Osaatko laittaa taulun seinälle? Puhdistaa hajulukon? Vaihtaa lampun?
En tunne ainuttakaan ihmistä jolta ei onnistu, paitsi mummoni ei enää jaksa näitä tehdä, mutta osaisi kyllä. Markku MacGyver kuitenkin tietää että nämä ovat asioista joita ei osata. Laittakaa joku linkki juttuun, sitä minä en osaa tehdä puhelimella. 😀 Iltasanomien sivuilta löytyy
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä vaikeaa on lampun vaihdossa? Sehän on yhtä vaativaa, kuin avaisi muovikorkillisen limupullon. Lampun vaihto on pelkkää kiertämistä.
Ei aina. Et ole koskaan joutunut vaihtamaan lamppua , jossa on sellainen vanhanaikainen lasikupu. Sen täytyy olla täsmälleen jossakin tietyssä asennossa tai on osattava painaa jotain jousta, jotta se lähtee irti. Niissä voi olla joku ihmeviritys, joka täytyy tietää, muuten ei onnistu.
Kyllä minäkin vaihdoin autoon uuden lampun silloin, kun minulla oli Lada. Oli muuten paljon helpompaa kuin sellaisen kuvun sisään vanhoissa taloissa. Nykyautot vaativat niin paljon työtä ja vaivaa, että vaihtakoon niiden lamput joku muu, kun pitää purkaa puoli autoa.
Osaan kaiken, mitä normimieskin paitsi sitä linkin laittoa puhelimella, koska peruskännykällä /lankapuhelimella vaikeaa, vaikka onhan mulle tullut lankapuhelimesta tekstiviestin lähettämisestä lasku.🤣🤔
Ennenkuin alatte haukkua lankapuhelintani, niin mulla on oltava yhteys ulkomaailmaan, vaikka operaattori päättäisi pätkiä kenttää, kuten usein on tapahtunut.
En. Mulla on mies sitä varten, sen jälkeen isä ja sitten ostopalvelu.
Osaan laittaa taulun seinälle (tosin pitää lainata pora iskältä)
Osaisin puhdistaa hajulukon, mutta onneksi en ole koskaan joutunut sitä tekemään, tiedän kuitenkin periaatteen.
Osaan vaihtaa lampun (ja valaisimen?), jos on sokeripala niin menee kyllä aikansa. En myöskään osaa asentaa esim. spottia niin, että mikälie tupla/triplakatkaisija sytyttäisi vain tietyt lamput/sarjat mitä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa ny joku meille ikälopuille miten se linkki laitetaan. En minäkään osaa
maalaa hiirellä osoiterivi, klikkaa hiiren oikealla ja valitse kopioi. tule takas tähän ketjuun ja klikkaa hiiren oikealla ja valitse liitä.
Tai sitten valitse "jaa" sieltä "kopioi linkki" ja sitte liitä leikepöydältä haluamaasi paikkaan oli sitten vauva palsta, tai veispuukku.
Osaan. Osaan myös tehdä puukon kahvoineen raaka-aineista lähtien, valaa metalliosia, parkita nahkaa, tehdä huonekaluja ja ommella vaatteita.
Luin ensin että haulikon 😬 Lukea en näköjään osaa mutta sekä hajulukon että haulikon puhdistus onnistuu. N38
Vierailija kirjoitti:
Parempi ois naistenkin osata. Hyvin usein parisuhteessa esim. mies hoitaa kyseiset ja monet muut ”miesten hommat”. Elämä on arvaamatonta ja jos noita ei osaa, aika pulaan jää jos ero tai kuolema koittaa.
Nämähän on normaaleja kotitaluostöitä, joten njust niitä "naisten hommia". Mieshän tekee sitten isoa rahaa töissä, ja ostelee hemmottelulahjoja. Se on miehen työ.
Vierailija kirjoitti:
Osaan. Osaan myös tehdä puukon kahvoineen raaka-aineista lähtien, valaa metalliosia, parkita nahkaa, tehdä huonekaluja ja ommella vaatteita.
Apua säikähdin, että mun isä on alkanut palstailemaan! :D kaipa muutkin osaa, toivottavasti...
Osaan ja olen tehnytkin. Seinään en mielellään poraa, kun jos ei saa porattua suoraan, niin ei tule kaunista jälkeä. Periaatteessa voisin oppia kaikennäköistä pientä remontointia. Esim. google on tosi näppärä apu.
Osaisin varmaan vaihtaa renkaankin autoon, jos olisi tarvis. Kyllä sitä aina keinot keksii. Kyllä varmasti saisin jonkinlaisen talonkin rakennettua, jos olisi pakko.
Olen joskus miettinyt, että olisi kiva rakentaa talo jostain jäännösmateriaalista, jota saisi ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Siis talobudjetti voisi olla jotain 10000 euroa. Näin tv:ssä ohjelman, jossa eräs nainen rakensi itselleen talon juuri näin. Ihan mukavan näköinen talo tuli.
Pitää vain olla varasto, jonne säilöö rakennusmateriaaleja. Ja tietysti menee paljon aikaa, kun ei voi vain ostaa kaikkea saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi ois naistenkin osata. Hyvin usein parisuhteessa esim. mies hoitaa kyseiset ja monet muut ”miesten hommat”. Elämä on arvaamatonta ja jos noita ei osaa, aika pulaan jää jos ero tai kuolema koittaa.
Nämähän on normaaleja kotitaluostöitä, joten njust niitä "naisten hommia". Mieshän tekee sitten isoa rahaa töissä, ja ostelee hemmottelulahjoja. Se on miehen työ.
Anteeks nyt vaan, mutta kyllä tänä päivänäkin on naisia jotka tommosia juttuja ei tee, koska löytyy mies.
Osaan tietenkin. Renkaan vaihtoon, tapetointiin ja koiran trimmaukseen olen kuitenkin palkannut ammattilaisen, vaikka voisin tehdä nekin hommat itse. Koirasta tulisi ruma, tapetin kuviot eivät ehkä menisi ihan kohdalleen ja renkaan vaihto pihalla nyt on vaan likaista ja työlästä.
Hajulukkoa en ole koskaan puhdistanut, mutta kaipa tuonkin oppii jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Miehet voisi myös opetella "naisten" hommia. Elämä on niin arvaamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Osaahan jokainen nyt varmasti maalata taulun, tehdä sammakoille lemmenpesän, rakentaa ydinvoimalan, kouluttaa koiran, keksiä syöpälääkkeen, soukentaa sukanvarren, laihduttaa, puhua small talkia, tulla toimeen anopin kanssa, nauttia luonnosta, kunnioittaa toisten elämänkatsomusta, puhua swahilia ja muutamaa muuta kieltä, täyttää tiskikoneen oikein, moikata naapuria, käyttäytyä kuntosalilla, toimia etikettisääntöjen mukaan, laulaa, pelata pingistä, pussata karhuja, kasvattaa kanoja, toimia oikein onnettomuustilanteissa, tinkiä kirpputorilla, seistä käsillään, sisustaa tyylikkäästi, pukeutua oikein pakkasella, tehdä rosetteja, ajaa partansa, tehdä halkomotin, röyhtäyttää vauvan, tehdä vesieristyksen kylpyhuoneeseen ja laskea kuinka monta kuutiota vettä käyttää vuorokaudessa?
No nämä pikkuhommat vielä menee mutta lampun vaihto ja vesilukko homma on minulle ylivoimaisia haasteita
Markku ei ilmeisesti tunne ketään av lta. Täällä näköjään suurin osa osaa nämä hommat
Osaan ripustaa taulun valmiiseen koukkuun. Hajulukkoa en ole joutunut koskaan pesemään joten en osaa. Luulisin kuitenkin että löydän tiedon tarvittaessa ja homma onnistuu joten kuten. Osaan pyörittää ainakin e14 tai e27 kannassa olevan lampun irti ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, kerron tuon miehelle, minä kun joudun aina nuo tekemään. Varsinkin hajulukon puhdistus saa olla miesten hommia.
Pitäisi, mutta missä oppivat? Eivät ainakaan koulussa, eikä kaikkien kotona laiteta tauluja seinälle, viemärit puhdistetaan jollakin kemikaalilla ja lamput vaihtaa huoltomies, tai nykyään -nainen.
Nykyään ei sentään tarvitse osata niittää viikatteella heinää, lypsää lehmää eikä kengittää hevosta, niin kuin pari sukupolvea sitten maalla, eikä edes vaihtaa auton renkaita. Kaikkeen löytyy alan ammattilainen, mutta se maksaa.
Käsittämätöntä, että nykyään pääsee peruskoulusta käyttämättä kädessään meisseliä , neulaa sentään käytetään jo alaluokilla. Olisi nimittäin erittäin hyödyllistä opettaa elämän perustaitoja niillekin, jotka eivät opi niitä kotona syystä tai toisesta.