Vähänkö noloa suomalaisille, jos kiinalaiset tulevat ja rakentavat Tallinnan tunnelin nopeammin kuin mitä kului Espoon metron tekemiseen...
https://yle.fi/uutiset/3-10680801
"Maailmalla Kiinan rahoittamia rautatiehankkeita ovat rakentaneet kiinalaiset yhtiöt.
Näin käy luultavasti myös Suomessa, sillä rautatie- ja tunnelirakentamisen osaaminen on Kiinassa maailman huippua"
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No ainoa realistinen mahdollisuus tehdä tunneli vain 15 miljardilla on että kiinalaiset tekee sen itse riisikuppipalkalla.
Kyllähän se motivoi, kun saa uuden kupillisen asta kun yksi metri lisää tunnelia on valmiina.
No jos kiinalaiset itse sen rakentaa, niin varmasti valmistuu nopeammin mitä Länsimetro. Siellähän tehdään silloin töitä 24/7 koko ajan.
Juu, kiinalaista laatua vaan, eli raha ratkaisee ei laatu. En tosiaan menisi kiinalaisten suunnittelemaan ja rakentamaan tunneliin, sen verran olen videoita nähnyt kiinalaisesta rakennustaidosta, katteet irtoilee pilvepiirtäjistä kadulle, raudoitukset murtuu käsin, betoni murenee rapsuttamalla yms. Kiinalaisen elektroniikan laadun jokainen myös varmasti tietää. Olet kyllä puoliksi oikeassa, että kyllä nolottaa jos kiinalaiset sen rakentavat.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kiinalaista laatua vaan, eli raha ratkaisee ei laatu. En tosiaan menisi kiinalaisten suunnittelemaan ja rakentamaan tunneliin, sen verran olen videoita nähnyt kiinalaisesta rakennustaidosta, katteet irtoilee pilvepiirtäjistä kadulle, raudoitukset murtuu käsin, betoni murenee rapsuttamalla yms. Kiinalaisen elektroniikan laadun jokainen myös varmasti tietää. Olet kyllä puoliksi oikeassa, että kyllä nolottaa jos kiinalaiset sen rakentavat.
Esim. iphonet tehdään Kiinassa, kuten suuri osa muistakin ns. merkkituotteista.
Suomen maaperä on kovinta kalliota maailmassa, siksi meiltä viedään muualle työntekijöitä ja kalustoa, kun louhitaan. Kiinalaisilla ei välttämättä ole kokemusta tästä meidän kalliolaadusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen maaperä on kovinta kalliota maailmassa, siksi meiltä viedään muualle työntekijöitä ja kalustoa, kun louhitaan. Kiinalaisilla ei välttämättä ole kokemusta tästä meidän kalliolaadusta.
Tarpeeksi dynamiittia niin tulee tunnelin sijasta oja.
Vierailija kirjoitti:
Mutta määrä korvaa laadun. Otetaan miljoona kiinalaista, niin ne kuopsuttaa tunnelin valmiiksi vaikka käsin.
Suomessa sijaitsee jo maailman toiseksi pisin tunneli (120 km). Kyllä täälläkin siis osataan.
No suomessa on parasta osaamista asioiden saattamiseksi valmiiksi! Espoon metro! Olkiluoto 3!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ne eivät kestäkään kahta vuotta pidempään.
Uskon sitten kun näen, tuskinpa edes lapiota saadaan maahan pistettyä. Ehkä joku tolppa pystytetään "päätepisteen" merkiksi.
Eivät kiinalaiset mitään idiootteja ole, tuollaisia rahoja ei jonnekin Suomen perukoille kukaan upota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ne eivät kestäkään kahta vuotta pidempään.
Akku niistä hyytyy, mutta muutenhan ne kestää aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No suomessa on parasta osaamista asioiden saattamiseksi valmiiksi! Espoon metro! Olkiluoto 3!
Olkiluoto 3 on kylläkin ranskalaisen logistiikan tulosta.
Tuosta tuneista tule "susi" ja joku päivä se romahtaa matkailijoiden niskaan. Kaikki katastrofin ainekset ovat ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset on kyllä ihan insinööri kansaa siinä missä saksalaisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkiluoto 3 on kylläkin ranskalaisen logistiikan tulosta.
Ja työmiehet on jostain itäeuroopasta.
Ei kiinalaiset sitä rakenna, rahoittavat. Onko ap vajaaälyinen?
tummia pilviä kirjoitti:
Tuosta tuneista tule "susi" ja joku päivä se romahtaa matkailijoiden niskaan. Kaikki katastrofin ainekset ovat ilmassa.
Väärin kaivettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinalaiset sitä rakenna, rahoittavat. Onko ap vajaaälyinen?
Aloituksessa sanottiin, että kiinalaiset yhtiöt todennäköisesti rakentavat, eli he silloin ainakin suunnittelevat ja johtavat. Työmiehet ehkä Puolasta.
No ainoa realistinen mahdollisuus tehdä tunneli vain 15 miljardilla on että kiinalaiset tekee sen itse riisikuppipalkalla.