Voiko akateeminen olla tyhmä?
Nyt ihmetyttää kovasti. Meille tuli töihin sijaiseksi akateemisesti koulutettu keski-ikäinen nainen. Hän tuntuu kerrassaan tyhmältä. Ei yhtään pysy keskustelussa mukana. Ei ymmärrä helppojakaan ohjeita. Ei osaa käyttää kunnolla puhelinta tai tietokonetta. Miten tuo on mahdollista? Miten on voinut valmistua jos ei osaa mitään eikä opi nopeasti?
Kommentit (56)
Akateeminen ei tarkoita samaa kuin älykäs.
Totta kai voi olla. Jos ajattelee vaikka omia kouluaikoja, niin opettajat olivat maistereita, mutta osa heistä oli aika yksinkertaisia. Tyhmimmät tuntemani ihmiset (poislukien ne jotka eivät kykene normaaleihin töihin ollenkaan) ovat sairaanhoitajia, mutta eivätpä nuo lääkäritkään ymmärrä juuri mitään mitä potilas kertoo. Aina on Kantaan kirjoitettu jotain ihan muuta kuin olen sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen voi olla tyhmä. Duunari voi olla viisas. Ja toisinpäin. Hiukan realismia.
Tottakai duunari voi olla viisas, mutta luulisi myös että maisteriksi itsensä lukenut ihminen tajuaisi jostain jotain. Tuntui kun olisi yrittänyt 3-vuotiaalle opettaa esim. Exeliä (jonka peruskäytön luulisi olevan ihan kansalaistaito, siis lukujen lisääminen valmiisiin ruutuihin). Edes taukotilan mikraaltouunin käyttäminen ei onnistunut parilla neuvontakerralla. Näyttää ihan peuralta ajovaloissa kun tuijottaa tyhjällä katseellaan.
Ap
Keski-ikäinen on valmistunut joskus 80-90-luvulla, ei silloin ollut tietokone-ohjelmia. Vanhemmiten ei enää opi sellaisia niin nopeasti kuin nuorena. Ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen on valmistunut joskus 80-90-luvulla, ei silloin ollut tietokone-ohjelmia. Vanhemmiten ei enää opi sellaisia niin nopeasti kuin nuorena. Ihan normaalia.
Tällä uudella työkaverillani on useita tutkintoja. Viimeisin yliopistotutkinto tehty 2010-luvulla. Eli melko tuore maisteri.
Ap
Mitä on tyhmyys?
Minä olen professori, ja parissakin älykkyystestissä aika korkealle arvioitu, mutta en välttämättä pysy mukana keskustelussa, vaan istun hiljaa seurailemassa sitä sivusta, ja siinäkin usein ajaudun miettimään pääni sisällä jotain omaa juttuani, mikä lähtee liikkeelle tangentiaalisesti siitä, mitä muiden keskustelussa sanottiin. Käytän tietokonetta joka päivä, mutta en osaa kaikkia ohjelmia ja vanhojenkin ohjelmien muutoksesta seuraa yleensä hyvin ärsyttäviä hetkiä. Sama puhelimen kanssa, en ole sen kaikista ominaisuuksista selvillä. Kun siirryin iphonesta samsungiin, mun oli jopa vaikea tajuta, että puheluun ei vastata tökkäämällä kuvaketta vaan vetämällä se sivuun.
Tätä voi pitää tyhmyytenä, koska onhan se kyvyttömyyttä ja välillä vähän rajoittavaakin, tai sitä voi pitää aivojen tapana priorisoida niille tärkeitä asioita vähemmän tärkeiden kustannuksella. Sitä taas jotkut pitävät kuulemma älykkyyden muotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen voi olla tyhmä. Duunari voi olla viisas. Ja toisinpäin. Hiukan realismia.
Tottakai duunari voi olla viisas, mutta luulisi myös että maisteriksi itsensä lukenut ihminen tajuaisi jostain jotain. Tuntui kun olisi yrittänyt 3-vuotiaalle opettaa esim. Exeliä (jonka peruskäytön luulisi olevan ihan kansalaistaito, siis lukujen lisääminen valmiisiin ruutuihin). Edes taukotilan mikraaltouunin käyttäminen ei onnistunut parilla neuvontakerralla. Näyttää ihan peuralta ajovaloissa kun tuijottaa tyhjällä katseellaan.
Ap
Missä akateemisessa ammatissa käytetään mikroa?
Hyvä muisti ja motivaatio vie pitkälle, ei niitä luettuja asioita tarvitse edes ymmärtää, kunhan osaa soveltaa.
Eiköhän jokaisella työelämään asti ehtineellä ole tästä joku kokemus..
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt sitten on tyhmyyttä? Joidenkin lahjakkuus on laaja-alaista. Joidenkin kognitiiviset valmiudet ovat keskinkertaiset mutta eivät millään osa-alueella suorastaan huonot. Jotkut ovat huomattavan lahjakkaita jossakin ja monessa muussa likimain kyvyttömiä. Tai näin uskon. Minä olen hiton hyvä jaarittelemaan mutta erittäin huono käytännöntöissä. Kai minä sitten olen tyhmä...
Hyvä kysymys.
Mikä on tyhmyyttä?
Isäni oli professori, erittäin arvostettu opettaja ja luennoitsija, mutta kohteli lapsiaan ja läheisiään todella huonosti eli oli täysin idi-oot-ti.
Ei häntä akateemisesti tyhmäksi voi sanoa, mutta emotionaalisesti erittäin typeräksi.
Ihmiselle voi tulla vaikka mitä. Ja harhaisuus ainakin on täysin mahdollista.
Minulla on olosuhteiden pakosta aina silloin tällöin töissä metsätieteistä väitellyt tohtori. Ai herra jumala miten hitaasti hoksaava tyyppi. Mikään neuvottu asia ei pysy pyhätöntä viikkoa mielessä. kun jonkun asian kädestä pitäen opettaa tekemään ja selkänsä kääntää toistetaan sujuvasti samat virheet. Ja tämä tietokoneen kanssa, ei missään fyysisissä töissä.
Vuosien mittaan korkeakoulujen opiskelijapaikkojen määrä on kasvanut, mutta älykkäiden määrä ei. Akateeminen todella voi olla tyhmä.
Mulla on sellainen ongelma, että en tajua puhetta. Kun näen saman asian kirjoitettuna, tajuan heti, muistan helposti ja osaan soveltaa mihin vaan, jopa tuottaa tältä pohjalta uutta tietoa. Mutta puhuttuna en vaan saa kiinni mistään.
Olen tohtori ja kansainvälisesti menestynyt. En pidä itseäni tyhmänä, mutta olen aika varma, että ap pitäisi. En osaa sanoa, millaisena minä pitäisin aapeetä. Tältä pohjalta arvio ei ole ihan täydellinen.
Minä taidan olla aika tyhmä. Olen maisteri, mutta jos vertaan itseäni työkavereihini, tunnen olevani melkoisen pihalla. En muista enää mitään, en jaksa enää mitään jne. Joskus en pysty keskittymään mihinkään, tuijotan vain näyttöä tai paperia ilman, että mitään menee jakeluun asti. Pelkään, että mulle on iskenyt varhaisiän dementia.
Vierailija kirjoitti:
Duunari voi olla viisas, mutta tuskin kovin älykäs.
Akateeminen pääsee yleensä älyllä elämässä eteenpäin, jos pääsee. Tyhmäksi en akateemista voi millään mieltää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että en tajua puhetta. Kun näen saman asian kirjoitettuna, tajuan heti, muistan helposti ja osaan soveltaa mihin vaan, jopa tuottaa tältä pohjalta uutta tietoa. Mutta puhuttuna en vaan saa kiinni mistään.
Olen tohtori ja kansainvälisesti menestynyt. En pidä itseäni tyhmänä, mutta olen aika varma, että ap pitäisi. En osaa sanoa, millaisena minä pitäisin aapeetä. Tältä pohjalta arvio ei ole ihan täydellinen.
Samma här. Tosin en ole tohtoriksi väitellyt. Mutta tuo piirre sisäistää paremmin kirjoitettua informaatiota, voi ainakin minun tapauksessa liittyä autismin kirjon (asperger) - piirteisyyteen..
Kateus vie kalatkin vedestä. Hyvin on yksioikoista ajattelua. Humanistin, tekniikan alan, lääkärin, kielitieteilijän jne. osaamissektorit ovat erilaisia. Ei heitä voi niputtaa yhteen. Kuten ei maalaria, autonkuljettajaa, datanomia, kokkia... Lopettakaa tio akateemisten ruotiminen.
Olen akateeminen. En ylennä itseäni. Älä sinä alenna alemmuudentunnossasi. Kaikkia tarvitaan.
Ehkä hänellä on stressaava elämäntilanne tai työuupumus, se voi oireilla noin
Kyllä. Erityisesti kasvatustieteilijät. Monelta eri tieteenalalta kokemusta, kasvatustieteissä ehdottomasti yksinkertaisinta porukkaa.