Te, jotka olette nähneet nälkää köyhyyden vuoksi, mitä ruokaa...
olette syöneet/ostaneet silloin kun on ollut tosi tiukkaa. Kerro esimerkkejä, millainen ruokavaliosi on silloin ollut ja miten olet selvinnyt päivästä toiseen.
Kommentit (30)
Paljon linsseistä ja herneistä tehtyjä ruokia (pitää hyvin nälkää ja on halpaa) ja veteen tehtyä kaurapuuroa. Ite tehdyt sämpylätkin tulee aika minimibudjetilla. Niin ja perunaa myös.
Huh huh, mihin hyvinvointivaltion kansalaiset joutuvat, monet lasten kanssa.
Joo on tuttua täälläkin. Muistan senkin, kun opiskeluaikana oli kerran jääkaapissa yksi jugurttipurkki eikä muuta. Oli nälkä, olisin halunnut syödä sen kokonaan. Piti kuitenkin säästää seuraavalle päivälle joten söin vain puolet. Se nälkä ja puolikas purkillinen, jota ei saanut syödä, on jäänyt mieleen kummittelevana muistona siitä, miten koville olen joutunut.
Miten sellainen linssikeitto tehdään, kun kaikki kehuvat halvaksi? Olen joskus syönyt ja se oli ihan hyvää.
Opiskeluaikoina oli todella köyhää. Mutta sain syötyä joka päivä myös kotona lämpöisen ruoan. Olin vaan todella nuuka. Onneksi silloisessa asunnossa oli pakastin. Aina kun ostin kaupasta pihvejä. Laitoin yhden pihvin aina pakastepussiin. Jauhelihan 400g jaoin neljään osaan. Saman tein jokaikiselle ruoalle. Leivät sulatin aina pakastimesta. Ison juustoklöntin jaoin myös paloihin. Perunoita keitin vain muutaman kerralla ym. Marjat oli omasta takaa. Salaattia söin harvemmin, koska sitä sain onneksi koulussa.
Opiskeluaikoina oli todella köyhää. Mutta sain syötyä joka päivä myös kotona lämpöisen ruoan. Olin vaan todella nuuka. Onneksi silloisessa asunnossa oli pakastin. Aina kun ostin kaupasta pihvejä. Laitoin yhden pihvin aina pakastepussiin. Jauhelihan 400g jaoin neljään osaan. Saman tein jokaikiselle ruoalle. Leivät sulatin aina pakastimesta. Ison juustoklöntin jaoin myös paloihin. Perunoita keitin vain muutaman kerralla ym. Marjat oli omasta takaa. Salaattia söin harvemmin, koska sitä sain onneksi koulussa.
puuroa aamuksi, veteen tietty. Edellinen asukas oli jättänyt kaappiin avatun paketin linssejä joista mulle tuli ilmavaivoja. Samoin oli jättänyt lihaliemikuutioita. Kirjastosta hain keittokirjan, haudutin linssit ja pakastin. Perjantaisin kattilaan vettä, 1 dl pakksesta linssejä ja lihaliemikuutio. Söin sitä vain perjantaisin, vikat linssipierut tulivat sunnuntaina. Viikolla kävin hakemassa ranskanleivän leipomosta, täyttä vehnää ja kun kävin kotona, otin mm kaikki hernekeittopurkin mukaan. Yhdestä purkista söi 2 pv kun laittoi tarpeeksi vettä. Kalenterissa oli tarkalleen ylhäällä 60 pv ajanjakso, kävin luovuttamassa verta. Varastin ruokaa, siis hain leivän mutta laitoinkin sen kassiin ja otin monta hedelmää jne. kerrsn keksin kun tulin juuri ennen sulkemisaikaa, sain ottaa leivät mukaan.
kaikki kekkerit mitä oli, aina ilmoittauduin ja sama homma, jos oli hedelmävati, hedelmä kerralla laitoin laukkuun. siis vein n 10 hedelmää, en usko että kukaan näki. Tai toivon ainakin.
harjoittelu"palkalla" 90 luvulla.
olin tosi laiha silloin
Puuroa, makaronia, riisiä, perunaa, kananmunia, kaalia, juureksia, sieniä ja luksusta on ollut kun on onnistunut saamaan kalaa järvestä.
peruna-porkkanasosekeittoa (vettä, perunaa, porkkanaa, mausteita), makaroonia/riisiä, kaurapuuroa, perunasosetta, marjoja metsästä, kotitekoisia leipiä... annosteltiin myös ruokia niin että lapsi sai sen verran kun tarvitsi, mutta miehen kanssa syötiin "vuorotellen" tai puolikkaat annokset. Onneksi nuo ajat ovat ohitse!