Minkä ikäistä lasta saa kujettaa autossa ilman turvaistuinta?
Meillä olisi nyt tilanne, että päästäisiin autokyydillä n. 60 km matka ja aikaa säästyisi julkisiin verrattuna rutkasti. Mutta ei turvaistuinta.
Lapsi on 3,5v. Mitä mieltä?
Kommentit (8)
Mä veisin ilman istuinta. Mutta ostaisin vastaisen varalle esim. istuinkorokkeen, ei maksa paljoa. Riippuu kyllä lapsen koostakin. Alle 15 kiloisella ei toimi auton turvavyöt.
Yli kolmevuotiasta saa kuljettaa lyhyitä matkoja ilman turvaistuinta, mutta 60 km ei ole lyhyt matka. Eikö istuimia voi vuokrata jostain?
Painaako lapsi jo 15kg? Prismasta saa 35 eurolla korokeistuimen.
En todellakaan kuljettaisi tuon ikäistä edes nenä menosuuntaan, saati ilman turvaistuinta!
Me käytämme säännöllisesti (kuukausittain) miehen 3,5v lapsella korokeistuinta autossa. On käytetty jo puolisen vuotta. "Kunnon" turvaistuinta ei ole eikä tule kun automatkoja tehdään kuitenkin verrattain vähän ja matkat ovat lyhyitä. Mies on joskus kuskannut lasta ihan ilman istuintakin, kun on unohtanut ottaa istuimen mukaan.. Siihen minä en lähtisi, on vielä liian pieni olemaan ilman mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 14:24"]
Yli kolmevuotiasta saa kuljettaa lyhyitä matkoja ilman turvaistuinta, mutta 60 km ei ole lyhyt matka. Eikö istuimia voi vuokrata jostain?
[/quote]
Heh, tää on jotenkin vähän hauska... Ihan kuin totutettais olemaan ilman istuinta. Kuitenkaan, jos onnettomuus sattuu, niin lopputulos ei katso sitä ollaanko oltu lyhyellä matkalla vai pitkällä.
Onnettomuutta vartenhan niitä istuimia pidetään, eli käytännössä lapsen pitäisi olla AINA istuimessa, jos halutaan oikeasti välttää jotain.
En nyt oikein osannut selittää ymmärrettävästi...
Ostakaa vaikka ihan marketista korokeistuin ja se takapenkille kolmipistevyöpaikalle. Korokeistuimia saa ihan parilla-kolmella kympillä.
Ei ole iästä kiinni vaan pituudesta. Lain mukaan alle 130 senttisellä tulee olla istuin, käsittääkseni korokeistuin ainakin.
Oikaiskaa jos olen väärässä, näin oli ainakin kun itse asiaa joskus selvitin.