Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ksml: Seksuaaliterapeutti suosittelee kakkukahveja kuukautisille.

Vierailija
08.03.2013 |

Mitäs mieltä olette seksuaaliterapeutti Eeva Gröhnin ehdotuksesta, että nuoren tytön kasvamista naiseuteen voisi helpottaa juhlimalla kuukautisten alkamista kakkukahvein, koko perheen voimin.

Terapeutti sanoo myös että "tyttölapsen syntymästä lähtien olisi tärkeää tukea tyttömäisyyttä ja valmistella sitä myöten lasta tulevaan naiseuteen". Aika erilainen mielipide, kun muuten paljon esillä oleva sukupuolineutraalikäsitys, että lapsen tulee olla ensisijaisesti lapsi, ei tyttö tai poika.

Minusta tuo kuukautiskahvi idea tuntuu melko kaukaahaetulta. En usko kovinkaan monen nuoren tytön haluavan juhlia kyseistä asiaa isän ja veljien kanssa? Sen sijaan äidin ja mahdollisten jo kuukautisten omaavien siskojen kanssa sitä ehkä voisi jotenkin juhlistaa. Minusta kyseessä on kuitenkin niin pitkälti naisten juttu, että jättäisin isät ja veljet ulkopuolelle. Vai olenko vain ahdasmielinen?

Mielipiteitä?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 13:39"]

Älkää hyvät ihmiset tehkö luonnollisesta asiasta tytöillenne jotain salailtavaa ja häpeällistä. Minun lapsuudenkodissani oli niin ja se oli todella ahdistavaa.[/quote]

Sama meillä. Kärsin kamalista kuukautiskivuista ja vasta kun meinasin pyörtyä yläasteella luokkaan minulle tuli mieleen että voisin ottaa särkylääkettä. Olin ihan lapsi vielä seiskalla, en osannut itse ajatella että kamalaan kipuun voisi saada helpotustakin. Eikä tullut mieleenkään että olisin voinut kysyä äidiltä. Salaa sitten kävin hakemassa disperiinipurkista lääkettä. Ei näin, oikeesti. Lapset tarvii oikeasti tukea näissä asioissa vaikka miten kiva olisi ajatella että netti tai kaverit hoitaa. Jos kotona kuukautiset on häpeällinen asia, niin ei niistä sitten välttämättä kehtaa kavereiltaakaan kysyä.

Vierailija
42/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja arvasinhan, ettei pojan kikkelinesteet ovat tabu, mutta tytön pitää jakaa pillun toimintansa koko perheen kesken, koska muuten on EPÄNORMAALI.

[/quote]

Kerta toisensa jälkeen sulle kerrotaan että myös pojan kanssa tullaan keskustelemaan asiasta, mutta kun vastaanotto ei ole päällä se ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva idea :)

Oma äitini ei kuukautisista juuri puhunut ja kyllähän se sitten aika ahdistavalta tuntui, yritin peitellä niitä pitkän aikaa ja ostelin salaa siteitä. Jossain vaiheessa sitten asia selvisi äidille eikä siitä silti sen enempää puhuttu.

Itse puhun tyttärelleni sekä pojalleni ihan avoimesti kaikista näistä asioista ja voisin vaikka kakun leipoakin, kun muutaman vuoden päästä asia on ajankohtainen. Riippuu siitä, että miten tyttö itse asiaan suhtautuu, mutta aion olla kannustava, iloinen ja näyttää esimerkilläni, että se on hyvä juttu eikä mitään hävettävää ole! Ja ainahan nyt kakku mieltä piristää, vaikka syytä nyt ei huutelisi pikkuveljen kuullen ;)

Vierailija
44/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 13:43"]

Ja arvasinhan, ettei pojan kikkelinesteet ovat tabu, mutta tytön pitää jakaa pillun toimintansa koko perheen kesken, koska muuten on EPÄNORMAALI.

Kerta toisensa jälkeen sulle kerrotaan että myös pojan kanssa tullaan keskustelemaan asiasta, mutta kun vastaanotto ei ole päällä se ei ole.

Ihanko totta? Edelleen olen sitä mieltä että tämä kysymys

Onko se, ettei poika halua puhua siemensyöksyistään vanhemmilleen (tai että vanhemmat eivät halua puhua tästä pojalleen) merkki sairaalloisesta estyneisyydestä?

on ilman vastausta. Pelkkä kyllä tai ei riittää. Kaikenlaista kaarteluta "eri asiasta" ja murrosiäastä ylipäätään olen täältä löytänyt, mutta en suoraa vastausta tuohon. Ovatko mällit yhtä luonnollinen puheenaihe kuin menkat, josta on perhettä tiedotettava?

Vierailija
45/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun olisi tehnyt mieli vähän juhlistaa tytön kuukautisia, mutta se jäi sitten kun tyttö oli muutenkin flunssassa. Ensimmäiset kuukautiset meni äidin siteillä, mutta katsoimme saman tien kyllä netistä tytölle omat siteet ja hän sai valita mieluisensa kuosit. Minusta se oli mukavaa ja sitten seuraavien kuukautisten koittaessa tytöllä oli jo omat siteet odottamassa. Melko aikaisessa vaiheessa tuli myös ostettua myös kuukautissieniä ja Lunette varastoon tulevaisuuden varalta. Eikä mennyt kauhean kauankaan, kun tyttö opetteli käyttämään sieniä kun koulussa oli uimatunnit tulossa. Jossain vaiheessa häntä alkoi Lunettekin kiinnostaa ja ohjeita hän luki Kuukuppikunnan sivuilta. Alkuun ei se Luneten käyttö onnistunut, mutta ei mennyt kauankaan kun hän sen oppi ja olen kyllä niin ylpeä ja tyytyväinen, että tyttö oppi sitä käyttämään. Ikää on nyt kuitenkin vasta 12 vuotta ja kuukautisten kanssa elämistä harjoiteltu vuoden verran. Lunette helpottaa kuukautisten kanssa elämistä niin paljon ettei tosikaan, hieno juttu että tytöltä se onnistuu jo noin nuorena.

Vierailija
46/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulla alkoi teininä menkat, sitä kyllä "juhlittiin" sen verran, että kun makasin tosi kipeänä sängyssä ja vuosin kun niagara, niin äiti ja isä toi mulle kukkia ja suklaata, ja toivottivat onnea naiseksi tulemisen johdosta :) Se ihan oikeasti tuntui sillon tosi hyvältä, olin tosi kipeä, ne ekat menkat kesti yli kaks viikkoa, ja vuosin niin paljon, että äiti joutui lainaamaan mun vaarilta aikuisten vaippoja, kun ei halunnut mun tamppooneja käyttävän ja mitkään siteet ei pitäny. Olin yli viikon pois koulustakin.

Samalla linjalla aijon mennä omien tyttöjenikin kanssa, eli avoimesti puhutaan asiasta, ja sitten kun alkavat, niin saa jotain pientä kivaa/tehdään jotain kivaa yhdessä naiseksi tulon kunniaksi :)

Vierailija
47/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 13:54"]

Minun olisi tehnyt mieli vähän juhlistaa tytön kuukautisia, mutta se jäi sitten kun tyttö oli muutenkin flunssassa. Ensimmäiset kuukautiset meni äidin siteillä, mutta katsoimme saman tien kyllä netistä tytölle omat siteet ja hän sai valita mieluisensa kuosit. Minusta se oli mukavaa ja sitten seuraavien kuukautisten koittaessa tytöllä oli jo omat siteet odottamassa. Melko aikaisessa vaiheessa tuli myös ostettua myös kuukautissieniä ja Lunette varastoon tulevaisuuden varalta. Eikä mennyt kauhean kauankaan, kun tyttö opetteli käyttämään sieniä kun koulussa oli uimatunnit tulossa. Jossain vaiheessa häntä alkoi Lunettekin kiinnostaa ja ohjeita hän luki Kuukuppikunnan sivuilta. Alkuun ei se Luneten käyttö onnistunut, mutta ei mennyt kauankaan kun hän sen oppi ja olen kyllä niin ylpeä ja tyytyväinen, että tyttö oppi sitä käyttämään. Ikää on nyt kuitenkin vasta 12 vuotta ja kuukautisten kanssa elämistä harjoiteltu vuoden verran. Lunette helpottaa kuukautisten kanssa elämistä niin paljon ettei tosikaan, hieno juttu että tytöltä se onnistuu jo noin nuorena.

[/quote]

pakko myöntää että nyt on kyllä iso aukko sivistyksessä, kun en ole kuullutkaan mistään kuukautissienistä? Siis ovatko joku "luomuversio" tamponeista?

Vierailija
48/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 13:51"]

on ilman vastausta. Pelkkä kyllä tai ei riittää. Kaikenlaista kaarteluta "eri asiasta" ja murrosiäastä ylipäätään olen täältä löytänyt, mutta en suoraa vastausta tuohon. Ovatko mällit yhtä luonnollinen puheenaihe kuin menkat, josta on perhettä tiedotettava?

[/quote]

Kyllä ovat!

Vierailija
49/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko 5.-luokalla ja järkytyin suuresti. En ikinä kuvitellut, että sen ikäisellä voisi alkaa!! Se oli kurjaa. Mulla aina ollu tosi runsaat kuukautiset ja lapsena vielä tosi kivuliaat. Pilas ja esti mun partioleirit ym. !! Parissa tunnissa tulee side tai kuppi aivan täyteen. Sitten likaantuu housut jne.. :(

Vihaan menkkoja!!! Jos joku ehdottais niitten kunniaksi juhlia niin lätty lätisis...

t. 2-lapsen äiti 35 v.

Vierailija
50/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 & 43 ja moni muu ketjuun vastannut palauttaa uskon lämpimään äitiyteen, jossa tyttäreen on oikeasti suhde, eikä se ole vaan joku riesa jonka toivotaan opettelevaan elämää netistä :D.

Vierailija
51/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin saman jutun keskisuomalaisesta aamulla ja jäi aika erikoinen kuva tästä seksuaaliterapeutista. tuntui että teki naiseudesta pikkuisen suuremman numeron kun se oikeasti onkaan. ja noista kuukautiskahveista koko perheen voimin tuli mieleen ne amerikkalaiset isän ja teinitytön yhteiset tanssiaiset joissa juhlitaan tyttären neitsyyttä tms. Näin noista joskus dokkarin tv:stä ja oli kyllä tosi friikkiä touhua. sama ajatus tuli mieleen tän lehtijutun luettuani. kuukautiset on luonnollinen juttu ja sellaisena ne pitäisi tytöille kertoa. mutta että oikein perhejuhlat pystyyn niiden takia, niin ei ehkä sentään!

Vierailija
52/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni itki kuukautisiaan katkerasti ja tivasi minulta, tällaistako on naisen koko loppuelämä. Hänellä oli kivuliaat ja todella runsaat kuukautiset, jotka sotkivat perusteellisesti vaatteet ja hotellisängyn - satuimme olemaan matkalla ulkomailla. Minusta on täysin luonnollista, että häntä nolotti. Minuakin nolotti, koko perhettä nolotti. Yritin lohduttaa parhaani mukaan, mutta olisi tuntunut kaukaa haetulta juhlia asiaa, joka pilasi häneltä koko odotetun lomaviikon. Enkä pystynyt edes rehellisesti valehtelemaan, että ei kulta, ei kuukautisista ole ikinä mitään vaivaa.

Vierailija
53/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:08"]

luin saman jutun keskisuomalaisesta aamulla ja jäi aika erikoinen kuva tästä seksuaaliterapeutista. tuntui että teki naiseudesta pikkuisen suuremman numeron kun se oikeasti onkaan. ja noista kuukautiskahveista koko perheen voimin tuli mieleen ne amerikkalaiset isän ja teinitytön yhteiset tanssiaiset joissa juhlitaan tyttären neitsyyttä tms. Näin noista joskus dokkarin tv:stä ja oli kyllä tosi friikkiä touhua. sama ajatus tuli mieleen tän lehtijutun luettuani. kuukautiset on luonnollinen juttu ja sellaisena ne pitäisi tytöille kertoa. mutta että oikein perhejuhlat pystyyn niiden takia, niin ei ehkä sentään!

[/quote]

Joo, tuo oli hyvä vertaus! Vähän samalla tavalla inhottavalta tuo ajatus tosiaan tuntuu, siltä että tytön alapääasioihin ei tytöllä hirveästi ole henkilökohtaista sananvaltaa vaan se on koko suvun juttu. Ja tosiaan, tuo että tytön alapää on "isän oma" ennen kuin (todennäköisesti isän hyväksymä) poikaystävä sen sitten aviossa saa niin... hyi yök.

Mun mielestä häpeilyn ja julkisen julistamisen välille mahtuu ihan luonnollisia ja maltillisia tapoja suhtautua asiaan.

Vierailija
54/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neitsyyden juhliminen menee liian pitkälle seksin alueelle. Kuukautiset ei ole mikään seksijuttu sinänsä. En minäkään kuukautisia koko perheen voimin juhlisi, mutta tyttären kanssa voisin käydä kahvilla sen kunniaksi että alkaa uusi elämänvaihe jossa tytöstä tulee nainen. Miksei poikakin voisi käydä isänsä kanssa vaikka parran kasvamisen kunniaksi :).

Vierailija
55/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:16"]

Tyttäreni itki kuukautisiaan katkerasti ja tivasi minulta, tällaistako on naisen koko loppuelämä. Hänellä oli kivuliaat ja todella runsaat kuukautiset, jotka sotkivat perusteellisesti vaatteet ja hotellisängyn - satuimme olemaan matkalla ulkomailla. Minusta on täysin luonnollista, että häntä nolotti. Minuakin nolotti, koko perhettä nolotti. Yritin lohduttaa parhaani mukaan, mutta olisi tuntunut kaukaa haetulta juhlia asiaa, joka pilasi häneltä koko odotetun lomaviikon. Enkä pystynyt edes rehellisesti valehtelemaan, että ei kulta, ei kuukautisista ole ikinä mitään vaivaa.

[/quote]

Höh. Kivuliaisiin kuukautisiin saa lääkettä. Joka kuukausi ei sotketa hotellisänkyä. On tämäkin nyt taas synkempääkin synkkää. Tollasessa tilanteessa sanoisin että höpsis, nyt mennään naisissa hakemaan sulle särkylääkettä ja katselemaan mitä siteitä on ja ostetaan niitä varten joku tosi nätti säilytysrasia, sitten juodaan hotellihuoneen sotkemisen lohdutuskahvit kahviossa ja sovitaan, ettei näin käy enää jatkossa.

Vierailija
56/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 11-vuotias, kun menkkani alkoivat. En sopinut silloin (en ehkä vieläkään) mihinkään "naiseuden" muottiin ja kaikki vastaava hömppä ahdisti minua. Jos minulle olisi pidetty jotkut saakelin kuukautisbileet, olisin varmaan hypännyt sillalta. Itse käsitin kuukautisten alkamisen "naiseksi tulemisella", kun sitä aina toitotettiin kaikkialla ikään kuin se olisi hyvä asia. En ollut 11-vuotiaana nainen vaan tyttö. Olisin pitänyt kuukautisbileitä juhlintana siitä, että olin tullut sukukypsäksi ts. pystyisin saamaan lapsia?? Miksi sitä pitäisi juhlistaa tuon ikäisenä? Seksiäkään ei ihan hirveästi tullut harrastettua vielä moneen vuoteen. Helpointa olisi pitää asiaa normaalina biologiana ja puhua asiasta neutraalisti ilman mitään rituaaleja ja draamaa.

Vierailija
57/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 lisää vielä, että melkein joka ikiselle naiselle tulee kuukautiset jossakin vaiheessa, miksi siitä pitää tehdä numero?

Vierailija
58/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä, joiden mielestä tyttöjen intiimiasiat kuuluvat koko suvulle myös niitä, joiden mielestä olisi hyvä alkaa tehdä rutiininomaisesti gynekologisia tarkastuksia tytöille kouluterveydenhuollossa? Tästähän oli myös joskus keskustelua...  Jokin tarve alistaa naisen intiimiasiat julkiselle tarkastelulle?

Vierailija
59/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta äidin tehtäviin KUULUU kertoa tyttärelle niinkin tärkeästä ja isosta asiasta naisen elämässä kuin kuukautiset on. On jonkinasteinen laiminlyönti jos tämän tehtävän sälyttää koululle, kavereille tai lapsen itse netistä haettavaksi!

Vierailija
60/99 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Kaikenlaista kaarteluta "eri asiasta" ja murrosiäastä ylipäätään olen täältä löytänyt, mutta en suoraa vastausta tuohon. Ovatko mällit yhtä luonnollinen puheenaihe kuin menkat, josta on perhettä tiedotettava?"

Se, että poika ei halua puhua äidille yöllisistä siemensyöksyistä ei ole merkki sairaalloisesta estyneisyydestä. Se taas on, jos vanhemmat ovat päättäneet olla puhumatta niistä ja muista murrosiän muutoksista pojalle (tai vastaavasti kuukautisista tytölle) ja uskovat, että kyllä netti ja kaverit hoitaa sukupuolikasvatuksen. Näinhän toimitaan jenkeissä, ja tulokset näkyvät teiniraskauksien määrässä.

Ja tietenkin kuukautiset ovat eri asia kuin yölliset siemensyöksyt. Vai tuleeko niitä mielestäsi kerran kuussa muutaman päivän ajan jatkuvalla syötöllä? Liittyykö niihin useinkin kovia vatsakipuja? Tarviiko poikien hankkia ja pitää niden vuoksi erityisiä suojia? Joten kyllä, työlle kuukautisista puhuminen ja niihin liittyvien asioiden selittäminen on oleellisempaa, kuin "märkien unien" läpikäyminen pojalle. Toisin sanoen: koska märät unet nyt harvemmin aiheuttavat ongelmia teinille, niistä voi yleensä ihan vaan mainita.

Tietenkään murrosikäisten mielestä ei ole lähtökohtaisesti luonnollista puhua sen enempää kuukautisista kuin märistä unistakaan. Se onkin vanhemman tehtävä kertoa teinille, mitä ne tarkoittavat, että ne ovat normaaleja kehon toimintoja, ja että niitä ei tarvitse hävetä. Sekä luoda ilmapiiri, jossa teini voi kysyä aikuiselta, jos joku mietityttää.

Kyylä sitä nyt on varmasti kaikkien mielestä helpompaa puhua huomisen ruuasta kuin sukupuolikasvatuksellisista asioista. Jos lapsen on hankkinut, olisi kuitenkin suotavaa päästä yli niistä omista "tirsk, pippeli"-reaktioista ja olla aikuinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan