Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ksml: Seksuaaliterapeutti suosittelee kakkukahveja kuukautisille.

Vierailija
08.03.2013 |

Mitäs mieltä olette seksuaaliterapeutti Eeva Gröhnin ehdotuksesta, että nuoren tytön kasvamista naiseuteen voisi helpottaa juhlimalla kuukautisten alkamista kakkukahvein, koko perheen voimin.

Terapeutti sanoo myös että "tyttölapsen syntymästä lähtien olisi tärkeää tukea tyttömäisyyttä ja valmistella sitä myöten lasta tulevaan naiseuteen". Aika erilainen mielipide, kun muuten paljon esillä oleva sukupuolineutraalikäsitys, että lapsen tulee olla ensisijaisesti lapsi, ei tyttö tai poika.

Minusta tuo kuukautiskahvi idea tuntuu melko kaukaahaetulta. En usko kovinkaan monen nuoren tytön haluavan juhlia kyseistä asiaa isän ja veljien kanssa? Sen sijaan äidin ja mahdollisten jo kuukautisten omaavien siskojen kanssa sitä ehkä voisi jotenkin juhlistaa. Minusta kyseessä on kuitenkin niin pitkälti naisten juttu, että jättäisin isät ja veljet ulkopuolelle. Vai olenko vain ahdasmielinen?

Mielipiteitä?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa, 57

Vierailija
62/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo juhlinta onnistuu vain perheissä joissa on todella läheiset välit lasten ja vanhempien kanssa ja asiat otetaan rennosti eikä olla synkkiä peruspessimistejä jotka keskittyy vain asioiden synkimpiin puoliin. Mutta silti vähintä mitä pitää tehdä on puhua lapselleen asiasta. Tosiaan jo siksikin, että puhumisen pää on ylipäänsä auki ja lapselle on helpompi jatkossakin tulla ongelmiensa kanssa vanhepien luo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan myös 57. 

Vierailija
64/99 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 03:11"]

Kyllä vaan, leivoin jouluhalko-periaatteella kakun, jonka kuorrutin valkoiseksi ja päälle roiskin viininpunaista ja ruskeaa kastiketta sekä laitoin päähän valkoisen metrilakun ikäänkuin tämän tamponin naruksi. Punaista mehua tarjoiltiin kuukupeista. Hyvin maistui.

[/quote]

Saaks käyttää?

Vierailija
65/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo idea kuulostaa naurettavalta, enkä usko että yksikään teini suostuisi juhlimaan niitä yliampuvasti kakkukahvien kanssa suurella porukalla. Ja jos juhlinnan syy on

A) Naiseksi kasvu. Tämähän pilaa lapsen lapsuuden, hänestä tehdään(ainakin siltä voi tuntua) yhtäkkiä iso ja ei enää kohdella samana lapsena joka hän on. Se päivä kun kuukautiset ensimmäistä kertaa alkavat ei tarkoita että koko tyttö olisi kasvanut yhtäkkiä henkisestikin samassa suhteessa kuin fyysisessä. 

B) Sukukypsäksi tuleminen. Kuinkahan moni lapsi, varhaisteini tai edes teini haaveilee lapsista? Pikemminkin monia ällöttää koko ajatus. Ja samallahan se voi luoda jopa paineita, että lapsia on joskus hankittava ja se on kaikkien olettamus, vaikka lastenhankinnan pitäisi olla jokaisen oma päätös.

Enkä ole nyt sitä mieltä, että kuukautisista ei pitäisi puhua ollenkaan. Mutta pitäisi puhua lapsen/nuoren omilla ehdoilla tällaisissa asioissa. Ja muistakaa kuitenkin, että kouluissa on nykyään iha  eri sortin valistusta kuin teidän aikoinanne ja 7. luokkalaiset tietävät kyllä jo kaiken anaaliseksistä a-seksuaaleihin.

T. Teini itsekin

Vierailija
66/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli niin estynyt että kun minulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana en uskaltanut hiiskahtaakaan asiasta vaan itkin kivusta ja kärsin yksin. Luulin että olen jotenkin sairas, en tajunnut että kuukautisethan ne oli.

Omat tyttäret olen kasvattanut ihan eri lailla. Kuukautiset ei ole meillä olleet mikään tabu. Molemmat tytöt ovat saaneet suklaalevyn ja jonkunlainen kakkukahvihetkikin vietettiin koko perheen kesken. Ihan tytöt halusivatkin kun kysyin. Onhan se eräänlainen merkkipaalu tytön elämässä, askel kohti naiseutta. Ja onhan se mukava kun saa mutustaa suklaata kun mahaan koskee ja joutuu pitämään sidettä, saa pientä hemmottelua :)

Vierailija
67/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki hormonikierukka, jos kerran on noin hemmetin hankalaa. Kai se nyt on epämukavaa, jos asenne on nelikymppisellä, aikuisella naisella tuo?? Voisiko millään ajatella, että kuukautiset ovat luonnollinen osa naiseutta ja että jos ne ovat kovin runsaat tai kivuliaat, niihin on useimmissa tapauksissa mahdollista saada apua?

Vaikka kamalaahan tää elämä toki on, ainakin tuolla asenteella.

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 21:14"]

Voi jösses, että ihan pitäis juhlistaa tätä helvettiä, koka naisilla jatkuu vuosien ajan. Olen lähes nelikymppinen, enkä malta odottaa milloin tämä stanan kuukausittainen verenvuoto loppuu. En ole tähän ikään tottunut. Hankalaa, epämukavaa. Ja vielä pitäis juhlistaa- hah.

[/quote]

Vierailija
68/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei nyt sentään kuitenkaan. Kyseessä kun on kuitenkin aikamoinen riesa ja harmi. Niin ei ainakaan meillä mitään juhlita. Pikemminkin olen tytölle ostanut lohdutukseksi jonkun kivan vaatteen.

Vierailija
69/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai huomioin tytärtäni kun se päivä koittaa, voisin vaikka kysyä mitä hän itse haluaa?.

Vierailija
70/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:08"]

42 & 43 ja moni muu ketjuun vastannut palauttaa uskon lämpimään äitiyteen, jossa tyttäreen on oikeasti suhde, eikä se ole vaan joku riesa jonka toivotaan opettelevaan elämää netistä :D.

[/quote]

42 kommentoi: Tyttö on nähnyt pienestä pitäen tätä kuukautistouhua jos minkäkinlaisen arsenaalin kanssa. Olen käyttänyt kuukuppia silloin kun oli saatavissa vain niitä ruskeita luonnonkumisia ämpärin kokoisia malleja. Samaten sienet ja muut on tullut kokeiltua. Tyttö on tottunut näkemään, kuinka huuhdon veristä sientä tai kaadan kupista veret lavuaariin, ei pitäisi olla mitään ongelmaa veren kanssa :-)

Sen muistan, kun tyttöä jo joskus pienenä mietitytti sellainen asia, että kun hänellä alkaa kuukautiset ja hänen pitää tilata kuppi netistä, niin mikä sen nettisivun osoite on <3 <3 <3 Lapset on niin suloisia kun ne miettii kaikkea mahdollista etukäteen. 

Ja sekin täytyy sanoa, että tytöstä on tullut vielä ympäristötietoisempi kuin minusta. Jos joihinkin juhliin tai muussa erikoistilanteessa otan tamponin tai kertakäyttöisen siteen, niin heti alkaa kuulustelu, ovatko kaikki kestositeet pyykissä <3 <3 <3

Meikkaus on minulle kyllä sellainen musta aukko sivistyksessä, että olen tytölle joutunut sanomaan, että siinä en osaa neuvoa ja että katsoo Youtubesta videoita, jos joskus meikkauksesta kiinnostuu. Onneksi on tuo netti kasvatusapuna, että sillä voi paikata niitä aukkoja joissa itse ei pärjää. Samaten Kuukuppisivullekin neuvoin tytön sen jälkeen kun olin kertonut, että joillekin se kupin laittaminen voi olla vaikeaa ja että siellä on neuvoja. Ei ne minunkaan systeemit kaikille toimi, onneksi on vertaistukea saatavilla.

[/quote]

Anteeks, mutta tässä kyllä jokin särähti korvaan... Luonnollinen asia toki, mutta tarviiko niitä verisiä sieniä ja kuppeja välttämättä huuhtoa lapsen nenän alla? yhtä lailla kakka ja pissa on luonnollisia asioita, mutta ei niitä tuotoksiakaan tavata esitellä jälkikasvulle...

[/quote]

Vähän oudolta kuulosti munkin mielestä. Asutteko sienenhuuhtojat jossain yksiössä jonka vessassa ei ole ovea vai mitä ihmettä? Eikö nuo vessa-asiat yleensä hoideta jonkinlaisessa yksityisyydessä? No okei, jos vaihtoehto olisi hirveä häpeily ja kuukautisten tabuna pitäminen niin siihen verrattuna tuo tuotosten esittely on parempi vaihtoehto, mutta voisi ne menkkasienet pestä ja kupit tyhjentää mun mielestä ihan yksityisesti.

Vierailija
71/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta kuukautisten alkamista voi juhlistaa kakkukahveilla ja vaikka poikalapsen kohdalla parranajon aloittamista! Yölliset siemensyöksyt ovat taas verrattavissa tyttöjen unissa saamiin orgasmeihin, hienoja juttuja nekin, mutta enemmän seksuaalisuuteen liittyviä.

Kuukautiskierto on merkki siitä, että se ihmeellinen koneisto nimeltään nainen, on kunnossa. Alkakaa naiset nyt enemmän arvostaa sitä naiseutta ja sitä, että kehonne pystyy kasvattamaan sisällä uuden elämän!

Ihmekös kun suomalainen nainen on naama rutussa vihaisena koko ajan, kun kaikessa nähdään vaan se riesa/vaiva/häpeä. Suomalainen nainen olisi varmaan tyytyväisin silloin, jos se olisi mies. Ei olisi kuukautisia eikä kauneusnormeja, ei tarttis synnyttää eikä imettää eikä ottaa suihin.

Tärkein oppi tytölle on oppia kuuntelemaan itseään: omaa sydäntään ja oma kehoaan.

Ja aatelkaa, miten on yksilön kohdalla todella surullista, jos kuukautisia ei ikinä elämässä tule.

Vierailija
72/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi kurjaa, niin moni tässä ketjussa pitää kuukautisten alkamiseen liittyvää juhlintaa nolona!!

Mä oli 11-vuotias ja äitini soitti riemuissaan siskolleen, joka ajoi melkein 200 kilometriä siltä istumalta ja toi kukkia ja kuohuviinipullon. Mulle ei kuohuvaa jaettu, mutta oli ensimmäistä kertaa sellainen hieno olo, että olen tässä nyt YKSI NAISISTA.

Suosittelen lämpimästi juhlahetken järjestämistä. Ei kai sitä nyt koko suvulle tarviikaan? Ihan hyvin pieni, lämmin naisporukka riittää!

Vierailija
73/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! :)

Miksi niin monet näkevät naiseuden jonkinlaisena rangaistuksena? Luulisi, että elämä on kamalan raskasta ja hankalaa, jos jo omasta sukupuolestaan pitää olla katkera.

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:55"]

Kyllä minusta kuukautisten alkamista voi juhlistaa kakkukahveilla ja vaikka poikalapsen kohdalla parranajon aloittamista! Yölliset siemensyöksyt ovat taas verrattavissa tyttöjen unissa saamiin orgasmeihin, hienoja juttuja nekin, mutta enemmän seksuaalisuuteen liittyviä.

Kuukautiskierto on merkki siitä, että se ihmeellinen koneisto nimeltään nainen, on kunnossa. Alkakaa naiset nyt enemmän arvostaa sitä naiseutta ja sitä, että kehonne pystyy kasvattamaan sisällä uuden elämän!

Ihmekös kun suomalainen nainen on naama rutussa vihaisena koko ajan, kun kaikessa nähdään vaan se riesa/vaiva/häpeä. Suomalainen nainen olisi varmaan tyytyväisin silloin, jos se olisi mies. Ei olisi kuukautisia eikä kauneusnormeja, ei tarttis synnyttää eikä imettää eikä ottaa suihin.

Tärkein oppi tytölle on oppia kuuntelemaan itseään: omaa sydäntään ja oma kehoaan.

Ja aatelkaa, miten on yksilön kohdalla todella surullista, jos kuukautisia ei ikinä elämässä tule.

[/quote]

Vierailija
74/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:21"]

Juuri näin! :)

Miksi niin monet näkevät naiseuden jonkinlaisena rangaistuksena? Luulisi, että elämä on kamalan raskasta ja hankalaa, jos jo omasta sukupuolestaan pitää olla katkera.

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:55"]

[/quote]

[/quote] Ei naiseus mutta kyllä kuukautiset rangaistukselta enimmäkseen tuntuu. Mulla on koko ikäni ollut suht runsaat, pitkät ja kivuliaatkin kuukautiset eikä lääkäreiltä ole apua löytynyt. Vaikken vanhenemisesta varsinaisesti välitäkään niin pakkoa sanoa, että odotan ilolla kuukautisten loppumista. Toivottavasti sitten ei vaan kuitenkin tule joitakin muita ikäviä naistenvaivoja riesaksi.

Vierailija
75/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa on niin, että voi itse päättää miten asiaan suhtautuu.

Jos on pitkät, kivuliaat kuukautiset eikä mikään (hormoni)hoito auta, niin sen sijaan että kitkeränä odottaa kuukautisten loppumista, voi vain koittaa hyväksyä asian.

On ihan älytöntä ruikuttaa kuukautisista ja muista naisten vaivoista, koska ne vain ovat ja niiden kanssa opitaan elämään. Siihen auttaa kovin paljon ASENNE!

Vierailija
76/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jatkaa vielä vähän.

Tällaisella "juhlimisellahan" on symbolinen merkitys myös. Voi olla niin, että teini-ikäinen ei halua juhlia kuukautisia (eikä mitään muutakaan!), mutta kyse onkin siitä, että yhteisö hänen ympärillään juhlii hänen kehittymistään ja kasvamistaan.

Monestihan vanhemmat sanovat lapsilleen että "voi sinä kasvat niin nopeasti". Saattavat sanoa leikilläänkin että "voi kun sä jäisit pieneksi". Siis ihan luonnollistahan se on, ajan kulumisen ja elämän ohikiitävyyden huomaa niin hyvin lapsien kasvamisesta.

Vanhemman tehtävä on myös viestiä siitä, että odottaa ja iloitsee lapsensa kasvamisesta ja kehittymisestä. 

Vierailija
77/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen naisen mielestä koko elämä on rangaistus.

Vierailija
78/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:40"]

Tässäkin asiassa on niin, että voi itse päättää miten asiaan suhtautuu.

Jos on pitkät, kivuliaat kuukautiset eikä mikään (hormoni)hoito auta, niin sen sijaan että kitkeränä odottaa kuukautisten loppumista, voi vain koittaa hyväksyä asian.

On ihan älytöntä ruikuttaa kuukautisista ja muista naisten vaivoista, koska ne vain ovat ja niiden kanssa opitaan elämään. Siihen auttaa kovin paljon ASENNE!

[/quote] Joo mulla on myöteinen asenne mutta yhteiskunnalla ei. Esim. työnantajan on vaikea hyväksyä sitä, että olisin mielelläni joka kuukausi 1-3 päivää pois töistä kovan vuodon ja kivun takia. Jotkut kaveritkaan eivät ymmärrä, että haluan sopia tapaamiset silloin kun menkkoja ei ole, etten joudu koko ajan juoksemaan vessassa ja ettei oloni ole niin inhottava ja särkyinen. Myös liikkuminen ylipäätään on inhottavaa kun koko ajan saa pelätä, että toppaukset pettävät tai falskaavat tai näkyvät päällepäin. Mutta muuten omasta puolestani olen oikein hyvin asennoitunut ja asetun suosiolla kärsimään vaivaani joka kuukausi pariksi päiväksi jos vain muu yhteiskunta antaisi siihen mulle rauhan.

Vierailija
79/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle siis tosiaankaan sovi esimerkiksi hormonikierukka? Ihan uteliaisuudesta ja kaikella ystävyydellä kysyn. Mulla oli itsellä aiemmin kuparikierukka, koska mulla oli myös joku omituinen pakkomielle hormonaalisesta ehkäisystä, ja ihan järkyttävän runsaat kuukautiset - juuri noita kuvaamiasi oireita. Sitten vaihdoin hormonikierukkaan, eikä mulla ole käytännössä kuukautisia enää lainkaan. Välillä menee useampi kuukausi, etten muista koko asiaa, ja sitten taas havahdun miettimään, että olikohan mulla menkat vai ei.

Suosittelen siis _todella_ lämpimästi!

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:46"]

Joo mulla on myöteinen asenne mutta yhteiskunnalla ei. Esim. työnantajan on vaikea hyväksyä sitä, että olisin mielelläni joka kuukausi 1-3 päivää pois töistä kovan vuodon ja kivun takia. Jotkut kaveritkaan eivät ymmärrä, että haluan sopia tapaamiset silloin kun menkkoja ei ole, etten joudu koko ajan juoksemaan vessassa ja ettei oloni ole niin inhottava ja särkyinen. Myös liikkuminen ylipäätään on inhottavaa kun koko ajan saa pelätä, että toppaukset pettävät tai falskaavat tai näkyvät päällepäin. Mutta muuten omasta puolestani olen oikein hyvin asennoitunut ja asetun suosiolla kärsimään vaivaani joka kuukausi pariksi päiväksi jos vain muu yhteiskunta antaisi siihen mulle rauhan.

[/quote]

Vierailija
80/99 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle siis tosiaankaan sovi esimerkiksi hormonikierukka? Ihan uteliaisuudesta ja kaikella ystävyydellä kysyn. Mulla oli itsellä aiemmin kuparikierukka, koska mulla oli myös joku omituinen pakkomielle hormonaalisesta ehkäisystä, ja ihan järkyttävän runsaat kuukautiset - juuri noita kuvaamiasi oireita. Sitten vaihdoin hormonikierukkaan, eikä mulla ole käytännössä kuukautisia enää lainkaan. Välillä menee useampi kuukausi, etten muista koko asiaa, ja sitten taas havahdun miettimään, että olikohan mulla menkat vai ei.

Suosittelen siis _todella_ lämpimästi!

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:46"]

Joo mulla on myöteinen asenne mutta yhteiskunnalla ei. Esim. työnantajan on vaikea hyväksyä sitä, että olisin mielelläni joka kuukausi 1-3 päivää pois töistä kovan vuodon ja kivun takia. Jotkut kaveritkaan eivät ymmärrä, että haluan sopia tapaamiset silloin kun menkkoja ei ole, etten joudu koko ajan juoksemaan vessassa ja ettei oloni ole niin inhottava ja särkyinen. Myös liikkuminen ylipäätään on inhottavaa kun koko ajan saa pelätä, että toppaukset pettävät tai falskaavat tai näkyvät päällepäin. Mutta muuten omasta puolestani olen oikein hyvin asennoitunut ja asetun suosiolla kärsimään vaivaani joka kuukausi pariksi päiväksi jos vain muu yhteiskunta antaisi siihen mulle rauhan.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän