Te, joilla ei ole autoa, miten hoidatte seuraavat tilanteet
Uuden maton, lampun tai vastaavan ostaminen ostaminen ja kuljetus kotiin.
Lapsi yökylässä kaverin luona ja keskiyöllä iskeekin ikävä.
Sukulaisen häät/hautajaiset naapurikkunnassa
Juhlat tulossa: 4-5 kauppakassillista ruokaa ja juomaa
Kommentit (75)
Kantamalla tai isot tavarat kotiinkuljetuksella.
Onneksi tällaista tilannetta ei ole tullut, lapset ovat yökyläilleet vasta sitten kun ovat olleet siihen riittävän kypsiä. En kyllä hakisi autollisenakaan keskellä yötä lasta kotiin. Yökyläilyn sääntönä on että jos menee niin on eikä temppuile.
Matkustetaan junalla tai bussilla tai jos tilaa jonkun sinne menevän kyydissä niin sitten autolla.
Käydään useampana päivänä tai sitten mennään porukalla kauppaan. Meitä on kolme ja hyvin on ostokset jaksettu kantaa kimpassa.
Lisään vielä käytämme taksia jonkun verran. Autollisilta ystäviltä pyydän joskus apua ja maksan bensakuluja. Joskus minulla on sukulaisten autoja käytössä ja silloin teen kerralla isompia hankintoja.
- Joko tilaan postimyynnillä kotiinkuljetuksella, tai sitten kävelen kauppaan ja kannan tuotteen kotiin (joskus käytän bussia kotimatkaan).
- Tällaista ei ole ikinä käynyt, mutta luottaisin sen verran kaverin vanhempiin, että osaavat tilanteen hoitaa keskellä yötä. Itse sanon yökyläileville lapsille, että aina saa tulla herättämään, jos tulee hätä yöllä.
- Junalla tai bussilla paikkakunnalle, tai jonkun sukulaisen kyydissä. Juna-/bussiasemalta saa kyydin paikanpäälle (joko joku sukulainen tai taksi).
- Voi ostaa parissa erässä helposti, tai sitten yhdessä erässä ja reppu selkään ja kauppakassit käsiin. Bussi vie kotiin.
Toki omalla autolla nämä kaikki sujuu helpommin, mutta säästää kuukaudessa paljon, kun ei tule kustannuksia autosta :)
vastauksena kaikkiin: kävellen. paitsi naapurikuntaan julkisilla/kimppakyydillä. jos ei mahdollisuutta niin en mene ollenkaan.
Meilläkään ei ollut autoa, kun asuttiin Espoossa, mutta täällä maalla tarvitsee auton tai roppakaupalla aikaa ja kärsivällisyyttä. Palvelut kun on hajasijoitettu ympäri kuntaa ja bussiyhteydet hämmästyttävän heikot. Esim. töihin pääsen, jos lähden reilu kaksi tuntia aiemmin, vaihdan kahdesti bussia ja käytän työmatkaani aikaa siis tuon kaksi tuntia. Kävellä tosin ei tarvitse missään vaiheessa 100 m enempää.
Toisaalta jos haluan viedä lapsen päiväkotiin, menee pakka uusiksi. Samalla bussilla pitää jäädä pois 3 km:n jälkeen ja kävellä 1 km, lapsi päiväkotiin, 2 km:n kävely (bussi tulee vasta tunnin päästä) ja vaihto uuteen bussiin, jonka lähtemisestä en ole varma, kun kaikki bussit liikkuvat tosi harvoin, ja sitten vielä kerran vaihto. Niin, ja olen töissä samassa kunnassa! Lapsen päivät päiväkodissa tulisivat tosi pitkiksi. Työpaikkani viereen emme muuttaneet, koska mieheni työmatkat olisivat olleet ihan mahdottoman pitkiä, mutta autolla pääsen töihin 20-25 minuutissa.
Mies tarvitsee autoa ihan työssäänkin (toimipisteestä toiseen liikkuminen), joten autottomuus ei enää ole vaihtoehto. Toisaalta kun on huomannut, miten nopeasti autolla liikkuu, kun vertaa entiseen aikaan, niin en tiedä, pystyisimmekö menemään enää niin epämukavalle alueelle kahden lapsen kanssa. Odottaminen ja järkyttävän pitkät matkat eivät enää houkuttele, kun suoraankin voi päästä.
Onhan autottomuus hyvä vaihtoehto, jos
1) työpaikka on ihan naapurissa
2) työpaikalle on hyvä ja toimiva julkinen liikenne
3) ei ole lapsia
Meillä lasten harrastuksiin vieminenkin olisi aika tukalaa esim. jääkiekkovarusteiden tai laskettelusuksien raahaamiseen tarvittaisiin melkoista kärsivällisyyttä ruuhkabussissa. Tietysti silloin lapset eivät varmaan näitä harrastuksia harrastaisi.
Kaikille vain ei riitä työpaikkoja sopivasti ihan kantakaupungissa, ja jo esim. Espoossa välimatkat ovat suuret. Mieheni työpisteet ovat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla eikä todellakaan onnistu sujuva vaihto työpisteestä toiseen julkisilla, vaikka bussit ja junat näiden toimipisteiden vierestä kulkevatkin. Se sujuvuus on vain ihan toinen juttu. Työpäivän aikana jos joutuisi istumaan bussissa ja junassa muutaman tunnin, kuluisi aikaa hukkaan ja miehen työn koko idea romuttuisi(mieheni siis pitää olla näissä toimipisteissä hyvin nopeasti, se on jutun idea).
Toisaalta siskoni asuu Espoossa junaradan varrella ja pääsee Helsinkiin työpaikalleen 20 minuutissa. Hän ei todellakaan tarvitse autoa muuta kuin raskaiden ostosten kotiin viemiseen ja lainaa silloin äitini autoa. Ei hänellä tosin ole lapsiakaan. Autottomuuteen tarvitaan aivan tietynlainen asumisympäristö ja tietynlainen työ, jotta se onnistuu sekä mahdollisimman vähän sekoittavia asioita (esim.puolison työ, lasten harrastukset). Meillä kun on vielä tuo mökkikin, jonne ei ole julkisia yhteyksiä, niin emme enää autottomuuteen taivu mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 19:48"]
No ei se autollisuus takaa sitä, että saa ne huonekalut itse kotiin, pitäisi melkein olla paku. Käytiin tänään Ikeassa farmarilla ja sinne jäi yksi hyvä löytö, koska se oli niin pitkä ettei mahtunut autoon. Eli ei riitä, että on auto, pitäisi olla pakettiauto. Edes farmariin ei mahdu ne isoimmat hankinnat, joten joutuu joko vuokraamaan pakun tai sitteen lainaamaan jostain. Samassa tilanteessa silloin kuin autottomat.
[/quote]
OT, mut pakko avautua! Just tätä asennetta vihaan ja paljon. Ihminen, jolla on jo asia X tulee valittamaan kuika tämä X on niin ja niin huono tai että hän haluaa lisää X:ää ihmiselle, joka voi vaan haaveilla asiasta X :D
Esim hoikka ihminen valittaa reilusti ylipainoiselle kuinka on vaikea laihduttaa "liikakilot" poist tai kolmen lapsen äiti valittaa lapsettomalle kuinka ei saa sitä neljättä muksua jostain syystä hankittua... Miettikää vähän ihmiset!
Autottomana on välillä todella raskasta kun saa raahata kaiken vaikeimman kautta (taksistakaan ei voi ihan koko ajan olla maksamassa...), joten minua ei ainakaan kiinnosta kuinka IKEAN kamat ei mahtuneet farmariinne! Koitappa seuraavan kerran mennä sinne IKEAan ihan kokonaan autotta, katso sitten mitä saat mukaasi ja mitä et :P
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 19:48"]
No ei se autollisuus takaa sitä, että saa ne huonekalut itse kotiin, pitäisi melkein olla paku. Käytiin tänään Ikeassa farmarilla ja sinne jäi yksi hyvä löytö, koska se oli niin pitkä ettei mahtunut autoon. Eli ei riitä, että on auto, pitäisi olla pakettiauto. Edes farmariin ei mahdu ne isoimmat hankinnat, joten joutuu joko vuokraamaan pakun tai sitteen lainaamaan jostain. Samassa tilanteessa silloin kuin autottomat.
[/quote]
OT, mut pakko avautua! Just tätä asennetta vihaan ja paljon. Ihminen, jolla on jo asia X tulee valittamaan kuika tämä X on niin ja niin huono tai että hän haluaa lisää X:ää ihmiselle, joka voi vaan haaveilla asiasta X :D
Esim hoikka ihminen valittaa reilusti ylipainoiselle kuinka on vaikea laihduttaa "liikakilot" poist tai kolmen lapsen äiti valittaa lapsettomalle kuinka ei saa sitä neljättä muksua jostain syystä hankittua... Miettikää vähän ihmiset!
Autottomana on välillä todella raskasta kun saa raahata kaiken vaikeimman kautta (taksistakaan ei voi ihan koko ajan olla maksamassa...), joten minua ei ainakaan kiinnosta kuinka IKEAN kamat ei mahtuneet farmariinne! Koitappa seuraavan kerran mennä sinne IKEAan ihan kokonaan autotta, katso sitten mitä saat mukaasi ja mitä et :P
[/quote]
Autottomuutta on kahta lajia: vapaaehtoista ja tahatonta. Ymmärsin, että tämä ketju oli takoitettu vapaaehtoisesti autottomille, koska ap viittasi kysymyksillä eiliseen "mitä ajattelen perheistä joilla ei ole omasta valinnastaan autoa?"-ketjuun.
Tämä on juurikin se pointti. IHminen valitsee asuinpaikkansa joillain kriteereillä. Kun asuu kaupungissa, jossa on hyvä infra, elämäntavan ei tarvitse perustua autoiluun.
Olen hyvin iloinen huomatessani, että meitä on näin monia. Ja moni vastaajista pystyy pitämään autottomuudesta kiinni lapsiperheessäkin. Hatunnosto!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 20:01"]
Helppo nakki. Meillä on tällä hetkellä auto, mutta ei ole aina ollut. Olemme valinneet asuinpaikkamme siten, että autoton elämäntapa on mahdollinen. Emme käytä autoa kuin muutaman kerran vuodessa ja silloin sukulaisvierailuihin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 23:33"]
- junalla pääsee joka paikkaan.
[/quote]
Just... varsinkin just junalla pääsee ihan mihin vaan. Oikeastaan useampiin paikkoihin pääsee vain lentokoneella tai laivalla.
Mitä nää kaikki lapsettomat muuten tekee vauva-lehden keskustelupalstalla?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 18:29"]
Tämä on just se pointti: Ollaan totuttu. Kyse ei useinkaan ole välttämättömyydestä vaan tottumuksesta ja sitä, että on kiva päästä helpolla. En piruile näin sanoessani, ymmärrän hyvin, että helppous on miellyttävää.
Tuo jälkimmäinen kommentti sen sijaan on kyllä piruilun arvoinen. Huono herja. Olisi mukavampaa meille kaikille, jos käyttäisit ne rahasi vaikka palveluihin ja kulttuuriin.
[/quote]
Emme pärjäisi enää edes yhdellä autolla, kun on totuttu kahden auton käyttöön.
Auton pitäminen on kallista, mutta johonkihan rahat pitää saada menemään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 10:49"]
Mitä nää kaikki lapsettomat muuten tekee vauva-lehden keskustelupalstalla?
[/quote]
Mistä syystä perheelliset esiintyy sinkkupalstoilla sinkkuina ja etsiis seuraa, vaikka puoliso löytyy omasta takaa?
Jonkun syyllisyysnappi taisi mennä pohjaan, vai? Se on inhimillistä, näin käy usein.
Ketjussa on vastattu esitettyyn kysymykseen siitä, miten käytännössä AP:n hankalaksi uumoilemat tilanteet on saatu ratkaistuksi perheissä, joissa ei ole autoa. Vastauksissa on kiihkottomasti kerrottu, miten isot ruokaostokset tai naapurikunnassa kyläily on hoidettu. Usein on korostettu sitä, että asuinpaikka on merkittävä tekijä. Moni on maininnut auto-osuuskunta CCC:n. Jotkut ovat kertoneet lainaamansa tarvittaessa autoa ystäviltään ja maksavansa auton käytöstä.
Olen itse ollut tilanteissa, joissa auton omistaja on halunnut tarjota minulle kyydin, ettei minun tarvitse bussilla mennä. Autoileva ei ymmärrä, että bussilla meneminen ei ole minulle mikään ongelma, teen sitä päivittäin. Usein olen mieluummin halunnut mennä bussilla ja miettiä omia asioitani sen sijaan, että istun puolitutun seurassa small talkia rupatellen. Tilanteet ovat olleet sosiaalisesti hankalia, sillä kieltäytyessäni olen huomannut kyydin tarjoavan loukkaantuneen.
Mielestäni kritiikkisi ei osunut. Itsetehostusta tässä ketjussa on ollut harvinaisen vähän. Toivoisin, että vastakkainasettelujen sijaan tämä ketju herättelisi joitain (kaupunkilaisia) autonomistajia havahtumaan. Jos noin moni palstalainen pystyy tuohon eikä vaikuta kovin stressaantuneelta, olisiko tämä meillekin mahdollista?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 23:28"]
Ihania ne ihmiset, jotka kehuskelee olevansa maailmanparantajia siitä syystä, ettei heillä ole autoa.
Kuitenkin kyyti kelpaa aina, jos sitä tarjotaan, ja usein tarjoamattakin. Onhan se tietysti kiva, että nämä hyvät ihmiset voivat hyötyä huonommista ihmisistä tahrimatta sädekehäänsä.
Kuinka tekopyhää.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 23:33"]
- junalla pääsee joka paikkaan.
[/quote]
Just... varsinkin just junalla pääsee ihan mihin vaan. Oikeastaan useampiin paikkoihin pääsee vain lentokoneella tai laivalla.
[/quote]
Junalla kyllä pääsee (Suomessa) moneenkin paikkaan. Mutta ensin pitää päästä painavien laukkujen kanssa sinne junalle ja määränpäässäkin olisi ihan kiva päästä perille asti. Ja harvoin se juna vie juuri sen sirkan kotiovelle, kenen luokse olet menossa vierailulle.
Itse olen kulkenu junalla sukulaisissa hki-keski-suomi väliä useamman vuoden ajan. Ongelma minulle ei ole itse juna, vaan se kaikki jumalaton laukkujenraahailu, mikä lystiin liittyy. Tuhannesti olen haaveillut autosta juuri tuon takia, ettei tarvitsisi raahailla painaivia matkatavaroita kävellen/bussella useita kilometreja, mutta kortittomana köyhänä sinkkuna se ei ole mahdollista.
Ajaisin taksilla, jos muuten menee vaikeaksi. Autoa en kovin helposti lainailisi, koska se on pummimista. Miksette muuten autottomat käytä joskus taksia?
Meillä on auto ja kilometrikulut on uudessa autossa viimeisen kahden vuoden ajalta 42 senttiä/km. Laskin siis jokaisen pennin, joka autoon käytetty ja jaoin kilometrien määrällä. Siinä realiteettia. Siksi olisi paljon halvempaa heittää auto pois, yrittää pärjätä julkisilla ja suhata sitten joskus taksillakin. Nyt ajetaan paljon turhaa ajoa, kun kerran mahdollista. Itseasiassa laskin, että voisimme ajaa töihin joka päivä taksilla, jos auton saisi pois. Meillä menee autoon se 600 Euroa/kk, joten aika monta taksimatkaakin tekisi ja silti jäisi plussalle.
Tosiaan bussilla maton ja lamput yms saa vietyä,lamputkin on pienissä paketeissa aina pakattuna. Huonekaluille kotiinkuljetus tai ystävän kyydillä.
Lapsen kaverit asuvat lähellä,koulukaverit siis ja jos jonkun ystäväperheen lapsi niin heistä kyllä toinen vanhemmista lähtee tuomaan jos ikävä iskee,tietävät ettei mulla autoa.
Meillä ei kyllä koskaan tule niin isoja juhlia ettenkö saisi parilla kerralla tuotua ostoksia kaupasta.
sairaalaan jos lähdettävä niin taxilla ja matkoilta kun tullaan niin taxilla kotiin asemmalta.
Mua ärsyttää itseeni sellaset ystävät jotka aina tottuneet autoon, että kotona ollessaan eivät voi lapsen kanssa lähteä 15 min bussimatkalle esim keskustaan tai meille kylään,kun ei ole sitä autoa,kun se on miehellä ja ei me oikeen bussilla ja vaikeeta vaikeeta pälä pälä..aijaa,miten niin vaikeeta?? itse kuljen joka pv!!!