Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Down parempi kuin tavikset?

Vierailija
08.03.2013 |

Joku nuori hoitoalan ihminen kerran minulle sanoi, että vauvoja ei saisi hoitaa kukaan muu kuin vauvan oma äiti ainoastaan ja vasta vajaan vuoden vanhoja muutkin ihmiset. Siis sellaisetkaan joilla ei ole aspergeria eikä muutakaan diagnoosia, siis taviksetkin, saavat kuulemma hoitaa vain omaa vauvaansa jos sen saavat. Mutta ainut poikkeus on kuulemma ihmiset joilla on Downin syndrooma. Hän sanoi, että Down-ihmiset on sympaattisempia kuin muut ihmiset ja että Downit on monessa asiassa jopa taviksiakin edellä ja että koska Down kykenee olemaan kaikkien ystävä, niin sen takia hän antaisi ainoastaan DOWNIN hoitaa sellaista vauvaa jota ei ole itse synnyttänyt, mutta taviksen ei eikä aspergerin, ellei ole itse kyseisen vauvan äiti tai lastenhoidon ammattilainen. Ja että Down on paras mahdollinen lastenhoitaja vieraallekin vauvalle siten että ensin hoitaa jonkun kanssa yhdessä ja sitten jopa yksin ja jopa vastasyntynyttäkin. Minäkään en uskaltaisi hoitaa vastasyntynyttä yksin ellei ole kyseessä oma vastasyntyneeni. Ihmettelen että miksi sitten Down pystyy kun kyllä vastasyntyneen hoitoon tarvitaan muutakin kuin empatiakykyä. Siihen tarvitaan myös tarkkuutta, varovaisuutta ja kykyä ymmärtää lapsen ikätason mukaisia tarpeita. Epäilen että jos Down hoitaisi yksin vastasyntynyttä niin saattas syöttää vastasyntyneelle vaikkapa karkkia tai jäätelöä. Mutta ohjattuna ja yhdessä jonkun kanssa mielestäni voi myös Down hoitaa vauvaa.

Minä itse olen hoitanut jopa 3kk ikäistä vauvaa joskus mutta en usko että sitä osaa joku Down hoitaa ainakaan yksin.

mitäs mieltä te olette tästä asiasta, että pidetään Downia jopa taviksiakin edellä olevana ja sanotaan että Down osaa hoitaa vauvaa paremmin kuin tavalliset ihmiset?

Ja se kun Down on "kaikkien ystävä" ei ole ykiselitteisesti hyvä puoli ihmisessä vaan siihen sisältyy aina omat riskinsä. Ei yleensäkään tavallinenkaan ihminen ole jokaisen ystävä vaan normaalistikin ollaan varautuneita vieraita kohtaan mutta tuttuja kohtaan avoimempia ja välittömämpiä. Monesti tuo liiallinen ystävällisyys downienkin kohdalla katsotaan käytösongelmaksi josta downeja yritetään vieroittaa pois jo lapsena. Se, että on kaikkien ystävä, on pahimmassa tapauksessa kohtalokasta ja altistaa hyväksikäytölle. Maailma ja ihmiset kun ei ole hyviä kaikki ja myös Downin pitää oppia siihen että kaikille ei ystäviä olla. Vaan on tervettä olla varovainen joittenkin ihmisten kanssa ja down saa olla välitön ja avoin perheen ja ystävien seurassa ja siten olla omalle lähipiirilleen iloksi mutta downitkin on opetettava jo lapsesta saakka olemaan kyllä kohteliaita mutta varovaisia vieraitten ihmisten kanssa.

On vastuutonta jättää kaikille ystävällinen down yksin vastasyntyneen kanssa kun hyvin mahdollista on että Down työntää vauvan pian jonkun juopon tai psykopaatin syliin ja siitä on leikki kaukana.

Ihmettelen suuresti tuollaista henkilöä, joka ei käsittääkseni antaisi minun hoitaa edes ystäväni vauvaa yhdessä ystäväni kanssa, joka on sairaanhoidon/lääketieteen ammattilainen joka neuvoisi vieressä kun hoitasin hänen vauvaansa ja kun sanoin että saattasin mennä hänen noin puolivuotiasta lasta vahtimaan niin hän sanoi, että ei se homma minulle sovi. Mutta kun kerroin että joku Down on saanut hoitaa vastasyntynyttäkin niin sanoi että kyllä se onnistuu että ensin vauvan äidin kanssa yhdessä ja sitten yksin. ihmettelin suuresti miksei hän minusta sanonut ja tuosta terveydenhuollon ammattilaisesta että yhdessä hänen kanssa voisin ensin hoitaa ja jos hyvin menee niin yksin? kun henkilö jonka vauvaa hoitasin, on todella tarkka ammattilainen ja osaava alallaan ja minuakin on tarkaksi kehuttu ja minulla on hoitokokemusta entuudestaan jo vauvoista enemmän kuin jollakin downeilla. Ymmärtäisin jos hän ei omaa vauvaansa minulle antas, mutta kun ei antas kenenkään muunkaan, ei ystävän, sukulaisen eikä kenenkään ja vain itse synnyttämäni vauvan antas mulle ja yleensä ihmisille, olipa niillä mitään diagnooseja tai ei mutta niille pahuksen downeille antas vaikka vieraankin vauvan!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perustelet tuon väitteesi? oletko koskaan nähnyt Downia hoitamassa vauvaa? hoitaako Down paremmin kuin muut kehitysvammaiset, paremmin kuin esim minä(et tiedä miten minä vauvaa hoitasin) vai jopa paremmin kuin tavikset?

Vierailija
22/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin voisin uskoakin että downit hoitaa paremmin jos olisi kertoa tapausesimerkki downista hoitamassa pientä vauvaa. sen uskon että down hoitaa paremmin esim parivuotiasta tai kolmen vanhaa. Mutta vaikea kuvitella että vastasyntynyttä. vai onko tullut vastaan niitä jotka todella hoitaa pientä vauvaa?

Downilla on monesti kömpelöt otteet ja huono kuulo josta johtuen ovat kovaäänisiä ja uskon että vaikka down tarkoittaa hyvää niin lihashypotoniansa vuoksi down voi pudottaa vauvan ja kovaäänisyytensä vuoksi säikyttää vauvan. esim minä pelkäsin vauvana toheltavia, kömpelöitä ja kovaäänisiä ihmisiä.

downit on mitä suurimmassa määrin äänekkäitä ja kovapäisiä toheltajia. ja itsepäisiä. eivät noudata ohjeita jos ne ei ole niitten mielen mukaisia. en voisi kuvitella antaa vauvaani jollekin itepäiselle downille. pelkäisin että se junttura ei anna sitä mulle kohtatakas ja riepottelee sitä miten sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kumma tämä kirjottaja on?

Vierailija
24/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis olen saanut pitää vauvoja sylissä, vastasyntyneitäkin ja hoitaa jo 3kk ikäistä ja jo alle 10v ikäisenä sain niin tehdä.

mutta onkohan minun olemuksessa tapahtunut aikuisena niin suuri muutos että minusta näkee päällepäin erilaisuuteni yms ettei mielellään annettas?

tai siis kaikki ei anna. oma äitini sanoo että antas minun hoitaa vauvaa iha huoletta.

nykyään olen merkittävästi ylipainoinen ja väsyneen oloinen ja vaikuttaneekohan tuokin asiaan? kun sillon ku olin normaalipainoinen tai lievemmin ylipainonen kun nyt niin ihan huoletta aivan pienikin vauva annettiin syliin mulle. ja aina on minun syliin annettu pieniäkin vauvoja sukulaisten kesken, olipa tilanteeni mikä vain.

mutta esim kouluissa ja työpaikoilla yms jotkut muut saa tuosta vaan pidellä, minä en.

kavereilla oli vahdittavana 7kk ikäinen poika vuonna 2011 ja sitä sain vahtia minäkin, jopa yksin eikä kukaan aatellu että on arveluttavaa.

Eli tuttuus on tässä valttia ja yleensä aina tutut ihmiset antaa hoitaa mutta vieraat ei anna.

Vierailija
25/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Modet hei, pistäkää banni tälle assille! Ei taas tätä jankkaamista..!

Vierailija
26/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaan, koska minulle vastataan täällä epäasiallisesti. tuo että joo älä taas jatka ja en jaksa tätöä jankkaamista yms on epäasiallisia vastauksia jotka ei ota minun tunteita yhtään huomioon.

olen murheen murtama ja traumatisoitunut muutamasta livenä tuntemastani ihmisestä jotka minun mielestä suhtautui kielteisesti minuun hoitamassa vauvaa vaikkeivat ole koskaan minua niissä puuhissa nähneet. toisaalta sukulaisten ja ystävien vauvojen hoitamisessa olen ollut mukana lapsesta asti silloin kun niillä vauvoja oli.

Minusta se on epäasiallista kun väitetään downien osaavan hoitaa vauvoja paremmin kuin minun, mutta ei kerrota elävästä elämästä tapausesimerkkejä joita on nähty kun on nähty down vauvan kanssa. pitää olla aina tapausesimerkit. toisaalta minusta hoitamassa vauvoja olisi tapausesimerkkejä joten minä olen varmaan kokeneempi hoitamaan vauvoja kuin jotkut downit. on melkoisen epäreilua olettaa että joku vauvoja joskus hoitanut ei-kehitysvammainen ei osaisi hoitaa mutta toisaalta oletetaan ilman mitään kokemusta tai tiedossa ollutta esimerkkiä että Down on erinomainen vauvanhoitaja.

Sekin on epäasiallista kun minä kirjoitan täällä ihan melko varmasti paikkaansa pitävän oletukseni että jotkut ei ole antaneet minun hoitaa jos en ole ollut kyseiselle perheelle tuttu. minusta teidän olisi pitänyt sanoa siihen että "saatat olla oikeassa. tuttujen ihmisten annetaan helpommin hoitaa ja toivottavasti jotkut sukulaisesi saavat vauvan ja antavat hoitaa sitä.". Kun minun kokemuksen mukaan tuo pitää kohdalli paikkansa että tuttu ihminen monesti antaa olla apuna hoitamisessa mutta vieraampi sitten ei anna ja minun voi olla vaikea erottaa kuka on vieras ja kuka tuttu. ja uskoisin että suurin syy sille ettei annettu hoitaa on ollut se etten ole ollut siihen riittävän tuttu. kun kyllä erittäin tutut ja sukua olevat antavat minunkin hoitaa. kokemusta on.

mutta downien ei välttämättä anna omat sisaruksetkaan hoitaa vauvaa. siitäkin oon kuullu.

Vierailija
27/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin pistää miettimään kun eräät puolitutut jotka ennen oli minun kavereita ei enää oo käyny minun luona sen jälkeen kun niille syntyi vauva mutta tuttavaperheessä jossa on Down-tytär, he käyvät useamminkin, ajattelevat varmaan että se minua huomattavasti nuorempi down-tyttö on heidän vauvalleen turvallisempaa seuraa kuin minä.

Vierailija
28/28 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta muualla netissä:

blogi jossa kirjoitan haaveitani pienestä Veera-tytöstä ja pienestä Osku-pojasta joita hoitaisin hellästi. Toteutuukohan se haave ikinä:

http://www.esirukouksia.blogspot.fi/

Asperger-palstallakin avattu keskustelun aihe

http://www.aspalsta.net/viewtopic.php?t=9427&highlight=

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän