nyt hän sai sen mutta ei hyväksy todistusta. Vaatii että on lähdettävä kaupungin päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi aika heikossa hapessa. Mielestäni tämä menee jo simputtamiseksi?

Vierailija
12/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittoon yhteyttä. Jos et kuulu niin liity, auttavat kyllä juurikin tämmöisissä pomojen mielivaltaisissa pompotusyrityksissä. Olisit hyvin voinut mennä toisena päivänä lekuriin. Omalla rahalla ei yksityisellä tarvitse käydä, itse laittaisin firman maksamaan sen käynnin kerta oli vaatinut. Vaikka olet nuori niin älä anna kenenkään pompotella sinua noin.

Miksi olisi voinut mennä toisena päivänä lääkäriin? Meillä ei ainakaan takautuvasti hyväksytä mitään. Ap meni vapaasta tahdostaan yksityiselle, ta ei sitä vaatinut. Eli ei voi vaatia rahojaan sieltä takas.

Vierailija
13/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pomolle tarvitse kertoa sairausloman syytä. Lääkärintodistus koodeineen riittää. Ja ei ole väliä, onko kunnallisesta vai yksityiseltä, normaalitapauksessa. Jos on aiempaa epäilyä esim. luvattomasta saikutuksesta, työnantaja voi määrätä käyttämään tiettyä työterveyslääkäriä, mutta tässä ei siitä lie kyse.

Vierailija
14/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin ympäripyöreästi mistä on kyse,en lähtenyt yksityiskohtaisesti selittämään vaan sanoin että tarkempi diagnoosi selviää kun olen käynyt lääkärissä. Kun pomolle ei riittänyt ilmoitus että olen äkillisesti sairastunut luultavasti jonkun sortin tautiin x vaan hän vaati tarkempaa tietoa sairaudesta. Olen ajatellut että pomolle riittää tieto minkä tyyppinen sairastuminen on kyseessä ja sitten tosiaan se sairauslomalappu kertoo hänelle sen tarkan diagnoosin. Nyt hän sai sen mutta ei hyväksy todistusta. Vaatii että on lähdettävä kaupungin päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi aika heikossa hapessa. Mielestäni tämä menee jo simputtamiseksi?

Onko pomosi yliutelias juoruilija nainen? En nimittäin yhtään yllättyisi, kuulostaa juuri sellaiselta että vaitiolovelvollisuus tuskin on pomosi vahvimpia juttuja.

Vierailija
15/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmalla täytyy lain mukaan olla työterveyshuolto, käsittääkseni ”kaupungin X terveyskeskus” ei kelpaa. Paremmin tietävät korjatkoot jos puhun pötyä.

Vierailija
16/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikan osoittama lääkärikeskus ei ole auki niin silloin sinne mennään kun on auki.

Vierailija
17/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pomolle tarvitse kertoa sairausloman syytä. Lääkärintodistus koodeineen riittää. Ja ei ole väliä, onko kunnallisesta vai yksityiseltä, normaalitapauksessa. Jos on aiempaa epäilyä esim. luvattomasta saikutuksesta, työnantaja voi määrätä käyttämään tiettyä työterveyslääkäriä, mutta tässä ei siitä lie kyse.

Mitäs sitten jos tämä tietty lääkäri ei ole tavoitettavissa? Eli pomon ilmoittama terveyskeskus ei ole auki kun lääkäriin olisi mentävä eikä yrityksellä ole sopimusta sen kaupungin terveyskeskuksen kanssa missä asun mutta vaatii että sinne on silti mentävä?! En usko että voisin pokkana marssia naapurikaupungin kunnalliseen päivystykseen. Ärsyttää että pomo ei anna selkeitä ja toimivia tietoja miten menetellä eikä kelpuuta kuin hankalimman mahdollisen ratkaisun joka tarkoittaa kahta lääkäri käyntiä saman päivän aikana, kun eka (Mehiläisen)todistus ei kelpaa.

Ap

Vierailija
18/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa joltain lapsityrannilta tuo esimiehesi.

Vierailija
19/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmalla täytyy lain mukaan olla työterveyshuolto, käsittääkseni ”kaupungin X terveyskeskus” ei kelpaa. Paremmin tietävät korjatkoot jos puhun pötyä.

.Miksi muka ei voisi olla terveyskeskuksessa? Olet siis väärässä,

Vierailija
20/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikan osoittama lääkärikeskus ei ole auki niin silloin sinne mennään kun on auki.

Eivät kirjoita takautuvasti sairauslomaa, eli maanantaina pääsisin aikaisintaan (pomo haluaa nimenomaan todistuksen heti tästä päivästä ja huomisesta) ja nyt kirjoitettu sairausloma kestää keskiviikkoon asti.

Jos ei itkettäisi tilanteen absurdius saattaisi pomon pikkumaisuus naurattaa.

Ap