Toimeentulotuki opiskelijalle yli vuodeksi?
Jos opinnot ovat pitkittyneet niin, että opintotukikuukaudet loppuvat, onko toimeentulotukea mahdollista saada yli vuodeksi? Kelan sivuilla lukee, että kohtuullinen aika loppujen opintojen suorittamiseen on enintään vuosi, mutta jos opintoja ei ole mahdollista suorittaa tässä ajassa koska niitä on vielä niin paljon, voiko toimeentulotukea saada kauemminkin? Jos siis voi esimerkiksi todistaa, että ne jäljellä olevat opinnot kuitenkin etenevät vaadittua vauhtia.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä jos mulla on tutkinnon suorittaminen täysin kesken? Kandi vielä vaiheessa ja siihen vielä pitäisi tehdä maisteri päälle. Eihän ne voi esim 3 vuoden opintoja vaatia suorittamaan kuukausissa/vuosissa?
En ole siis ap mutta kiinnostunut koska pian on edessä sama tilanne. Opinnot etenevät hyvin, itseasiassa nopeammin kuin mikä tavoiteaika on, mutta koska olen opiskellut jo ennen tätä tutkintoa niin kuukaudet tulevat väistämättä täyteen.
Ap:lla samantyyppinen tilanne. Loppujen opintojen suorittaminen ei ole vuodessa mahdollista tai vaikka olisikin, eihän niitä ole mitään järkeä runnoa läpi surkeilla arvosanoilla.
Mutta kiva että ainakin yksi vastaaja on saanut yli vuodeksi. Järjellä ajatellen pidän täydellistä tyhjän päälle jättämistä aika epätodennäköisenä.
Miksi ajattelet että yhteiskunnalla on vastuu elättää sinut, ikuisuusopiskelijan tai jonkun muun joka vaikka päättää suorittaa elämänsä aikana huvikseen 3-4 tutkintoa ilman tuloja? Opiskella voi jos on siihen varaa.
Eli yhteiskunta mieluummin maksaa loppuiän työttömyyskorvausta?
Jokainen on itse velvollinen elättämään itsensä. Yleensä syy siihen että opintotukikuukaudet ovat loppuneet, on siinä että opiskelija joko opiskelee toista tutkintoa (eli on jo aiempi tutkinto jolla työllistyä) tai on vain lusmuillut opintojen ajan eli opinnot eivät ole edenneet. Jos lusmuilu johtuu terveydellisistä syistä niin tulee hakeutua lääkärin juttusille ja sairauslomalle, jos ei kykene opiskelemaan.
Ihanan naiivia. Tokihan aiemmalla tutkinnolla työllistyy.
No miksei työllistyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä jos mulla on tutkinnon suorittaminen täysin kesken? Kandi vielä vaiheessa ja siihen vielä pitäisi tehdä maisteri päälle. Eihän ne voi esim 3 vuoden opintoja vaatia suorittamaan kuukausissa/vuosissa?
En ole siis ap mutta kiinnostunut koska pian on edessä sama tilanne. Opinnot etenevät hyvin, itseasiassa nopeammin kuin mikä tavoiteaika on, mutta koska olen opiskellut jo ennen tätä tutkintoa niin kuukaudet tulevat väistämättä täyteen.
Ap:lla samantyyppinen tilanne. Loppujen opintojen suorittaminen ei ole vuodessa mahdollista tai vaikka olisikin, eihän niitä ole mitään järkeä runnoa läpi surkeilla arvosanoilla.
Mutta kiva että ainakin yksi vastaaja on saanut yli vuodeksi. Järjellä ajatellen pidän täydellistä tyhjän päälle jättämistä aika epätodennäköisenä.
Miksi ajattelet että yhteiskunnalla on vastuu elättää sinut, ikuisuusopiskelijan tai jonkun muun joka vaikka päättää suorittaa elämänsä aikana huvikseen 3-4 tutkintoa ilman tuloja? Opiskella voi jos on siihen varaa.
Jokainen on itse velvollinen elättämään itsensä. Yleensä syy siihen että opintotukikuukaudet ovat loppuneet, on siinä että opiskelija joko opiskelee toista tutkintoa (eli on jo aiempi tutkinto jolla työllistyä) tai on vain lusmuillut opintojen ajan eli opinnot eivät ole edenneet. Jos lusmuilu johtuu terveydellisistä syistä niin tulee hakeutua lääkärin juttusille ja sairauslomalle, jos ei kykene opiskelemaan.
Syynä saattaa olla myös aiempi tutkinto jolla ei työllisty, jolloin opiskelu on parasta mahdollista itsensä elättämisen edistämistä. Ja kela ei valitettavasti myönnä sairauspäivärahaa kaikille tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä saattaa olla myös aiempi tutkinto jolla ei työllisty, jolloin opiskelu on parasta mahdollista itsensä elättämisen edistämistä. Ja kela ei valitettavasti myönnä sairauspäivärahaa kaikille tarvitseville.
Näissä tapauksissa juurikin kunnan sosiaaliviranomaiset arvioivat tilanteen ja tarvittaessa ilmoittavat Kelaan perusosan alentamisesta/alentamatta jättämisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttärelle sanottiin Savonlinnassa, ettei opiskelija saa toimeentulotukea. Vain kesäajalta sai, kun ei opiskellut. Syksyllä virkailija soitti ja haukkui, kun tytär oli edelleen laittanut hakemuksen vaikka opinnot alkoivat.
Kovin on eri käytäntöjä ilmeisesti. Reilukerho.
No ei tietenkään saa, koska hänen tulokseen katsotaan opintoraha + opintolaina.
Ja aloittajalle. Toimeentulotukea voit saada vaikka kuinka kauan, mutta perusosaa alennetaan 40%, jos et osoita aktiivisuutta oman toimeentulotun turvaamiseksi. Jos tutkinto on ensimmäinen niin harkintaa käytetään enemmän. On tullut myös vastaan niitä, joilla opinnot on alkanut 90-luvulla ja edelleen kesken. Eli toimeentulotuella ovat olleet yli 20 vuotta. Perusosaa tietty alennettu. T. Kelan toimeentulotuen käsittelijä
Perusosaahan voidaan alentaa vain, jos se ei vaaranna ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttärelle sanottiin Savonlinnassa, ettei opiskelija saa toimeentulotukea. Vain kesäajalta sai, kun ei opiskellut. Syksyllä virkailija soitti ja haukkui, kun tytär oli edelleen laittanut hakemuksen vaikka opinnot alkoivat.
Ja aloittajalle. Toimeentulotukea voit saada vaikka kuinka kauan, mutta perusosaa alennetaan 40%, jos et osoita aktiivisuutta oman toimeentulotun turvaamiseksi. Jos tutkinto on ensimmäinen niin harkintaa käytetään enemmän. On tullut myös vastaan niitä, joilla opinnot on alkanut 90-luvulla ja edelleen kesken. Eli toimeentulotuella ovat olleet yli 20 vuotta. Perusosaa tietty alennettu. T. Kelan toimeentulotuen käsittelijä
Kyllä siinä on saanut ihminen jo miettiä 20 vuotta että aikooko jatkaa ikuisuusopiskelijana alennetulla toimeentulotuella vai tekeekö jotain muuta. Sosiaalitoimestakin tukea on varmasti tarjottu. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtonahan on opiskelun lopettaminen ja siten saada isompi tuki. Näin myös itse tein.
Entä jos vaihtoehtona on työtyömyys?
Minä olen yh Helsingistä, varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot kesken. Nyt olen sijaisena töissä päiväkodissa, opintoja en pysty tekemään kuin satunnaisia kursseja kun ovat myös ryhmätöitä jne eikä ole hoitajaa lapselle. Päivisin olen töissä 7-17 työmatkoineen plus lapsen vienti ja haku.
Vakituista työtä en saa ilman tutkintoa. Jos en saa taas tt tukea joudun eroamaan koulusta ja jäämään työttömäksi. Määräaikainen sijaisuus loppuu syksyllä.
Lieksassa tehtiin toimeentulotukipäätöksiä jopa kolmeksi vuodeksi kerrallaan, mutta nuo käytännöt eivät taida koskea ihan kaikkia kansalaisia, tai paremminkin maan rajojen sisällä hengailevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin liikenneonnettomuuteen ja katkaisin jalkani. Olin sairauslomalla tietysti ja palasin sitten suorittamaan tutkinnon loppuun. En saanut enää opintotukea enkä myöskään toimeentulotukea viimeisille 4 kuukaudelle,ainoa tuloni oli asumistuki. Työtä en tuolle ajalle saanut ja haastavaa se olisi ollutkin, kuitenkin opiskelin täysipäiväisesti ja olin yksinhuoltaja.
Suhtaudutaanpa täällä vihamielisesti opiskelijoihin! Ilmeisesti monen mielestä olisi vaan parempi lopettaa opinnot ja jäädä tukien varaan loppuelämäksi. Tiedoksi, että kaikki eivät työllisty ensimmäisen tutkintonsa mukaiseen ammattiin, ja muutenkin tuo "hanki töitä" -neuvo on helpommin sanottu kuin tehty. Elämässä ei kaikki aina mene kuin on suunnitellut.
Opiskelijoiden tuista jaksetaan kyllä nurista mutta elämäntapatyöttömyys on jostain syystä paljon hyväksyttävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudutaanpa täällä vihamielisesti opiskelijoihin! Ilmeisesti monen mielestä olisi vaan parempi lopettaa opinnot ja jäädä tukien varaan loppuelämäksi. Tiedoksi, että kaikki eivät työllisty ensimmäisen tutkintonsa mukaiseen ammattiin, ja muutenkin tuo "hanki töitä" -neuvo on helpommin sanottu kuin tehty. Elämässä ei kaikki aina mene kuin on suunnitellut.
Opiskelijoiden tuista jaksetaan kyllä nurista mutta elämäntapatyöttömyys on jostain syystä paljon hyväksyttävämpää.
Ainakin se tukien maksaminen pitäsi olla tasa-puolista kaikille. Itselleni tehtiin 40% leikkaus tt-tukeen minkä takia lopetin korkeakouluopinnot. En tietenkään hyväksy sitä, että toiselle opiskelijalle myönnettäisiin täysi määräinen tuki!
Tosi huonosti maksaa. Pitäisi olla joku perhe, että saisi. Oon nyt reippaat 2 vuotta itse rahoittanut opiskeluja, nyt kun kaikki säästöt on tyhjennetty ja töitäkään en enää saa. Tai pikemminkin ehdi tehdä. Oon lopputyövaiheessa jo ja oon nyt sitten päättänyt hakea tuota sossurahaa.
Kaiken maailman paikat pitää koluta eka läpi mistä voisi tippua rahaa eka. Mulla on jo kaikista täysin kielteiset päätökset, että en saa työttömyystukea (on kysytty miljoonaan kertaan te-toimistolta, vaikka ansiosidonnaispäiviä on jäljellä), en saa sairauteni puolesta vaikka olen sairas mitään sairasrahaakaan, koska en ole niin sairas enää.
Nyt siellä sossun tantat pohtivat, että mitä keksivät seuraavaksi että ei tartte maksaa. En ole siis kertaakaan vielä saanut tota sossurahaa. Oisin onnellinen, jos yhden kuukauden toimeentulotuen edes saisin. Voisin opintoihin keskittyä täysin, eikä tarttisi miettiä koko ajan mistä kerätä p ulloja seuraavan päivän kouluruokaan.
Joten veikkaanpa AP että noin pitkälle ajalle, ei tule onnistumaan.
Eräältä tutulta opiskelijalta oli alennettu hiljattain perustoimeentulotukea todella epäreilusti kesken lukukauden 40 prosenttia. Hän kertoi toimittaneensa Kelaan lukuvuoden alussa opiskelusuunnitelman, koska sitä oli nimenomaan pyydetty. Kelassa olisi voitu todeta suunnitelman perusteella, että opintopisteitä on tulossa rekisteriin seuraavan kerran vasta lukuvuoden lopussa ja tästä syystä ei ole järkevää alkaa selvittämään hakijan opintojen etenemistä tässä vaiheessa vuotta. Mutta näinpä ei hakemuksen käsittelijä ollut todennut. Sen sijaan hän oli pyytänyt viikon varoitusajalla lisäliitteeksi opintosuoritusotetta ja todennut sen perusteella, että opinnot eivät ole edenneet riittävästi. Eipä kai, kun kurssit olivat olleet vielä kesken. Leikkuri vei silti 40 prosenttia.
Jos sinulla on opintoja hidastava pitkäaikainen sairaus (esim masennus) voisi olla hyvä hakea opintoja ammatillisena kuntoutuksena ja siihen kuntoutusrahaa. B-lausunnon tarvitset, jossa on arvioituna opiskelukykysi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija on velvollinen ottamaan opintolainaa mikäli pankki sen myöntää (ei saa olla maksuhäiriöitä). Itsekin olen joutunut ottamaan lainaa 2 koulutukseen. Jossain vaiheessa on sossukin auttanut mutta laina oltava nostettuna.
Vierailija kirjoitti:
Eräältä tutulta opiskelijalta oli alennettu hiljattain perustoimeentulotukea todella epäreilusti kesken lukukauden 40 prosenttia.
Valituksia kehiin vaan, jos epäreilusti kohdellaan. Niin on monet muutkin tehneet. Netissä on jopa lehtijuttukin yhdestä heistä. Hän on valittanut kohtuuttomista leikkauksista. Juttu löytyy esim hakusanoilla "Näin Kelan virkailija saa sinulle tehdä".
Minulle tehtiin eka päätöksestä alkaen 40% leikkaus tt-tukeen. Lopetin opiskelut taloudellisesti mahdottomana ja sain heti sen jälkeen täydet tuet.
Saan tt-tukea jo 3. vuotta vaikka olen "päätoiminen opiskelija". Terveys niin romuna ettei koko ajalta ole tullut opintosuorituksia. Opintolainaa ei myönnetä kun opintotukikuukaudet käytetty, sairauslomat, kuntoutustuet ja työttömyystuet kaikki haettu mutta kielteinen päätös tullut.
Eihän sitä tt-tukea voida leikata jos siihen ei ole perusteita, omalla kohdallani ne perusteet eivät täyttyneet kun osoitin etten ole mihinkään muuhun tukeen oikeutettu.
Todennäköisesti kyse on ollut siitä, ettei toimeentulotukea tosiaan useimmiten saa niinä kuukausina kun on myönnetty opintotuki, koska siihen kuuluu lainaa laskennallisesti 650€/kk jolloin useimmiten toimeentulotukea ei myönnetä. Eri asia sitten kun opintotukikuukaudet on loppuneet.