Ksml: Seksuaaliterapeutti suosittelee kakkukahveja kuukautisille.
Mitäs mieltä olette seksuaaliterapeutti Eeva Gröhnin ehdotuksesta, että nuoren tytön kasvamista naiseuteen voisi helpottaa juhlimalla kuukautisten alkamista kakkukahvein, koko perheen voimin.
Terapeutti sanoo myös että "tyttölapsen syntymästä lähtien olisi tärkeää tukea tyttömäisyyttä ja valmistella sitä myöten lasta tulevaan naiseuteen". Aika erilainen mielipide, kun muuten paljon esillä oleva sukupuolineutraalikäsitys, että lapsen tulee olla ensisijaisesti lapsi, ei tyttö tai poika.
Minusta tuo kuukautiskahvi idea tuntuu melko kaukaahaetulta. En usko kovinkaan monen nuoren tytön haluavan juhlia kyseistä asiaa isän ja veljien kanssa? Sen sijaan äidin ja mahdollisten jo kuukautisten omaavien siskojen kanssa sitä ehkä voisi jotenkin juhlistaa. Minusta kyseessä on kuitenkin niin pitkälti naisten juttu, että jättäisin isät ja veljet ulkopuolelle. Vai olenko vain ahdasmielinen?
Mielipiteitä?
Kommentit (99)
Mulle on jäänyt päähän Bill Cosbyn jakso missä Lucy vie perheen tytön ravintolaan juhlistamaan alkaneita kuukautisia tyttöjen kesken. Itsellä oli kuukautiset juuri alkaneet sinä vuonna ja muistan äitini harmitelen jakson jälkeen, et harmi ettei itse keksinyt tota juhlistamista. Mutta kyllä se mua sillin onnitteli yhden elämän virstaanpylvään saavuttamisesta ja naiseksi kasvamista.
Siinä jaksossa oli tosi lämmin tunnelma ja silloin päätin, että omien tyttöjeni kanssa lähdetään ravintolaan tai tehdään muuta vastaava. Ja siis toi jakso tuli telkkarista ulos joskus 20v. sitten. Ei siihen menkkojen alkamiseen tarvitse perheen miehiä sotkea, mutta juhlistaa pitää!
Hormonikierukka on taivaan lahja runsaista kuukautisista kärsiville! OIkeesti!
Mulla ollut kolme vuotta, nykyään ei enää ollenkaan vuotoa. Mielialanvaihtelua vielä hieman, just sen verran että tajuaa, et ai niin, mulla on varmaan menkka-aika tulossa.
Ja siis ollut (erityisesti ennen synnytyksiä) vuotoa a la Niagaran putoukset ja sellaiset krampit, että synnytyksetkin tuntui "yllättävän helpoilta".
Ylettömän kivuliaat ja runsaat kuukautiset - niille on ihan oma tautiluokituskin. Sillä voi saada lääkäriltä sairaslomaakin.
Monilla muuten auttaa lasten saaminen...
Musta on ehdottomasti tyttöjen juttu. Äidin ja mahdollisten siskojen kanssa asiaa voisi hyvinkin juhlistaa jollain tavalla - onhan se iso juttu tytön elämässä ja eräänlainen siirtymä kohti aikuisuutta. Muistan kyllä itse 11veenä kun menkat alkoi häpeilleeni koko juttua ja piilotelleeni siteitä isän ja veljen silmiltä, vaikka äidin kanssa asiasta olikin ihan luontevaa jutella ja jollain tapaa olin alkaneista kuukautisista myös ylpeä jos niin nyt voi sanoa.
nostetaas vielä tätä mielenkiintoista ketjua
Huh, mitä seuraavaksi? Vaihdevuosi-illalliset sukulaisille?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 17:46"]
Huh, mitä seuraavaksi? Vaihdevuosi-illalliset sukulaisille?
[/quote]
HUIPPU!!!!!!
No ei niitä menkkojen alkamisiakaan tarvi sukulaisten kanssa juhlia :D. Mutta vaihdevuosijuhlat voisi olla ihan hyvä idea muuten. Tyttöjen kanssa mökille ja pari lasia viiniä ja helvetisti naurua.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 13:59"]
pakko myöntää että nyt on kyllä iso aukko sivistyksessä, kun en ole kuullutkaan mistään kuukautissienistä? Siis ovatko joku "luomuversio" tamponeista?
[/quote]
Kuukautissienet ovat luonnonsieniä, jotka kasvavat meressä. Näppärä kuukautissuoja paratiisisaarien naisille. Ne ovat eräänlainen luomuversio tamponista, mutta helpompia, koska ne eivät ole kovia eivätkä niukankaan vuodon aikaan ime limakalvoja kuiviksi, kuten tamponit. Toki ne täytyy säännöllisesit huuhtoa. Käyttö on hankalaa, jos ei wc:n sisällä ole vesipistettä. Tuskin kukaan haluaa mennä yhteiseen tilaan huuhtelemaan veristä sientä.
Mutta tuollaisille pienille tytöille sieni on hyvä, myrkytön vaihtoehto. Back-upina sitten kestositeet.
Koulussa tytöille taidettiin puhua kuukautisista jo neljännellä luokalla ja ilmeisesti aivan syystäkin. Joku tytöistä oli kysynyt, ollaanko silloin koulusta pois, kun on kuukautiset. Jotain suojiakin oli heille esitelty, mutta ilmeisesti vain kertakäyttöisiä, mikä on sääli.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:08"]
42 & 43 ja moni muu ketjuun vastannut palauttaa uskon lämpimään äitiyteen, jossa tyttäreen on oikeasti suhde, eikä se ole vaan joku riesa jonka toivotaan opettelevaan elämää netistä :D.
[/quote]
42 kommentoi: Tyttö on nähnyt pienestä pitäen tätä kuukautistouhua jos minkäkinlaisen arsenaalin kanssa. Olen käyttänyt kuukuppia silloin kun oli saatavissa vain niitä ruskeita luonnonkumisia ämpärin kokoisia malleja. Samaten sienet ja muut on tullut kokeiltua. Tyttö on tottunut näkemään, kuinka huuhdon veristä sientä tai kaadan kupista veret lavuaariin, ei pitäisi olla mitään ongelmaa veren kanssa :-)
Sen muistan, kun tyttöä jo joskus pienenä mietitytti sellainen asia, että kun hänellä alkaa kuukautiset ja hänen pitää tilata kuppi netistä, niin mikä sen nettisivun osoite on <3 <3 <3 Lapset on niin suloisia kun ne miettii kaikkea mahdollista etukäteen.
Ja sekin täytyy sanoa, että tytöstä on tullut vielä ympäristötietoisempi kuin minusta. Jos joihinkin juhliin tai muussa erikoistilanteessa otan tamponin tai kertakäyttöisen siteen, niin heti alkaa kuulustelu, ovatko kaikki kestositeet pyykissä <3 <3 <3
Meikkaus on minulle kyllä sellainen musta aukko sivistyksessä, että olen tytölle joutunut sanomaan, että siinä en osaa neuvoa ja että katsoo Youtubesta videoita, jos joskus meikkauksesta kiinnostuu. Onneksi on tuo netti kasvatusapuna, että sillä voi paikata niitä aukkoja joissa itse ei pärjää. Samaten Kuukuppisivullekin neuvoin tytön sen jälkeen kun olin kertonut, että joillekin se kupin laittaminen voi olla vaikeaa ja että siellä on neuvoja. Ei ne minunkaan systeemit kaikille toimi, onneksi on vertaistukea saatavilla.
Meillä oli kakkukahvit, mutta olinkin silloin kahden tytön yh-äiti, joten ei tarvinnut sotkea asiaan miehiä. :D Särkylääkkeet on keksitty ja menkkasuojia on tosi monenlaisia. Miksi niitä menkkoja pitäisi vihata ja ällötä?
Mun kuukautiset alkoi vitosluokalla kun oltiin sukulaisten luona yökylässä. Äiti sanoi totesi sitten sukulaistädille että arvasin että alkaa hetkellä millä hyvänsä ja nää kaksi siiinä sitten nyökkäili tietäväisenä. Olin loukkaantunut ja nolona ja jos olisin ollut aikuinen olisin ajatellut että no kiva, et sitten minulle viitsinyt kertoa!!!!!! Lapsena ei sitä pahaa mieltä osannut niin tietoisesti analysoida, mutta joka tapauksessa paha mieli jäi. Puhukaa niille lapsillenne niitä itseään koskevista asioista!
Miksi sitä hoetaan että kuukautisten alkaminen on sama kuin naiseksi tulo? No joo, tavallaan fyysisesti saavutetaan aikuisuus, mutta tuo naiseuden alkamisen korostaminen ei ole kivaa. Naiseus on paljon paljon muutakin, ja ennen kaikkea henkisiä juttuja, eikä jonkun solun kiertoon sidoksissa oleva asia. Voi olla että jollain ei syystä tai toisesta ala kuukautiset normaalisti, eikä nekään ole sen vähemmän naisia. Ja jos aikuisella tulee kuukautishäiriöitä, ei hänestä silti tule pelkästään osittaista vajaata naista.
Kuukautiset on merkittäväkin osa naisen elämää, mutta älkää hyvät ihmiset samaistako kuukautisten alkamista ja naiseksi tuloa. Niillä on lopulta hyvin vähän tekemistä keskenään.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:51"]
Meillä oli kakkukahvit, mutta olinkin silloin kahden tytön yh-äiti, joten ei tarvinnut sotkea asiaan miehiä. :D Särkylääkkeet on keksitty ja menkkasuojia on tosi monenlaisia. Miksi niitä menkkoja pitäisi vihata ja ällötä?
[/quote]
No kai on muitakin vaihtoehtoja kuin vihaaminen ja perhejuhlien pitäminen?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:31"]
Mun kuukautiset alkoi vitosluokalla kun oltiin sukulaisten luona yökylässä. Äiti sanoi totesi sitten sukulaistädille että arvasin että alkaa hetkellä millä hyvänsä ja nää kaksi siiinä sitten nyökkäili tietäväisenä. Olin loukkaantunut ja nolona ja jos olisin ollut aikuinen olisin ajatellut että no kiva, et sitten minulle viitsinyt kertoa!!!!!! Lapsena ei sitä pahaa mieltä osannut niin tietoisesti analysoida, mutta joka tapauksessa paha mieli jäi. Puhukaa niille lapsillenne niitä itseään koskevista asioista!
[/quote]
No vaikka siksi ettö vaikea se on aikuisenkaan naisen niistä mitään positiivista keksiä??? Ihan helvetinmoinen riesa ja samaa sarjaa eräiden muiden asioiden kanssa, jotka miesten ongelmia ollessaan olisivat saaneet jo jonkun järkevämmän ratkaisun maailmassa (vrt. synnytys).
Minunkin äitini ehdotti juhlien pitämistä kuukautisten kunniaksi ollessani noin 10-vuotias. Oli kai kuullut tällaisesta jostain lehtiartikkelista tai radiosta. Tyrmäsin kyllä idean oitis, ja kun kuukautiset sitten 11-vuotiaana alkoivat, en halunnut edes kertoa niistä kellekään. Olin vielä ihan leikkivä lapsi silloin, ja ajatus sukukypsyyden saavuttamisesta saati sitten sen juhlistamisesta tuntui aivan oksettavalta :/ Mutta toki tilanne voi olla eri jollain 15-vuotiaalla, joka on jo kuukautisten alkamista odottanut.
Olin takavuosina Raisa Caccia--jotain luennolla ja jäi mieleen sellainen, että jossain koululaisryhmässä oli ensin kysytty pojilta että onko teistä kiva kun teidä tulee miehiä? Siihen pojat huusi joukolla että JOOOOO! Sitten sama kysymys esitettiin tytöille ja vastaus oli että öööö - joo? Mikä on se naisen malli joka tytöillä on? Jos tuntuu että se on sellainen että on aivan kamalaa kun menkat alkaa ja naiseus lähestyy, niin kyllä siinä voisi äitikin vähän katsoa peiliin. Että minkälaista mallia on tullut annettua. Kiukkuinen, stressaantunut, joka asiasta nalkuttaja? Vai jotain sellaista mitä kohti tytöistäkin olis kiva mennä? Nainen joka osaa välillä relatakin ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja rentoutua ja _nauttia_ elämästä.
Kyllä vaan, leivoin jouluhalko-periaatteella kakun, jonka kuorrutin valkoiseksi ja päälle roiskin viininpunaista ja ruskeaa kastiketta sekä laitoin päähän valkoisen metrilakun ikäänkuin tämän tamponin naruksi. Punaista mehua tarjoiltiin kuukupeista. Hyvin maistui.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:53"]
Eikö sulle siis tosiaankaan sovi esimerkiksi hormonikierukka? Ihan uteliaisuudesta ja kaikella ystävyydellä kysyn. Mulla oli itsellä aiemmin kuparikierukka, koska mulla oli myös joku omituinen pakkomielle hormonaalisesta ehkäisystä, ja ihan järkyttävän runsaat kuukautiset - juuri noita kuvaamiasi oireita. Sitten vaihdoin hormonikierukkaan, eikä mulla ole käytännössä kuukautisia enää lainkaan. Välillä menee useampi kuukausi, etten muista koko asiaa, ja sitten taas havahdun miettimään, että olikohan mulla menkat vai ei.
Suosittelen siis _todella_ lämpimästi!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:46"]
Joo mulla on myöteinen asenne mutta yhteiskunnalla ei. Esim. työnantajan on vaikea hyväksyä sitä, että olisin mielelläni joka kuukausi 1-3 päivää pois töistä kovan vuodon ja kivun takia. Jotkut kaveritkaan eivät ymmärrä, että haluan sopia tapaamiset silloin kun menkkoja ei ole, etten joudu koko ajan juoksemaan vessassa ja ettei oloni ole niin inhottava ja särkyinen. Myös liikkuminen ylipäätään on inhottavaa kun koko ajan saa pelätä, että toppaukset pettävät tai falskaavat tai näkyvät päällepäin. Mutta muuten omasta puolestani olen oikein hyvin asennoitunut ja asetun suosiolla kärsimään vaivaani joka kuukausi pariksi päiväksi jos vain muu yhteiskunta antaisi siihen mulle rauhan.
[/quote]
[/quote] En ole uskaltanut laitattaa hormonikierukkaa kun jo ihan pelkkien pillereidenkin kanssa tuli ongelmia. Jouduin lopettamaan yhdet pillerit kesken kaiken ja sekin oli aika inhottavaa ja kierukkaa ei sitten omin avuin saisi edes pois, joten en ole kokeillut sitä eikä lääkärinikään sitä mulle varsinaisesti suositellut.