MILTÄ tuntuu kipeä supistus? Voisiko joku vähän valottaa asiaa? :)
LA lähestyy enkä edes tiedä miltä supistukset tuntuu..kai?
Muutaman kerran on vihlonut kohdunsuulle niin että on pitänyt vähän hengitellä ja puuskuttaa.Ja siis kohtu kovettuu kun on supistus vai?
Tuntuuko se kipu aina koko kohdun alueella vai voiko tuntua vain tuolla kohdunsuulla tms?
Kommentit (37)
Mulla harjoitussupistuksia ei tullut yhtään ennen synnytystä. Sitten, kun eka supistus tuli niin se tuntui vaan vähän kropassa omituiselle. Tästä vähän ajan päästä ne luonnollisesti kovenivat ja se tunne oli ihan sama kuin menkkakivut (miljoona kertaa vain kovemmat) ja se tuntui ihan koko kropassa. Itse menin niin lukkoon, että halusin pysyä vain yhdessä asennossa ja yritin kestää sen kivun. Ei elettäkään, että olisin voinut liikkua niissä kivuissa. Kyllä sinä ap sitten tiedät, kun se tilanne tulee..selviät siitä kyllä! :)
Jos ilokaasua osaa käyttää oikealla hetkellä, niin supistus ei tunnu niin rajulta. Itse seurasin koko ajan jotain käyrää, josta tulevan supistuksen pystyi ennakoimaan ja ottamaan ilokaasua hieman ennen sitä. Se taittoi sen supistuksen pahimman kärjen, jos noin voi asian ilmaista. Supistuksen jo alkaessa ilokaasu ei sitten enää ehdi vaikuttaa.
En ole ap mutta mulla olis laskettu aika ihan kohta (kolmen päivän päästä) ja menkkamaista kipuilua ja voimakkaampia harjoitussupistuksia on ollut jo yli viikon ajan! Viime yönä sitten kävin pissillä jopa kuusi kertaa kun kohtu kai supisteli sen verran.
Mietin just illalla että tunnistankohan sitten oikean supistuksen, kun nyt jo on tämän verran aikaa ns. harjoitellut. Viesteistä päätellen tunnistan varmasti, sitten kun se alkaa niin varmaan sattuu oikeasti eikä tarvii enää arvuutella... Niin ja limatulppaakin on (mielestäni) jo tullut, saiskohan sitä kohta vauvan syliin...
Mulla oli niin hyvä kivunlievitys, että ripulissa on ollut pahempia vatsakipuja kuin synnyttäessä. Tosin toisessa synnytyksessä kivunlievitys ei ehtinyt ihan parahiksi ja silloin supistus tuntui vain inhottavana olona, jonka halusi äkkiä loppuvan.
25 Mulla alkoi synnytys aamuyöllä, konttasin soittamaan kyytiä sairaalaan. Sairaalaan oli tunnin matka ja heti saliin synnyttämään. Kätilön mielestä olin unelmasynnyttäjä, kun olin jo niin hyvin aukikin. Eli kyllä sen tietää milloin on viimeistään lähdettävä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:28"]
En ole ap mutta mulla olis laskettu aika ihan kohta (kolmen päivän päästä) ja menkkamaista kipuilua ja voimakkaampia harjoitussupistuksia on ollut jo yli viikon ajan! Viime yönä sitten kävin pissillä jopa kuusi kertaa kun kohtu kai supisteli sen verran.
Mietin just illalla että tunnistankohan sitten oikean supistuksen, kun nyt jo on tämän verran aikaa ns. harjoitellut. Viesteistä päätellen tunnistan varmasti, sitten kun se alkaa niin varmaan sattuu oikeasti eikä tarvii enää arvuutella... Niin ja limatulppaakin on (mielestäni) jo tullut, saiskohan sitä kohta vauvan syliin...
[/quote]
täällä toinen, jolla laskettuaika sunnuntaina. Ja välillä kivuliaitakin ja menkkakivun kera tulleita supistuksia on ollut nyt jo 3 viikkoa. Itselläni on kyseessä toinen lapsi, mutta silti tuntuu välillä epävarmalta. Muistan ekasta synnytyksestä sen, että ns. oikeat supistukset tulivat aaltoina ja kovenivat loppua kohti. Kipu taisi nousta alhaalta selkää pitkin vatsan puolelle, en muista enää niin tarkkaan. Joitakin kertoja on nyt muutama sellainen tullut ja sitten taas tasoittunut. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään, kun yrittää ja yrittää, mutta ei vaan lähde käyntiin kunnolla.
Ja missäs synnytysvalmennuksessa kerrotaan miltä supistukset tuntuvat juuri SINULLA? En tunne/tiedä ketään, kuka olisi ensisynnyttäjänä tiennyt varmasti miltä supistus tulee tuntumaan. Supistukset on kaikilla erilaisia, ja edes lääketiede ei osaa vieläkään selittää niistä kaikkea. Mutta sinä sitten osaat, kun kävit synnytysvalmennuksen? Tiedät niin hyvin asiasta kaiken, että voit hyvillä mielein tulla kiusaamaan muita, ja aukomaan päätäsi täysin turhaan? Mutta ehkäpä ylimielinen jeesustelu sitten tuottaa turhamaisille ihmisille kuten sinulle jotain iloa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö Ap ole osallistunut synnytysvalmennukseen?
Ja missäs synnytysvalmennuksessa kerrotaan miltä supistukset tuntuvat juuri SINULLA? En tunne/tiedä ketään, kuka olisi ensisynnyttäjänä tiennyt varmasti miltä supistus tulee tuntumaan. Supistukset on kaikilla erilaisia, ja edes lääketiede ei osaa vieläkään selittää niistä kaikkea. Mutta sinä sitten osaat, kun kävit synnytysvalmennuksen? Tiedät niin hyvin asiasta kaiken, että voit hyvillä mielein tulla kiusaamaan muita, ja aukomaan päätäsi täysin turhaan? Mutta ehkäpä ylimielinen jeesustelu sitten tuottaa turhamaisille ihmisille kuten sinulle jotain iloa.
Tuntuu siltä kuin joku iskisi polttavan kuuman kirveen alavatsaasi. Tunne tulee pikkuhiljaa, mutta pahimmillaan se on tuo. Sitten se kirves jäähtyy, iskeäkseen pian uudelleen. Mulla kipu oli pahempaa, kuin pystyn kuvailemaan. En voinut muuta kuin huutaa, vaikertaa, yrittää muistaa hengittää.
Ensin heräsin ajatukseen, että aijaa menkat alkaa, tuntui siis ihan samalta kuin menkat mutta kipu vain taukosi välillä.
Sitten tasaiseen tahtiin kipuaallot yltyivät.
Kuuma suihku auttoi hieman.
Sitten kun alkoi olla aika lähteä ei kipuaallon aikana voinut enää kävellä, yhä kipu tuntui samalta kuin menkat.
Laitoksella kipu oli jo kokonaisvaltaisempaa, polte tuntui kohdussa ja selässä.
Viimeisien avautumissenttien aikaan tuntui kuin kaikki keskivartalon lihakset olisivat jännittyneet niin että ne räjähtävät sisäänpäin ja samalla joku kaataa jääkylmää happoa sisuskaluihin. Olin varma, että selkärankani katkeaa.
Sitten kroppa vain alkoi ponnistaa ja vauva syntyi. Jälkeisiä en muista. Se vähän sattui kun kohtua paineltiin tyhjäksi.
Hyvä kokemus kaikenkaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:40"]
18 Siis mitä, vielä, eikö neuvolat enää järjestä synnytysvalmennuskursseja?
Ei Turussa ainakaan, jotain luentoja voi käydä kuuntelemassa jos kiinnostaa, lähinnä koskien perhe-elämää ja miten parina sopeutua siihen että vauva syntyy, ja ravinnosta tietoisku jne, mutta ei nutään synnytysvalmennusta.
No kyllä vaan vuonna 2013 Turussa järjestettiin synnytysvalmennuksia. Sain vuonna 2013 esikoiseni ja itse ainakin kävin puolisoni kanssa neuvolan järjestämällä valmennuksella.
Kivuton supistus oli sellainen, että maha ikäänkuin kovettui.
Synnytyssupistus kuten todella paha menkkakipu, tai esim munasarjakystän puhkeaminen vatsaonteloon moninkertaisena niin, ettei pystynyt liikkumaan lainkaan. Muistan kun makasin kyljellään ja olisin halunnut kääntyä, mutten pystynyt liikkumaan. Se oli halvaannuttavaa sen pahimman piikin ajan.
Mulla on tosiaan ollut endometrioosi, puhjennut kystia vatsassa, ollut vatsakalvon tulehdus, umpisuolen tulehdus ja kerran leikkauksen jälkeinen sisäinen verenvuoto ja tulehdus. Niissä kaikissa pystyin liikkumaan ja olemaan esim auton kyydissä. Oikean supistuksen aikana en pystynyt.
Kuin iskisi veitsellä ristiselkään ja pyörittäisi puukkoa haavassa. Toisto parin minuutin välein. Luonto ei hoitanut hommaansa ja auttanut unohtamaan, vaikka nyyttikin on jo 19.
Tuntui kuin hehkuvan kuumalla moukarilla olisi taottu täysillä alaselkään. Kipu säteili polttavina, tulisina aaltoina vatsaan ja reisiin. Sanoinkuvaamatonta kärsimystä, supparin aikana en pystynyt kuin haukkomaan henkeä. Pahin kipu mitä olen ikinä tuntenut.
Jos oisin jäänyt odottelemaan kipeitä supistuksia niin lapsi olisi syntynyt kotiin. Koko yön oli kivuton supistus päällä. Maha oli pinkeä kova pallo ja ihmettelin asiaa. Aamulla meni vedet ja kivuliaat supistukset alkoi vasta sairaalassa kun olin monta senttiä auki. Synnytys oli nopea. Minulla on siis vain tämä yksi lapsi
Itse olen aina miettiny edelliseen jatkoksi, että synnytyksestä voi jopa selvitä hengissä. No, pian kuudes kerta edessä. Alussa kipu tuntuu kirvelevän polttavana kohdunsuulla ja myöhemmässä vaiheessa koko mahaa kiristää, polttaa, sattuu....