Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette nähneet nälkää köyhyyden vuoksi, mitä ruokaa...

Vierailija
07.03.2013 |

olette syöneet/ostaneet silloin kun on ollut tosi tiukkaa. Kerro esimerkkejä, millainen ruokavaliosi on silloin ollut ja miten olet selvinnyt päivästä toiseen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaroonia ja ketsuppia

Vierailija
2/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronia, kaurapuuroa, itse leivottuja sämpylöitä, kananmunia. Itse metsästä kerättyjä sieniä ja marjoja ja pihoilta ja tutuilta luvan kanssa saatuja omenoita, marjoja, kesäkurpitsaa jne.

Ja sitten kannattaa kiertää kaikki kekkerit, maistiaiset ym. tilaisuudet, joissa saa ilmaista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuksi tuli makaroni ja luksuspäivänä kananmunat siinä seassa, perunavelli ja puurot, munakas ja perunat ja ruskea kastike..olin työtön -92 pahimpana lamavuonna ja ostin jopa koirille tarkoitettua jauhelihaa ja paistoin sitä. Sossuun oli pitkä jono ja vasta valmistuneena en saanut kuin peruspäivärahaa mistä suurin osa meni asunnon vuokraan ja sähkölaskuun. parvekkeenkin valjastin perunamaaksi ja salaattitarpeiksi ja mullan roudasin muovikassilla pelloilta. Sienet oli herkkua..sitten kun niitä sai.

Vierailija
4/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivoin kaiken leivän itse, leikkeleitä tai juustoja oli harvoin, perunoita, makaroonia, jauhelihaa, seitä, maitoa ei ollut aina... Kyllä niillä eli. Vitutukseen autto kun katto mitä läskejä rikkaat oli. No nykyään on onneksi vara syödä ja kun läskit vituttaa voi syödä siihen harmiinsa. :p

Vierailija
5/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä voi sanoa nähneeni varsinaisesti nälkää mutta todella tiukkaa oli peruspäivärahalla / työmarkkinatuella eläessä. Hyvin tarkkaan sai laskea, mihin on varaa ja voiko esim. ostaa astianpesuainetta vai ei. Mutta vastauksena kysymykseesi:

Perunoita, makaronia, tonnikalaa, lenkkimakkaraa, jauhelihaa, silakoita, kaurapuuroa, porkkanoita, kaalia, itse leivottuja sämpylöitä ja teeleipiä. Janssonin kiusausta ravintolafileistä, makaronilaatikkoa, munakastiketta, sienikastiketta, silakkalaatikkoa, lihasoppaa nötkötistä ja makkarasoppaa. Jauhelihakastke tai lihapullat oli luksusta. Muita kuin edellä mainittuja kasviksia, hedelmiä ´ja vihanneksia sen mukaan, mikä milloinkin oli halpaa.

Keräsin myös sieniä ja sukulaisilta/tutuilta sain omenoita ja herukoita. Keräsin myös joskus tyhjiä pulloja/tölkkejä, niistä sai ihan mukavasti pientä lisäkilinää ruokarahoihin varsinkin jos oli jotkut isommat bileet.

Vierailija
6/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetyt perunat, uuniperunat (+voita/tuorejuustoa jos varaa), pannulla öljyssä paistetut perunaviipaleet, porkkanat, lantut, kaali, kaurapuuro, hernekeitto, hernekeitto + makkara pilkottuna, näkkileipä (+ juustoa / voita jos varaa), makaroni, makaroni + nakkipaloja, makaroni + ananasta + tonnikalaa...

Vierailija
7/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiliä niin paljon, että oksettaa ajatuskin.

Kun lapset olivat pieniä ja mies lähti lätkimään olin yhden syksyn ikään kuin tyhjänpäällä. Kotihoidontuki oli ainoa rahalähteeni.

Pihalla kasvoi luumu- ja omenapuita. Söin luumuja, omenoita ja kotitekoista viiliä pari kuukautta, kunnes sain raha-asiat järjestykseen. Lapsilla oli ruokaa monipuolisemmin, siitä en tinkinyt, eipä ihan pienet paljoa onneksi syökään. Jos lapsilta jäi lautaselle ruokaa, söin ne pois extrana.

Ahkerasti käytiin myös kaikki markkinapäivät ja maistajaiset.

Vierailija
8/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nykyisin maito on niin kallista, ettei kotitekoinenkaan viili ole mitään halpisruokaa.

Vierailija
9/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaa leipää -30% alesta ja sikanautaa samalla tavalla. Aamuisin löytyy kaupasta aleruoat. Leipää söin koko ajan, päällä oli vaan halvinta rasvaa. Kahvinjuontikin oli hetkeksi pakko lopettaa. Makaronia ketsupin kanssa.

Vierailija
10/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 22:06"]

Ainakin nykyisin maito on niin kallista, ettei kotitekoinenkaan viili ole mitään halpisruokaa.

[/quote]

Niin nykyisin, ja sanoinko mä missään kohti että maksoin siitä jotain?

Vierailija
11/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea yllä jo mainittua ja lisäksi lapsuudesta tuttua maitoperunasoppaa. Aamuisin tai illalla kahdeksan jälkeen ratsasin nuo alennusprosentilla myytävät tuotteet lähikaupoissa. Aina "tilipäivinä" ostin täydennystä kuivakaappiin ja säilykkeitä niin, että jonkinlainen "varmuusvarasto" oli aina.

Vierailija
12/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kymmenen kilon riisisäkki, josta riitti pitkään. Ruuaksi riisiä Voimariinillä ja jälkiruuaksi riisiä mansikkahillolla :-)

Vierailija
13/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kaurapuuroa veteen keitettynä, muuten makaronia tomaattimurskalla, sipulilla ja mausteilla. Harvemmin lisäksi tonnikalaa. juomaksi vettä ja aamulla mustaa kahvia.

Vierailija
14/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaisia puuroja ja onneksi olin ollut "kaukaa viisas" ja kerännyt pakkasen täyteen marjoja. 

Paljon kutsuin itseäni kylään ja kovasti fillaroin äitini luokse viikonloppuisin seuraksi. Ihan vaan ruuan perässä. Meni nelisen kuukautta noin. Pakastin tyhjeni, enkä puuroja nykyään  syö.

Vierailija
15/30 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellisillä, makaronit ja perunat tulivat turhankin tutuiksi. Itse tehty leipä, osta kuivahiivaa, niin parin euron paketti riittää varmaan kahteenkymmeneen tekokertaan. Kerää kaikki, mitä luonnosta saat irti satokautena, mm.: sienet, marjat ja yrtit (kannattaa oikeasti tutustua villiyrtteihin!!!!). Marjoista saat smoothieita tai mitä vain hyvää ;)

Panosta ja osta riisiä jättisäkissä. Kasvata itse maustekasvit, tai jos hairahdut ostamaan niitä tai salaattia tuoreena, istuta ne ruukkuun. Saat monta kertaa hyödynnettyä niitä vielä. Tee hernekeitto alusta alkaen itse. Pannari on aina päivän pelastus, eikä maksa montaa senttiä. Käytä mahdollisen maidon sijaan vettä.

Hyödynnä alet, pakasta, pakasta, pakasta. Käytä vain sen verran, kuin on tarpeen. Voit pakastaa lihat vaikka osissa. Ota leivistä sulamaan vain sen verran, kun vuorokauden aikana tarvitset.

Vierailija
16/30 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonia/riisiä/perunaa, juustoa ja ketsuppia. Herneitä, kun on tarjouksessa monta pussia eurolla. Teetä litrakaupalla. Teen myös itse teeleipiä, jos on voita ja leivinjauhoa. Maitoa en voi käyttää, koska laktoositon maito on niin kallista, eli syön paljon juustoa, joskus viiliä ja rahkaa. Jauhelihaa ja seitiä joskus jos ovat halpoja (pari euroa paketti, riittää mulle koko päiväksi, parhaana kahdeksi). Munia keitettynä ja paistettuna.

Nuorempana söin paljon halpaa leipää, mutta se ei pidä nälkää ja nykyisin mun maha ei kestä sitä yhtään. Ei toi pasta/riisikään hyvää ole, turvottaa ja lihottaa, eikä pidä nälkää. Hyvä konsti on syödä muna pastan perään, eli proteiinit viimeiseksi.

Vierailija
17/30 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukin viikko. 

Maanantai: itse tehtyjä sämpylöitä ja kaurapuuroa.

tiistai: kaurapuuroa

keskiviikko: kaurapuuroa

torstai: kaurapuuroa

perjantai: kasvislientä

Vierailija
18/30 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että aika halvaksi annokseksi tuli ostaa höttöinen ranskanleipä marketista ja pieni pakastepussi vihanneksia. Keitetyt vihannekset kipataan hieman koverretun leivän sisään ja naminami.

Vierailija
19/30 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on tehty perus kotiruokaa - makaronilaatikkoa, makkarakastiketta ja -keittoa, jauhelihakeittoa jne jne. Mutta sitä oli vain annos per nuppi, sen piti riittää. Leivän päälle oli oivariinia mutta ei lisukkeita, koskaan.

Salaatteja ei koskaan ja hedelmiä ja marjoja vain kun jostain sai itse poimittua.  Ei olllut kaupan mehuja, limuja, keksejä eikä sipsejä lapsille kuin vappuna ja uutenavuonna.  Eineksiä ei koskaan, jugurttiakin vain viikonloppuna. Tuoremehut yms herkut jäi kauppaan myös.

Pahimpana aikana (3 lapsen yh) iltapalaksi oli popcornia. Täyttävää eikä edes kaikkein epätervellisintäkään kun ei laittanut liikaa suolaa. Nyt kun lapset ovat jo aikuisia ja kerroin tästä heille he sanoivat luulleensa että olin vain niin ihana äiti että annoin heidän herkutella arkenakin:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi