Kannattaa antaa D-vitamiinia! Ja syödä itse myös
D-vitamiini saattaa ehkäistä nuoruustyypin diabetesta
julkaistu 07.03.2013 Uutispalvelu Duodecim
Runsas D-vitamiinin saanti voi mahdollisesti pienentää aikuisten riskiä sairastua nuoruustyypin eli tyypin 1 diabetekseen. Yhdysvaltalaistutkimuksen tulokset koskevat vain valkoihoista väestöä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin aktiivipalveluksessa olevien sotilaiden verinäytteitä ja terveystietoja, ja niiden perusteella yli 100 nmol/l:n D-vitamiinipitoisuus veressä liittyi noin 40 prosenttia pienempään riskiin sairastua nuoruustypin diabetekseen.
Tämä havaittiin runsaan viiden vuoden seurannassa verrattuna osallistujiin, joiden veren D-vitamiinipitoisuus oli alle 75 nmol/l. Sairastumisriski oli suurin sotilailla, joiden D-vitamiinitasot olivat kaikkein alhaisimmat. Yhteys rajoittui ainoastaan valkoihoiseen, ns. kaukaasialaiseen väestöön.
D-vitamiini on yhdistetty diabetesriskiin aiemminkin, mutta D-vitamiinin lisäksi moni muukin seikka voi vaikuttaa sairastumisriskiin. Joka tapauksessa tulokset viittaavat siihen, että aikuisena tyypin 1 diabetekseen sairastuu harvemmin henkilöt, jotka saavat runsaasti D-vitamiinia.
Suomessa veren D-vitamiinipitoisuutta pidetään riittävänä, kun pitoisuus on 40–80 nmol/l. Noin kolmannes aikuisista suomalaisista saa liian vähän D-vitamiinia etenkin talvisin.
Tutkimus julkaistiin American Journal of Epidemiology-lehdessä.
Kommentit (14)
Kakkosella tosi asiallinen vastaus.
Mutta siis joo, itse uskon vakaasti D-vitamiinin voimaan. Oma terveyteni on kohonnut huimasti sen jälkeen kun aloin syödä sitä suosituksia isompia annoksia ympäri vuoden. Kaikki sellainen turhanaikainen sairastelu on jäänyt pois. Aikaisemmin talvikaudella kävin läpi 4-5 flunssaa joka talvi mahdollisine jälkitauteineen, viimeisten kolmen vuoden aikana olen sairastanut vain pari pientä nuhaa. Myös astmaoireet ovat lieventyneet olemattomiin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:02"]Kakkosella tosi asiallinen vastaus. Mutta siis joo, itse uskon vakaasti D-vitamiinin voimaan. Oma terveyteni on kohonnut huimasti sen jälkeen kun aloin syödä sitä suosituksia isompia annoksia ympäri vuoden. Kaikki sellainen turhanaikainen sairastelu on jäänyt pois. Aikaisemmin talvikaudella kävin läpi 4-5 flunssaa joka talvi mahdollisine jälkitauteineen, viimeisten kolmen vuoden aikana olen sairastanut vain pari pientä nuhaa. Myös astmaoireet ovat lieventyneet olemattomiin. [/quote]
Paljonko syöt sitä?
Totta.
Itse syön 125 mikrogrammaa joka toinen päivä ja saan sillä nousemaan mun veren D-vitamiinipitoisuuden 120 nmol/l. Testasi juuri ennen joulua.
Että milläköhän tasolla se olisi jos söisin suomen suositusten mukaan eli sen 10 mikrogrammaa/vrk :)
Mulla on iherbistä tilattua 2000 IU eli onko se sitte 50 mg... tietääkseni on. Ja on kyllä mieli pirteempi ja ei oo flunssia nyt ollu. Tilasin myös lapsille pureskeltavia alive-vitamiineja mutta ovat kuulemma hirween makusia. :)
Kolmonen popsii varsin maltillisesti 40 mikrogrammaa päivässä. Mutta syön myös rasvaisia kaloja 2-3 viikossa ja käytän paljon d-vitaminoituja maitotuotteita ja rasvaa leivän päällä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Norja+nostaa+reilusti+D-vitamiinin+saannin+suosituksia/a1363323692695
HS 15.3.2013 Harmi etten pysty lainaamaan artikkelia tänne copy paste ei toiminut.
Mutta Norjassa suositus nousee 20 mikrogrammaan yli 3-vuotiaille.
Ap
Lukasin just jutun, jossa yksi lääkäri sanoi, että aikuisten kohdalla suosituksen pitäisi olla ainakin 50 mikrogrammaa/vrk. Sanoi myös, että kala/maito on hyvä lisä, mutta niissä d-vitamiinia on niin vähän ettei niillä saada tota määrää ikinä täyteen vaan kaikkien pitäisi vielä popsia sitä pillereinäkin.
Kyllä ja sata mikrogrammaakin sopisi monelle. Se imeytyminen on hiukka yksilöllistä, siksi ehkä ei kaikkien kannata ilman testejä syödä 100. Jos imeytyykin tosi tehokkaasti. Muuten suosittelisin sitä kaikille.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 00:44"]
Kyllä ja sata mikrogrammaakin sopisi monelle. Se imeytyminen on hiukka yksilöllistä, siksi ehkä ei kaikkien kannata ilman testejä syödä 100. Jos imeytyykin tosi tehokkaasti. Muuten suosittelisin sitä kaikille.
[/quote]
Siis aikuisille.
Syön nyt 25 mg, pitäisiköhän ottaa kaksinkertainen annos?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 00:42"]
Lukasin just jutun, jossa yksi lääkäri sanoi, että aikuisten kohdalla suosituksen pitäisi olla ainakin 50 mikrogrammaa/vrk. Sanoi myös, että kala/maito on hyvä lisä, mutta niissä d-vitamiinia on niin vähän ettei niillä saada tota määrää ikinä täyteen vaan kaikkien pitäisi vielä popsia sitä pillereinäkin.
[/quote]
Jatkoa vielä tuosta jutusta..
Aikuiset 50 mikrogrammaa ja lapset 25. Jos esim masennusta, niin voi nostaa 100 mikrogrammaan/vrk. Jos D-vitamiini ei ole kunnossa, niin esim sellaset kuin infektiot, autoimmuunisairaudet, mielenterv ongelmat ja tuki/liikuntaelinsairaudet voivat vaivata. Lista jatkuu vielä eli olisi kuulemma helpompi luetella mihin tuo ei vaikuta kuin mihin se vaikuttaa.
Ei paranis vielä sanoa, mutta 2011 syksyllä nostin koko perheen d-vitamiini annostuksia ja ihan reippaasti.. Viime talvi ei influenssaa, ei kiertäviä vatsatauteja.. 50 mikrogrammaa per päivä ja kesällä ei ollenkaan, kunnes sitten taas syyskuussa palattiin ja 20 mikrogrammaa. Ajattelin, että tällä kertaa syödään kesäkausikin, että varastoonkin jäisi.
Nyt on vielä tämä toinen talvi kesken, mutta... hyvältä näyttää toistaiseksi. Ellen nyt sitten jinksannut. :P
Minulla todettiin vuosi sitten vakava sairaus joka ei ole muuten diabetes. Lääkäri suositteli D-vitamiinia.
Olin diagnoosin aikaan todella huonossa kunnossa.
Nyt syön noin 50mg päivässä D-vitamiinia. Muuta lääkitystä ei ole. Ette uskoisi minua samaksi ihmiseksi jos näkisitte. Sairaus ei ole edennyt ja tunnen olevani elämäni kunnossa.
Suosittelen.
Oletko nyt ihan tosissasi?! Amerikkalaiset tutkimukset nyt ovat näitä pyllyreikäni ovat silmäni.